Master Planul General de Transport (MPGT), documentul strategic pentru investiţile din domeniul transporturilor pe urmatorii 15 ani, a fost transmis de către Ministerul Transporturilor pentru a fi adoptat printr-o Hotărâre de Guvern, anunţă HotNews.ro.
Ambiţii mari
Documentul conţine principalele proiecte de autostrăzi, drumuri expres, investiţii în căi ferate şi căi navale de care are nevoie România sa le implementeze. Conform HotNews.ro, pe sectorul rutier, cel mai voluminos dintre domeniile tratate în Master Plan, strategia prevede, până în 2030, nu mai puţin de 11 autostrăzi şi 19 drumuri expres, la pachet cu alte zeci de modernizări de drumuri actuale şi variante de ocolire.
Pe toată perioada acoperită de Master Plan, sectorul rutier are planificate, în total, investiţii unde ar fi necesare fonduri de circa 27 miliarde de euro: 13,3 mld. Euro pentru autostrăzi, 10,8 mld euro pentru drumuri expres, 2,5 mld euro pentru alte drumuri şi reabilitări şi alte 0,46 mld euro pentru variante ocolitoare. "Cu toate acestea, majoritatea fondurilor necesare nu pot fi identificate", scrie HotNews.ro.
Dar nu sunt bani!
Până în anul 2020, sintetizează site-ul citat, pe segmentul rutier, principalele proiecte planificate sunt autostrăzile Sibiu - Piteşti, Comarnic - Braşov, Tg. Neamţ - Iaşi - Ungheni, Piteşti - Craiova, legătura A3 de lângă Cluj până la Borş, finalizarea actualelor autostrăzi în construcţie, modernizarea Centurii Sud a Capitalei, precum şi drumul expres pe relaţia Nord-Sud în Moldova (Ploieşti-Buzău-Bacău-Paşcani).
Site-ul citat atrage atenţia, însă, că pentru perioada 2014 - 2020, pentru proiectele din sectorul rutier există doar o treime din fonduri. "Documentul stabileste ca pentru implementarea tuturor proiectelor aferente perioadei de programare 2014 - 2020 doar pe rutier e nevoie de circa 12,8 mld euro, iar totalul fondurilor disponibile ajunge doar la 4,6 mld euro (fonduri europene, cofinantari si alocari bugetare). Cu alte cuvinte, ramane un deficit de acoperit de 8,21 mld euro, suma pe care Romania are sanse minime s-o poata garanta din imprumuturi sau din alte surse", arată sursa citată.
La fel, pentru anii 2020-2030, jumătate din fondurile necesare nu sunt identificate. "Situatia e similara si pentru perioada 2021-2030 unde deficitiul de fonduri este aproape jumatate din cat prevede MPGT-ul pentru toate investitiile. Pentru perioada 2021-2030 strategia de implementare preconizeaza un total de 16,7 miliarde de euro necesari pentru toate proiectele pe rutier, dar cu toate acestea circa 7,9 miliarde nu pot fi identificati ca sursa de finantare, deci sunt trecuti ca deficit", mai arată site-ul menţionat.
Nici pe segmentul feroviar, unde sunt prevăzute 25 de mari proiecte, cu un cost estimat la 10 miliarde de euro, banii nu sunt de ajuns. "Pentru perioada 2014-2020, strategia de implementare prevede proiecte cu o valoare cumulata de 6,7 miliarde de euro, din care din fondurile europene si bugetare pot acoperi doar 4,1 miliarde. Cu alte cuvinte, circa 2,6 miliarde raman trecuti ca deficit de finantare", a calculat publicaţia.
Cum ne afectează
Între autostrăzile cuprinse în Master Plan se numără şi Suplacu de Barcău Borş (Oradea), planificată pentru implemetare în 2016-2017, cu o valoare estimată de 304,43 milioane de euro şi o lungime de 74,5 km.
Oradea se află şi pe lista proiectelor pentru modernizarea unor platforme multimodale, proiect estimat la 21,440 milioane de euro şi implementat în perioada 2016-2018, dar şi pe lista proiectelor modernizare căi ferate pe două direcţii: Oradea - Arad, cu o valoare estimată de 217,60 milioane de euro, având o lungime de 121 km, perioadă de implementare 2025-2029, respectiv Oradea - Satu Mare, 212,80 milioane de euro (133 kilometri), pentru perioada 2031-2035. Tot în sectorul feroviar, judeţul este inclus şi în proiectul de electrificare şi modernizări căi ferate, pe linia Cluj-Napoca - Episcopia Bihor (158 km), în perioada 2016-2020, costurile estimate fiind, conform planului, de 477,4 milioane de euro.
Oraşul de pe Criş figurează şi pe lista modernizării aeroporturilor, cu o investiţie estimată la 33,069 milioane de euro (perioada 2024-2027).
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.