URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 27 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
02 Iulie 2013, 07:33

Specialişti în şmecherii: Constructorii "ciordesc" din banii publici, sub ochii funcţionarilor din Primărie!

Specialişti în şmecherii: Constructorii 'ciordesc' din banii publici, sub ochii funcţionarilor din Primărie! ŢEAPĂ! La un an după recepţia lucrărilor executate pe al doilea tronson pentru întubarea pârâului Adona, Curtea de Conturi a descoperit că Selina a decontat 500 de metri de conducte de canalizare fără să le fi înlocuit. "Într-un fel îi înţeleg pe cei care au recepţionat lucrarea. Selina a asfaltat parcarea, a amenajat căminele de vizitare şi a pus capace de canal noi. Cine s-ar fi gândit că în subteran a păstrat o parte din conductele vechi?", zice viceprimarul Mircea Mălan (foto)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În Primărie scandalul e cât casa. Verificările din ultima perioadă au scos la iveală faptul că firmele de construcţii contractate de municipalitate ciupesc la nota de plată, decontând lucrări neexecutate, sau "ciordesc" la materiale. Acţiuni premeditate, care în niciun caz nu pot fi puse în cârca unor muncitori!

"Inginerii Primăriei însărcinaţi cu verificarea lucrărilor vor fi sancţionaţi. Probabil că au fost scăpări, refuz să mă gândesc la altceva, dar astfel de accidente nu vreau să se mai întâmple!", ameninţă viceprimarul Mircea Mălan, coordonatorul Direcţiei Tehnice.

Canalizarea la control

Inginerii Primăriei însărcinaţi să supravegheze lucrările de infrastructură pe tronsonul II al întubării pârâului Adona (din dreptul podului de pe strada Nojoridului până la noua stradă care face legătura cu Gheorghe Asachi) vor fi penalizaţi la salariu cu câte 10% fiecare. Inspectorii Curţii de Conturi au descoperit în zona străzii Nufărului nu mai puţin de o jumătate de kilometru de canalizare menajeră neînlocuită, dar totuşi decontată de firma Selina ca fiind nou-nouţă.

Parcă ar fi acţionat la pont, inspectorii ieşiţi în teren au cerut să fie ridicate toate capacele de canal, pentru a măsura diametrul şi adâncimea căminelor de vizitare, moment în care au descoperit sub stratul de asfalt tot vechea canalizare. "Din cei 700 de metri liniari de canalizare au fost înlocuiţi doar 200. Pentru diferenţa de 500 de metri s-a lucrat doar la porţiunile aflate la vedere, cum ar fi capacele de canal şi căminele de vizitare", povesteşte revoltat viceprimarul Mircea Mălan, coordonatorul Direcţiei Tehnice.

"Economii" pentru Selina

Situaţia e cu atât mai gravă cu cât omisiunea Selinei pare premeditată, şi nu poate fi pusă în cârca unui muncitor chiulangiu. Întâmplător sau nu, a fost înlocuită doar porţiunea de 200 metri de reţea verificată de inginerii Primăriei, iar după plecarea acestora de pe şantier şanţurile au fost acoperite, fără a se înlocui vechea canalizare şi pe restul de 500 metri. Doar căminele de vizitare sunt noi, pentru ca şmecheria să nu bată la ochi.

Conform estimărilor, Selina şi-a rotunjit în acest fel veniturile cu circa 200.000 lei, sumă reprezentând contravaloarea lucrărilor de săpături, transport şi depozitare moloz neexecutate, precum şi costul cu pietrişul, nisipul şi conductele nefolosite. Prejudiul exact va fi stabilit de Curtea de Conturi săptămâna aceasta, când se vor dispune şi măsurile împotriva funcţionarilor neglijenţi.

03 Mircea Ghitea_1.jpgMircea Ghitea (foto), şeful Direcţiei Tehnice, refuză să se pronunţe cu privire la incident. "Deocamdată nu ştim nimic oficial. Aşteptăm rezultatele controlului care a vizat şi alte lucrări, după care vom lua o hotărâre în cunoştinţă de cauză". După cum era de aşteptat, nici Călin Roman, directorul general al firmei Selina, nu e mai vorbăreţ. "Nu am ce să comentez. Aşteptăm raportul oficial al controlului. De obicei adevărul este undeva la mijloc", spune el.

Se fură la asfalt...

03 Delia Ungur.jpgDin păcate, cazul lucrărilor "trişate" de pe cursul Adonei nu e singular. În Parcul Industrial din Şoseaua Borşului, firma Construcţii Bihor, care a câştigat licitaţia pentru amenajarea drumurilor interioare, dar care a dat lucrările în subantrepriză către Drum Construct, şi-a lăsat colaboratorul nesupravegheat, iar rezultatele s-au văzut. În urmă cu o lună, viceprimarul Mircea Mălan a cerut inginerilor Primăriei să dea "cep" asfaltului turnat pe drumul din incinta Parcului, pentru a se asigura că acesta va rezista traficului greu. "Expertizele făcute în laborator au arătat că stratul de asfalt e la limita inferioară a standardelor admise, dar sub cerinţele din contract", spune Delia Ungur (foto), administratorul Parcului Industrial.

Pe scurt, constructorul a folosit material cu o densitate mai mică decât cea cerută de Primărie, iar pe alocuri a turnat un strat de asfalt mai subţire şi cu 2 centimetri decât cel pretins de municipalitate. Zona afectată se întinde pe circa 600 de metri, fapt pentru care săptămâna viitoare constructorul va sparge tot ce a lucrat prost ca să toarne încă o dată asfaltul. De această dată ca la carte. "Nici nu se pune problema să preluăm lucrarea în astfel de condiţii. Pe acel drum vor circula TIR-uri, şi nu vrem ca în câteva luni să se umple de gropi", spune Mălan.

De-a şoarecele cu pisica

03 Leontin Patcas.jpgDupă cum se vede, relaţia dintre inginerii municipalităţii şi constructori e un fel de joacă de-a pisica cu şoarecele. "Dacă nu bagă ceva în plus la fiecare lucrare, fie că e vorba de săpături, fie că e vorba de materiale, constructorul nu e sănătos. Numai eu am tăiat de la plată luna trecută 100.000 lei", spune Leontin Pătcaş (foto), şeful Biroului Drumuri şi Poduri.

Potrivit acestuia, au fost şi alte cazuri în care constructorii au încercat să deconteze 14 metri cubi de beton pentru construcţia unui cămin de vizitare care necesită, în realitate, doar 0,7 metri cubi de material, sau au trecut în devize 14 metri cubi de săpături în loc de 2-3, de parcă reţelele la care trebuiau să ajungă ar fi fost la adâncimea unui bloc cu 7 etaje. "Trebuie să fii foarte atent. Altfel, după un an, când vine Curtea de Conturi peste tine, eşti bun de plată!", spune Pătcaş.

Pentru că până la urmă, vorba proverbului, nu e prost cine cere, ci cel care plăteşte. Numai că în final, de fapt, preţul cel mare îl plătesc orădenii. Şi nu pentru a fi furaţi la lucrări s-au stors de bani ca să-şi achite impozitele încă de la începutul anului...


AGLOMERAŢI
371

de procese verbale de recepţie au semnat anul trecut cei şapte ingineri ai Direcţiei Tehnice din cadrul Primăriei Oradea


MULTĂ MUNCĂ, OAMENI PUŢINI
"Nu spun că n-au greşit...

"Prinşi între ciocan şi nicovală, inginerii Primăriei sunt de-a dreptul îngroziţi de perspectiva penalizării din salariu. Nu atât pentru banii pierduţi, cât pentru faptul că - potrivit legii - funcţionarii cu abateri sunt primii disponibilizaţi în eventualitatea unor reduceri de personal. Leontin Pătcaş, şeful Biroului Drumuri Publice, îşi apără colegii invocând volumul mare de lucru. "Nu spun că n-au greşit, dar e uşor să greşeşti în condiţiile în care ai cam 6-8 şantiere de verificat în fiecare zi, fiecare în altă parte a oraşului, plus de dat avize sau de verificat reclamaţii", explică Pătcaş.

În plus, date fiind reducerile de personal din ultimul an, nici inginerii Inspectoratului de Stat în Construcţii Bihor nu mai au cum participa la verificarea fazelor determinante ale lucrărilor, aşa că fac controale doar prin sondaj.

Pentru a preîntâmpina pe viitor astfel de situaţii, municipalitatea ia în calcul varianta externalizării serviciilor de dirigenţie de şantier la lucrările importante. Astfel, firmele private vor verifica constructorii, urmând să fie la rându-le verificate de inginerii Primăriei. Diriginţii de şantier vor răspunde în solidar cu constructorii pentru toate neregulile constatate.

Curtea de Conturi a descoperit că Selina nu a furat decât 500 metri de ţeavă de canalizare. Citeşte cum comentează Bihorel situaţia pe www.bihorel.ro!

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
19 Comentarii
Furaciunea DUMEXIM
Apropo's de constructori, sa mearga dl. Piturca de la DN-urile de cacat din Bihor sa faca o verificare la plombarile facute pe Drumurile Nationale de piticania de Dumexim, (omu\' si lopata, ca altceva nu au) si pe zona Marghita si pe zona Arieseni. DEZASTRU TOTAL! In 2013 la noi asfaltul se asterne cu lopata, pe jumatate uscat si ne miram de ce sare afara la prima ploaie!!! Nu au nici un utilaj specializat dar au contracte de milioane de lei!!! Batjocura pe fata !!!
Postat 04 Iulie 2013, 16:34 de Manu
Plescaiala
..Daca adevaru-i pe la mijloc,cum zice Mircea Ghitea-dansu-i pe dinafara ! (nu-i singurul!...)
Postat 03 Iulie 2013, 19:53 de gyorgy tozser
Aritmetica
Selina nu a furat decat 500 m de teava de canalizare. DIN 700 m. Plus lucrarile aferente. Adica 70% din lucrare. ASTA este procentul furtului realizat de SELINA din lucrarile cu primaria. La lucrarile pentru altii (restul) e putin mai mare.
Postat 03 Iulie 2013, 17:23 de Bot_te-a_nu
Amintiri din copilarie:)
Coordonatorul directiei tehnice un avocat mediocru transformat in mare coordonator a directiei tehnice, un Ortoped face o interventie pe Cord,, rezultatul il stiti? Un client pentru funerare.
Postat 02 Iulie 2013, 22:05 de Vlad
merces-benz marca SELINA
Dar nimeni nu l-a intrebat pana acuma pe nea patcas scandalagiul, bun de pus la lopata, un mare spagar cu mult tupeu si cu racnete in vocabular, ca de unde are atatia bani de isi permite sa mearga la receptii cu bolidul personal marca Mercedes Benz. Oricum, e un mertzan de minim 15.000euro in prezent, acum 3-4 ani cand l-a luat era vreo 30.000 de euro. Deci ori e cadou de la Selina ori e din spaguta de zi cu zi. Ca doar nu e masina de serviciu. :)))) PATCAS = Un mare prost cu gura mare, "privire inteligenta" care cere dreptul pe fata, fara menajamente (orice, o bordura, o dala, un metru de asfalt, un plin de motorina iar de la prostii din zona Oncea de ex. la asfaltarea zona Pitut-Alexi miutza de euro si casa pt asfaltare. Asa a ajuns ca a asfaltat dupa cum se platea, fara a tine cont de traseul strazilor) . Auzi ma, ce ai crezut, ca poti sa ceri spagi fara numar si ca nu te spune nimeni ???????
Postat 02 Iulie 2013, 21:44 de porcash leontinu'
Niste CALCULE2
Daca EXECUTIVUL are iarasi IDEI GENIALE- vezi externalizarea serviciilor de dirigentie de santier la lucrari importante - pe alti bani ce vor fi cheltuiti din bugetul local (.banii oradenilor din taxe si impozite), vin cu o propunere.... Angajarea pe contract civil a celor de la Curtea de Conturi pentru a supraveghea lucrarile... Dar poate ca sunt in incompatibilitate... Nu ca si consilierii locali (angajati la firme de constructie sau in colaborare cu acestea) care voteaza pe banda si apoi primesc lucrari (vezi cazul unei firme de constructii). Speram totusi sa nu fie firme si persoane DIRIGINTI DE SANTIER din ALTE ORASE sa dea vina EXECUTIVUL pe distanta mare pe care acestia o aveau de parcurs pana la locul santierului! Oradeni face cineva un site, pagina de FB unde sa semnalam prin poze si impresii CALITATEA LUCRARILOR?! Sa ajutam EXECUTIVUL cum putem, daca tot nu ne baga in seama. Poate si acest EXECUTIV isi va aduce aminte ca are OBLIGATIA LEGALA de a publica LISTA ACHIZITIILOR PUBLICE si a CHELTUIELILOR PUBLICE (si nu asteptam preturile de achizitie de la hartia igienica!!!). Dar programul PRIMAVERA achizitionat de Primarie, de urmarire a investitiilor se foloseste ?
Postat 02 Iulie 2013, 21:42 de Adi Oradeanul
Niste CALCULE
Deci 371 procese verbale semnate pe an de 7 persoane (53 PV de catre o persoana). Impartind la 250 de zile lucratoare rezulta 1 (un!!) proces verbal de persoana pe saptamana. Si asta se plang ca e mult??? Dar ce e interesant cei de la Curtea de Conturi sunt in principal ECONOMISTI si au si altceva de facut decat de verificat Primaria Oradea ... si totusi se pricep si la CANALE!!! Dar inginerii lui Bolojan (care au fost premiati la sfarsitul lui 2012) si vor fi si la sfarsitul lui 2013) nu au avut timp sa le vada!!! AR TREBUI CA FIRMELE CARE SUNT PRINSE CU\"Adevarul la mijloc\" - citandu-l pe dl. Roman de la Selina- sa ia o PAUZA de SUSPENDARE de 6 luni - 1AN de la lucrarile publice locale!!! Poate am reveni la normalitate!!! P.S. D-na Ungur daca avea stabilit in Contractul de asfaltare in Parcul Industrial grosimea ASFALTULUI chiar \"nu s-a putut\" preciza in contracte faptul ca firmele adjudecante a lucrarilor sa nu le subcontracteze astfel incat sa-si asume pe deplin raspunderea lucrarilor si astfel sa se limiteze si \"capusarea\" lucrarilor? Oradeni o premiem si pe D-na Delia Ungur?
Postat 02 Iulie 2013, 21:26 de Adi Oradeanul
Intubarea paraului Paris similara cu cea a paraului Adona.
Ia sa verificam si lucrarile de canalizare efectuate pe strazile Louis Pasteir si Gh.Doja,deasemenea si realizarea intubarii paraului Paris pe tonsonul Str. Santului - Spitalul Judetean ! Nu cumva in zona Spitalului lucrarile de canalizare sunt similare cu cele descoperite acum la intubarea parauli Adona ?Asa se pot explica deversarile industriale cu miros pestilential in acest parau. Dr.Carp,Bolojan si Apaterm-ul lui Ciursas ( dir. gen.la aceea vreme) cunosc bine aceasta situatie ! Rezolvarea problemei ?- intubarea totala a paraului Paris ! Verificati cate facturi fictive s-au facut( pe te miri ce ) pentru a acoperi suma alocata din bani europeni ptr. aceste canalizari, in detrimentrul unor lucrari fuserite,fara eficienta dorita benefeciarul de dreptsi platitor de serviciile create ..Aceste lucarri au fost super vizate si de Primaria Oradea ( primar Filip).Multumim edililor ptr.astfel de servicii,care miros a KKT in toata Oradea.Platiti voi ,prostilor.....platiti......MAFIOTILOR !
Postat 02 Iulie 2013, 20:28 de un parizian
@bh - pe surse
Bolovanul a girat toata afacerea cu Macho si neincasarea garantiei. Asa sunt toate afacerile lui !! Vai de noi !!! Podul in sine este bun doar ca este toata zona prost proiectata, vorbesc de racordul la soseaua existenta.
Postat 02 Iulie 2013, 19:40 de scortosul
(re)vine si celebrul pod Macho
S-a expertizat podul Macho.Expertizele tehnice, studiile de fezabilitate (fara numar !), intr-un cuvant datul cu parerea, costa, adica ne costa, pe noi, pe oradeni ! Numai ca (si) de aici vine si paraindaratul ! Nimeni din primarie nu-i vinovat ca au ,,uitat” sa-l incaseze pe macaronar cu 500.000 de euro. Cu munca e mai greu…
Postat 02 Iulie 2013, 17:58 de bh
Capul rautatilor e Carp
Selina= Carp Gheorghe, de la acest om incepe toata jecmaneala. Atentie! Acum construieste la Judetean.
Postat 02 Iulie 2013, 16:45 de Judetean
Sa ajutam primaria/cl/primarul
Are cine sa raspunda de furaciuni : directia tehnica : director : ghitea mircea, director adjunct: aurelia ţenţ, director executiv adjunct: benţan emil, biroul drumuri publice : patcas leontin, sef birou, pantiş erika consilier, miclea gabriela consilier, kadar iuliana consilier, serac ioan consilier, junea mariana consilier, budurean cristian consilier. Dupa ,,reteta" de la taxe si impozite, urmeaza sa zboare bentan emil si patcas leontin, eventual si aurelia tent. Capul incompetentilor (multi cred ca mai corect ar fi spagari), ghitea mircea, ar ramane, precum eduard florea. Ar dreptate prostimea, directori sunt precum taticul lor, nea ilie, nu raspund de nimic, doar supervizeaza parandaratul !
Postat 02 Iulie 2013, 14:41 de pinonel
SMECHERIE ... MARCA SELINA
Da oare in cate alte locuri au facut asa, sincer cu complicitatea cel putin suspecta a inspectotilor din primaria Oradea, inteleg ca dupa ce au acoperit mascat,asfaltat drumul nu iti mai poti da seama, dar nu leau facut toate acestea intr-o noapte, deci daca se urmarea lucrarea sar fi vazut ca nu sau scos tevile vechi .... deci niste functionari nu isi misca fundul din birourile primariei, sau mai rau sunt complici cu firmele care tepuiesc primaria si implicit pe oradeni .
Postat 02 Iulie 2013, 11:43 de ORADEAN
smecherii
LA CE SMECHERII NE PUTEM ASTEPTA DE LA SC GAVELA CARE A CONTRACTAT LUCRARILE DE SCHIMBARE A TEVILOR DE APA MENAJERA DIN CENTRU, DAR PT VERIFICARE SE POT FOLOSI SI CAMERELE DE SUPRAVEGHERE ALE ORASULUI SI CELE PARTICULARE MONTATE LA CASE
Postat 02 Iulie 2013, 11:14 de doru
Turcu si pistolu
Constructorii fac si ei ce ce face primarul, da mai cu masura. Constructorii fura in timp ce primarul jefuieste prin impozite proprietarii de terenuri din Oradea. Si asa oradeanul este cel care plateste si cel furat fara a fi aparat de nimeni. Rusine.
Postat 02 Iulie 2013, 09:04 de Contribuabil
40%
astea sunt lucrarile castigate cu 40% din valoarea de control ! 40% nu acopera nici macar necesarul comlet de materiale dar unde este manopera, utilajele de lucru, cheltielile de organizare ca de profit nu mai vorbim !!! 40% falimentul .... lucrului !!!! Manopera in devize 3,4 lei?ora adica un salar brut de 500- 680 lei !!!! Nici tiganii nu mai lucreaza pe asa salarii !!! Ne furam caciula uni la altii !!! De aici incepe tragedia de la preturile de contract, 40%!!
Postat 02 Iulie 2013, 08:54 de scortosul
simplu
Pai cum??? se face jumi juma....da"" ziaristii astia care se dau ei cei mai cei...se fac ca nu stiu n-au auzit, n-au vazut...dar se pricep ;la linsul boului
Postat 02 Iulie 2013, 08:53 de soso
ATENTIE !
Si lucrarile ce se fac acum pe str.Sucevei sunt suspecte de asemenea ,,smecherii''.De ce nu-i verifica primaria si in timpul delurarii lucrarilor !?
Postat 02 Iulie 2013, 08:37 de NICU
specialisti in smecherii
oare cine a semnat receptia pentru lucrarile de reparatii la drumul national Oradea-Marghita?Desigur ca lucrarea nu apartine primariei,dar lucrarea este cea mai proasta din ultimii ani,au ramas sute de gropi neacoperite,lucrarea este de mantuiala,calitatea mizerabila.Se sesizeaza cineva?
Postat 02 Iulie 2013, 08:10 de drumarul
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON