URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 04 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când fostul primar Ilie Bolojan a introdus supraimpozitarea imobilelor nerenovate cu 500%, au intrat la bugetul local bani cu nemiluita, mai ales pe seama unor fabrici sau clădiri monumentale.Poșta Română are în buricul târgului o hardughie care zace în paragină de ani buni. Și cam tot de atunci, onor Poșta plătește anual un milion de lei bugetului local, ca taxă de dărăpănătură.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În situația în care cererea introdusă nu este timbrată, judecătorul îi va pune reclamantului în vedere că, în termen de maximum 10 zile de la data primirii notificării, are obligația să achite suma respectivă, sub sancțiunea anulării cererii. În această situație, însă, pe lângă plată, cetățeanul mai are două posibilități: fie să conteste modalitatea de stabilire a taxei, dacă aceasta este greșită, fie să formuleze o cerere de ajutor public judiciar, dacă se încadrează în limitele de venit legale pentru a obține această facilitate.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
15 Noiembrie 2022, 18:35

Va arăta total diferit! Aeroportul Oradea va avea un singur terminal, pe cel nou, dar extins și eficientizat (FOTO)

Va arăta total diferit! Aeroportul Oradea va avea un singur terminal, pe cel nou, dar extins și eficientizat (FOTO) sursa foto CJ Bihor
Va arăta total diferit! Aeroportul Oradea va avea un singur terminal, pe cel nou, dar extins și eficientizat (FOTO) foto: Szilagyi Lorand
Va arăta total diferit! Aeroportul Oradea va avea un singur terminal, pe cel nou, dar extins și eficientizat (FOTO) foto: Szilagyi Lorand
Va arăta total diferit! Aeroportul Oradea va avea un singur terminal, pe cel nou, dar extins și eficientizat (FOTO) foto: Szilagyi Lorand
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Aleșii din Consiliul Județean Bihor au aprobat, marți, în unanimitate depunerea a două noi proiecte, în valoare totală de peste 230 milioane lei, pentru accesarea de fonduri europene de către Aeroportul Oradea.

Unul dintre ele prevede „securizarea” terminalului Cargo, iar celălalt extinderea noului terminal și eficientizarea lui, astfel încât să proceseze toate zborurile, iar pasagerii să nu mai fie plimbați între clădirea construită în urmă cu patru ani și cea din anii 60.

Un singur terminal

Potrivit hotărârii adoptate în ședința de marți a CJ Bihor, Aeroportul orădean va folosi, după realizarea proiectului, doar Terminalul 1, dat în folosință în 2018, dar făcut „fără cap”, la mare distanță de cel construit în anii 60 și fără să asigure condiții pentru procesarea pasagerilor mai multor curse concomitent.

„În vară am avut la un moment dat trei zboruri în mai puțin de două ore, cu un total de peste 500 de pasageri, care efectiv nu au avut loc în noul terminal, pentru că acesta a fost proiectat pentru 180 de persoane”, a explicat necesitatea noului proiect, pentru BIHOREANUL, directorul general al Aeroportului, Răzvan Horga.

Terminalul 1 ar urma să fie extins de la 2.925 metri pătrați la aproximativ 12.500 mp, așa încât să poată procesa 400 de pasageri într-un flux (față de 200 în prezent) și respectiv 800 într-o oră (față de 380 acum).

Extinderea se va face prin construirea, alături de clădirea acestuia, a încă uneia, cu o înălțime de până la 10 metri, iar imobilul actual va fi reconfigurat și el, tocmai pentru a mări suprafețele destinate fluxurilor de plecări și sosiri interne și externe, Schengen și non Schengen. Practic, toți pasagerii vor decola și ateriza după ce vor fi „procesați” în acest terminal.

Acesta va avea și spații comerciale, precum și administrative - birouri pentru administrația proprie, pentru serviciul de handling, pentru cel de securitate, pentru Poliția de Frontieră, SRI și Vamă. Proiectul mai prevede, de asemenea, și extinderea suprafețelor betonate din fața terminalului pentru a facilita accesul pasagerilor, personalului și utilajelor aeroportuare, extinderea parcării cu încă jumătate (plus 320 locuri), a drumului de acces și achiziția unui echipament de degivrare.

Cu apă geotermală

„În prezent lucrăm în două terminale, cel vechi pentru cursele externe, cel nou preponderent pentru cursele interne. În noul terminal încălzirea se face prin electricitate, deși la 30 de metri distanță există un puț de apă geotermală, dar sistemul de încălzire nu a fost gândit pentru a o folosi”, a spus în reuniunea de marți a CJ Bihor președintele Ilie Bolojan, arătând că proiectul prevede convertirea sistemului de încălzire pentru a utiliza resursa naturală disponibilă.

El a subliniat că, din cauză că noul terminal a fost construit la mare distanță de cel vechi și cele două clădiri „nu pot fi conectate”, pasagerii sunt nevoiți să se plimbe de la un terminal la altul. Cât despre numărul acestora, a precizat că a ajuns la 190.000 de la începutul anului și până la finele lunii octombrie.

„Trebuie să ne concentrăm activitatea într-un singur terminal, care să fie mai eficient”, a afirmat Bolojan, adăugând că, potrivit noului proiect, accesul în incinta Aeroportului va fi realizat printr-o girație la circa 150 metri mai spre oraș față de calea de acces folosită în prezent.

Proiectul de extindere a Terminalului 1 are o valoare totală este de 212,844 milioane lei, din care valoarea neeligibilă este de 46,333 milioane lei și urmează să fie suportată de Ministerul Fondurilor Europene și de CJ Bihor. El urmează să fie depus spre finanțare cu fonduri UE în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare și să fie realizat în 8 luni.

Potrivit directorului Aeroportului, Răzvan Horga, vechiul terminal de pasageri „va fi dedicat tot unor activități legate de aviație”, pentru „o școală de zbor și alte activități conexe”, urmând să deservească inclusiv cursele private.

Cargo în siguranță

Tot în reuniunea de marți, și tot în unanimitate, consilierii județeni au aprobat și depunerea, tot în POIM, a unui proiect de 18,153 milioane lei pentru dotarea Aeroportului cu echipamente și sisteme de control pentru securitatea mărfurilor.

Prin acest proiect, în contextul în care urmează să aibă curând și un terminal Cargo, Aeroportul va achiziționa șase tipuri de echipamente ce țin de siguranță. Este vorba despre două echipamente de „control de securitate Rx dual view cu imagini TIP”, ce vor fi utilizate pentru scanarea cu raxe X a expedierilor cargo (mărfuri paletate) înaintea încărcării în avioane și respectiv pentru scanarea proviziilor de aeroport și de bord, precum și a articolelor transportate de personalul aeroportuar.  

Un alt echipament este pentru „controlul de securitate tip EDS (sistem de detectare a explozibililor)”, pentru verificarea coletelor și altor trimiteri poștale, patru echipamente vor fi și ele de tip EDS, tot pentru detectarea explozibililor, dar urmând să fie utilizate în cazul expedierilor cargo prin analiza chimică a unor probe luate din interiorul și exteriorul coletelor, putând fi folosite și pentru controlul de securitate al persoanelor, altele decât pasagerii, a articolelor transportate, precum și a proviziilor de aeroport și de bord.

În fine, Aeroportul va cumpăra prin proiect și o poartă detectoare de metale (WTMD), care se amplasează în filtrele de control de securitate a pasagerilor, precum și două detectoare portabile de metale (HHMD), utilizate de operatorii de securitate în filtrele de control de securitate pentru verificarea persoanelor la accesul în zona critică.

„O miză importantă pentru noi este să avem unul dintre hub-urile aeriene cargo importante ale României, în partea de vest. Cu ajutorul acestor echipamente, mărfurile vor putea fi verificate fără să fie deschiși paleții. Aeroportul a preluat în administrare directă o zonă a terminalului cargo, unde va fi instalat acest sistem de control de securitate. Odată devenit operațional, vom putea procesa toate mărfurile într-un ritm rapid”, a precizat președintele CJ Bihor (foto).

Un an cu spor

De precizat că anul acesta Aeroportului orădean i s-au aprobat încă două proiecte pregătite anul trecut, unul permițând, între altele, realizarea unui sistem de pază eficient, cu gard perimetral cu senzori de mișcare și camere de supraveghere cu infraroșu, plus construirea unui drum pentru vehiculele de urgență, iar în baza celuilalt urmând să fie extinsă pista de la 2.100 la 2.500 metri către Nojorid și să fie extinse platformele de debarcare-îmbarcare.

Ambele proiecte, a căror valoare totală depășește suma de 205 milioane lei, sunt finanțate cu fonduri UE prin același POIM.

Pe de altă parte, CJ Bihor are în vedere și concesionarea unui teren în apropierea Aeroportului, pentru construirea unui hotel care să deservească pasagerii în tranzit, în perspectiva dezvoltării mai multor curse către hub-uri din Europa care să le permită accesarea oricărei destinații.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
CrisDumi aka KP VUVUZELA comunistă
Nu ai comentat de mult timp pe aici, ai pățit ceva ? Sau revii cu alte conturi??
Postat 15 Noiembrie 2022, 23:50 de Sandu2100
ce nu arata randarile
au pastrat loc pentru linia de tramvai pana la terminal, sau prelungirea tramvaiului nu e un proiect integrat/de viitor apropiat? (va intersecta drumurile interioare din parcare (nu ar fi mare lucru, nu e trafic de viteza) sau in 2033 vor taia aliniamentul de copaci de la marginea strazii? oricum, peste 10 ani se pot reconfigura parcari.
Postat 15 Noiembrie 2022, 23:17 de unu
Compania aeriana.
Inca e pierduta prin Rusia? Scuzati ironia, dar nu pot sa uit elatia cu care ati relatat povestea si i-ati luat in deridere pe cei ce aveau dubii.
Postat 15 Noiembrie 2022, 20:12 de User anonimizat
Bilant dupa 4 ani, 2ani de consiliu de administratie plus inca doi de consiliu judetean.
Din cele 3 rute, excludem cea istorica a Tarom pe Otopeni, Londra/Stansted si Milano/Bergamo sunt subventionate. La doua curse saptamanale pe Stansted si Bergamo, zilnic la Bucuresti, am putea sa vedem si noi sursa celor 190000 de pasageri sau inca panditi masoni?
Postat 15 Noiembrie 2022, 20:09 de User anonimizat
Super tare
Fosta conducere PZD&UDEMEREU nu au avut intenția sa-l dezvolte pt ca Debrecen trebuia sa câștige, după venirea lui Bolojan la cârma, au venit și cursele între timp PZD se posta ca nu sunt pasageri, avioanele sunt aproape pline sau pline ( am fost pe toate rutele de multe ori) . Pista, teminalul și elementele de siguranță o sa atragă noi curse, noi destinații, nu or sa vina în 2 lui sau un an. Debrecen a fost ajutat de Pasztor, Mango și Ki$$, Oradea nu e ajutată de niciun alt oraș, Oradea are conducere bună cu viziune.
Postat 15 Noiembrie 2022, 19:37 de Sandu2100
investitii bune si necesare
scanere pentru siguranta, fara nevoie de a deschide bagajul, process mult mai rapid, pista extinsa, terminal unic si extins (daca deja au avut 500 pasageri in 2 ore, e clar prea mic terminalul!), incalzire eficienta eco, geotermalam bravo celor implicati! Se vede in poza 9 cat de mare va fi noul terminal comparat cu vechiul, asa trebuia facut de la inceput daca era conducere cu cap (bine ca s-a schimbat si acum aeroportul are un CEO si consiliu director mult mai capabil, care face proiectele mai cu cap, pe termen lung si tot pe gratis(pe bani europeni, in mare parte)!) In rest, daca e sa ma dau unu din cei 200.000 de arhitecti din oras, forma cladirii e anosta si nu e un landmark de viitor, cladire marcanta interesanta. Dar asta e, functionala macar sa fie, si sa avem zboruri. Tot de la poza a 9-a, asa sa v-ajute Dumnezeu sa puneti atatia copaci in parcare si asa de mari sa creasca precum in poza!
Postat 15 Noiembrie 2022, 19:00 de unu
vesti super bune
scump e un aeroport, acum se vad cum se aduna investitiile de-a lungul ultimilor 10 ani (daca o tinem tot asa, in alti 10 ani ajungem la 1 miliard de lei noi si grei), dar ce politician isi asuma decizia de a zice ca vrem sa fim oras fara aeroport? Tot la hoteluri pe bani publici viseaza administratia locala :) haha. O sa il construiasca privatii cand va exista cerere pe piata, din partea pasagerilor in tranzit.
Postat 15 Noiembrie 2022, 18:50 de unu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5814 RON
  • 1 EUR = 4.9747 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON