URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 14 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nici nu bine a fost lansată ideea unui inel metropolitan de nord, care să treacă prin cartierul Podgoria, că megieșii s-au și organizat pentru proteste. Reacția este firească - nimănui nu-i convine ca drumul să treacă prin preajma casei sale, pentru că asta înseamnă deranj, zgomot și poluare. Dar să ieși cu pancarte de genul „Accesul permis doar riveranilor” denotă cel puțin o inabilitate.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Poate ați observat, vinerea trecută a început campania pentru dublele alegeri din 9 iunie, locale și europene. Cum, nu v-ați prins? Trebuia! Au dispărut de pe străzi bannerele partidelor și ale candidaților.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 29 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare o lege care modifică Codul rutier și are o istorie interesantă. Legea va intra în scurt timp în vigoare și va permite deținătorilor de permis categoria B (valabil pentru autoturisme) să conducă și motociclete, în anumite condiții.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
09 Iunie 2023, 14:52

Cine răspunde? CNAIR a amânat și a scumpit Autostrada între Biharia și Chiribiș, dar în final a atribuit-o tot orădeanului Beniamin Rus

Cine răspunde? CNAIR a amânat și a scumpit Autostrada între Biharia și Chiribiș, dar în final a atribuit-o tot orădeanului Beniamin Rus foto: arhivă
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Un șir de decizii luate de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, în baza cărora contractul încheiat în 2020 cu o asociere de firme din grupul orădean Selina pentru realizarea tronsonului dintre Biharia și Chiribiș al Autostrăzii Transilvania a fost reziliat anul trecut, ar trebui să fie cercetate de DNA și de Curtea de Conturi, susține un site de presă.

Motivul? Caietul de sarcini în urma căruia lucrarea a fost atribuită săptămâna aceasta - culmea, tot unei firme controlate de orădeanul Beniamin Rus - indică necesitatea lucrărilor suplimentare pe care le propusese antreprenorul inițial, prin urmare CNAIR n-a făcut decât să piardă timp și bani pentru a ajunge la aceeași concluzie.

De la 326 la peste 785 milioane lei

Acuzațiile aduse ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, considerat unul „performant” de conducerea PSD, au fost formulate de site-ul dcnews.ro joi, în ziua în care CNAIR anunța câștigătorul celei mai recente licitații pentru construirea tronsonului 3C2 al Autostrăzii Transilvania, dintre Biharia și Chiribiș.

Așa cum a relatat și BIHOREANUL, licitația a fost câștigată la prețul de 785,21 milioane lei (fără TVA) de către asocierea firmelor Precon Transilvania SRL și Citadina 98 SA, cea de-a doua fiind din Galați, iar cea dintâi controlată printr-un interpus de orădeanul Beniamin Rus, proprietarul grupului Selina.

Licitația, în cadrul căreia au fost depuse cinci oferte, a fost declanșată de CNAIR în vara anului trecut după ce în primăvară reziliase contractul încheiat în august 2020 cu asocierea Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt (din grupul orădean Selina), Vahostav (Slovacia) și Water Drilings (București), pentru suma de 326 milioane lei. Din acești bani, antreprenorul urma să reia și să finalizeze în 2022 lucrările la tronsonul de 28,55 km al autostrăzii, abandonate în urmă cu peste un deceniu de compania americană Bechtel.

CNAIR a reziliat însă contractul, invocând ca motiv „neîndeplinirea de către antreprenor a indicatorilor prevăzuți”, în condițiile în care constructorii, în urma unui studiu geotehnic făcut de o firmă independentă agreată de Ministerul Transporturilor, indicaseră necesitatea unor lucrări suplimentare pentru consolidarea terenului, în valoare de 130 milioane lei.

CNAIR a ignorat ANAP

Potrivit dcnews.ro, Curtea de Conturi și DNA ar trebui să ancheteze „cum s-au blocat pentru cinci ani de zile lucrările și s-a dublat suma oferită” inițial asocierii conduse de Trameco, aceeași care în 2020 a finalizat singurul tronson funcțional din Bihor al Autostrăzii Transilvania, cel dintre Borș și Biharia.

Semnatarul articolului intitulat „Autodenunț la DNA și Curtea de Conturi: „performantul” Grindeanu a dublat prețul unei autostrăzi și a amânat cu doi ani construcția. Peste 500 de milioane prejudiciu” arată că în urmă cu trei ani, după ce a câștigat licitația, asocierea condusă de Trameco a comandat un studiu geotehnic care a arătat că „situația concretă din teren ar fi impus lucrări suplimentare”, iar CNAIR nu a contestat expertiza, ci a cerut antreprenorului să suporte cheltuielile suplimentare, ceea ce ar fi dus firmele în faliment.

În articol se arată că, potrivit legii, în condițiile în care lucrările suplimentare evaluate la 130 milioane lei depășeau pragul până la care contractul inițial (de 326 milioane lei) putea fi mărit, trebuia ca aceste lucrări să fie scoase la licitație, separat, soluție indicată inclusiv de Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP).

„În loc să pună în practică instrucțiunile ANAP, ministrul a decis să rezilieze contractul și să lichideze constructorul, cu un certificat constatator negativ”, a scris dcnews.ro, cu referire la faptul că asocierea condusă de Trameco a fost penalizată cu 4,6 milioane lei, iar firmele sancționate și cu un așa numit certificat negativ, care le interzice să participe la licitații publice timp de trei ani.

„Autodenunț”

Faptul că, în final, în caietul de sarcini al licitației recent încheiate CNAIR a introdus lucrările suplimentare cerute de Trameco este considerat de dcnews.ro un veritabil „autodenunț”, deoarece în acest fel compania de stat „recunoaște că lucrările suplimentare cerute de Trameco erau necesare”. În plus, notează site-ul, prețul cerut inițial era la doar jumătate din cel cu care CNAIR a organizat noua licitație.

„În concluzie, dacă se derula contractual cu Trameco, așa cum a propus constructorul, segmentul Biharia-Chiribiș ar fi costat 454 milioane de lei și ar fi fost gata în 2022. Dacă performantul Grindeanu ar fi acceptat soluțiile propuse de antreprenor în 2022, lucrarea ar fi costat 625 milioane lei și ar fi fost finalizată la începutul anului 2024”, arată autorul articolului, întrebând „cine plătește pentru gaura din buget și anii pierduți fără autostradă”.

CNAIR a refuzat să răspundă întrebărilor dcnews.ro pe această temă. Nici Ministerul Transporturilor nu a explicat de ce a ales o variantă cu 50% mai scumpă, după ce ce a recunoscut oficial, în caietul de sarcini, că toate soluțiile propuse de primul antreprenor erau corecte. Nu știm dacă a început o anchetă internă, dacă s-au autosesizat Curtea de Conturi sau DNA și nici cum se va recupera prejudiciul”, a mai arătat site-ul.

Beniamin Rus: „S-a dovedit că am fost corecți”

Contactat de BIHOREANUL, Beniamin Rus, proprietarul grupului de firme Selina, din care fac parte Trameco, Drumuri Bihor și Drum Asfalt, consideră și el că includerea de către CNAIR în caietul de sarcini al ultimei licitații a lucrărilor suplimentare propuse încă din 2020 de aceste firme, dar refuzate atunci de Companie, înseamnă o recunoaștere a faptului că proiectul tehnic întocmit inițial era corect.

„S-a dovedit că expertiza noastră a fost corectă, cerințele pe care le-am avut au fost corecte, iar acum ei (CNAIR – n.r.) dau dublu față de cât am cerut noi”, a spus Rus.

Mai mult, acesta a adăugat că ultima expertiză luată în considerare de CNAIR prevede lucrări de consolidare a terenului la o adâncime în sol nu doar de 30 cm, cum propusese expertiza inițială, ci la una de 50 cm, precum și o dublare a volumului de materiale necesare. „Din această ultimă expertiză rezultă că absolut toate lucrările suplimentare cerute de noi sunt necesare”, a spus Rus.

Patronul grupului Selina a reiterat că a dat în judecată CNAIR, la Curtea de Apel București, cerând anularea penalizării și a certificatului negativ, dar și daune bănești al căror cuantum să fie stabilit de instanța de judecată. „Procesul este deocamdată la început, se fac expertize, mă aștept să mai dureze destul”, a adăugat Rus.

„O firmă prietenă”

Chestionat dacă Precon Transilvania, liderul asocierii declarate câștigătoare acum de CNAIR, este controlată tot de el printr-un interpus, Rus a admis indirect acest lucru, arătând că a participat cu ea la licitație tocmai pentru că celelalte primiseră certificat negativ. „Este o firmă prietenă, cu care colaborăm bine”, a spus, sec, omul de afaceri.

În fine, întrebat despre o eventuală sublicitare, având în vedere că CNAIR a oferit până la 877 milioane lei plus TVA și oferta asocierii Precon Transilvania – Citadina 98 este de 785,2 milioane lei, Rus a afirmat că își permite un preț sub al competitorilor deoarece are câteva avantaje față de aceștia: „Eu am stația de asfalt aici, nu o mai montez de altundeva, am oamenii aici, nu îi aduc de altundeva, să le dau diurne. N-am nicio problemă s-o fac (n.r. – la acest preț)”.

Asocierea are la dispoziție 24 luni pentru a construi tronsonul Biharia - Chiribiș, din care 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție, din momentul primirii ordinului de începere a lucrărilor, care va fi dat după semnarea contractului dintre firme și CNAIR, în cazul în care firmele perdante nu vor depune contestații.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
În general zic că nu îi un site prea serios.
E a lui Bogdan Chiriac, abonat la antena 3. Dar în acest caz are niște constatări pertinente. Îmi place că l-ați sunat pe Beni și l-ați întrebat de controlul firmei. A zis că nu el, dar în același timp confirmă de ce a putut să dea acel preț, cum a calculat prețul. Trebuie tupeu să recunoască asta când știe că are interdicție să participe. O să fie contestații clar din partea celorlalți și asta o să prelungească din nou termenii și tot noi plătim, cei de mergem pe naționale, cei ce mor nevinovați pe drumuri.
Postat 10 Iunie 2023, 07:36 de Vio_427
Vom avea și autostrăzi...
...Valurile Dunării, că șoselele la cât de netede sunt cele făcute de Rus vai de noi. Strabagul de 2 ori mai bine lucrează ca firma lui pește, Selina.
Postat 10 Iunie 2023, 02:19 de Morometul
Vreau dislike
Pacalicii care inca mai cred ca vor circula pe autostrada de la Oradea la Cluj, in curand sau in viitorul apropiat, dați dislike!!!
Postat 09 Iunie 2023, 20:03 de Maikeltroll
Lasa...
Faceti dracu autostrada aia odata,impuscati vinovatii dupa pamblica...
Postat 09 Iunie 2023, 19:48 de zorro
Nu raspunde nimeni
La inceput nu s-or inteles la spaga, acum este rezolvata treaba.Hai, la muncă cu voi!
Postat 09 Iunie 2023, 17:17 de Maikeltroll
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6156 RON
  • 1 EUR = 4.9765 RON
  • 1 HUF = 0.0129 RON