URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 04 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
28 Martie 2013, 09:49

Şoferie fără "gălăgie": Abuzuri şi bătaie de joc la examenele pentru obţinerea permisului auto

Şoferie fără "gălăgie": Abuzuri şi bătaie de joc la examenele pentru obţinerea permisului auto CUPOLE ŞI MĂTĂNII. Parcarea din faţa Sălii Sporturilor e ocupată în fiecare dimineaţă de maşinile şi absolvenţii şcolilor auto care aşteaptă cu orele, sub cerul liber, pe orice vreme, să înceapă proba practică. Înghesuiala e mană cerească pentru negustorii de iconiţe, care profită de emoţiile şi superstiţiile celor convinşi că "Doamne-Doamne" îi poate ajuta să ia "oraşul"
Şoferie fără "gălăgie": Abuzuri şi bătaie de joc la examenele pentru obţinerea permisului auto CLOŞCA ŞI PUII. Pentru că uneori candidaţii nu-şi aud numele strigate de examinatori, putând fi trecuţi absenţi şi amânaţi la testare, angajaţii Prefecturii au descoperit "roata" şi vor folosi o... portavoce
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Sute de orădeni stau grămadă în fiecare dimineaţă, în ploaie, în zăpadă, în bătaia vântului ori a soarelui, pe platoul din faţa Arenei Sportive Antonio Alexe. Ce se dă? Pentru cei cu nervii tari, permise auto.

Proba practică pentru obţinerea carnetului de conducere a devenit pentru mulţi mai degrabă un test de răbdare şi rezistenţă fizică decât unul de cunoaştere şi aplicare a Codului Rutier. Cauza? Dezorganizarea şi lipsa condiţiilor civilizate în care se derulează examenul practic. Vestea bună e că autorităţile promit, în sfârşit, schimbarea situaţiei.

Teoria, ca teoria

Decenii la rând, orădenii au susţinut examenul pentru obţinerea permisului în două etape şi în două locuri diferite: cel teoretic se desfăşura la sediul Poliţiei Rutiere din incinta Cetăţii, iar cel practic începea "la maimuţe". Cum Cetatea a intrat în renovare, poliţiştii examinatori au fost transferaţi la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare Vehicule din subordinea Prefecturii, iar terenurile din faţa Grădinii Zoologice au trecut în proprietatea hotelului din vecinătate, de peste trei ani "sala" se dă într-o clădire de pe strada Dunărea, iar "traseul" ia startul de pe platoul de lângă Sala Sporturilor.

Cunoştinţele teoretice fiind verificate pe calculator prin chestionare online, prima probă a devenit 100% obiectivă, fiindcă nimeni nu poate fi ajutat sau împiedicat, lucru recunoscut unanim de instructori şi cursanţi. În schimb, acuză aceştia, testul practic e o adevărată babilonie...

Pe platou adunarea!

Dimineaţă de dimineaţă, în parcarea din Ioşia se adună zeci de absolvenţi ai şcolilor auto şi instructorii acestora, încă de la prima oră. Examenul poate fi susţinut doar în Oradea, aşa că oamenii vin din tot judeţul chiar şi cu noaptea în cap.  Odată ajunşi, însă, trebuie să-şi aştepte cu orele examinatorii şi rândul la condus, sub cerul liber, indiferent de condiţiile meteo. Mai rău e că nu au nicio facilitate care să le facă aşteptarea suportabilă. În zonă nu este nici măcar o bancă pe care să se aşeze şi nicio toaletă unde să-şi facă nevoile.

BIHOREANUL a urmărit într-una din asemenea zile cât trebuie să suporte cei care vor să ajungă şoferi. Până la ora 7.30, pe platou se strânseseră 31 de instructori de la şcolile Dorina, Zecenut, Decebal şi Ges, cu tot atâtea maşini mici, plus trei camioane şi un autobuz, pentru profesionişti. Alături de ei, peste 60 de absolvenţi înfruntau ploaia şi frigul. Unii stând în maşini, alţii ieşind la o ţigară sau intrând în incinta bazei sportive 5x5 din apropiere, singurul loc unde pot folosi o toaletă.

Comanda la mine!

La ora 8.30 şi-au făcut apariţia examinatorii, cinci la număr. S-au apropiat fără nicio grabă, conştienţi de propria importanţă. Fiecare a început să citească de pe o hârtie aşa-numitele programatoare, adică listele trase la sorţi care indică numele candidaţilor pe care îi vor testa. Strânşi ciorchine în jurul lor, instructorii şi cursanţii ciuleau urechile cu maximă atenţie. Dacă cineva nu-i răspundea examinatorului era trecut absent, ceea ce însemna o reprogramare peste 5 săptămâni. Cei care au avut norocul să fie primii la pornirea pe traseu s-au apropiat de maşini, aşteptând comenzile examinatorilor mai cuminţi decât elevii din clasa pregătitoare în faţa învăţătoarei. Ceilalţi îi asaltau pe instructori cu întrebări privind locurile de unde le va veni lor rândul: Parcul 30 Decembrie, Lotus, No Problem ş.a.m.d.

"Prima serie e mai norocoasă, pentru că porneşte de la Sala Sporturilor, dar candidaţii din următoarele serii trebuie răspândiţi cu maşinile de alţi instructori prin tot oraşul. Trebuie să fii foarte atent şi să reţii locurile, că dacă nu înţelegi din prima examinatorii se enervează", spune un instructor. Iar când se enervează, îi pică pe cursanţi pe capete. "Îi provoacă să greşească şi îi trag pe dreapta în 2-3 minute. Nici nu ai cum să le demonstrezi abuzurile, pentru că singurul martor e cursantul care urmează la examinare, şi nimeni nu-i nebun să se pună cu poliţistul, ca să fie picat şi el".

Nemulţumit de dezorganizare şi de lipsa condiţiilor, omul a făcut anul trecut o plângere, dar rezultatul a fost invers celui scontat: "La următorul examen, poliţistul mi-a picat toţi cei 8 elevi din ziua respectivă. Poate or fi fost vreo 2-3 mai nepregătiţi, dar pe ceilalţi pur şi simplu s-a răzbunat".

La toţi ni-i greu

06 Dima Sandel.jpgŞeful Serviciului Permise din subordinea Prefecturii, comisarul Săndel Dima (foto), are cunoştinţă de "inconvenientele" pe care trebuie să le suporte candidaţii, dar susţine că acestea au "cauze obiective". "Absolvenţii celor 29 de şcoli auto vin la sediul nostru (n.r. - din strada Dunărea) să se planifice pentru examenul practic imediat ce iau ieşirea din şcoală, iar în aceeaşi zi pot susţine proba teoretică. Planificarea probei practice ar putea fi făcută şi de şcolile de şoferi, printr-un protocol încheiat cu Direcţia Permise, dar niciuna nu face acest lucru", încearcă ofiţerul să explice dezordinea.

Cert e că în lipsa planificărilor şi a vreunui termen impus precis prin lege sau prin ordine ale ministrului de Interne ori ale prefectului, susţinerea traseului se face în funcţie de numărul examinatorilor (iar în Oradea sunt disponibili doar 5-6) şi de durata examinării: minim 25 minute pentru şoferii amatori, respectiv 45 pentru profesionişti. Potrivit comisarului, chiar şi aşa Serviciul din Bihor e între primele 5 din ţară, pentru că asigură examinarea unui candidat în cel mult 7 zile de la înregistrarea dosarului şi reexaminarea în cel mult 5 săptămâni. "În alte judeţe, nu se fac examinări de lunea până vinerea, ci doar 2-3 zile pe săptămână. Noi avem 80-100 candidaţi pe zi", spune comisarul.

Reclamaţii reciproce

În ce priveşte şicanarea candidaţilor, ofiţerul susţine că problema ar putea fi rezolvată dacă, aşa cum se vorbeşte de câţiva ani, pe maşini s-ar monta camere video. S-au opus, însă, tocmai reprezentanţii şcolilor auto! "Luna trecută, instructorii au protestat la Bucureşti, pe motiv că le-ar creşte costurile", spune Dima. În lipsa unei asemenea obligativităţi, lucrurile nu pot merge altfel decât acum. "Avem plângeri împotriva unor examinatori, pentru comportamente abuzive, dar anchetele nu au scos niciun vinovat". În schimb, precizează Dima, poliţiştii au denunţat anul trecut două tentative de corupere săvârşite de absolvenţii unei şcoli auto. "Unuia i s-au oferit 100 de euro pentru a ajuta un candidat la sală, iar altuia tot 100 de euro pentru a fi indulgent la traseu. Acum mituitorii au dosare penale".

Oricum, pentru evitarea suspiciunilor că examinatorii "trântesc" nejustificat candidaţii sau îi provoacă să greşească, de săptămâna trecută cei aflaţi în asemenea situaţii primesc un exemplar al aşa-numitei anexe de examinare, adică o listă cu greşelile făcute în timpul probei practice. "În documentul care se eliberează din 18 martie sunt consemnate în detaliu toate abaterile de la prevederile Codului Rutier săvârşite de candidat, iar actul poate fi contestat", explică şeful Serviciului Permise.

În fine, încheie Dima, în ce priveşte aglomeraţia de candidaţi, aceasta e cauzată nu doar de numărul crescând al celor care vor să obţină permise, ci şi de faptul că examenele pot fi susţinute doar în Oradea. "Am vrut să organizăm examinarea şi în alte oraşe din judeţ, dar s-au opus colegii de la Poliţia Rutieră. Şi pe bună dreptate, fiindcă în Beiuş, de exemplu, sunt doar două semafoare, iar în Salonta o singură intersecţie serioasă, deci nu poţi verifica temeinic cunoştinţele practice ale candidaţilor".

Mai tare şi mai departe

06 Claudiu Pop.jpgPrefectul Claudiu Pop (foto), în subordinea căruia se află Serviciul Permise, recunoaşte, la rându-i, că examinarea viitorilor şoferi se desfăşoară în condiţii absolut necorespunzătoare. Prima măsură pentru îndreptarea, măcar parţială, a situaţiei este inedită. "Ştim că ar fi civilizat să afişăm pe un tabel, din timp, numele examinatorilor şi ale candidaţilor. Dar pentru a exclude aranjamentele, programarea se face prin tragere la sorţi, pe calculator. Aşa că singura soluţie pentru a evita situaţii penibile cum e cea în care cineva nu-şi aude numele şi e reprogramat ar fi folosirea unei portavoci. Nu e cel mai modern lucru, dar poate funcţionează", spune Pop.

O şi mai mare provocare este, însă, problema unui loc adecvat în care candidaţii să aştepte începerea examinării. "Când examenul începea la Zoo, oamenii nu se plângeau, pentru că erau alte vremuri. Acum, pretenţiile sunt altele, şi într-adevăr nu e normal să stea nimeni sub cerul liber", admite prefectul. "Ne-am gândit să amenajăm un alt loc în oraş, dar Poliţia Rutieră a fixat câteva constrângeri şi în această privinţă, tot cu motive logice. De pildă, examinarea nu poate începe mai devreme de ora 8, pentru că la ora asta oraşul e plin de oameni care se îndreaptă spre muncă, şi nu poţi încurca circulaţia şi mai mult". Urmarea? Prefectura şi Primăria au convenit mutarea locului de start pentru "traseu" spre marginea oraşului. "Ne-am gândit la o zonă din incinta Pieţei Obor, peste care Primăria va monta o copertină, astfel încât oamenii să fie feriţi de intemperii", anunţă prefectul, adăugând că vor fi amplasate şi bănci şi toalete ecologice.

Când anume se va produce mutarea? Se estimează că undeva în vară. Aşa că, spre deosebire de "înaintaşii" lor, cei care vor susţine pe viitor examenul auto vor avea măcar şansa să fie scutiţi, dacă nu de abuzuri, măcar de ploi şi de arşiţa soarelui.


NOUTĂŢI
În ajutorul aspiranţilor

Săptămâna trecută, ministrul de Interne Radu Stroe a propus modificarea procedurii de examinare, astfel încât aceasta să vină în ajutorul absolvenţilor şcolilor auto. Între schimbările cele mai importante s-ar număra recunoaşterea valabilităţii promovării probei teoretice timp de un an pentru persoanele care "pică" proba practică, astfel încât dacă un candidat "ia sala", în următoarele 12 luni va putea încerca să promoveze doar proba de "traseu" fără a o mai repeta şi pe cea teoretică.

O altă modificare va permite susţinerea examenului practic şi pe maşini cu transmisie automată, fără ambreiaj, lucru care în prezent nu este posibil în ciuda faptului că asemenea vehicule au devenit tot mai populare.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
12 Comentarii
cate trebuie sa suporti pt ca sa i permis
buna am dat traseu in oradea de 2 ori ai mia picat examinator FORTIU CORNEL care in timpu traseului vb cu mine si imi zicea ce draguta esti da nu iti e frig cu pantaloni asa rupti dupa care ma pica pt ca ma indrumat gresit la sf examen mia zis pai vezi tu fiind vecini nu vi tu sa ma cauti sa vb . cel mai bine ar fi sa fie camere in masini sa se filmeze tot traseu oare atunci ar pica asa multi
Postat 28 Aprilie 2014, 09:33 de ana
29 scoli auto ?!?!? Wtf ? Cine i-a autorizat ?
Dumnezeule, ai crede ca in Oradea, la cate scoli auto exista, adica 29 (!!!!), mai multe decat in Cluj sau Sibiu, luate la un loc, sunt viitori absolventi de Formula 1, Harvard si Top Gear. Din pacate, aceste stabilimente, conduse de tot felul de dubiosi de pe la sate, produc in nestire, in spaga si nesimtire, aceeasi soferi debili, responsabili de cele mai stupide accidente . Controleaza cineva fenomenul ?? Exista sanse sa se opreasca mascarada asta de 2 bani cu scoli care se cheama Dorina sau Corina ?? Numai in Oradea ai sa gasesti probabil permise si la orbi !
Postat 29 Martie 2013, 04:30 de Schumi
@stan
pe unul din examinatorii care se poarta mizerabil cu elevii asa cum ai descris dumneatale d.le Stan il cheama HARAGOS !!! dar cine stie cine il tine in spate si pe asta !!!
Postat 28 Martie 2013, 21:29 de vlad
situatie reala
examinatorii pot fi subiectivi si va dau un exemplu concret. la sustinerea ex pt cat c, la podul cfr, venind dinspre bors, politistul ii spune elevului sa mearga inainte. elevul se conformeaza stiind ca, desi exista indicator care interzicea accesul camioanelor, pt scolile de soferi se fac anumite exceptii si oricum trebuia sa efectueze manevra ceruta de examinator. dar surpriza, politistul il pica pe motiv ca a intrat pe interzis iar cand elevul ii spune ca a facut ce i s-a cerut, politistul spune ca el a cerut sa mearga inainte dar nu i-a cerut sa nu respecte indicatoarele. acelasi politist, pe strada horea, viteza limitata la 40/ora, elevul merge cu 35 si politistul zice ca e prea repede. dupa 20 min, pe centura in zona trecerii de pietoni de la intersectia cu str ibsen, limita de viteza 30/ora, elevul merge cu 25 si politistul zice "hai ma, nici chiar asa". deci cred ca solutia ar fi ca examenele sa fie inregistrate video si audio, pt a elimina subiectivismul si a da posibilitatea elevului sa conteste decizia examinatorului
Postat 28 Martie 2013, 18:23 de stan patzitul
stima si respect
permisul de conducere se poate obtine si acum pe autovehicule cu transmisie automata numai ca in aceasta situatie in permisul de conducere era bifat codul10.02 adica conducere de autovehicule cu cutie automata si nu ai voie s-a conduci autov .cu cutie manuala si atunci trebuie s-a faci un nou curs pt obtinerea permisului cu cutie manuala iar in noul proiect s-e prevede dor s-a efectuiezi numai 6 ore de conducere si s-a te prezinti din nou la examen pt.obtinerea unui nou permis
Postat 28 Martie 2013, 17:37 de un conducator auto
m
...de ''smecheria'' examinatorilor, de hotie, de dorinta de-a cupla cate o ''gagicutza'' buna, de mita de spaga....nu stie nimeni? sesizarea din oficiu, nu se stie? tovarasi!!!!!
Postat 28 Martie 2013, 16:15 de marcell
@"un conducator auto"
Vai de viata mea! Nu cred ca mi-a fost dat sa vad, in cei peste 13 ani de cand folosesc Internetul, un agramat mai mare decat tine! Dupa ce ti-am citit comentariul mi-a venit sa ma spal pe ochi cu spirt (vorba lui CTP). Cum ai ajuns sa ai permis? Din cate stiu, macar pentru examenul teoretic trebuie sa ai minim 4 clase.
Postat 28 Martie 2013, 13:59 de Andrei
Solutii simple, doar sa se vrea
Am auzit ca pt. examenul teoretic se didtribuie niste biletele de ordine, cu un cod de bare. Daca e asa, e clar, examenul se poate frauda extrem de usor, totul depinde de baietii care administreaza sistemul informatic. Un elev bunicel de la un liceu de informatica poate construi usor un program care sa ,,recunoasca" codul de bare si sa ia ,,masuri" , cam cum era pe vremea chestionarelor, cand unii primeau chestionarul dinainte stabilit. La proba practica de ani si ani scolile de soferi cer montarea pe autoturismele cu care se da proba a unor camere video. Se monteaza sute de camere prin sate si orase (ati citit bine, sate !) pt. ca ADUC VENITt, sa vedeti cum vor curge amenzile. Pe autoturismele scolilor de soferi nu se monteaza camere pt. ca NU AR ADUCE VENIT. Simplu !
Postat 28 Martie 2013, 13:04 de IT-stul
SA AUZIM DE BINE
Lucrurile se pot rezolva simplu. 1)cursanti la iesirea din sala de examen teoretic s-a li se spuna locul,ziua si ora de ex. practic. 2)in drerapta cursantului la ex.practica s-a stea un reprezentant al scoli cu atestat de instructor iar examinatorul in spate.-iar decizia de admis s-a u respins s-a o ia singur examinatorul. Nu trebuie o singura locatie pt sustinerea probei practice pot fi mai multe fiinca cursantul din Nucet tot la ora 4 trebuie s-a se scoale s-a ajunga in Oradea la ora 8 iar ex. il v-a sustine la ora 14 iar instructorul auto nu poate s-a lucreze fiinca nu stie ora de examen si atunci perde si cursantul si instructorul auto timpul de pomana Aceste lucruri s-e practica in toata Europa,camere de luat vederi doar in bulgaria S-a auzim de bine!
Postat 28 Martie 2013, 12:32 de un conducator auto
asaa
au ajuns si homosexualii sa imparta permise...cunoscatorii zambesc :-)
Postat 28 Martie 2013, 12:11 de alin
a
dar dedespre spaga de 2-3 sute de euro pt un permis nu se vorbeste?
Postat 28 Martie 2013, 12:10 de a
Pe bune???
Pe bune??? parca suntem din jungla, " trebuie sa fi atent cand te striga ca altfel se enerveaza examinatorii" totusi noi platim niste bani pentru aceasta "scoala" si domnii examinatorii primesc un salariu, si tot ei se enerveaza? Eu cred ca le-ar cam trebui sa le fie taiat din motz!!! DE CE NU SE PUN CAMERE VIDEO PE MASINI??? CREDETI CA PE FOAIA DE EXAMINARE NU POATE BAGA DE LA EL GRESELI? CUM LE DOVEDESC? Dar daca ar fi camere video pe masini asa nimeni nu ar mai avea nimic de ascuns nu? e clar ca ei se simt cu musca pe caciula ! Mi-e scarba de ce s-a ajuns, cum s-a ajuns sa se comporte omenirea.......
Postat 28 Martie 2013, 11:53 de Bia
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON