URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 27 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
27 Octombrie 2016, 07:27

Un plan de milioane: Primăria Oradea visează la noi finanţări nerambursabile de 160 milioane euro

Un plan de milioane: Primăria Oradea visează la noi finanţări nerambursabile de 160 milioane euro DIN PASARELĂ POD. Primarul Ilie Bolojan vrea să construiască un pod nou pe structura pasarelei pietonale de lângă fostul Centru de calcul. "Oraşul are nevoie de legături noi între cele două maluri ale Crişului pentru a fluidiza traficul la ore de vârf", argumentează edilul
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Dacă în ciclul bugetar european încheiat anul trecut municipalitatea a avut proiecte variate, de la cel pentru construirea noii centrale pe gaz la transformarea ştrandului municipal în aquapark, pentru perioada de finanţare 2014-2020 şi-a făcut o listă de priorităţi pe care vrea să le abordeze unitar.

"Ne vom concentra pe proiecte de infrastructură, mobilitate urbană şi servicii publice", spune primarul Ilie Bolojan. Cap la cap, noile proiecte depăşesc 160 milioane euro...

Întâi, termoficarea!

Ilie Bolojan, primar OradeaOrădenii care sperau că oraşul a terminat cu săpăturile s-au înşelat. Dacă în precedentul ciclu bugetar european municipalitatea a reabilitat 17,5 kilometri de magistrale de termoficare în Rogerius şi Ioşia, pentru perioada de finanţare 2014-2020 vrea să înlocuiască încă 20,28 kilometri, în toate zonele! "Reabilitarea sistemului de termoficare va fi cel mai mare proiect. Este vorba de circa 50 milioane euro, cât veniturile oraşului pe un an, care vor fi investiţi în reabilitarea conductelor magistrale, a punctelor termice, în contorizări şi modernizări de instalaţii", spune primarul Ilie Bolojan (foto).

În ce priveşte reţelele, lucrările au fost deja contractate cu o asociere de firme condusă de Energomontaj Timişoara pentru suma de 22 milioane euro. În vară, constructorii au înlocuit 5,7 km de reţele pe bani proprii, deoarece municipalitatea are deocamdată doar promisiunea fondurilor UE. Proiectul va fi depus săptămâna aceasta spre finanţare prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, pentru ca banii să intre în cont în primăvară, la redeschiderea şantierelor. "Va exista o perioadă de deranj, dar odată reabilitat sistemul, din 2020 n-ar trebui să mai existe probleme cu încălzirea, iar preţul gigacaloriei s-ar stabiliza pentru că am elimina pierderile de pe reţele", apreciază primarul.

Banii de drum

Pe lista marilor proiecte de infrastructură se mai numără extinderea şoselei de centură cu 20 km, din Calea Sîntandreiului până în Biharia. Investiţia estimată la 150 milioane euro a fost asumată de Compania Naţională de Drumuri, iar lucrările ar putea începe anul viitor. Municipalitatea s-a bătut pentru această lucrare fiindcă va scoate traficul greu de pe strada Matei Corvin şi va creşte atractivitatea oraşului.

Investiţie de alte 20 milioane euro, amenajarea terminalului intermodal din vecinătatea gării Episcopia Bihor urmăreşte, la rându-i, creşterea competitivităţii economice a municipiului. "Firmele îşi vor putea transporta mărfurile mai rapid pe şosea sau calea ferată, iar dacă aeroportul va avea o zonă cargo, inclusiv aerian", zice edilul.

Accesibilitatea terminalului, asigurată printr-un pasaj peste Şoseaua Borşului, precum şi serviciile asigurate de acesta, de la depozite la hoteluri, ar putea transforma Oradea într-un nod important de transport în vecinătatea Autostrăzii Transilvania.

Un alt proiect vizează fluidizarea traficului pe actuala centură a oraşului. "Trebuie să construim un pasaj rutier peste giraţia din intersecţia străzilor Universităţii şi Ogorului, unde au avut loc accidente mortale. Vrem să creştem siguranţa traficului, mai ales că în zonă se va muta piaţa de vechituri", spune Bolojan. Investiţia, de circa 4 milioane euro, ar putea fi demarată anul viitor, dacă nu din fonduri UE, atunci din bani de la bugetul local.

Investiţii în mobilitate

De altfel, fluidizarea circulaţiei este principalul obiectiv al Planului de Mobilitate Urbană al municipalităţii, care prevede atragerea a 50,8 milioane euro pentru 22 de proiecte. "Să fie 40 de milioane, şi tot va fi bine!", crede Bolojan.

Printre priorităţile Primăriei se numără şi extinderea liniei de tramvai din Calea Aradului până în cartierul Cantemir, de-a lungul pârâului Peţa, pentru a asigura accesul la zona comercială, la viitoarea sală polivalentă şi la campusul universitar, construirea a două noi poduri, unul peste Criş în zona centrului Informatica, iar celălalt peste Peţa în dreptul străzii Feldioarei, respectiv prelungirea drumului rapid din Calea Bihorului până lângă Real II.

Mircea Mălan, viceprimar OradeaPlanul mai vizează reabilitări de străzi, achiziţia de autobuze nepoluante şi extinderea pistelor pentru biciclişti. "Căutăm finanţare pentru a muta traficul rutier în subteran de la podul Dacia până la strada Costaforu, şi pentru a transforma zona din faţa Catedralei ortodoxe într-o piaţă publică", adaugă viceprimarul Mircea Mălan (foto). Edilul recunoaşte însă că investiţia de circa 20 milioane euro va fi greu de finanţat în viitorul apropiat...

Proiecte "mici", dar dese...

În locul proiectelor mari, dar cu şanse de eligibilitate incerte, municipalitatea le preferă pe cele mici, însă de impact. "Căutăm fonduri pentru reabilitarea de blocuri şi de clădiri publice. Asta va reduce facturile de încălzire şi va îmbunătăţi aspectul oraşului", argumentează Mălan.

Primăria vrea să atragă câte 4 milioane euro pentru reabilitarea termică a Spitalului Judeţean şi a celui Municipal, plănuind totodată trecerea pe încălzirea cu apă geotermală a şcolii Ioan Slavici din Calea Clujului.

La fel, vizează extinderea campusului universitar de la Pârâul Peţa până la Cimitirul Municipal, investiţie estimată la 10 milioane euro, modernizarea Ştrandului Ioşia, reabilitarea Pieţei Ferdinand şi transformarea unor străzi ca Vasile Alecsandri şi Aurel Lazăr în artere pietonale.

Primele hopuri...

Printre multe altele, municipalitatea caută fonduri şi pentru reabilitarea casei Darvas La Roche, a fostului Cinema Oradea din complexul Vulturul Negru, a viitorului Muzeu al masoneriei din strada Armatei Române şi a clădirii Colegiului Naţional Mihai Eminescu.

Dacă cererea de finanţare a lucrărilor de la casa Darvas a fost deja depusă, proiectul de la cinematograful Libertatea este neeligibil întrucât imobilul are mai mulţi proprietari, nu unul singur, iar cel al Muzeului masoneriei a intrat în aşteptare până când clădirea va fi transferată oraşului de către Ministerul Finanţelor. La rându-i, clădirea Colegiului Eminescu nu poate fi reabilitată din fondurile rezervate monumentelor pentru că ghidul exclude de la finanţare instituţiile publice. "Căutăm soluţii pentru fiecare proiect în parte", spune, totuşi, viceprimarul.

"Regulile sunt mai restrictive"

Marius Moș, șeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională din Primăria OradeaDeja păţiţi, reprezentanţii Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională din Primărie afirmă că noile reguli ale UE îngreunează atragerea fondurilor. "Finanţatorul îţi poate respinge proiectul pentru orice", zice directorul Marius Moş (foto).

Până săptămâna trecută, municipalitatea a depus spre finanţare doar proiectul privind reabilitarea casei Darvas, de circa 2,5 milioane euro, şi cel privind amenajarea a cinci staţii de încărcare a vehiculelor electrice şi hibrid, de încă 270.000 euro. "Deocamdată nu ştim pentru ce putem atrage fonduri pentru că nici măcar nu au fost terminate ghidurile de finanţare", spune Moş.

La fel ca în precedentul ciclu bugetar, depunerea cu întârziere a proiectelor se va reflecta în amânarea investiţiilor pentru ultima perioadă a ciclului de finanţare, cu toate neajunsurile care derivă din acest lucru: proiecte făcute pe genunchi, lucrări executate la repezeală şi recepţii semnate "cu ochii închişi" pentru a nu returna banii europeni. Iar primii doi ani din ciclul de finanţare 2014-2020 deja s-au pierdut...


NIMIC NOU!
Proiecte pe hârtie

Dacă Primăria Oradea are un portofoliu de proiecte clar, Consiliul Judeţean Bihor încă bâjbâie. Strategia de dezvoltare a judeţului vizează reabilitarea de drumuri judeţene, amenajarea de parcuri industriale şi de zone turistice, dar fără nicio prioritizare. Iar o cerere de informaţii publice prin care BIHOREANUL solicita săptămâna trecută CJ o listă cu proiectele vizate a fost lăsată fără răspuns de către conducerea instituţiei.

Deocamdată, în privinţa CJ cert e doar că va depune spre finanţare prin Programul de Cooperare Transfrontalier Ro-Hu un proiect strategic de circa 14 milioane euro care, la cererea expresă a primarului Ilie Bolojan, va avea o componentă medicală. "Reprezentanţii CJ au acceptat să treacă în proiect achiziţionarea unui al doilea accelerator de particule pentru Centrul oncologic", a spus edilul. Nu de alta, dar în caz contrar municipalitatea a anunţat că va concura CJ cu propriul proiect strategic...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
15 Comentarii
Totuşi...
Drumul "rapid" neterminat nu face parte dintre proiectele "mici şi dese" pentru perioada 2014-2020? Sau se consideră (refelxiv) terminat? Oricum, după 2020, chiar dacă până atunci s-ar mai face şi depoul cu două benzi, ca în balada Meşterului Manole, Dealul Ciuperca îşi va recupera baza asigurând proiecte şi pentru eventualele cicluri de finanţare 2020 - 2038.
Postat 28 Octombrie 2016, 15:45 de eutanasiu
@pinonel aka piuneza
1.Citez din ce ai citat: "...în urma discuţiei sper ca în două-trei...." Cuvantul "sper" din spusele primarelui, sugereaza zic eu ca era vorba de o speranta in indeplinirea unei dorinte si nu o promisiune. Nu stiu, zic si eu. 2. S-a marit GCal, da' ia spune matale care e pretul de productie al GCal si in alte orase din RO. Te tine? 3. Ha, ha, asta cu 27% e tare.. Cum manipulezi tu numerele. Da'ia zi si procentul calculat dupa algoritmul tau, a principalului urmaritor in cursa pentru PMO. You, my friend, you're full of shit!
Postat 28 Octombrie 2016, 10:19 de User anonimizat
Din ciclul ,,promisiunile primarului"!
„Ieri [13 iunie 2016] am fost la Bucureşti şi am discutat cu ministrul Transporturilor, iar în urma discuţiei sper ca în două-trei luni să preluăm amplasamentul (n.r. – din incinta fostei remize CFR), astfel încât prin luna septembrie drumul expres să fie deschis circulaţiei şi pe acolo”, a arătat Bolojan.Lucrările de completare a drumului pe cei 600 metri liniari „se pot face în 45 de zile”. P.S. E vorba de ministrul transporturilor Petru Sorin Buse, cel care a facut donatii fara numar Bihorului. ,,Noroc" cu mang_litorul, ca altminteri ne pomeneam cu ministrul pe listele pnl! Prietenii stiu de ce!
Postat 28 Octombrie 2016, 09:00 de pinonel
un ***...
...care spala populatia pe creier, de-au ajuns unii sa creada ca e Mesia. De fapt, n-a facut nimic pentru orasul asta din ce nu era platit sa faca ! Plus ca a facut si prost, sa dea de lucru la firmele de casa Abed Nego si Selina, aia probabil ca dau si niste milioane de euro inapoi ! Sper ca macar pe Beny Rus sa-l baga la puscarie, alaturi de tovarul lui de hotie, Kiss !
Postat 27 Octombrie 2016, 16:13 de AgentulTermic
Ha ???
N-au uitat totusi ceva ?
Postat 27 Octombrie 2016, 15:22 de Iness
@suporter_oradean
Esti pe langa mai frate !! Oradea are cel mai mare indice de crestere a impozitelor locale din tara , asta daca nu stiai ! In loc sa folosesti banii luati din buzunarele oamenilor prin supertaxare pentru lucrari noi tot reparii pe cele neterminate la termen la care s-au pierdut sursele Eu de finantare ! Crezi ca vesnicile reparatii si completari se fac din finantari nerambursabile ??? Suflare spornica in trompeta PMO !
Postat 27 Octombrie 2016, 14:17 de scortosul
Proiecte "mici", dar dese...
Ar trebui să accesaţi nişte fonduri "mici" şi pentru trecerea locomotivei/locomotivelor pe gaz. Pe axa POS MEDIU - Combaterea dăunătorilor endemici. Baftă.
Postat 27 Octombrie 2016, 12:58 de eutanasiu
Curtea de Conturi a fost,,va mai veni si va pleca.... precum a venit.Si totul va intra in "normalitatea fireasca" a lucrului "bine facut",la Oradea.
Si iarasi vor veni cei de la Curtea de Conturi si iar vor constata neregului,abuzuri in serviciu al celor din administratia Bolojan si iar vor constata ca s-a praduit banul public si iar....si iar Don'Bolojan ne va tine o prelegere inteleapta ,justificand cat de omeneste este ca "cine lucreaza,sa mai si greseasca".Si iarasi totul va reveni la"normal" si iarasi proiecte cu finantari....
Postat 27 Octombrie 2016, 12:48 de platona
marele comentator pinonel
pinonel de ce nu candidezi in 2020 la primarie ? hai ca esti tare in gura ...Cat ai platit tu pana acum din lucrarile neterminae din buzunarul tau si ce solutie ai pentru modernizarea retelei de termoficare si din ce bani vei face lucrarile.Hai candideaza in 2020, sef de campanie il pui pe Tds si pe scortosu director de imagine ,marketing,iar eutanasiu casier sef. Bafta
Postat 27 Octombrie 2016, 11:34 de suporter_oradean
Ufff! Am scapat!
Mi s-a luat o piatra de pe inima! Un @suporter de-al birtinezului m-a linistit: nu populimea va plati datoria Oradiei de 1oo de mil. euro! Bine, nu a spus-o direct, a ,,scapat" minciuna, pardon, informatia: taxele/impozitele nu s-au marit (m-am gandit eu ca m-au furat cei de la taxe si impozite! uite ca am dreptate!) ba mai mult, nici nu se vor mari! Asa sa fie! D-le suporterule, o intrebare: despre majorarea, cu pasi mici dar repezi, a tarifului Gca-ei, nimic?! S-a facut fara stirea birtinezului, a facut-o brailezul de capul lui?! De-aia ni l-au trimis plocon ai lui, avea ,,initiative".... Stiu, nu platim noi, se plateste de la buget, noi doar alimentam bugetul...
Postat 27 Octombrie 2016, 11:21 de pinonel
scortosu bati campii
hai serios scortosule ? ce bani in plus ai dat tu din buzunar pentru lucrarile neterminate ? In februarie 2009 a fost unu care vroia sa stranga semnaturi impotriva lui Bolo , sa-l demita ca nu facea nimic. Acum e bai ca se face...Vrei sa schimbi ceva ? asteapta anul 2020. Daca nu vei avea nici atunci majoritate,astepta ciclul electoral urmator 2024-2028. Te-am pupat
Postat 27 Octombrie 2016, 10:06 de suporter_oradean
Vai de noi !
Nici una dintre "maretele" lucrari ale PMO (receptionate la gata la 31.12.2015) nu sunt finalizate la data de 26.10.2016, iar inele sunt gata stricate deja . "profesionalismul PMO este descurajant ! Toate vesnicile reparatii la lucrarile noi ne vor costa o gramada de taxe si impozite majorate toate descarcate direct in buzunarul nostrum !
Postat 27 Octombrie 2016, 09:35 de scortosul
Tipic românesc :
Apucă-te de toate și nu termina nimic ! Nepăsătoirii de orădeni care nu au fost la vot a condamnat orașul iarna , din nou la răbdare fără apă caldă căldură și facturi mari. Este clar că orașul ăsta duce de o lipsă de administrare publică și de orădeni cu un gram de creier
Postat 27 Octombrie 2016, 09:27 de vocilebihoreanului29
Dar ....
cine te retine sa contactezi o firma externa de audit sa nu ai motive de contestat si din bani tai sa achiti onorariul! tu nu ai auzit de curtea de conturi sau de institutia care cerceteaza faptele de coruptie.
Postat 27 Octombrie 2016, 08:47 de User anonimizat
Foarte bine, DAR...
Toti oradenii vor ca orasul sa se dezvolte, dar nu toti vrem ca de dezvoltarea orasului sa profite cu nesimtire gasca birtinezului! Ideal ar fi un audit facut de o firma independenta, sa stim cum stam dupa campania de atragere de fonduri europene incheiata la 31 dec. 2015. Eu nu am citit nicio dare de seama sobra, exacta, cu cifre, atat s-a accesat, acestea au fost penalizarile, atat s-a rambursat. Doar chestii vagi, gen ,,cu 15% mai mult". Ok, 15% din cat?! Nu stiu cum se face, dar nu este o SINGURA lucrare facuta in mandatele primarului care sa fi fost predata la timp si fara vreo hiba. Daca lucrurile ar fi mers ca pe roate, de ce nu a iesit primarul, inconjurat de directorii din primarie, cu ,,arhitectul sef" in dreapta sa, sa dea seama?! Nici atat respect nu merita cei 27% care i-au crezut povestile?!
Postat 27 Octombrie 2016, 08:00 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON