URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 05 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
18 Septembrie 2012, 07:16

Autostrada fără sfârşit: Cu finanţarea de acum, Autostrada Transilvania va fi gata abia în 2025

Autostrada fără sfârşit: Cu finanţarea de acum, Autostrada Transilvania va fi gata abia în 2025 ALB-NEGRU. În ultimii ani, tronsonul Borş-Suplacu de Barcău a fost "copilul vitreg" al autostrăzii, lucrările fiind concentrate exclusiv pe teritoriul judeţului Cluj. În Bihor, armăturile celor 44 de poduri şi podeţe ruginesc în aer liber
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Autostrada Transilvania a ajuns ca Mănăstirea Argeşului, unde "ce ziua se făcea, noaptea se surpa". După 8 ani de la începere, lucrările sunt departe de a fi încheiate deşi termenul prevăzut iniţial pentru finalizare expiră peste trei luni, iar o parte din structurile aflate în construcţie se deteriorează, sporind costurile şi aşa uriaşe ale proiectului.

BIHOREANUL a aflat că, în pofida declaraţiilor sforăitoare ale politicienilor şi a succesivelor renegocieri dintre statul român şi compania americană Bechtel, autostrada are în continuare un preţ considerat secret de stat, iar data predării în folosinţă, în ritmul de lucru actual, este preconizată abia în jurul anului 2025. Când mulţi din contribuabilii care plătesc preţul neputinţei statului vor fi oale şi ulcele...

Ambiţie românească, recompensă americană

Gândită pentru a lega inima României de Europa occidentală, Autostrada Transilvania a fost considerată de la început plata pe care România o achita pentru primirea în NATO. Pentru aprobarea contractului finanţat din bugetul statului s-a emis în 2003 o lege specială, care consfinţea negocierea directă cu o singură companie, precum şi un preţ necunoscut chiar şi parlamentarilor, pecetluit ca "informaţie clasificată conform legii".

Publicului i-au fost comunicate doar caracteristici tehnice generale, conform cărora autostrada, la care lucrările au început în mai 2004 cu termen de finalizare decembrie 2012, urma să se întindă de la Borş la Braşov pe 415 kilometri, având o lăţime a platformei de 26 metri, un carosabil cu două benzi pe sens în lăţime de 15 metri şi cuprinzând aproape 400 de aşa-numite lucrări de artă (300 de poduri, podeţe şi viaducte, plus 73 de pasaje şi 19 noduri). Din raţiuni constructive, proiectul a fost împărţit în 8 secţiuni: 1A Braşov-Făgăraş (48,81 km), 1B Făgăraş-Sighişoara (53,37 km), 1C Sighişoara-Ogra (58 km), 2A Ogra-Câmpia Turzii (37,19 km), 2B Câmpia Turzii-Cluj (52,55 km), 3A Cluj-Mihăileşti (25,5 km), 3B Mihăileşti-Suplacu de Barcău (75,48 km) şi 3C Suplac-Borş (64,5 km).

"Nu-i o prioritate"

La conducerea Ministerului Transporturilor, în subordinea căruia se află CNADNR (Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale), s-au perindat de atunci opt miniştri. Cel mai mult şi-au pus amprenta, în moduri însă diferite, Miron Mitrea (PSD), care a decis începerea lucrărilor pe teritoriul judeţului Cluj, urmat de Gheorghe Dobre (PDL), care a iniţiat renegocierea contractului, dar fără alt rezultat decât stoparea totală a lucrărilor timp de un an şi prelungirea termenului de dare în folosinţă până în 2013.

Apoi au venit Radu Berceanu (PDL), care declara că Autostrada Transilvania "nu este o prioritate" şi că lucrările se vor încheia abia în 2025, Ludovic Orban (PNL), în mandatul căruia s-a înregistrat cel mai intens ritm al lucrărilor (în creştere cu 75% în 2007 faţă de 2006), din nou Berceanu, urmat de Anca Boagiu (tot PDL). Întrucât CNADNR nu-şi putea achita datoriile către Bechtel, Boagiu a reuşit prima şi deocamdată singura renegociere substanţială, pentru scurtarea lucrărilor atribuite companiei de la 415 la 118 km (secţiunile 2B şi 3C), urmând ca cele şase tronsoane unde nici nu s-a început munca să fie construite după 2014 într-un program ce ar putea fi finanţat cu fonduri europene.

În fine, în mai 2012, la conducerea Ministerului a ajuns un alt liberal, Ovidiu Silaghi. În condiţiile în care până în prezent s-au realizat doar 54 km între Gilău şi Câmpia Turzii (costând 1,32 miliarde euro dintr-un total estimat iniţial pentru toată Autostrada de 3,3 miliarde), Silaghi a decis să schimbe priorităţile, mutând grosul lucrărilor spre Bihor, cu scopul ca autostrada să nu mai ducă "de nicăieri spre nicăieri", ci "de undeva până undeva". Cea mai mare problemă, însă, e că până acum CNADNR a strâns datorii către Bechtel de 240 milioane lei, iar Ministerul are la dispoziţie doar 98 milioane lei.

Prioritate, dar la jumătate

Luna trecută, după ce ministrul a decis concentrarea lucrărilor spre Bihor, pe site-ul BIHOREANULUI făcea senzaţie un film înregistrat din avion, de la mică înălţime, care arăta că în ciuda declaraţiilor dătătoare de speranţe şantierul tronsonului 3C Borş-Suplac continuă să semene cu o părăseală: în mai multe locuri terasamentele s-au surpat, armăturile pilonilor nefinalizaţi ai lucrărilor de artă sunt tot neprotejate, iar singurele puncte în care se mişcă muncitori şi utilaje se află lângă Biharia şi Sălard.  

BIHOREANUL a constatat că lucrurile arată la fel de descurajant şi de la sol. Pe platformă bălăriile au crescut înalte de peste un metru, iar armăturile celor 44 de structuri sunt expuse ruginii pe toată lungimea tronsonului. Ziarul s-a adresat noii conduceri a CNADNR, pentru a afla când se reiau lucrările întrerupte, ce lucrări sunt în conservare, cât costă aceste manopere ce vor fi suportate tot din bugetul statului şi, nu în ultimul rând, la ce preţ a ajuns întreaga autostradă, în condiţiile în care, la începutul anului, Boagiu afirma că fiecare kilometru făcut a costat 23 milioane euro, iar întreaga lucrare va sări de 9,9 miliarde euro.

03 Mircea Pop.jpgRăspunsurile şefului CNADNR, Mircea Pop (foto), sunt însă fie zgârcite, fie evazive, fie contrariante. Potrivit directorului general, preţul autostrăzii este în continuare "informaţie clasificată", ceea ce lasă fără suport declaraţiile fostei ministre privind triplarea preţului iniţial. În ce priveşte lucrările dintre Borş şi Braşov, acestea sunt realizate doar "în proporţie de 49,87": "s-au executat terasemente între km 13 şi km 30" (n.r. - 27 kilometri din 64). În plus, contrar evidenţelor din teren, Pop susţine că în prezent se lucrează la "terasamente, structuri şi drenaj între km 4+200 şi km 24+300 (n.r. - pe 20,1 kilometri) şi între km 42+785 şi km 59+490 (n.r. - pe 16,707 kilometri)".

Cel mai revoltător e, însă, că potrivit oficialului nu au fost evaluate costurile lucrărilor de conservare ale "unor anumite categorii de lucrări" deteriorate. Ceea ce înseamnă că lucrările întrerupte ori nu se conservă, deci se distrug, ori că manoperele de conservare sunt incluse în bugetul total, mărind astfel valoarea contractului fără ca lucrările să progreseze.

Schimbare de strategie

Pe de altă parte, BIHOREANUL a aflat că Bechtel şi-a schimbat în ultimii ani strategia, pentru a evita situaţiile în care ar trebui să pună în conservare lucrările întrerupte din lipsa finanţării. Mai exact, după ce acum doi ani o uriaşă grindă din beton s-a prăbuşit de pe un pod nefinalizat aflat pe raza comunei Suplacu de Barcău, compania americană a stopat lucrările la terasamente pentru a le încheia prioritar pe cele la structuri.

"La început, americanii au deschis front de lucru în cât mai multe puncte ale autostrăzii, pentru a fi siguri că pe parcurs nu le va fi luat contractul. Au procedat ca un animal care îşi marchează teritoriul. Apoi, cu trecerea anilor, când au constatat că CNADNR nu le poate deconta lucrările efectuate, au oprit munca la terasamente şi taluzări, pentru a nu lăsa să se degradeze viaductele, podurile şi pasajele", spune unul dintre oficialii români implicaţi în monitorizarea lucrărilor, alături de firma franceză care asigură consultanţa, Egis Scetaroute.

03 Lucian Chindlea_1.jpgDeşi indirect, şeful ITSC Nord-Vest, Lucian Chindlea (foto), confirmă informaţia. "După lege, Inspecţia în Construcţii e obligată să participe la fazele determinante ale unor lucrări şi la reluarea unor lucrări abandonate pentru mai mult de şase luni. În ultimii doi ani nu am mai fost chemaţi să asistăm la al doilea tip de lucrări, ci doar la faze determinante", spune Chindlea. Cel mai recent, pe 4 septembrie, o asemenea inspecţie a avut loc, aşadar, pentru a constata progresul unei lucrări de structură, nu reluarea unora abandonate.

No comment

03 Annamaria Sava.jpgReprezentanţii Bechtel refuză, însă, să facă publică orice informaţie referitoare la avansul întregistrat în execuţie, chiar şi parţial, pe tronsonul 3C, în cursul acestui an. "Nu avem voie să facem declaraţii", a explicat pentru BIHOREANUL orădeanca Annamaria Sava (foto), şefa Departamentului pentru Relaţia cu Comunităţile al companiei americane, în timp ce şeful Centrului de Presă, Bogdan Sgârcitu, a lăsat şi el fără răspuns cele trei întrebări formulate: câţi muncitori şi câte utilaje sunt alocate şantierelor între Borş şi Suplac, ce tip de lucrări se fac şi în ce valoare şi, în fine, care este termenul preconizat pentru finalizarea celor 64 de kilometri.

Doar neoficial, publicaţia noastră a aflat că anul acesta, pe tronsonul din Bihor s-au făcut lucrări de 8 milioane euro, dar americanii au emis facturi către CNADNR în valoare de numai 5 milioane, fiindcă oricum ştiu că nu-şi vor primi banii la termen. Cât a achitat CNADNR este, însă, altă informaţie confidenţială, la fel cum rămâne şi data încheierii construcţiei. Asta spre paguba statului, care suportă penalizări pentru neplată, dar şi a şoferilor care continuă să-şi risipească timpul şi combustibilii pe drumurile naţionale, traversând în ritm de melc sat cu sat...


CA LA NOI LA NIMENI
Depăşiţi de albanezi

În pofida mitului cum că vinovăţia pentru întârzierea lucrărilor la Autostrada Transilvania aparţine Bechtel, realitatea este că acest lucru se întâmplă din cauza statului român, care nu alocă CNADNR fonduri pentru efectuarea plăţilor.

De altfel, Bechtel se poate lăuda cu un portofoliu greu de egalat, constructorul american fiind antreprenor general la realizarea Eurotunelului ce leagă Franţa de Marea Britanie pe sub Canalul Mânecii, iar mai recent, în Albania, construind în doar doi ani o autostradă prin munţi la 15 milioane euro/kilometru (faţă de 23 mil./km în România).

În schimb, Autostrada Transilvania a atins un record mondial al lentorii în execuţie. Dacă la noi se lucrează de opt ani şi proiectul este abia la un stadiu ce depăşeşte cu puţin o zecime din volumul de lucrări prevăzut, în acelaşi interval de timp s-au construit autostrăzi precum Trans-Canada Highway (10.000 km), Autostrada Trans-Siberiană (11.000 km) ori Australia Highway 1 (20.000 km).

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
sa le fie rusine celor care sustin stagnarea acestor lucrari
daca e cineva care zice ca nu e asa cum zic eo...inseamna ca mana in mana cu ''ei'',,,inseamna ca e ''lingaul'' sau cainele partidelor si guvernantilor,care fac legile in tara asta! exact cum zicea pamfil seicaru mai jos! SARACA TARA BOGATA cum zik batranii nostri! wsm!
Postat 24 Iulie 2013, 19:43 de george
sa le fie rusine celor care sustin stagnarea acestor lucrari
si apropo..credeti ca daca Ponta sau Base ar dori sa opreasca aceasta companie sa isi faca de cap,,,credeti ca nu ar putea? CREDETI CA GUVERNUL NOSTRU NU AR PUTEA FACE NIMIKA IN A-I OPRI PE ACESTIA (BECHTEL) IN DRUMUL LOR SPRE IMBOGATIRE DE PE SPATELE ROMANILOR PANA LA URMA???EU CRED CA AR PUTEA LINISTIT...in fine..cum fac legi si legi si cum tau si spanzura (cazul OLTCHIM),, eu cred ca se poate anula contractul cu bechtel, da acesta lucrare altei companii care sa construiasca autostrada la pretul de piata din europa!nu se vrea a se face nimika in tara asta domnilor!! asta e adevarul! se vinde si se fura tot si punct! si astea se fac cu aprobarile si cu mainile celor de ''sus''! TOT ROMANUL STIE ASTA!
Postat 24 Iulie 2013, 19:38 de george
sa le fie rusine celor care sustin stagnarea acestor lucrari
SA NU MAI ZIK CA SOSEAUA CARE INTRA IN TARA LA BORS SI CARE LEAGA ESTUL ROMANIEI DE VEST E 60 este ATENTIE ''CEA MAI CIRCULATA SOSEA DIN ROMANIA'' ASA CA AR FI FOARTE BINE PENTRU TRAFICUL DIN VESTUL TARII CA ACEASTA AUTOSTRADA SA SE REALIZEZE!rusine sa le fie celor care au gresit in toata aceasta problema si care in continuare nu fac nimic pentru a rezolva aceasta si stopa aceasta prostie in care suntem cazuti! fiind cea mai circulata sosea din romania E 60, e normal sa se intample foarte multe accidente-aiki ma refere la tiruri care ingreuneaza deplasarea pentru masinile de gabarit mic! mai ganditi un pik frati romani...si deschideti ochii si voi!
Postat 24 Iulie 2013, 19:28 de george
sa le fie rusine celor care sustin stagnarea acestor lucrari
nu se poate sa ti partea celor de la CNADR...sunt niste neseriosi impreuna cu toti ministrii ai transporturilor care s-au perindat pe la guvern in toti acesti 8 ani de asteptare pentru vestul tarii!!! aaa ..ca BECHTEL ne-a ''furat'' si ne-au facut sa platim intrarea in NATO cu un pret incomparabi fata de alte autostrazi..asta e partea a doua--aiki sunt meritele guvernului nostru care a acordat dreptul de excutare acestei companii!! credeti-ma ca toti oamenii din bihor abia asteapta ca aceea autostrada sa fie terminata!! celor din alte zone normal ca nu le pasa...si veniti cu contradictii pt acest om care a scris articolul asta..,dar nu aveti de ce! autostrazile--sa fim seriosi--se fac intr-un ritm innegalabil de rapid fata de cel din romania! nu are rost sa comentati! aceasta autostrada va fi gata cand va ajunge melcul din america in romania cu ''pejoul''!
Postat 24 Iulie 2013, 19:21 de george
Nu mai scrie prostii
Autostrada Trans-Siberiană (Magistrala, ca asa se traduce Avtomagistrala) este de fapt un drum de carute, NEASFALTAT pe trei sferturi din drum. Trans Canada Highway este, pe jumatate din distanta, un drum 1+1, exact ca orice DN de la noi. Restul nu e autostrada, ci un drum national cu 2-3 benzi pe sens, dar cu intersectii si fara parapeti. Doar langa orasele mari e autostrada. Drumul australian AH1 este si el, mare parte la fel cu un DN romanesc. A, si soselele au fost construite in anii '50-'60.
Postat 19 Septembrie 2012, 15:23 de catalin
ce autor bow
autostrada de 20.000 km in Australia? Ba da tampit mai esti!!!!!!!!!!! Te-ai uitat vreodata pe o harta adica stii ce e aia?
Postat 19 Septembrie 2012, 09:47 de john doe
@abrudan....
Dacă nu se băga în seamă încă un parazit de ziarist ca tine nu ştiu ce ne făceam.....Ce nu ţi-e clar subdezvoltatule ? Urmăreşte unde se scurg banii şi în sfîrşit până şi un ziarist corupt ca tine o să înţeleagă. Corupţia se compune din 2 părţi mari: şpăgarul şi spăguitul. Ambele la fel de vinovate. În cazul acesta, şpăguiţii sunt firmele apropiate administraţei americane. Ai rămas acelaşi complexat care are impresia că toţi sunt ca tine...... Dispari.......
Postat 18 Septembrie 2012, 09:30 de Pamfil Şeicaru
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON