Bihorenii încă nu au ocazia să urce pe o autostradă în județul lor, dar perspective, cel puțin pe hârtie, sunt.
În timp ce licitațiile pentru cele două tronsoane din A3 care străbat Bihorul sunt în faza birocratică, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pregătește un „accesoriu” esențial pentru viitoarea autostradă: nodul rutier care va fi construit lângă satul bihorean Nădar, din comuna Spinuș.
Va costa 8,1 milioane de euro
Proiectul viitorului nod rutier de pe A3 a fost depus la Agenția pentru Protecția Mediului Bihor de către firma Search Corporation SRL, anume angajată de CNAIR pentru elaborarea studiilor de fezabilitate și proiectelor tehnice pentru șase noduri rutiere de pe A1 și A3, din zona de vest a României.
Nodul rutier denumit A3 (km 39+940) - DN 1P (Spinuș) este unul dintre cele șase.
APM Bihor a publicat marți memoriul tehnic al acestei investiții, procedură obligatorie înainte de emiterea acordului de mediu cerut de CNAIR.
Documentația arată că acest nod rutier va fi amenajat la intersecția autostrăzii cu Drumul Național 1P, care străbate comuna Spinuș, și, din punct de vedere administrativ, va fi construit în vecinătatea satelor Spinuș, Nădar și Cenaloș. În prezent, în zonă sunt terenuri agricole, care vor trebui expropriate înainte de demararea șantierului.
Investiția este estimată la o valoare de 8,1 milioane euro, cu TVA inclusă, și s-ar putea realiza în 12 luni.
Conform proiectului, șoferii ar urma să aibă patru bretele de acces, pentru intrare și ieșire de pe autostradă, fiecare cu benzi de accelerare sau decelerare.
În memoriul depus la APM Bihor se pot vedea și patru variante de amenajare a acestor bretele.
Una dintre variantele de construcție a bretelelor nodului rutier
Vecină cu o arie protejată, dar fără impact
În vecinătatea viitorului nod rutier se află o arie protejată, Pajiștea Fegernic, însă studiul făcut la comanda CNAIR arată că investiția rutieră nu se suprapune cu aceasta. „Impactul asupra biodiversității va fi unul redus în perioada de execuție a lucrărilor și nesemnificativ în perioada de operare a proiectului”, se arată în memoriul tehnic.
Legat de această viitoare investiție, Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, a precizat miercuri, pentru BIHOREANUL, că este în curs de finalizare și studiul geotehnic al amplasamentului, iar avizele cerute de certificatele de urbanism sunt, de asemenea, în curs de obținere.
Starea licitațiilor
Pe de altă parte, însă, CNAIR nu are niciun fel de noutăți cu privire la licitațiile pentru construcția autostrăzii din Bihor.
Licitația pentru tronsonul Suplacu de Barcău - Chiribiș (26,35 km), lucrări evaluate la 937 de milioane de lei (fără TVA) este în desfășurare. Potrivit lui Șerbănescu, CNAIR trebuie să răspundă la mai multe cereri de clarificări făcute de firme.
„28 aprilie 2023 este data limită pentru depunerea ofertelor. Urmează să se răspundă la cererile de clarificări”, a precizat purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Pe celălalt tronson din A3, Chiribiș-Biharia (28,55 km), la licitația cu o valoare de 877 de milioane de lei s-au depus cinci oferte, care în prezent sunt evaluate. Viitorul constructor va avea la dispoziție 6 luni pentru proiectare, 18 luni pentru execuție și va trebui să asigure 60 de luni garanție.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.