Aleșii din Consiliul Județean Bihor au aprobat, marți, în unanimitate depunerea a două noi proiecte, în valoare totală de peste 230 milioane lei, pentru accesarea de fonduri europene de către Aeroportul Oradea.
Unul dintre ele prevede „securizarea” terminalului Cargo, iar celălalt extinderea noului terminal și eficientizarea lui, astfel încât să proceseze toate zborurile, iar pasagerii să nu mai fie plimbați între clădirea construită în urmă cu patru ani și cea din anii 60.
Un singur terminal
Potrivit hotărârii adoptate în ședința de marți a CJ Bihor, Aeroportul orădean va folosi, după realizarea proiectului, doar Terminalul 1, dat în folosință în 2018, dar făcut „fără cap”, la mare distanță de cel construit în anii 60 și fără să asigure condiții pentru procesarea pasagerilor mai multor curse concomitent.
„În vară am avut la un moment dat trei zboruri în mai puțin de două ore, cu un total de peste 500 de pasageri, care efectiv nu au avut loc în noul terminal, pentru că acesta a fost proiectat pentru 180 de persoane”, a explicat necesitatea noului proiect, pentru BIHOREANUL, directorul general al Aeroportului, Răzvan Horga.
Terminalul 1 ar urma să fie extins de la 2.925 metri pătrați la aproximativ 12.500 mp, așa încât să poată procesa 400 de pasageri într-un flux (față de 200 în prezent) și respectiv 800 într-o oră (față de 380 acum).
Extinderea se va face prin construirea, alături de clădirea acestuia, a încă uneia, cu o înălțime de până la 10 metri, iar imobilul actual va fi reconfigurat și el, tocmai pentru a mări suprafețele destinate fluxurilor de plecări și sosiri interne și externe, Schengen și non Schengen. Practic, toți pasagerii vor decola și ateriza după ce vor fi „procesați” în acest terminal.
Acesta va avea și spații comerciale, precum și administrative - birouri pentru administrația proprie, pentru serviciul de handling, pentru cel de securitate, pentru Poliția de Frontieră, SRI și Vamă. Proiectul mai prevede, de asemenea, și extinderea suprafețelor betonate din fața terminalului pentru a facilita accesul pasagerilor, personalului și utilajelor aeroportuare, extinderea parcării cu încă jumătate (plus 320 locuri), a drumului de acces și achiziția unui echipament de degivrare.
Cu apă geotermală
„În prezent lucrăm în două terminale, cel vechi pentru cursele externe, cel nou preponderent pentru cursele interne. În noul terminal încălzirea se face prin electricitate, deși la 30 de metri distanță există un puț de apă geotermală, dar sistemul de încălzire nu a fost gândit pentru a o folosi”, a spus în reuniunea de marți a CJ Bihor președintele Ilie Bolojan, arătând că proiectul prevede convertirea sistemului de încălzire pentru a utiliza resursa naturală disponibilă.
El a subliniat că, din cauză că noul terminal a fost construit la mare distanță de cel vechi și cele două clădiri „nu pot fi conectate”, pasagerii sunt nevoiți să se plimbe de la un terminal la altul. Cât despre numărul acestora, a precizat că a ajuns la 190.000 de la începutul anului și până la finele lunii octombrie.
„Trebuie să ne concentrăm activitatea într-un singur terminal, care să fie mai eficient”, a afirmat Bolojan, adăugând că, potrivit noului proiect, accesul în incinta Aeroportului va fi realizat printr-o girație la circa 150 metri mai spre oraș față de calea de acces folosită în prezent.
Proiectul de extindere a Terminalului 1 are o valoare totală este de 212,844 milioane lei, din care valoarea neeligibilă este de 46,333 milioane lei și urmează să fie suportată de Ministerul Fondurilor Europene și de CJ Bihor. El urmează să fie depus spre finanțare cu fonduri UE în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare și să fie realizat în 8 luni.
Potrivit directorului Aeroportului, Răzvan Horga, vechiul terminal de pasageri „va fi dedicat tot unor activități legate de aviație”, pentru „o școală de zbor și alte activități conexe”, urmând să deservească inclusiv cursele private.
Cargo în siguranță
Tot în reuniunea de marți, și tot în unanimitate, consilierii județeni au aprobat și depunerea, tot în POIM, a unui proiect de 18,153 milioane lei pentru dotarea Aeroportului cu echipamente și sisteme de control pentru securitatea mărfurilor.
Prin acest proiect, în contextul în care urmează să aibă curând și un terminal Cargo, Aeroportul va achiziționa șase tipuri de echipamente ce țin de siguranță. Este vorba despre două echipamente de „control de securitate Rx dual view cu imagini TIP”, ce vor fi utilizate pentru scanarea cu raxe X a expedierilor cargo (mărfuri paletate) înaintea încărcării în avioane și respectiv pentru scanarea proviziilor de aeroport și de bord, precum și a articolelor transportate de personalul aeroportuar.
Un alt echipament este pentru „controlul de securitate tip EDS (sistem de detectare a explozibililor)”, pentru verificarea coletelor și altor trimiteri poștale, patru echipamente vor fi și ele de tip EDS, tot pentru detectarea explozibililor, dar urmând să fie utilizate în cazul expedierilor cargo prin analiza chimică a unor probe luate din interiorul și exteriorul coletelor, putând fi folosite și pentru controlul de securitate al persoanelor, altele decât pasagerii, a articolelor transportate, precum și a proviziilor de aeroport și de bord.
În fine, Aeroportul va cumpăra prin proiect și o poartă detectoare de metale (WTMD), care se amplasează în filtrele de control de securitate a pasagerilor, precum și două detectoare portabile de metale (HHMD), utilizate de operatorii de securitate în filtrele de control de securitate pentru verificarea persoanelor la accesul în zona critică.
„O miză importantă pentru noi este să avem unul dintre hub-urile aeriene cargo importante ale României, în partea de vest. Cu ajutorul acestor echipamente, mărfurile vor putea fi verificate fără să fie deschiși paleții. Aeroportul a preluat în administrare directă o zonă a terminalului cargo, unde va fi instalat acest sistem de control de securitate. Odată devenit operațional, vom putea procesa toate mărfurile într-un ritm rapid”, a precizat președintele CJ Bihor (foto).
Un an cu spor
De precizat că anul acesta Aeroportului orădean i s-au aprobat încă două proiecte pregătite anul trecut, unul permițând, între altele, realizarea unui sistem de pază eficient, cu gard perimetral cu senzori de mișcare și camere de supraveghere cu infraroșu, plus construirea unui drum pentru vehiculele de urgență, iar în baza celuilalt urmând să fie extinsă pista de la 2.100 la 2.500 metri către Nojorid și să fie extinse platformele de debarcare-îmbarcare.
Ambele proiecte, a căror valoare totală depășește suma de 205 milioane lei, sunt finanțate cu fonduri UE prin același POIM.
Pe de altă parte, CJ Bihor are în vedere și concesionarea unui teren în apropierea Aeroportului, pentru construirea unui hotel care să deservească pasagerii în tranzit, în perspectiva dezvoltării mai multor curse către hub-uri din Europa care să le permită accesarea oricărei destinații.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.