URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 13 OCTOMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Minerii au protestat la Oradea, pe motiv că pensiile lor au fost reduse drastic odată cu noua lege, care pune pe prim plan criteriul contributivității. Ei au mai puțini ani lucrați, pentru că aveau grupa de muncă zero și ieșeau mult mai devreme la pensie. Așa se face că, după noul algoritm, ortacii pierd bani mulți la pensie...
Zic şi eu
Adrian Cris
Cam așa se jură un personaj dintre cele care, la ordinul încă președintelui Iohannis, au făcut posibilă coaliția PSD-PNL. Nu se numește Gâgă, ci Rareș Bogdan. „Guvernăm împreună, dar nu participăm la treburile coaliției, nu mai există colaborare între noi și PSD”, zicea acesta joia trecută.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cu cine vă gândiți să votați pentru funcția de președinte al României dintre numeroșii candidați?











De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În sistemul de drept românesc, așa cum arătam săptămâna trecută, accesul la justiție, cu unele excepții, nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, în prealabil trebuie să bagi, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
05 Ianuarie 2024, 18:23

RCA pentru trotinete și biciclete electrice, greu de aplicat. Află de ce!

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Proiectul de lege adoptat de Guvern la finalul anului trecut care prevede obligativitatea încheierii de asigurări RCA pentru trotinete și biciclete electrice pare să fie scris fără să țină cont de realitate. Legea odată adoptată e aproape imposibil de aplicat.

Adoptat de Executiv în 29 decembrie, proiectul a ajuns în Senat, însă este contestat de experţi, ei susţinând că are unele lacune, scrie Euronews Romania.

Proiectul prevede, între altele, încheierea de poliţe RCA pentru bicicletele şi trotinetele electrice ce depăşesc 25 de kilometri pe oră şi/sau o greutate de peste 25 de kilograme şi o viteză constructivă de peste 14 kilometri pe oră.

Ele fiind necesare, motivează Executivul, pentru despăgubirea victimelor accidentelor de circulaţie şi a persoanelor prejudiciate. 

"Vor fi exceptate de la o astfel de asigurare fotoliile rulante sau vehiculele similare cu propulsie proprie, destinate a fi utilizate în mod exclusiv de către o persoană cu dizabilitate fizică locomotorie. O altă excepţie de la obligativitatea de asigurare este cazul utilizării vehiculelor în cadrul evenimentelor şi activităţilor sportive cu motor, inclusiv a curselor şi competiţiilor, dar această exceptare se aplică numai în cazul în care organizatorul sau orice altă parte implicată în eveniment are încheiată o asigurare sau pune la dispoziţie o garanţie alternativă", a precizat purtătorul de cuvânt Mihai Constantin, după şedinţa de Guvern de la acea vreme. 

Trotinete neînmatriculate

Una dintre problemele majore este legată de modul de identificare al trotinetelor electrice. La noi în ţară, RCA la vehicule se plăteşte pe baza numărului de înmatriculare, ceea ce nu s-ar putea aplica la trotinetelele sau bicicletele electrice deoarece ele nu sunt înmatriculate, iar actul normativ nu face precizări în acest sens. În schimb, în alte ţări europene poliţa pentru trotinete se plăteşte pe persoană.

"Legea ar trebui să specifice care este elementul de identificare pentru trotineta electrică pe baza căruia se va aplica această taxare. Varianta aplicării acesteia pe baza facturii de achiziţie este una complicată, pentru că un cumpărător îşi poate vinde trotineta. O variantă ar fi ca RCA să se facă pe baza seriei trotinetei, însă legea nu specifică nici acest aspect", scrie Euronews. 

O altă necunoscută este reprezentată de situaţia flotelor de trotinete, cum ar fi cele de închiriat. În cazul unui accident, cine va fi responsabil - firma sau utilizatorul care închiriază trotineta?

De asemenea, proiectul de lege specifică și că RCA se aplică doar trotinetelor şi bicicletelor electrice care depăşesc 25 de kilometri pe oră, sau au o greutate mai mare de 25 de kilograme şi o viteză constructivă de peste 14 kilometri pe oră, ceea ce creează o nouă problemă pentru bicicletele electrice legea nefiind clară nici în acest sens. Majoritatea sunt asistate de motor, iar în funcţie de forţa celui care pedalează, viteza poate depăşi, de cele mai multe ori, 14 km/h.

Cele mai multe trotinete care ajung pe piaţă sunt limitate din fabrică la 25 km/h, ceea ce înseamnă că nu trebuie să aibă RCA. Există însă posibilitatea ca unii proprietari să-şi modifice vehiculul şi să dezactiveze acel limitator de viteză, astfel încât să prindă o viteză mai mare.  

În acest caz, se pune întrebarea cum va fi făcută diferenţa între o trotinetă care depăşeşte această viteză şi alta care nu o depăşeşte. Mai în glumă, mai în serios, contestatarii acestei legi spun că poliţistul va trebui să probeze trotineta, notează Euronews. 

Așadar, în forma sa actuală, legea ridică numeroase semne de întrebare, iar dezbaterile şi votul în Parlament care urmează vor determina direcţia sa finală. 

Conform sursei citate, statisticile arată că numărul de accidente cu trotinete electrice este în creştere, ajungând la peste 2.600 în ultimii 5 ani şi în primele 6 luni din 2023, cu 20 de decese, 373 de răniţi grav şi 2363 de răniţi uşor. Cu toate acestea, nu se precizează câte dintre aceste accidente implică trotinete care depăşesc viteza de 25 km/h.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Utilizator
Masura corecta ar fi sa se renunte la emiterea asigurarilor pe vehicul indiferent despre ce vehicul vorbim. Nu feru' produce accidentul ci bipedul care il conduce. In felul asta n-ai mai avea masini de sute de cai, asigurate pe bunicul soferului, dar conduse de vreun tinerel pilot wannabe, si nici n-ai mai avea de platit asigurare pt. fiecare vehicul aflat in proprietate, din moment ce nu poti conduce doua masini deodata. Iar o masina care sta parcata nu produce accidente din vina ei. Utilizatorul este unic identificabil pt. intreaga lui viata, iar valoarea politei adaptata la antecedente. Abia cand vorbim de asigurari gen CASCO am putea lua in discutie si vehiculul, unde conteaza valoarea bunului asigurat. Dar n-ai sa vezi!
Postat 06 Ianuarie 2024, 16:12 de Musti
Încă o dovadă că s-a inflamat guvernul cu tot felul de bufoni și măscărici.
Asigurarea pentru vehiculele neînmatriculate se face foarte simplu pe utilizator, la un tarif de tip orar/zilnic/lunar/etc, după caz și perioada specifică. Pentru asta, firmele cu biciclete spre exemplu pot fi împuternicite să încheie astfel de asigurări individuale, în cadrul unei asigurări generale pe toată cantitatea și numărul de vehicule de acest tip din dotare. De unde să știe însă reprezentanții PSDNL, din moment ce ei au ca reper coada vacii asigurate cu o funie doar.
Postat 06 Ianuarie 2024, 09:22 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5521 RON
  • 1 EUR = 4.9759 RON
  • 1 HUF = 0.0124 RON