SÂMBĂTĂ, 16 DECEMBRIE 2017

La actualul nivel de dezvoltare, Oradea are nevoie de ajutor de la Bucureşti în tot mai mică măsură. Probabil cel mai mare cadou ar fi să fie lăsată în pace. Dacă sistemul de redistribuire a  veniturilor nu ar fi fost bulversat de "revoluţia fiscală", lucrurile ar fi mers, în continuare, decent.
La 99 de ani de la momentul astral al Marii Uniri, ţara nu ne leagă nici prin şosele, căi ferate şi aeroporturi care să faciliteze o bună circulaţie a oamenilor şi mărfurilor, nici printr-o educaţie care să ofere şanse egale, nici printr-un sistem sanitar care să nu ne îmbolnăvească şi mai grav pe unii, în timp ce alţii ne tratăm la Viena ori Istanbul, nici printr-o administraţie care să ne uşureze viaţa în loc să ne facă zile fripte.
În aprilie 1972, Charlie Chaplin se întorcea în America după un exil de 20 de ani. Fusese alungat în 1952 de senatorul McCarthy din pricina unor presupuse simpatii comuniste. Charlie Chaplin n-a fost cetăţean american - era născut în Londra - însă americanii l-au iubit ca pe unul de-al lor. Dar, cu toată dragostea, nu l-au putut salva atunci când urgia statului s-a stârnit împotriva sa. În aprilie 1992, Regele Mihai se întorcea în România după un exil de 45 de ani. Fusese alungat în 1947 de noul regim comunist, condus de Petru Groza...
Sunteți de acord cu proiectul de amenajare a Pieței Ferdinand?

Una dintre dilemele pe care le au cetăţenii români, chiar şi cu asigurări de sănătate achitate la zi prin CAS, este cine le plăteşte cheltuielile de spitalizare şi de tratament dacă au fost victimele unui accident sau unei agresiuni, în condiţiile în care furnizorii de servicii medicale îi "taxează" atunci când autorii acestor fapte nu sunt identificaţi.
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât  nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
Acum că se apropie Crăciunul, iar magazinele vor fi acoperite cu funde roşii şi globuri argintii, nu strică să discutăm puţin despre tehnicile folosite de magazine pentru a stoarce cât mai mulţi bani de la cumpărători.
06 Noiembrie 2017, 19:05

Orădenii sunt invitaţi să vadă expoziţia "Ultimii dinozauri din Transilvania", la Muzeul Ţării Crişurilor

Din 9 noiembrie, ora 10, noul sediu al Muzeului Ţării Crişurilor din strada Armatei Române nr. 1 va găzdui expoziţia "Ultimii dinozauri din Transilvania".

Principalele atracţii ale acesteia vor fi trei reconstituiri ale unor dinozauri - sauropodul Magyarosaurus dacus (6 m lungime, 2,3 m înălţime), ankylosaurul Struthiosaurus transylvanicus, carnivorul Elopteryx nopcsai – şi o reconstituire a reptilei zburătoare Ornithocheirus.

Reptile de 66 milioane de ani…

Vor fi expuse şi fosile unicat, cum ar fi ouă de dinozaur, resturi scheletice de Magyarosaurus dacus, Telmatosaurus transsylvanicus, Struthiosaurus sau de alte reptile, care au trăit în aceeaşi perioadă cu dinozaurii, cum ar fi ţestoasa Kallokibotion.

Aceste reptile populau în urmă cu 70-66 de milioane de ani, un teritoriu insular. Fiind obligate să trăiască pe un areal restrâns, unele dintre reptile şi-au redus dimensiunile devenind "pitici" - astfel talia lor nu ajungea la cea a dinozaurilor înrudiţi descoperiţi de pildă pe teritoriul Americilor, sau al Asiei.

Dinozaurii vieţuiau alături de o întreagă faună în care se remarcă alte reptile, precum şopârle, şerpi, pterozauri, crocodili, ţestoase ori peşti şi mamifere.

Expoziţia este rezultatul cercetărilor paleontologice făcute la UBB Cluj Napoca de prof. univ. dr. Vlad Codrea, de origine orădean. Cercetările acestuia au pus în evidenţă noi situri cu de vertebrate din Cretacicul Superior, atât în Bazinul Haţeg, cât şi în Poiana Ruscă şi în judeţele Alba, Sălaj şi Cluj.

Programări pentru ghidaj

Expoziţia "Ultimii dinozauri din Transilvania" este organizată în parteneriat cu Universitatea "Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca, prin Direcţia Patrimoniu Cultural Universitar şi Laboratorul de Paleotheriologie şi Geologia Cuaternarului.

Preţul unui bilet este de 10 lei pentru adulţi şi 5 lei pentru copii, iar taxa pentru ghidaj este de 5 lei/grup. Pentru a evita aglomeraţia, grupurile care solicită ghidaj trebuie să se programeze în prealabil la telefon 0250/479918, între orele 9.00 şi 15.45, sau pe site-ul instituţiei, la butonul Programări vizite.

Grupurile neprogramate vor beneficia de ghidaj doar în cazul în care nu se suprapun cu grupurile programate, acestea din urmă având prioritate. Expoziţia va putea fi văzută până în 18 februarie 2018.

Invitaţie la conferinţă

profesorul Vlad Codrea, UBBPrezent la Oradea, prof. univ. dr. Vlad Codrea (foto) coordonatorul Laboratorului de Paleotheriologie şi Geologia Cuaternarului – Departamentul de Geologie, Universitatea "Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca, va ţine o conferinţă pe tema "Ultimii dinozauri din Transilvania". Aceasta va avea loc miercuri, 8 noiembrie, de la ora 18, la noul sediul al MŢC.

Prof.univ. Dr. Vlad Codrea este un reputat paleontolog, cu cercetări în special în domeniul paleontologiei şi paleoecologiei vertebratelor şi a studiului formaţiunilor continentale.

Profesorul Codrea este preocupat de paleontologia vertebratelor din Mezozoic încă din 1999, când a început să cerceteze împreună cu o echipa româno-belgiană formaţiunile continentale cretacice în căutare de microvertebrate. În sedimentele cercetate s-au găsit oase de dinozauri şi alte reptile reprezentând o faună comparabilă cu cele din formaţiunea de Sânpetru din Depresiunea Haţeg, care au fost pentru întâia oară puse în valoare de paleontologul transilvănean Franz Nopcsa (Nopcsa Ferenc) încă de la începutul secolului XIX.

Descoperirile profesorului Codrea

Din anul 2000 cercetările laboratorului din Cluj s-au intensificat şi prospecţiunile în siturile continentale cretacice s-au extins. Pe lângă cele din judeţul Alba, s-au descoperit şi s-au cercetat noi situri, atât în Bazinul Haţeg, cât şi în Poiana Ruscă şi în judeţele Alba, Sălaj şi Cluj. Echipele de cercetători au fost coordonate de către prof. univ Dr. Vlad Codrea, în care a cooptat şi specialişti din Belgia, SUA, Franţa şi Italia.

Toate descoperirile noi atestă faptul că dinozaurii "pitici" din Cretacicul terminal au populat o zonă mai vastă în Transilvania, o insulă mai mare decât s-a presupus anterior - arealul restrâns la Depresiunea Haţeg. Cercetările continuă şi se desfăşoară din Poiana Ruscă până în Sălaj, acolo unde există dovezile geologice ale insulei dispărute.

"Sfârşitul erei mezozoice oferă, astfel, în România spectacolul unic al evoluţiei lumii vii în interiorul unei insule nu de foarte mari dimensiuni. Efectele sunt spectaculoase: o parte dintre dinozaurii care populau insula şi-au redus dimensiunile devenind "pitici". Ei vieţuiau alături de o întreagă faună în care se remarcă alte reptile, precum şopârle, şerpi, pterozauri, crocodili, ţestoase, peşti şi mamifere. Acestea din urmă sunt de interes pentru propria noastră evoluţie. Este însă evident că această "insula" oferă şi astăzi nebănuite surprize, precum forme noi pentru ştiinţă. Cercetările continuă şi se desfăşoară din Poiana Ruscă până în Sălaj, acolo unde avem dovezile geologice ale insulei dispărute", spune dr. Vlad Codrea. Intrarea publicului la conferinţă este liberă.

• 'Revoluţia în imagini': Fotografii inedite cu Oradea la Revoluţie, expuse în Cetate (FOTO)