URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
01 Octombrie 2021, 14:51

Bolojan a anunțat aprobarea variantei finale a traseului viitorului Drum Expres Oradea – Arad și valoarea estimată a proiectului, o premieră pentru România (VIDEO)

Bolojan a anunțat aprobarea variantei finale a traseului viitorului Drum Expres Oradea – Arad și valoarea estimată a proiectului, o premieră pentru România (VIDEO) captură Facebook
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Primul proiect preluat de autorităţi locale de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România, cel al drumului expres DX Oradea - Arad, devine realitate certă.

Într-o conferinţă online susţinută vineri la Arad cu omologul său de acolo, Iustin Cionca, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, a anunţat că varianta finală a traseului acestuia a fost aprobată în Comisia Tehnico-Economică a CNAIR, pe 24 septembrie, după ce aceasta a făcut o analiză multicriterială a patru variante.

1,380 miliarde euro

"Au fost patru seturi de criterii - tehnic, financiar, de mediu şi social, dar cele mai importante au fost cel financiar şi cel de mediu", a explicat Bolojan în conferinţa la care jurnaliştii din cele două judeţe au putut participa prin sistemul zoom.

Preşedintele CJ Bihor a arătat că lungimea variantei finale este de 119 kilometri şi şoseaua va avea pe toată această lungime un profil cu câte două benzi pe sens, iar valoarea estimată a depăşit 1 miliard de euro, cum se prognoza iniţial, sărind la 1,380 miliarde euro, sumă care va fi definitivată după efectuarea tuturor documentaţiilor tehnice.

Drumul expres DX Oradea - Arad va avea 75 de pasaje supraterane şi poduri peste cursuri de apă şi intersecţii cu drumuri naţionale, judeţene şi comunale, iar în Bihor vor fi executate, la fel ca în judeţul Arad, patru noduri rutiere.

Pornind din Oradea, primul va fi la aproximativ 8 kilometri de oraş şi va asigura joncţiunea cu drumul de legătură Oradea - Autostrada Transilvania (proiect aflat în implementare), al doilea nod va fi amenajat la intersecţia cu DN 79 Oradea - Arad în zona Inand, al treilea în zona Salonta în intersecţia cu drumul judeţean spre Tinca şi Beiuş, iar cel de-al patrulea la limita cu judeţul Arad în zona comunelor Avram Iancu (Bihor) şi Zerind (Arad).

Bolojan a precizat că vor fi realizate, însă, şi alte drumuri de legătură de câte 1 - 2 kilometri între viitorul drum expres şi alte şosele.

Cu ochii pe calendar

În ce priveşte calendarul pentru implementarea proiectului, preşedintele CJ Bihor a afirmat că autorităţile partenere – cele două consilii judeţene şi primăriile municipiilor Oradea şi Arad – lucrează contratimp, deoarece proiectul este finanţat prin Programul Operaţional Regional în actualul exerciţiu financiar al Uniunii Europene, care se încheie în decembrie 2023. "Timpul este o presiune pentru noi şi trebuie să fim atenţi ca tot graficul de lucrări să fie respectat", a spus Bolojan.

Concret, a precizat acesta, "de luni, 4 octombrie, echipele de topografi vor fi în teren şi vor începe lucrările topografice", iar "în următoarea săptămână urmează echipele de geologi", pentru a efectua studiile geologice şi topografice. "Estimăm că până în primăvara anului viitor să fie gata studiul de fezabilitate, o componentă a acestuia fiind obţinerea avizelor necesare, inclusiv de la deţinătorii reţelelor de utilităţi (n.r. – apă, canalizare, electricitate, gaze, telefonie, internet etc), inclusiv de mediu, pentru că drumul expres va traversa 9 situri Natura 2000". Toate acestea, a spus preşedintele CJ Bihor, vor dura minimum 6 luni, până în vara anului viitor, după care va putea fi elaborat proiectul tehnic şi apoi să fie adoptată Hotărârea de Guvern pentru exproprieri şi să fie demarată procedura de licitaţie pentru executarea lucrărilor, "aşa încât în primăvara anului 2023 să avem un contract semnat cu un constructor şi să se poată începe lucrările".

Durata de execuţie, a mai explicat Bolojan, va fi de 36 de luni, iar pentru că proiectul nu va fi finalizat până în decembrie 2023 el va fi fazat astfel încât lucrările să fie finanţate în continuare cu fonduri europene prin Programul Operaţional Regional.

"Cel mai important proiect al Alianţei Vestului"

De asemenea, Bolojan a mai spus că durata deplasării între Oradea şi Arad va fi înjumătăţită faţă de cât este în prezent, când se circulă cu o medie de 60 km/h, datorită faptului că viteza proiectată (inclusiv conceperea unghiurilor curbelor) va fi de 140 km/h (peste viteza maxim legală admisă).

La conferinţa de prezentare de la Arad, preşedintele CJ Arad, Iustin Cionca, a ţinut să-i mulţumească lui Bolojan pentru că la iniţiativa acestuia proiectul drumului expres a fost preluat de autorităţile locale de la CNAIR, unde era abandonat de un deceniu, şi a subliniat că acesta este "cel mai important proiect al Alianţei Vestului", încheiată cu doi ani în urmă de autorităţile din Bihor, Arad, Timişoara şi Cluj.

Amintim că proiectul DX Oradea – Arad a fost preluat de la CNAIR la finele anului trecut, după ce Ilie Bolojan a devenit preşedintele CJ Bihor, iar în luna martie, după ce consiliile judeţene Bihor şi Arad şi primăriile Oradea şi Arad s-au asociat şi au încheiat un parteneriat cu CNAIR, a fost finalizată licitaţia pentru realizarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic.

La competiţia câştigată în luna iunie de SC Consintrans SRL au participat cinci firme de proiectare autostrăzi şi drumuri, aceasta urmând să fie plătită pentru SF şi PT cu suma de 39,85 milioane lei. Consintrans are la dispoziţie 20 de luni pentru a realiza atât studiul de fezabilitate, cât şi proiectul tehnic.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
CrisDumi aka KP
Da du-te amu la furat mă, da ce vi sa ne spui aici?? Știm că ești proastă, baga ștreangul, nu mai sta, salvează planeta
Postat 03 Octombrie 2021, 23:50 de Sandu2100
Sanda, centurista!
Păcat că nici tu și nici Bolojan, nu o să apucați să vedeți cum se taie panglica meritului de care spui.
Postat 03 Octombrie 2021, 18:36 de KP
CrisDumi aka KP
E meritul lui Bolojan, si apoi e meritul CNAIR
Postat 02 Octombrie 2021, 15:01 de Sandu2100
Orădenii au avut noroc că la CNAIR sunt și oameni cu capul pe umeri.
Că dacă ar fi fost după Bolojan și ce susținea el, traseul acestui drum nu ar fi pornit de la 8 Km de oraș, din intersecția cu drumul de legătură la A3, ci ar fi trecut pe sub ferestrele blocurilor și caselor de pe Densușeanu, iar noxele ar fi intrat direct peste Ioșia fără "green-pass".
Postat 01 Octombrie 2021, 18:34 de KP
Termenul de depunere a aplicației de finanțare este 31 martie 2023.
În primul rând că județele BH și AR nu au preluat nimic de la CNAIR, doar întocmirea studiului de fezabilitate și proiectului tehnic al acestui drum, pe ciclul bugetar încheiat teoretic în 2020 dar acceptat încă până în 2023. Valoarea pusă "la bătaie" de cele două județe este de cca. 8 milioane Euro. După SF și PT o să urmeze redactarea AF (aplicația de finanțare de depus în cadrul instrumentelor structurale europene). Dar nu e vorba de Fondurile Structurale ci de Fondul de Coeziune, ceea ce e cu totul altceva, pentru că permite o restructurare a alocațiilor de la bugetul național. Abia după AF, însoțită de PT și toate avizele, acordurile, autorizațiile necesare, se va face evaluarea și aprobarea miliardului de euroi necesari execuției. Iar asta se va întâmpla în 2024 cel mai devreme, pe ciclul bugetar actual, aplicabil până în 2027 cu extensia aferentă până la finele lui 2030. Dacă cineva crede că acest drum va fi circulabil însă până atunci, peste 8 ani cum ar veni, ori e naiv ori prea bine intenționat.
Postat 01 Octombrie 2021, 18:19 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON