Aeroportul Internaţional Oradea urmează să se împrumute cu o sumă considerabilă, 6,7 milioane lei, pentru a putea amenaja un al doilea terminal de pasageri.
Legislaţia europeană privind ajutoarele de stat obligă Aeroportul să asigure 25% din suma necesară ridicării şi dotării noului terminal, aceasta fiind de 22 milioane lei. Guvernul a alocat 8 milioane lei în bugetul pe 2017 pentru această investiţie.
Terminal pe împrumut
Consilierii judeţeni vor fi chemaţi, marţi, să aprobe garantarea de către CJ Bihor unei linii de finanţare de tip revolving în valoare de 6,7 milioane lei pentru finanţarea proiectului "Construire, extindere şi modernizare terminale de pasageri la Aeroportul Oradea".
Aeroportul trebuie să se împrumute deoarece nu are un buget suficient pentru a asigura co-finanţarea impusă de legislaţia europeană pentru ridicarea terminalului.
"Regulamentul UE 2017/1084 al Comisiei Europene din 14 iunie 2017 (…) în ceea ce priveşte ajutoarele pentru infrastructurile portuare şi aeroportuare prevede că intensitatea maximă a ajutorului de stat să nu depăşească 75% din costurile eligibile. Rezultă o diferenţă de 25% din costurile eligibile care trebuie asigurată de Aeroportul Oradea", se arată în raportul de specialitate al proiectului.
Practic, Aeroportul trebuie să-şi plătească partea pentru a nu putea fi acuzat de alte aeroporturi că a fost favorizat de Guvernul României.
"Întrucât Judeţul Bihor nu poate subvenţiona această diferenţă de finanţare, Aeroportul Oradea în calitate de autoritate contractantă trebuie să acopere 25% din costurile eligibile. Din veniturile proprii, Aeroportul Oradea nu poate asigura această diferenţă, se impune contractarea unui credit bancar care poate fi garantat prin veniturile proprii ale judeţului Bihor", se mai precizează în document.
Investiţie de 22 milioane lei
Creditul va fi luat pe o perioadă de 15 ani din care primii 3 ani perioadă de graţie, cu trageri şi rambursări multiple, respectiv 12 ani de rambursare a soldului creditului existent la finalul perioadei de tragere. Perioada de tragere din credit este de 1 an.
"Se pregăteşte începerea lucrărilor la noul terminal. Se iau măsurători. Decontările le vom face pe parcursul lucrărilor, 75% din ajutorul de stat şi 25% din linia de credit, pentru a nu putea fi contestaţi de nimeni", a spus luni, într-o conferinţă de presă, directorul Aeroportului Internaţional Oradea, Gheorghe Paşc.
Contractul pentru ridicarea celui de-al doilea terminal s-a semnat, la finalul lunii iulie, între Aeroport şi asocierea de firme care a câştigat licitaţia, UTI Grup SA şi Eldiclau SRL, suma alocată investiţiei fiind de 22 milioane lei. Din aceşti bani, pentru 2017, Guvernul a alocat 8 milioane lei, iar Aeroportul va plusa cu partea lui de 25%.
Urmează să se construiască o clădire cu suprafaţa de 2.925 mp, capabilă să găzduiască aproximativ 600 de pasageri în acelaşi timp. Contractul presupune şi amenajarea terminalului vechi, care va prelua doar pasagerii care se vor îmbarca pentru cursele internaţionale.
Constructorul va amenaja şi o parcare nouă, cu 128 locuri pentru autoturisme, 3 locuri autocare, 6 locuri staţionare autobuze, 5 locuri parcare autoturisme persoane cu mobilitate redusă şi 14 locuri pentru taximetre.
În altă ordine de idei, directorul Gheorghe Paşc a precizat că zborurile regulate deschise de companii anul acesta de pe Aeroportul Oradea vor fi operate şi anul viitor.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.