URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 27 MAI 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Orice şofer care se respectă are nu un baston de mareşal în raniţă, ci o bâtă de baseball în portbagaj. Asta pentru a rezolva problemele apărute în trafic, dar mai ales în parcări. Oradea are peste 100.000 de maşini şi cam 20.000 de locuri de parcare de domiciliu. Mă şi mir că încă nu am văzut prin parcări maşini supraetajate, ca autobuzele din Londra.
Zic şi eu
Adrian Cris
Un abuz comis la o competiţie recent găzduită de Arena Antonio Alexe din Oradea şi neştiut public până acum arată că înaintăm pas cu pas spre un regim poliţienesc în care legea nu contează decât în măsura în care e interpretată samavolnic, pentru a da o aparenţă de temeinicie comportamentelor şi deciziilor discreţionare. La începutul lunii, un orădean a fost împiedicat să intre la o partidă de baschet de către nişte jandarmi. 
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Street Food Fest este scump pentru că aduce în stradă preţurile din restaurante. Pereţii localurilor nu mai există, nasul nu mai este protejat de mirosurile îmbietoare, iar ochiul nu mai e protejat de preţurile din meniu. Astfel, impactul poate fi brutal. Mâncare de stradă la preţ de restaurant? Hm...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cine credeţi că are dreptate în problema sporurilor salariale ale lucrătorilor de la UPU – SMURD Bihor?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
În primul rând, cei care achiziţionează un autoturism trebuie să ştie că au obligaţia să efectueze toate formalităţile de înmatriculare în termen de maxim 90 de zile de la data încheierii contractului de vânzare cumpărare. Sancţiunea pentru nerespectarea acestei obligaţii este suspendarea înmatriculării acelui autovehicul, definită de lege ca fiind operaţiunea administrativă ce constă în interzicerea temporară a dreptului de a pune în circulaţie şi a utiliza un vehicul pe drumul public.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Ulcerul gastric apare de obicei cu 10 ani mai târziu decât cel duodenal, frecvenţa maximă fiind în jurul vârstei de 60 de ani. Boala apare mai des la bărbaţi, iar numărul cazurilor este în uşoară creştere faţă de cele de ulcer duodenal care sunt în scădere.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Ne naştem, suntem crescuţi de părinţi, ne maturizăm, avem la rândul nostru propriii copii pe care îi creştem, îmbătrânim. Fiecare generaţie trece prin acelaşi ciclu, dar o face în perioade diferite de timp, pe măsură ce în urma noastră rămâne istoria. Aşa se face că aceia care au prins în adolescenţă începuturile comunismului în România au încă memoria vremurilor de dinainte şi au trebuit să se adapteze schimbării.
09 Iunie 2010, 13:07

Nu umflaţi nota!

Nu umflaţi nota! AJUNGE! Ilie Bolojan spune că lucrările municipalităţii nu se vor mai scumpi după semnarea contractelor. "Nu mai vreau să citesc speculaţii în presă că de ce s-a licitat la un preţ şi s-a executat la altul. Costurile lucrărilor la strada Matei Corvin au crescut pentru că proiectantul nu a făcut ridicarea la cotă a capacelor de canal. Pe viitor, dacă uită, n-are decât să plătească el diferenţa!"
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Adio, facturi umflate pe parcursul lucrărilor! În urma dezvăluirilor făcute de săptămânalul BIHOREANUL, primarul Ilie Bolojan a ordonat săptămâna trecută angajaţilor municipalităţii să nu mai accepte majorarea lucrărilor cu mai mult de 15% peste preţul stabilit prin licitaţie.

"Am avut lucrări ale căror costuri au crescut cu 45%, "întâmplător" chiar sub pragul maxim admis de lege. Astfel de lucruri ar trebui să ne dea de bănuit. Aşa că am dispus coborârea nivelului cu care pot fi modificate costurile lucrărilor", a declarat Bolojan.

Amnezii costisitoare

Metoda e simplă, legală, dar costisitoare pentru bugetul Primăriei, pentru că stoarce bani în plus faţă de preţul lucrărilor stabilit iniţial prin licitaţii. "E ca atunci când omul vrea să-şi ridice o casă. Proiectantul îi face schiţele, îi desenează casa scărilor dar "uită" să o treacă la costuri. Dacă beneficiarul negociază cu doi constructori, cel de bună credinţă o calculează la preţ, că doar o vede acolo, iar celălalt nu, şi câştigă lucrarea. Omul semnează contractul la preţul mai mic, după care află că mai are de plătit în plus pentru casa scărilor", explică primarul Ilie Bolojan.

Pentru că, potrivit Ordonanţei de Urgenţă 34/2006, administraţia locală nu poate majora costurile lucrărilor cu mai mult de 50%, ca din întâmplare, majorările faţă de preţul licitat urcă de obicei undeva la 45%. Iar exemplele nu sunt puţine. Numai anul acesta municipalitatea s-a trezit cu majorări de costuri, chiar sub pragul legal, la lucrările de reabilitare a străzii Matei Corvin (adjudecate de Drum Construct Pericei), a străzii Oneştilor (atribuită firmei Drumuri Orăşeneşti), sau a DN 79 la ieşirea spre Arad (licitaţie adjudecată de Selina).

11 Gheorghe Carp.jpgProiecte "expirate"

Reprezentanţii municipalităţii spun că motivele pentru care costurile lucrărilor cresc brusc după licitaţii sunt multiple. "În primul rând e vorba de proiectele vechi de câţiva ani. Faci licitaţia şi, când să te apuci de lucru, te blochează Inspecţia în Construcţii, care cere actualizarea proiectului, se schimbă STAS-urile pentru că între timp strada s-a mai distrus, iar costurile suplimentare se teleportează în valoarea finală a lucrării", spune viceprimarul Gheorghe Carp (foto).

Aşa s-a întâmplat în cazul reabilitării tronsonului intravilan al Drumurilor Naţionale 76 şi 79 de la ieşirea din Oradea spre Deva şi respectiv Arad, care au fost licitate după proiecte făcute de Proiect Bihor în 2006 şi actualizate în februarie 2010. Firmei Selina i s-au atribuit în noiembrie 2009 lucrările la DN 76 Oradea-Deva pentru 1,4 milioane lei, iar la actualizarea proiectului costul acestora a crescut la 4 milioane. La fel, costurile reabilitării DN 79 Oradea-Arad au crescut de la 3,8 milioane, la cât s-a adjudecat licitaţia, la 9,7 milioane, valoarea recalculată de proiectant. Deşi costurile finale ale celor două investiţii nu vor fi cele calculate de proiectant, ci doar "indexate" cu lucrările suplimentare, Primăria tot va trebui să plătească cu 45% peste preţul iniţial.

Calcule "din burtă"

De parcă nu era de ajuns, nici proiectanţii nu îşi dau prea mult silinţa atunci când adjudecă o lucrare. "Costurile lucrărilor la strada Oneştilor au crescut pentru că proiectantul nu a făcut un studiu geo cum trebuie, nu a văzut că sub carosabil este un strat de mâl şi ne-am trezit că strada se vălureşte. A trebuit să schimbăm soluţia tehnică, iar asta a majorat preţul lucrării", spune viceprimarul.

La reabilitarea străzii Matei Corvin, adjudecată la 5,3 milioane lei, proiectantul a uitat să ia în calcul realizarea unui zid de sprijin pentru dealul ce susţine podul de cale ferată de la ieşirea spre Episcopia, să lărgească banda de intrare în sensul giratoriu de la intersecţia cu strada Ion Bogdan, pentru a uşura accesul TIR-urilor, şi să ridice la cotă nu mai puţin de 200 de capace de canal. Lucrări suplimentare care, din nou, se vor reflecta în costul final!

"Să plătească!"

Revoltat că preţurile lucrărilor "dospesc" după licitaţii, primarul Bolojan a dat săptămâna trecută o dispoziţie prin care a scăzut valoarea suplimentară cu care poate fi majorat preţul lucrărilor, de la 50% cât spune legea, la doar 15%. "Înţeleg că atunci când sapi la fundaţia unei străzi pot apărea lucrări neprevăzute, dar nu încât să majoreze costurile cu jumătate din preţul de la licitaţie!", spune primarul.

Dispoziţia, care afectează în primul rând constructorii, va fi urmată săptămâna aceasta de o a doua, care va viza proiectanţii. "Toate contractele viitoare vor menţiona clar că proiectantului i se impută orice cheltuială suplimentară cauzată din vina sa, dacă depăşeşte 10% din valoarea lucrării. Sunt convins că dacă va fi pus să plătească, proiectantul n-o să mai "uite" ridicarea la cotă a niciunui capac de canal", zice Bolojan.

Cele două prevederi se vor regăsi în caietele de sarcini ale tuturor lucrărilor care vor fi scoase la licitaţie, cum ar fi construcţia podului peste Crişul Repede din zona podului de pontoane, a pasarelei peste calea ferată din zona străzii Teodor Neş sau prelungirea străzii Vaporului cu un pod peste Peţa.

11 Calin Roman.jpgToată lumea câştigă

Aparent paradoxal, constructorii salută iniţiativa primarului. "Măcar aşa o să ne putem organiza mai bine, pentru că n-o să ne mai trezim cu lucrări suplimentare. Dacă proiectul e greşit, să răspundă cel care l-a făcut!", spune Călin Roman (foto), directorul firmei Selina. Roman crede că măsurile anunţate de primar vor duce la responsabilizarea proiectanţilor, care vor calcula de două ori înainte să îşi pună semnătura pe un act. "Vor avea un stres în plus. Nu le iau apărarea, dar nu întotdeauna sunt ei de vină. Când vorbeşti cu deţinătorii de utilităţi, ei îţi spun că nu au nicio reţea în zonă, iar când începi să sapi dai peste cabluri şi conducte", zice Roman.

Oricum ar fi, directorul spune că executanţii nu au nimic de pierdut. "Noi facem ce ne-am asumat prin contract, dacă apar lucrări suplimentare şi Primăria ne achită până la un prag de 15% ne încadrăm în această limită. Ce va apărea suplimentar, probabil se va scoate la o nouă licitaţie", zice Roman, încrezător.

Şansele ca preţul lucrărilor să fie "indexat" ulterior pentru că apar lucrări suplimentare vor fi, însă, mult mai mici decât înainte. Nu de alta, dar dacă depăşesc o zecime din valoarea licitată, proiectantul va trebui să bage mâna în propriul buzunar. Şi n-o va face cu uşurinţa cu care a făcut-o Primăria până acum...


VA FI LEGE!
Prag de 20%

Iniţiativa primarului Ilie Bolojan de a reduce pragul de 50% cu care poate fi majorat costul lucrărilor în urma licitaţiei se va aplica şi la nivel naţional. Cristina Trăilă, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), a anunţat la sfârşitul săptămânii trecute că intenţionează reducerea pragului la doar 20% din valoarea contractului iniţial. "Doar în cazuri excepţionale va mai putea fi atins acel prag de 50%", a declarat Trăilă. Proiectul de modificare a legii a şi fost afişat pe site-ul ANRMAP pentru a fi supus dezbaterii publice. Un ordin similar au dat miniştrii de Interne, Vasile Blaga, de Finanţe, Sebastian Vlădescu, şi al Dezvoltării, Elena Udrea, care au coborât pragul la doar 10%, tot cu varianta "excepţională" de 50%.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
selina stim bine cu ce preturi a participat la ........
super campania electorala a trecut Selina a castigat licitatiile cum numai ei stiu cu preturiile cele mai mici daca vorbim si de alte costuricare nu sunt evidentiate si ironie birocratia din sitem as putea sa jur ca de undeva trebuie sa si mareasca pretul, iar acum primaurul face tam-tam ca sa nu se simta toata plasa de paianjen siiiiiiii ironie cei care sufera sunt cetatenii imbogatesc service-urile auto, asiguratori, BUNA MAFIE are Bihorul....felicitari PRIMARE! ce sa spu7n un mecanism care in urmatorii ani nu va tine..........o poinie deschisa nu strica niciodata, toti spuneti va punctul de vedere............e bine ce se intampla?
Postat 09 Iunie 2010, 21:07 de aiaiaaaaaaaaa
ff primitiv....primarul nostru
avarismul ne spune de ce pierdem banii cand faci o prajitura un singur ingredient sa nu fie corespunzator si satisfactia nu mai e de calitate......nu fi ti avar fi ti intelept sunt siutatii unde poti reduce pana la 15 % dar situatii unde ajungi si peste 50%......asa trebuie sa gandeasca un primar, dar sa fi categoric este sacrificiu....martir.... soferii nostri vor deveni martiri....si cine e inginer in constructi?
Postat 09 Iunie 2010, 20:35 de oaccccc
CU SPECIALISTI !!!
TOATE ASTE TREBUIE FACUTE CU SPECIALISTI SI NU CU AMATORI CUM SUNT ACUM !!! SI TORI LIPSESC IN TOT LANTUL DE LUCRU DE LA CEI CE LANSEAZA TEME DE PROIECTARE LA CEI CE PROIECTEAZA LA CEI CE EXECUTA !!! DIRECTIA TEHNICA DIN PMO PLINA DE ELEFANTI SI ELEFANTE FARA CHEF DE LUCRU FARA VIZIUNE PUSI DOAR PE CIUPELI FARA TIMP UITAI DE CEAUSESCU ACOLO, PROIECTANTII CU COLABORARI DE STUDENTI FARA EXPERIENTA SANTIERULUI CARE NU CUNOSC BINE NICI TEHNOLOGIE SI NICI CUPRINSUL ARTICOLELEOR DE LUCRARI ; LA CONSTRUCTORI CARE DAU IN SUBANTREPRIZA LUCRARI LA TOT FELUL DE OAMENI FARA CALIFICARE DAR CARE LUCREAZA LA NEGRU PT. SUME DERIZORII( CA SI CALITATEA MUNCII LOR)> EXPERIENTA SE CASTIGA IN LUCRU ,IN TIMP EFECTIV DE LUCRU LA LUCRARI PE SANTIER !! CINE NU ARE BATRANI SA-I CUMPERE !!!
Postat 09 Iunie 2010, 14:40 de SCORTOSUL
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Bate vântul! 'Primăvara din grădină' a început vineri seară fără public în Cetatea Oradea (FOTO/VIDEO)
  • Directorul Colegiului Gojdu a făcut glume despre 'carduri' şi 'cadouri' la festivitatea de absolvire de la Teatrul Regina Maria (FOTO)
  • Totul pe față! Termoficare Oradea îşi lansează o aplicaţie prin care va anunţa avariile în timp real (FOTO)
  • Se lucrează la noul terminal al Aeroportului Oradea. Construcţia va fi gata la toamnă (FOTO)
  • Gata cu transparenţa! Ioan Mihaiu nu mai vrea întrebări din partea presei în timpul ședințelor Colegiului prefectural (FOTO)
  • Un TIR plin cu stupi cu albine, răsturnat lângă Băile Felix (FOTO / VIDEO)
  • Pompierii bihoreni 'salvează' dragostea de carte: Au donat cărţi elevilor din trei şcoli rurale (FOTO)
  • Let’s Get Green: Elevii de la Şcoala 11 au plantat 100 de puieţi de arbori (FOTO)
  • Noaptea muzeelor a atras un număr record de vizitatori în Oradea. Cozi de zeci de metri la noul sediu al MȚC (FOTO)
  • Ziua Eroilor a fost marcată cu felicitări şi diplome în Cetatea Oradea (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON