URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 02 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
13 Septembrie 2016, 18:09

Master Planul General de Transport, gata de aprobare în Guvern. Cum va fi afectat judeţul Bihor

Master Planul General de Transport (MPGT), documentul strategic pentru investiţile din domeniul transporturilor pe urmatorii 15 ani, a fost transmis de către Ministerul Transporturilor pentru a fi adoptat printr-o Hotărâre de Guvern, anunţă HotNews.ro.

Ambiţii mari

Documentul conţine principalele proiecte de autostrăzi, drumuri expres, investiţii în căi ferate şi căi navale de care are nevoie România sa le implementeze. Conform HotNews.ro, pe sectorul rutier, cel mai voluminos dintre domeniile tratate în Master Plan, strategia prevede, până în 2030, nu mai puţin de 11 autostrăzi şi 19 drumuri expres, la pachet cu alte zeci de modernizări de drumuri actuale şi variante de ocolire.

Pe toată perioada acoperită de Master Plan, sectorul rutier are planificate, în total, investiţii unde ar fi necesare fonduri de circa 27 miliarde de euro: 13,3 mld. Euro pentru autostrăzi, 10,8 mld euro pentru drumuri expres, 2,5 mld euro pentru alte drumuri şi reabilitări şi alte 0,46 mld euro pentru variante ocolitoare. "Cu toate acestea, majoritatea fondurilor necesare nu pot fi identificate", scrie HotNews.ro.

Dar nu sunt bani!

Până în anul 2020, sintetizează site-ul citat, pe segmentul rutier, principalele proiecte planificate sunt autostrăzile Sibiu - Piteşti, Comarnic - Braşov, Tg. Neamţ - Iaşi - Ungheni, Piteşti - Craiova, legătura A3 de lângă Cluj până la Borş, finalizarea actualelor autostrăzi în construcţie, modernizarea Centurii Sud a Capitalei, precum şi drumul expres pe relaţia Nord-Sud în Moldova (Ploieşti-Buzău-Bacău-Paşcani). 

Site-ul citat atrage atenţia, însă, că pentru perioada 2014 - 2020, pentru proiectele din sectorul rutier există doar o treime din fonduri. "Documentul stabileste ca pentru implementarea tuturor proiectelor aferente perioadei de programare 2014 - 2020 doar pe rutier e nevoie de circa 12,8 mld euro, iar totalul fondurilor disponibile ajunge doar la 4,6 mld euro (fonduri europene, cofinantari si alocari bugetare). Cu alte cuvinte, ramane un deficit de acoperit de 8,21 mld euro, suma pe care Romania are sanse minime s-o poata garanta din imprumuturi sau din alte surse", arată sursa citată.

La fel, pentru anii 2020-2030, jumătate din fondurile necesare nu sunt identificate. "Situatia e similara si pentru perioada 2021-2030 unde deficitiul de fonduri este aproape jumatate din cat prevede MPGT-ul pentru toate investitiile. Pentru perioada 2021-2030 strategia de implementare preconizeaza un total de 16,7 miliarde de euro necesari pentru toate proiectele pe rutier, dar cu toate acestea circa 7,9 miliarde nu pot fi identificati ca sursa de finantare, deci sunt trecuti ca deficit", mai arată site-ul menţionat.

Nici pe segmentul feroviar, unde sunt prevăzute 25 de mari proiecte, cu un cost estimat la 10 miliarde de euro, banii nu sunt de ajuns. "Pentru perioada 2014-2020, strategia de implementare prevede proiecte cu o valoare cumulata de 6,7 miliarde de euro, din care din fondurile europene si bugetare pot acoperi doar 4,1 miliarde. Cu alte cuvinte, circa 2,6 miliarde raman trecuti ca deficit de finantare", a calculat publicaţia.

Cum ne afectează

Între autostrăzile cuprinse în Master Plan se numără şi Suplacu de Barcău Borş (Oradea), planificată pentru implemetare în 2016-2017, cu o valoare estimată de 304,43 milioane de euro şi o lungime de 74,5 km.

Oradea se află şi pe lista proiectelor pentru modernizarea unor platforme multimodale, proiect estimat la 21,440 milioane de euro şi implementat în perioada 2016-2018, dar şi pe lista proiectelor modernizare căi ferate pe două direcţii: Oradea - Arad, cu o valoare estimată de 217,60 milioane de euro, având o lungime de 121 km, perioadă de implementare 2025-2029, respectiv Oradea - Satu Mare, 212,80 milioane de euro (133 kilometri), pentru perioada 2031-2035. Tot în sectorul feroviar, judeţul este inclus şi în proiectul de electrificare şi modernizări căi ferate, pe linia Cluj-Napoca - Episcopia Bihor (158 km), în perioada 2016-2020, costurile estimate fiind, conform planului, de 477,4 milioane de euro.

Oraşul de pe Criş figurează şi pe lista modernizării aeroporturilor, cu o investiţie estimată la 33,069 milioane de euro (perioada 2024-2027).

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
mda...
Perfect, asteptam si urmatorul MasterPlan pentru perioada 2070-2110. Cand lumea din vest se va teleporta, noi vom finaliza autostrada Salard - Misca tronsonul 7.
Postat 14 Septembrie 2016, 15:57 de seth
Un mic detaliu
Ati uitat de electrificarea liniei de cale ferata Cluj - Ep. Bihor ce va fi executată în perioada 2016-2020 și e pe locul 2 ca importanță.
Postat 13 Septembrie 2016, 20:41 de Jorgensen
RE: Un mic detaliu
Aveţi dreptate, am completat între timp.
Postat 13 Septembrie 2016, 22:15 de Moderator
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6361 RON
  • 1 EUR = 4.9759 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON