URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 28 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
27 Octombrie 2023, 11:16

Greu cu bița! Edilii susțin că Oradea e prietenoasă cu bicicliștii, dar au făcut în acest an doar 2,2 km de pistă (FOTO)

Greu cu bița! Edilii susțin că Oradea e prietenoasă cu bicicliștii, dar au făcut în acest an doar 2,2 km de pistă (FOTO) UNA ȘI BUNĂ. După ce a finalizat lucrările la pista de pe bulevardele Nufărul-Cantemir, Primăria a făcut anul acesta o singură pistă nouă, cea de pe strada Ștefan Zweig (foto). Ce-i drept, spre deosebire de alte piste, e ca la carte: suficient de lată, fără să se suprapună cu trotuarele și are marcaj verde la intersecțiile cu alte străzi
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Pe hârtie, Oradea este un oraș ambițios, care investește în coridoare de mobilitate urbană, adică proiecte de infrastructură ce ar trebui să încurajeze transportul public și soluțiile alternative, nu bazate pe autoturisme, ci pe mersul pe jos sau cu bicicletele.

În realitate, orașul pare că se preocupă doar de transportul rutier: în anul 2023, în Oradea s-au amenajat doar 2 kilometri de piste pentru bicicliști, iar când încep să pedaleze, aceștia constată că majoritatea rutelor dedicate lor sunt întrerupte sau suprapuse cu zone pietonale. 

Piste în fragmente

Datele oficiale arată că Oradea are 61 kilometri de piste pentru bicicliști, din care 2,2 km s-au realizat anul acesta. Traseul nou dedicat cicliștilor este cel de pe strada Ștefan Zweig, recent modernizată, care are acum pe partea cu Registrul Comerțului o pistă lată și care, în intersecții, este vopsită în verde, ca să fie mai vizibilă. În capătul dinspre Cantemir, pista se conectează cu un alt traseu de ciclism amenajat recent, cel de pe coridorul de mobilitate Nufărul-Cantemir, însă spre strada Războieni se termină brusc. Și fără vreun proiect pentru continuarea ei...


Rețeaua de piste pentru bicicliști din Oradea, via Google Maps

Oradea mai are și alte exemple de „frânturi” de piste: din Parcul Traian pornește un traseu care duce doar până la capătul străzii Mihai Eminescu, pista de pe lângă Șirul Canonicilor, Parcul Petőfi și magazinul Crișul se termină brusc pe strada Dunării, cea din Silvaș duce doar până la Parcul Brătianu, iar cea de pe drumul nou al Sântandreiului se termină înainte de trecerea peste calea ferată din zona Cazaban.

Traseu scurt are și pista care vine din cartierul Grigorescu și ajunge până la strada Thurzó Sándor. Pe aceasta, Primăria are în plan să o prelungească până la parcul 22 Decembrie. „Lucrăm la un proiect de lărgire la patru benzi a străzilor Atelierelor și Ceyrat, unde vom amenaja și pistă pentru bicicliști”, spune directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș (foto). Cel mai probabil, acest șantier va începe abia în 2025. 

Mașinile, pe primul loc

Nu doar traseele scurte îi nemulțumesc pe cicliști. „Pe bulevardele Nufărul și Cantemir, pista este întreruptă la fiecare trecere de pietoni. Primăria trebuia să facă un traseu distinct pentru bicicliști, chiar și semaforizat”, zice un orădean care pedalează des prin oraș.

Când ajunge la intersecția cu strada Ciheiului, biciclistul, la fel ca pietonii, trebuie să se oprească de 4 ori: o dată la trecerea nesemaforizată pe unde trec mașinile care cotesc dreapta pe lângă bisericuță, apoi la două treceri cu semafoare, dar care nu sunt sincronizate, și iar pe banda mașinilor care virează dinspre Ciheiului spre Selgros. În plus, insula dintre cele două semafoare este atât de îngustă, că abia încape o bicicletă! 

Primăria ar fi avut loc să traseze piste și în zona trecerilor de pietoni și ar fi putut să le pună semafoare sincronizate cu trecerea tramvaielor ori a pietonilor, variantă despre care primarul Florin Birta spune acum că... se poate lua în discuție. „Putem trasa pista paralel cu trecerile de pietoni și chiar să punem un semafor pentru bicicliști, dar va fi greu să-l facem funcțional, pentru că în intersecții sunt multe direcții de mers pentru mașini”, zice edilul. Iar deocamdată în Oradea prioritari sunt șoferii...

Promisiuni 

Până la urmă, coridorul Nufărul-Cantemir este un caz fericit: coridorul pe care Primăria îl pregătește în zona Crișul, unde va amenaja un pasaj rutier subteran, nici măcar nu va avea piste pentru bicicliști! În schimb, rețeaua subterană din Centrul Civic va avea una, la suprafață, în continuarea celei care vine dinspre Cantemir. De asemenea, o pistă se trasează și pe strada Meșteșugarilor, acum aflată în reabilitare.

„Regula Primăriei este că, la fiecare proiect de modernizare, dacă locul permite, se trasează piste pentru bicicliști. Pe Bulevardul Magheru s-au studiat mai multe variante, dar pentru că vom crea undă verde pentru transportul public, nu rămâne loc. Soluția va fi să creăm alternative pe străzile din lateral”, spune Florin Birta (foto).

Un asemenea traseu va merge pe strada Dunării, iar Primăria mai caută și alte artere care dispun de suprafața necesară. Pentru asta, ar putea „șterge” locuri de parcare de pe carosabil. „Anul viitor, sunt prevăzute asfaltări pe mai multe străzi din oraș și pe fiecare vom încerca să găsim soluții pentru bicicliști, fie prin desființarea locurilor de parcare, fie prin transformarea străzilor în artere cu sens unic”, mai zice primarul. 

Așadar, deocamdată, bicicliștii orădeni rămân doar cu promisiunea de mai bine...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Pe cand cu bicicleta in Centru?
Pe langa ca sunt fragmentate, pistele actuale sunt facute sa scoata biciclistii din centrul orasului. Fie au rute ocolitoare, fie se intrerup cand ajungi in apropierea zonei centrale, unde sunt exact... zero. Desi declara ca vor sa scoata traficul auto din centru, rute pt. masini se gasesc bine, mersi, in timp ce pt. biciclete nu. Mai mult, pe nici o pietonala, unde s-ar gasi loc pt. piste marcate si izolate corespunzator, nu exista acces pt. biciclete. Din contra, peste tot e interzis. Altfel, poate ca ai prefera sa te duci cu bicicleta in centru si nu cu masina. Primaria, coerenta ca de obicei, ofera facilitati doar automobilului, in timp ce se declara partizana mobilitatii urbane moderne. Nimic nou. Vezi si frecventa mijloacelor de transport in comun si ai imaginea distantei dintre vorbe si fapte.
Postat 29 Octombrie 2023, 00:05 de Musti
Aici sunt Mihăiță " MAI DRAGA "
Care orașe din jurul Oradei, Salonta sau Valea lui Mihai?? Ryanair a plecat pt ca nu a mai fost plătit de CJ , și când a fost plăti ai strigat in gura plină ca de ce platim pt asta, acum ca nu mai sunt curse arunci vina pe CJ, asta se numește propagandă. Repet sa înțeleagă și idioții am zburat de 22 de ori de pe Oradea pe curse externe SI SUNT PASAGERI.
Postat 28 Octombrie 2023, 14:16 de Sandu2100
Unde e sandu aviatorul??
Cumde nu ne explica expertul in aviatie si balustrade de beton, sluga bolovanului, descreieratul internetului, bataia de joc a postarilor, acest Bula , cum sta treaba cu pistele, cum e vina lui Filip a PSD, ca tot altii sunt vinovati. Hai sandule ca iti pute mana a ghidon, si tu visezi sa zbori, unde vrei sa zbori ca esti prea prost sa te bucuri ca ajungi undeva. O sa ramai surprins ca mai exista orase in jurul Oradei sat, care sunt dezvoltate gen Clujul care are intr-o zi zboruri cat Oradea in 2 luni. Oare de ce? Pentru ca acolo sunt oameni educati, nu vinituri si propagandisti analfabeti cum esti tu.
Postat 27 Octombrie 2023, 20:21 de Mihaita
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON