URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 19 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Iată că telenovela dintre președintele Consiliului Județean Ilie Bolojan și un grup de cetățeni din Cheriu începe să capete accente tragice. Deși șeful județului le-a oferit un inel, e drept, un inel metropolitan care trecea prin terenurile lor, cei din Cheriu n-au apreciat gestul romantic și l-au târât prin tribunale, pe motiv că le tulbură posesia și buruienile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ca în fiecare an electoral, o grămadă de aleși își schimbă partidul care i-a ajutat să-și câștige mandatele, perioada pre-electorală fiind comparată cu sezonul de Mercato din fotbal. Atât doar că, deși numitorul comun cu fotbalul sunt banii, în politică ar trebui să conteze și factorul moral. Cum aleșilor nu le pasă, însă, de așa ceva (de doctrine și ideologii nici vorbă, iar de fair-play nici atât), alegătorii n-au decât să spună că politica e prostituție, dar să meargă totuși să-i voteze.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat anul trecut, în octombrie 2023 Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie, extrem de importantă, prin care a stabilit că asiguratorul RCA care nu își respectă obligațiile legale trebuie să fie obligat să plătească penalități de întârziere de 0,2% pe zi de întârziere, adică peste 70% pe an, din suma stabilită de instanță cu titlu de despăgubiri.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
30 Octombrie 2020, 08:01

Parcări cu handicap: Noile parcări construite în Oradea nu au destule locuri pentru persoane cu dizabilităţi

Parcări cu handicap: Noile parcări construite în Oradea nu au destule locuri pentru persoane cu dizabilităţi NU ŞTIU, NU CUNOSC... De la prima parcare supraetajată construită de Primărie, în spatele Palatului de Justiţie (stânga), şi până la cea mai nouă, din strada Braşovului  (dreapta), toate aceste investiţii publice încalcă Legea 448/2006, care prevede explicit câte locuri trebuie rezervate persoanelor cu dizabilităţi. Şefii oraşului se apără spunând că nici n-au auzit de legea cu pricina...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Pe lângă accesul îngreunat în clădirile publice, fie că sunt şcoli ori sedii de instituţii, sau în puţinele mijloace de transport public adaptate nevoilor lor, orădenii cu dizabilităţi mai sunt "furaţi" şi de un alt drept banal: cel de a parca gratuit în oraş. 

O lege menită să protejeze drepturile persoanelor cu handicap prevede că orice parcare trebuie să aibă 4% din locuri dedicate persoanelor cu nevoi speciale. BIHOREANUL a constatat că în Oradea legea nu este doar încălcată, dar nici măcar nu e cunoscută...

De patru ori mai puţine

De ziua Oradiei, primarul Florin Birta şi directorul Administraţiei Domeniului Public, Liviu Andrica, prezentau, cu mândrie, cea mai nouă investiţie din oraş: parcarea supraetajată de pe strada Braşovului, ridicată lângă complexul comercial Crişul. Construită pe 6 niveluri, parcarea are 395 de locuri de parcare, dintre care 4 rezervate persoanelor cu dizabilităţi.

Un cititor al BIHOREANULUI a atras atenţia, însă, că parcarea încalcă Legea 448/2006, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, care prevede la articolul 65 că "în spaţiile de parcare de lângă clădirile de utilitate publică, precum şi în cele organizate, vor fi adaptate, rezervate şi semnalizate prin semn internaţional cel puţin 4% din numărul total al locurilor de parcare, dar nu mai puţin de 2 locuri, pentru parcarea gratuită a mijloacelor de transport pentru persoane cu handicap". 

Conform legii, parcarea de pe Braşovului ar fi trebuit să aibă 16 locuri de parcare, care pot fi ocupate gratuit fie de maşini conduse de şoferi cu dizabilităţi, fie de cele care transportă asemenea bolnavi, cu condiţia să prezinte un card anume eliberat de Primărie. 

Locuri "furate"

Amenajarea unui loc de parcare pentru persoane cu dizabilităţi nu presupune vreo inovaţie urbanistică, ci pur şi simplu delimitarea unui spaţiu cu o lăţime de 3,7 m, adică cu 1,2 m mai mare decât unul obişnuit, caracteristică necesară pentru a permite manevrarea fotoliului rulant. Altfel spus, constructorii de parcări trebuie doar să nu se lăcomească să "înghesuie" locurile şi să lase 4% dintre ele, aflate în apropierea intrărilor, mai late.

BIHOREANUL a constatat că legea n-a fost încălcată doar pe strada Braşovului. Parcarea subterană din strada Independenţei are 460 de locuri de parcare, dintre care 6 pentru persoanele cu dizabilităţi, în timp ce 4% înseamnă 18. La fel, parcarea din spatele Palatului de Justiţie are 457 de locuri de parcare şi doar 4 speciale, faţă de 18, cât ar fi trebuit, iar cea amenajată peste drum de Piaţa Rogerius are 417 locuri, dintre care tot 4 pentru bihorenii cu dizabilităţi, cu 13 mai puţine decât ar fi trebuit. Altfel spus, nicio parcare etajată construită în ultimii cinci ani de Primărie nu respectă legea!

Model din ‘97 

Întrebat de ce n-a ţinut cont de drepturile persoanelor cu handicap, directorul ADP a fost de-a dreptul surprins. "ADP a preluat proiectul de la Primărie. Eu nici n-am ştiut de legea despre care spuneţi. Cum ziceaţi că se numeşte? Să-mi notez şi eu", a reacţionat Liviu Andrica. Acesta nu vede însă nicio problemă în lărgirea locurilor de parcare: "Dacă asta prevede legea, facem, sigur. Nu este ceva complicat".

Nici primarul Florin Birta nu cunoştea prevederile Legii 448, aşa că nu a putut explica de ce Primăria o încalcă. În schimb, i-a cerut şefului Direcţiei Patrimoniului Imobiliar, Lucian Popa (foto), să lămurească problema. "Am întrebat şi eu proiectanţii, că nu ştiam despre ce este vorba, şi mi-au arătat că ei respectă un normativ care se foloseşte în România la construirea de parcări, care prevede un procent de 1%", a răspuns Popa BIHOREANULUI, după ce s-a documentat.

Normativul cu pricina, cu indicativul 27-97, a fost aprobat în anul 1997 de Ministerul Lucrărilor Publice pentru proiectarea, execuţia şi exploatarea parcajelor etajate, şi recomandă ca "cel puţin 1% din locurile de parcare situate cât mai aproape de accesurile în parcaj să fie conformate pentru handicapaţii locomotori". 

S-ar putea, dacă s-ar vrea

Dincolo de faptul că normativul este vechi, e lesne de observat că el face doar o recomandare. Aşadar, proiectanţii ar fi putut să prevadă parcările cu mai multe locuri dedicate persoanelor cu handicap, aşa cum prevede Legea 448, mai nouă şi cu putere mai mare. Numai să le-o fi cerut cineva, ceea ce, în mod evident, nu s-a întâmplat.

"Realitatea ne arată că nici locurile deja existente pentru persoanele cu handicap nu sunt ocupate. Rar, câte unul, este folosit... Putem amenaja mai multe locuri, dar vor rămâne libere", spune directorul Popa. Or, în foame de bani, Primăria preferă să aibă mai multe locuri "normale", dar taxabile... 

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
trebuie sa fie locuri pt handicapati
dar legile astea pot fi si din pix, pune acolo 4%: dar sunt 4% din oradeni handicapati? atunci nu e procentul prea putin rational? Pe langa ca la aceasi suprafata, in loc sa ai 4 parcari ai doar 3 (costuri publice mai mari), ele raman goale ca de parcheaza un om sanatos pe ele, ia amenda. Ce procentaj din parcul auto oradean are acea autorizatie de handicap, ca se si observa deja locuri albastre goale gasesti oricand.. totusi, e si o diferenta intre dreptul natural (drepturile omului americane/anglosaxone) precum dreptul la liberate si viata si drepturile astea sociale (drepturile omului europene) care includ dreptul la internet si asistenta medicala (platita de cine?)
Postat 30 Octombrie 2020, 19:28 de unu
Handy
Peste tot exista locuri de parcare pentru handicapati dar, de fiecare data cand esti in cautarea unui loc de parcare si nu gasesti,vezi locurile handicatpatilor foarte rar ocupate!! Si culmea, asta intr-o tara handicapata!!
Postat 30 Octombrie 2020, 08:36 de AnaConda
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5614 RON
  • 1 EUR = 4.9715 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON