URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 29 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La fel cum creștinii ortodocși scot anual moaștele sfintei Paraschiva la Iași, tot așa, la patru ani, în perioada electorală, liberalii apelează la moaștele prorocului Ilie, mai exact Ilie Bolajan, ca să întărească credința în activul de partid.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
02 Noiembrie 2023, 14:38

Aeroportul Oradea, de nerecunoscut: Lucrările au ajuns la jumătate, după finalizarea lor va fi de trei ori mai mare, modern și eficient (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Între 150 și 280 de oameni cu diverse calificări și specialități lucrează zi și noapte, inclusiv sâmbăta și duminica, pentru extinderea, modernizarea și eficientizarea Aeroportului din Oradea, deoarece lucrările de 35 milioane euro finanțate cu fonduri UE trebuie încheiate până la finele anului.

Clădirea, ajunsă la 70% stadiu de execuție, va fi la standardele cele mai înalte, urmând să aibă inclusiv încălzire în pardoseală și ventilare din sursă geotermală și fotovoltaică, spații ample și luminoase, inclusiv locuri de joacă pentru copii, precum și dotări specifice de ultimă oră.

4 proiecte de 70 milioane euro

Din 27 iunie, când a fost emis ordinul de începere a lucrărilor, și până la 1 noiembrie, cu două luni înainte ca ele să trebuiască finalizate pentru decontarea integrală a fondurilor europene alocate, de 35 milioane euro, extinderea terminalului de pasageri al Aeroportului a ajuns la 50%, a declarat vicepreședintele Consiliului Județean Bihor, Călin Gal, într-o conferință de presă susținută joi pe șantier.

Construcția propriu-zisă, pentru extinderea terminalului T1, dat în folosinţă în 2020, cu noi clădiri ridicate spre oraș, spre pădure și spre Nojorid, a ajuns la 70%, însă per total proiectul e la jumătate căci încă se lucrează și la rețelele subterane sanitare, electrice și pentru stingerea incendiilor.

Proiectul face parte dintr-o serie care mai cuprinde încă altele trei, pentru prelungirea pistei de la 2.100 la 2.500 metri (în direcția Nojorid, așa încât să permită și aterizarea dinspre această direcție în condiții meteo dificile, precum și a aeronavelor mai mari), pentru realizarea unui sistem de pază smart (cu garduri dotate cu senzori de mișcare și camere de supraveghere cu infraroșu) și construirea de drumuri perimetrale (pentru vehiculele de intervenție ale SRI, Poliției, Ambulanței și serviciului de pază), precum și pentru dotarea cu diverse mașini și echipamente (de pildă pentru stingerea incendiilor, degivrarea aeronavelor etc), valoarea însumată a acestora ridicându-se la 70 milioane euro, bani din fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructură Mare.

„Suntem în grafic”

Alături de reprezentantul CJ Bihor, directorul general al Aeroportului, Răzvan Horga, și supervizorul lucrărilor, inginerul Dănuț Augustin Mureșan, au ghidat jurnaliștii prin noile clădiri, unde le-au explicat fluxurile și serviciile de care vor beneficia pasagerii după operaționalizarea noului terminal.

„Suntem în grafic cu lucrările, ne așteptăm să le încheiem până la sfârșitul anului”, a declarat directorul Horga despre progresul șantierului.

La final, terminalul va avea o suprafață de 14.500 metri pătrați, de peste patru ori mai mare decât cea inițială a clădirii, de 2.900 mp, prima noutate fiind că toate spațiile vor fi mult mai mari și luminoase, întrucât 90% din suprafața pereților va fi vitrată, la exterior cu sticlă tripan, cu cel mai mic transfer energetic, așa încât vara să limiteze pătrunderea căldurii de afară, iar iarna scăparea căldurii din interior către exterior.

sursa foto: CJ Bihor

Horga a precizat că pe lângă extinderea propriu-zisă s-a avut în vedere și eficientizarea energetică. „La proiectare s-a folosit Normativul tehnic 0 emisii”, ceea ce înseamnă că vom avea eficiență energetică maximă. Atât pentru încălzire, cât și pentru răcire, se va folosi resursă geotermală și panouri fotovoltaice amplasate pe acoperiș, cu o capacitate de 1,3 megawați”, a subliniat directorul.

De altfel, o premieră pentru viitorul terminal este utilizarea unui sistem de ventilare și a unuia de încălzire în pardoseală (pentru sala de așteptare) bazat pe cele două resurse naturale, apa geotermală fiind asigurată dintr-un foraj aflat la 2 km distanță, de unde e scoasă la 78 de grade Celsius.

Tehnologie la maximum

Dirigintele de șantier a evidențiat că noua construcție va fi protejată la maximum și împotriva incendiilor. De exemplu, stâlpii de susținere rezistă la foc intens între 90 și 120 minute, vopseaua folosită este și ea cu protecție la foc, vata minerală folosită la izolarea termică și fonică rezistă 180 de minute etc.

„Între 150 și 280 de muncitori lucrează aici permanent, este un mic furnicar, dar până acum nu am avut niciun accident de muncă”, a spus dirigintele de șantier, Dan Augustin Mureșan.

Clădirea a fost gândită pentru a putea fi procesați 400 de pasageri/oră/flux, cu fluxuri distincte pentru curse interne și internaționale, inclusiv Schengen și non-Schengen, spațiile fiind conectate între ele printr-o zonă de tranzit la mezanin.

Fiecare zonă are propriile facilități de comerț (magazine în regim Duty Free), alimentație publică (restaurant și bar), dar și altele (compartimente Mama și Copilul, locuri de joacă pentru copii), lifturi etc.

În zona de Plecări Externe va exista inclusiv un circuit separat pentru pasagerii curselor low-cost, dintre care circa 75% vor avea regim de pre-îmbarcare, iar călătorii vor aştepta maximum 20 de minute, zona urmând să fie dotată cu e-gates (porți electronice) pentru verificarea tichetelor de îmbarcare.

De asemenea, va exista și un flux distinct pentru cetățenii UE cu pașapoarte biometrice și neînsoțiți de copii, astfel încât și aceștia să petreacă un timp de așteptare cât mai scurt, deoarece fluxul va fi dotat cu echipamente de control automat al identității.

Săli mari şi moderne

Clădirea dată în folosință în 2020 va fi de nerecunoscut. Aceasta a fost legată de clădirile noi ridicate înspre oraș, spre pistă și spre Nojorid, este dotată cu instalații automate anti-incendiu, precum și cu un sistem de încălzire și răcire prin ventilo-convecție.

De asemenea, clădirea a fost recompartimentată pentru a avea săli mai mari și luminoase, urmând ca aici să fie procesată doar sosirea pasagerilor din cursele interne. În plus, a fost dotată și cu un lift pentru persoane cu dizabilități, la fel precum construcția nouă care o înconjoară.

Și aici vor fi amplasate, la fel ca în zona pentru Plecări, tot patru porți de control automat al pașapoartelor, care vor completa ghișeele pentru controlul manual.

De asemenea, va fi dublată capacitatea de handling, urmând să aibă două benzi pentru preluarea bagajelor în loc de una singură.

„Dacă lucrările vor continua în ritmul de până acum, credem că toate lucrările vor fi încheiate până la sfârșitul anului”, a spus vicepreședintele CJ Bihor, Călin Gal.

Directorul Aeroportului, Răzvan Horga, a adăugat că operaționalizarea noului terminal va avea loc până cel târziu la finele primului trimestru al anului viitor, după obținerea tuturor avizelor din partea Autorității Aeronautice Române.

De adăugat că noul terminal va avea și o parcare extinsă, cu 320 locuri, cu locuri inclusiv pentru persoane cu dizabilități și pentru 4 sau 5 autocare, iar căile de acces și de ieșire vor fi altele decât în prezent. Concret, accesul în incinta Aeroportului se va face din dreptul actualei organizări de șantier, iar ieșirea mutată mai aproape de complexul ERA, în ambele puncte urmând să fie amenajate girații.

Lucrările de la terminal sunt executate de o asociere de firme din care fac parte SSAB AG SA (Bacău), Bemel AG (Constanța) și ACA Zoork (Iași), contra sumei de 177,586 milioane lei (fără TVA). 

Terminalul Cargo, „magnet” pentru noi investiții

Reprezentantul CJ Bihor a adăugat, de asemenea, că la Aeroport se va ajunge mai ușor și datorită drumului de legătură Oradea – Nojorid (dinspre cartierul Grigorescu, care va fi dat în folosință în vara anului viitor), iar Aeroportul va fi legat și de drumul care face legătura între centura Oradea și Autostrada Transilvania (aflat în prag de finalizare).

Pe de altă parte, Călin Gal a afirmat că unul dintre atuurile Aeroportului din Oradea va fi terminalul Cargo, deja finalizat, care suscită interes atât pentru companiile din Șoseaua Borșului și pentru nou-venita fabrică de anvelope Nokian Tyres, cât și pentru altele care prospectează orașul pentru noi investiții.

„Alte 7-8 companii s-au arătat interesate să investească în noi capacități de producție în Oradea. Nokian s-a arătat și ea interesată de terminalul pentru mărfuri, pentru că o parte din materia primă o va aduce la Oradea pe calea aerului”, a spus vicele CJ Bihor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
Mihaita
După cum am spus, de 22 de oribam zburat destinații externe de pe Oradea. Tu nu înțelegi multe tu doar te plângi ca propaganda și apoi te lauzi ca esti bogat. Te interesează politica altfel nu ai comenta politic.
Postat 03 Noiembrie 2023, 14:31 de Sandu2100
Sandu aviatoru
Unde zbori? O data pe an cand vii din Italia de la sters fundul la batrani? Esti expert in a folosi limba pt dosuri. Ha ha ha . Poate ai zburat cu caruta peste sant, ca avion nu cred ca ai vazut, poate la TV. Ce tot ai cu PSD mai limbuta? Crezi ca ne intereseaza politica?
Postat 03 Noiembrie 2023, 11:19 de Mihaita
Mihaita
Doar propagandistii PZD ii fac pe Orădeni proști, și pt asta nu votăm PZD. Eu am zburat și sunt pasageri pe Oradea, Sabau nu prea " inchepe in avion "
Postat 03 Noiembrie 2023, 10:02 de Sandu2100
Faceti si o piramida
Ciudat e ca e plin de prosti in oras care chiar cred ca vor fi si zboruri. Sandu2100 e prim prostul orasului. Sa vedeti cum ne explica el cum Oradea poate avea pasageri mai multi ca Atlanta intr-o singura zi.
Postat 03 Noiembrie 2023, 09:06 de Mihaita
Greu
Aeroportul e usor de construit, mai greu e sa gasesti zboruri!! Apropos: care sunt, la ora actuala, zborurile din/spre Oradea care necesita un asemenea nou aeroport??!! De ce nu sunt intrebati Kiss si Pasztor cui au fost ''daruite'' zborurile de odinioara de pe aeroportul oradean??!! Ia dati fuguta la Debrecen sa vedeti ce aeroport si-au ''tras'' si ce zboruri au!! Kiss bacsi a vrut sa demoleze ceea ce era, pe vremea inteleptei lui carmuiri, aeroporul oradean si sa faca altul, din piese LEGO, taman la Sacuieni!! Traiasca DMRU!!
Postat 03 Noiembrie 2023, 09:03 de AnaConda
Reprezentantul CJ Bihor bate câmpii ... fiind pe alt traseu geografic.
Din puțul gândirii lui, ca să ajungi de la centura Oradea la aeroport, o să mai fie o variantă, prin Nojorid ... adică cu peste 23 km în plus față de varianta de acum, directă din același punct de plecare. Iar reprezentantul constructorului se bucură de faptul că, fiind un furnicar tot șantierul, niciun angajat nu a fost prins iremediabil sub vreo grindă. În rest, nu-i de mirare dă locul faptei e de nerecunoscut, în contextul în care alt reprezentant, cel al firmei de supraveghere agreate de Comisia Europeană, a mărturisit că asemenea debandadă într-un șantier nu a văzut în toată cariera lui de expert verificator, vreme de 15 ani de experiență în teren.
Postat 03 Noiembrie 2023, 08:12 de KP
.
Sunt curios ce zboruri vor fi!? asta ca sa nu spună unii ca dau cu hate!
Postat 03 Noiembrie 2023, 07:14 de Maikeltroll
Sefu' de la securitate nu e pierdut pe acolo?
Ce zici dom' director?
Postat 02 Noiembrie 2023, 17:51 de Jianu
O să fie precum capitala Turkmenistanului ...
... unde încap lejer 1.000.000 de "pasageri" dar e totul gol ca în pustiu.
Postat 02 Noiembrie 2023, 16:09 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6373 RON
  • 1 EUR = 4.9765 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON