URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 07 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La nivel de Oradea şi Bihor, aşa cum arată marile proiecte de investiţii, este evident că în doi-trei ani vom avea o infrastructură aeroportuară, feroviară şi rutieră absolut rezonabilă. La fel e şi cu spitalele şi şcolile, care, după ani buni de investiţii, încep să ofere condiţii mai mult decât decente.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
11 Martie 2022, 17:42

Bolojan, după invazia din Ucraina: Vor fi „costuri importante”, dar proiectele pentru infrastructură trebuie continuate. Vezi care sunt acestea!

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În prima intervenție după invadarea Ucrainei vecine, președintele Consiliului Județean Bihor a descris războiul ca fiind „o tragedie” care va determina „un cost important atât pentru cetățeni, cât și pentru autorități”, de la scumpirea energiei, carburanților și alimentelor până la cea a lucrărilor publice.

Spre deosebire de alți politicieni, care anunță ajutorarea refugiaților, Bolojan a spus că nu a vrut „ca din drame umane să facem spectacol mediatic”, preferând să se „țină de fișa postului”, adică să continue proiectele cu fonduri UE, prezentând o mulțime de noutăți în legătură cu acestea.

„Compasiune și solidaritate”

„Războiul este o tragedie, agresiunea nu poate fi justificată sub nicio formă”, a afirmat Bolojan într-o conferință de presă susținută, vineri, alături de prefectul Dumitru Țiplea pentru prezentarea măsurilor luate de autoritățile județene pentru gestionarea crizei refugiaților ajunși în Bihor.

Spunând că invadarea Ucrainei i-a amintit episoade similare, cum ar fi invadarea Poloniei în 1939 de către Germania nazistă, a Basarabiei (1940), Ungariei (1956) ori Cehoslovaciei (1968) de către Uniunea Sovietică, Bolojan a afirmat că în fața tragediilor pe care le trăiesc acum ucrainenii „nu te poate încerca decât compasiunea și solidaritatea”, îndemnând toți bihorenii „care putem face ceva să ajutăm acești oameni care fug din calea războiului”.

„Mă gândesc cu neliniște...”

Pe de altă parte, Bolojan a spus că „în același timp mă gândesc cu neliniște la ce se poate întâmpla și în ce ne privește”, prevestind că „va fi un cost pe care îl vom suporta cu toții”, atât cetățenii, care vor avea de achitat facturi mai mari la energie, carburanți, gaze, produse petrochimice și agricole, cât și autoritățile publice, „pentru că o lucrare, în loc să coste 15 milioane euro, va costa 17-18 milioane euro”.

El a afirmat, de asemenea, că se așteaptă la un recul al investițiilor, „dar sper că Guvernul va reuși să amortizeze o parte din aceste costuri importante”. Totuși, „chiar dacă suntem într-o cascadă de crize”, președintele CJ Bihor a spus despre administrațiile publice locale că „trebuie să ne facem datoria în limita competențelor pe care le avem”.

Bolojan a adăugat că nu a considerat corect să procedeze ca alți politicieni, care și-au făcut imagine în mijlocul refugiaților, pentru că „niciodată nu mi-a plăcut ca din drame umane să facem spectacol mediatic. Trebuie să te ții de fișa postului, nu să te urci pe valul dramelor”.

Reabilitarea DJ Salonta – Tinca, după trei ani

Prin urmare, șeful administrației județene a prezentat informații la zi despre proiecte de infrastructură rutieră pe care le derulează CJ Bihor singur sau în colaborare cu CNAIR ori cu comunele din Zona Metropolitană Oradea.

Bolojan a anunțat că în urmă cu o zi a semnat contractul pentru reabilitarea și modernizarea DJ 795 Salonta – Tinca (23,3 km), pentru care licitația a fost lansată încă în 2019, dar adjudecarea s-a făcut abia acum, după aproape trei ani de contestații. Lucrarea va fi executată de o firmă din Cluj, SC Diferit SRL, pentru o valoare de 71,93 milioane lei, despre care Bolojan a precizat, însă, că din cauza scumpirilor materialelor de construcții și carburanților ar putea ajunge prin indexare la 75 ori chiar 86 milioane lei.

CJ Bihor va da ordinul de începere a lucrărilor la finele acestei luni, firma având la dispoziție 6 luni pentru proiectare și obținerea avizelor și 3 ani pentru execuție.

Centura Aleșd, adjudecată. Urmează Beiuș și Sânmartin

Președintele CJ Bihor a anunțat și încheierea perioadei pentru evaluarea ofertelor depuse de firme și asocieri de firme interesate să construiască șoseaua de centură Aleșd, în urma cărora pe primul loc s-a clasat asocierea Drum Asfalt – Trameco, pentru 74,8 milioane lei plus TVA (proiectare și execuție). Dacă în următoarele zece zile nu vor fi formulate contestații, spre sfârșitul acestei luni va fi semnat contractul cu antreprenorii, care în luna iunie ar putea începe lucrările pentru realizarea celor 5,9 km de șosea, „astfel încât în vara anului viitor să circulăm pe această centură care va decongestiona circulația pe DN 1 în Aleșd”.

Bolojan a spus că pentru alte două șosele de centură - Beiuș și Sânmartin (proiecte derulate de CJ Bihor în colaborare cu CNAIR și finanțate tot prin Programul Operațional Infrastructură Mare) - „suntem în analizarea ofertelor depuse”, iar licitațiile vor putea fi adjudecate la finele acestei luni. Lucrările la centura Beiuș vor putea fi demarate apoi imediat, pentru că există un proiect tehnic, iar pentru centura Sânmartin după trei luni.

În fine, a amintit Bolojan, pentru alte trei drumuri de centură - ale comunelor Oșorhei, Nojorid și Sântandrei - licitațiile au fost lansate săptămâna trecută și în vară „ar trebui să înceapă lucrările”, iar pentru drumul de legătură Oradea – Biharia – Paleu licitația va fi lansată cel târziu la jumătatea lunii mai.

Pe toate aceste drumuri, a spus președintele CJ Bihor, se va circula din 2023-2024.

Unele lansate, altele finalizate

Bolojan a anunțat vineri și că a fost stabilit traseul exact al viitorului inel rutier metropolitan (17 km), proiect de circa 230 milioane lei care va permite ca o mare parte din traficul de pe DN 76 Oradea – Deva, DN 79 Oradea – Arad și DN 1 Oradea – Cluj să nu mai ajungă în oraș și pe centura acestuia, ocolind municipiul de la intrarea în Oșorhei dinspre Săcădat până la ieșirea din Nojorid spre Leș. „Proiectul a trecut deja de prima evaluare în Programul Anghel Saligny”, a spus șeful CJ Bihor.

De asemenea, în ce privește viitorul Drum Expres Oradea – Arad „ținta este ca până la sfârșitul anului să avem un proiect tehnic și toate avizele”, așa încât licitația pentru desemnarea unui constructor să fie lansată și anul viitor să înceapă lucrările.

În fine, președintele CJ Bihor a afirmat că alte trei proiecte, începute în trecut pentru reabilitarea și modernizarea drumurilor județene dintre Sâmbăta - Dobrești, Aștileu - Roșia și Stâna de Vale - Coada Lacului vor fi finalizate în acest an.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
fantasmagorii
19B, Chiribis-Suplac-Nusfalau arata si se simte ca bombardat de rusi (caci se stie, americanii nu au bombardat niciodata pe nimeni). cate mandate aveti nevoie sa-l refaceti sau va fi vesnic vina predecesorilor? retoric, nu ma astept nici sa raspunda dar nici sa-l intrebe cineva. cine sa o faca, Abrudan, nu i-a pus o intrebare incomoda in viata lui. in rest, inele si centuri, pasaje, lucrari mari si buzunare largi.
Postat 12 Martie 2022, 06:08 de macese
Saracie
Dar vom avea gropi. betoane. datorii.taxe mari. turiști gârlă peste tot și toate visele ni se vor îndeplini. Vom putea și zbura oriunde doar e război. Ce maila dat norocul peste noi. Ne vom conserva stand în frig și întuneric și vom manca lăptuci și ciuperci pt a nu avea burta și diabet.
Postat 11 Martie 2022, 21:21 de Feliciana
@unu
Nu trebuie sa te interconectezi cu nimeni, trebuie sa devii independent energetic. Interconectarea e buna daca vinzi tu energie altora. Daca se da drumul la inca 2 reactoare nucleare la Cernavoda, devenim independenti energetic. Dar nu se vrea asta si nu se vrea de 30 de ani. Eu tot zic de vreo 10 ani: curentul va fi cel mai ieftin combustibil, poti sa ti-l produci singur. In rest, de acord cu tine, o sa fie inflatie, robor-ul o sa creasca si implicit o sa creasca ratele, o sa fim mai saraci. Poate ar fi momentul ca politicienii sa renunte la parandaratul din contracte... macar pt vreo 2 ani. S-ar stabiliza preturile contractelor la nivel de 2020 nu 2021!
Postat 11 Martie 2022, 19:00 de Kid
da, inca suntem abia la inceputul reculului sanctiunilor
va fi mai rau, va fi inflatie (care oricum e mare) si mai mare, si inflatia e naspa. Poate chiar va depasi litru de carburant 12 lei. Vom fi mai saraci, la acelasi salar. Si nu scapa nimeni de inflatie. Nu iau partea haur si nu acuz sanctiunile, e bine ca lumea occidentala a dat dovada de unitate! Si Ungaria lui Victoras sufera in acelasi fel, are aceleasi probleme. Dupa vreo 2-3 ani, om vedea cat de tare ne-am afundat in groapa, si sper sa ridicam iar capul, sa simtim ceva mariri de salar (reale, mai mari ca inflatia), si intre timp sa ne interconectam la cat mai multe surse de energie, gaz, conducte petroliere noi cu Georgia si tarile caucaziene, depozite de energie, si alte obiective de siguranta strategica.
Postat 11 Martie 2022, 18:16 de unu
Se pregătesc edilii să ne anunțe ...
... că, urmare războiului ruso-american de pe teritoriul ucrainean, o să crească prețurile la apa din Crișul Repede și la pietrișul din malul Barcăului, care intră în componența betonului.
Postat 11 Martie 2022, 18:13 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON