Foştii directori ai revistelor Familia, Ioan Moldovan, şi Varad, Szucs Laszlo, alături de doi consilieri judeţeni UDMR, au depus la Consiliul Judeţean Bihor o plângere prealabilă pentru anularea celor două hotărâri prin care la finele anului trecut organigramele acestora au fost înglobate în cea a Bibliotecii Judeţene Gheorghe Şincai. Plângerea prealabilă a fost respinsă, însă, marţi, cu aceleași voturi ale liberalilor cu care cele două hotărâri fuseseră adoptate în decembrie.
În numele "independenţei"
Respingerea plângerii prealabile semnate de foştii directori Ioan Moldovan şi Szucs Laszlo, alături de consilierii judeţeni UDMR Borsi Imre şi Boda Gergely, a fost tranşată în ciuda opoziţiei grupurilor UDMR şi PSD, propunerea de respingere fiind făcută de preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, cel care a iniţiat anul trecut restructurarea instituţiilor subordonate.
"Grupul UDMR nu va vota (n.r. – proiectul de hotărâre pentru respingerea plângerii prealabile), absorbţia (n.r. – celor două redacţii de către Biblioteca Judeţeană) nu face decât să ştirbească independenţa editorială şi identitatea celor două reviste", a anunţat liderul consilierilor udemerişti, Borsi Lorant.
"Nimeni, nici conducerea Consiliului Judeţean, nici conducerea Bibliotecii Judeţene, nu impune politicile editoriale ale celor două reviste. Se va dovedi că dacă vor (n.r. – redactorii) să le editeze în continuare, nimeni nu-i va opri", a replicat Bolojan.
La vot, proiectul de respingere a plângerii prealabile a întrunit voturile "pentru" exprimate de cei 22 consilieri judeţeni PNL, "împotrivă" votând cei 6 reprezentanţi ai UDMR şi cei 6 colegi din PSD.
Argumente juridice
Potrivit motivării proiectului de respingere a plângerilor prealabile, autorii acestora, adică cei doi foşti directori şi cei doi consilieri judeţeni, au solicitat anularea HCJ 215 şi HCJ 216 din 15 decembrie (referitoare la încorporarea revistelor Familia şi Varad în structura organizatorică a Bibliotecii Judeţene) afirmând că adoptarea acestora s-ar fi făcut cu încălcarea Legii privind transparenţa decizională (nefiind supuse în prealabil dezbaterii publice timp de 45 de zile) şi a Codului Administrativ (actele normative fiind adoptate la scurt timp după publicarea lor pe site-ul CJ Bihor).
Punctul de vedere al juriştilor Consiliului Judeţean este, însă, cu totul altul. Conform acestora, cele două HCJ nu sunt acte administrative normative (nu reglementează întreaga activitate a unor instituţii, impersonal, şi nu au aplicabilitate repetată), ci acte administrative cu caracter individual (se referă strict la un număr determinat de persoane, limitat şi identificat, adică la angajaţi). Ca atare, proiectele nici nu trebuiau supuse dezbaterii publice.
"Actele administrative cu caracter individual se caracterizează prin faptul că reprezintă manifestarea cu caracter de voinţă a organului emitent (n.r. – în speţă CJ Bihor), creează, modifică, sting drepturi subiective sau obligaţii în profitul sau în sarcina uneia sau mai multor persoane dinainte determinate", arată juriştii Consiliului.
Pe de altă parte, în ce priveşte presupusa încălcare a Codului Administrativ, aceştia subliniază că legislaţia a fost respectată, deoarece şedinţa CJ în care au fost adoptate cele două HCJ a fost convocată conform legii, prin dispoziţie a preşedintelui, la 8 decembrie, adusă la cunoştinţa publică în 9 decembrie, iar şedinţa s-a desfăşurat în 15 decembrie, deci a fost respectată obligaţia convocării şedinţei cu 7 zile înaintea desfăşurării ei.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.