URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 27 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
06 Septembrie 2013, 16:39

E-ticketing cu nervi: Orădenii se plâng că trebuie să-şi valideze cardurile la fiecare călătorie

E-ticketing cu nervi: Orădenii se plâng că trebuie să-şi valideze cardurile la fiecare călătorie DE MUSAI. Indiferent de aglomeraţie, de la introducerea e-ticketingului toţi abonaţii trebuie să-şi valideze cardurile, altminteri se pot trezi amendaţi cu 10 lei
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Dacă până acum dădeau 70 lei pe abonament, dar ştiau că pot călători liniştiţi oriunde în oraş, de când cu sistemul e-ticketing orădenii trebuie să stea la coadă la unul dintre cele două validatoare din fiecare autobuz sau vagon de tramvai.

Această obligaţie, valabilă chiar şi-n cazul pensionarilor, care poate abia urcă scările mijlocului de transport, este nemulţumirea cea mai mare a călătorilor la e-ticketing, un sistem ale cărui beneficii nu sunt, însă, foarte clare...

Ca-n Europa

OTL a început introducerea sistemului e-ticketing, care în total a costat circa 450.000 euro, fără TVA, în ianuarie 2013, după mai multe întârzieri cauzate de unele "probleme tehnice" ale Radcom Bucureşti, firma care a câştigat licitaţia. Oradea era al treilea oraş, după Bucureşti şi Timişoara, cu un astfel de sistem.

09 Csuzi.jpgLa acea vreme, directorul Csuzi Istvan spunea că e-ticketingul aduce un control mai strict asupra călătorilor dar, în timp, şi beneficii. "Sistemul este folosit în toată Europa şi ne va permite să ţinem o evidenţă sigură a călătoriilor, a traseelor, a intervalelor, pe baza cărora putem optimiza activitatea. Important e să nu circulăm cu autobuzele goale sau arhipline", spunea acesta.

Distribuţia abonamentelor pe carduri electronice a început în ianuarie la elevi şi studenţi, iar până în august 11.000 dintre aceştia au trecut pe noul sistem. Din luna mai, societatea a început înlocuirea abonamentelor şi pentru abonaţii obişnuiţi, eliberând alte 14.000 de carduri, şi din luna iunie a început personalizarea celor pentru pensionari, valabile timp de 1 an. Până acum au fost emise 9.000. Chiar şi aşa, cel puţin până la sfârşitul anului, vârstnicii vor putea să circule şi cu legitimaţiile vechi de la ASCO.

Validaţi!

Chiar dacă circa 35.000 de abonamente au fost deja vândute, orădenii nu s-au obişnuit să le şi folosească. "Fie că este vorba despre elevi, studenţi, abonaţi obişnuiţi ori pensionari, aceştia trebuie să-şi valideze abonamentele de câte ori circulă. Deocamdată doar 20-25% dintre abonaţi fac lucrul acesta. Vom începe să facem serios controale...", spunea marţea trecută directorul economic al OTL, Ioan Purge, într-o conferinţă de presă.

Conform HCL 673 din 2012, cei care nu-şi validează abonamentul riscă o amendă de 10 lei. În ochii călătorilor, decizia nu este, însă, corectă. "De multe ori abia ne putem găsi loc. De acum va trebui şi să stăm la coadă la uşile tramvaiului", spune o pensionară. Şi plătitorii sunt revoltaţi. "Dau 70 lei pe lună şi nu înţeleg de ce mai trebuie să tot validez, că e aglomeraţie, că sunt încărcată cu bagaje...", se plânge o orădeancă.

Radcom a instalat 500 de validatoare electronice pe toată flota OTL, adică două în fiecare autobuz, respectiv vagon de tramvai. Prea puţine pentru orele de vârf, acuză călătorii. "La toate uşile prevăzute cu inscripţia "Urcare" există un validator. Dacă oamenii şi-au pregătit cardul, nu se pierde timp. Şi aşa pe zi doar 3-5% din curse sunt aglomerate", răspunde Csuzi, precizând că, şi dacă OTL va avea bani pentru suplimentarea aparatelor (unul costând peste 500 de euro) ele tot nu vor fi amplasate la uşa marcată cu "Coborâre". "Teoretic, călătorii nici n-ar trebui să urce pe acolo".

Tichie de mărgăritar

Nemulţumiţi că preţurile biletelor OTL sunt cele mai mari din ţară, că multe garnituri sunt vechi şi uneori murdare, mulţi călători cred că e-ticketingul nu era prioritar. Mai ales că beneficiile lui nu sunt clare. "Validarea este necesară nu doar pentru statistici, ci şi pentru autocontrol, ca omul să ştie dacă abonamentul îi este valabil", explică Csuzi. Motivul? De la anul, OTL plănuieşte să introducă tipuri de abonamente pe linii şi pe zone, iar până atunci călătorii trebuie să se obişnuiască să-şi valideze cardurile. "Aşa vor şti că circulă pe linia sau în zona pentru care au plătit. În urmă cu câţiva ani, dădeam cele mai multe amenzi pentru orădenii care mergeau cu abonamente pe liniile greşite".

Explicaţia tot nu ţine în cazul pensionarilor şi persoanelor cu handicap, care vor continua să aibă gratuitate. Unii orădeni merg însă mai departe şi văd în validarea cardului cu informaţii personale o încălcare a intimităţii. "De ce trebuie să ştie OTL-ul când şi unde circul eu? Şi de unde ştiu că sistemul lor nu va fi spart de hackeri?", întreabă un student. Csuzi asigură, însă, că softul este "100% securizat" şi că OTL nu urmăreşte traseele persoanelor. "Softul ne arată doar categoria călătorilor, adică elev, student, pensionar ori abonat întreg. Dacă avem decizie judecătorească putem, într-adevăr, face o filtrare complexă pentru a afla când a călătorit o anume persoană".

Csuzi susţine că un sistem mai puţin invaziv, cu senzori montaţi la uşi, ar fi fost extrem de scump ("pe un singur tramvai ne-ar fi costat 10.000 euro"), pe când e-ticketing-ul a fost mult mai ieftin şi, în timp, va fi şi în avantajul călătorilor. Mai rămâne să se lămurească şi aceştia...


VOCEA STRĂZII

Ce părere aveţi de decizia OTL de a-i obliga chiar şi pe abonaţi să-şi valideze cardurile electronice la fiecare călătorie?

02 Eugenia Lupou.jpgPentru noi, bătrânii, nu e bun sistemul ăsta. La anumite ore abia găsim un scaun liber, dacă trebuie să şi stăm la coadă să le validăm va fi mai rău.
Eugenia Lupou (foto), 65 ani, pensionară

Nu e plăcut, mai ales dacă am bagaje, să mă plimb prin tramvai până la validator. În plus, am păţit să nimeresc şi validatoare defecte. Atunci ce facem?
Dorina Dărăban, 48 ani, plasatoare

02 Nicolae Porumb.jpgCând e înghesuială, e obositor să ajungi la validatoare, căci sunt doar două într-un vagon. Dar dacă aşa au decis cei de la OTL, ce putem noi să facem?
Nicolae Porumb (foto), 45 ani, recuziter

După mine e o mare prostie sistemul ăsta. Din moment ce am dat banii pe abonament, nu văd de ce mai trebuie să-l validez de fiecare dată când urc în autobuz.
Georgeta Bertalan, îngrijitor vârstnici

02 Nicolae Florea.jpgCred că sistemul acesta cu cartele ar fi trebuit făcut altfel, să verifice controlorii dacă e valabil sau nu. Noi, pensionarii, mai şi uităm, şi atunci putem primi amendă.
Nicolae Florea (foto), 70 ani, pensionar

Nu ne-a explicat nimeni ce folos au abonamentele noi şi nici nu-mi convine să trebuiască să validez tot timpul, mai ales când e aglomeraţie.
Cătălin Beraru, 16 ani, elev

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
25 Comentarii
@Dana
Ce sa intampla cu tine muiere? Ai cazut cu capul pe keyboard-ul?
Postat 08 Septembrie 2013, 20:58 de @Dana
Jos cu UDMR
Asa sa intimpla cind avem pe udemeristul csuzi la OTL. Panarama!
Postat 08 Septembrie 2013, 20:56 de Jos cu UDMR
Referitor la validare....
DIN PACATE TRISTA REALITATE TIGANII NU TREBUIE SA VALIDEZE NIMIK DOAR NOI FRAIERII CARE SUNTEM DE BUNA CREDINTA SI NE CUMPARAM ABONAMENTE... SI SINCER NU INTELEG NICI CONTROLORII DE CE NU I DA JOS DIN TRAMVAI PE ACESTI MICROBI AI SOCIETATII CARE AU MAI MULTE DREPTURI DECAT NOI CEI CARE MUNCIM SII I TINEM PE SPINAREA NOASTRA.RUSINEEEE CELOR DIN OTL!SA SI FACA TREABA KOREKT
Postat 08 Septembrie 2013, 20:54 de Dana
Jos cu UDMR
Asa ne trebuie cind avem pe etno mafoti de la UDMR la OTL. Ati asteptat ceva diferent?
Postat 08 Septembrie 2013, 20:53 de Jos cu UDMR
boacteru invalid
las ca tiganii nu trebuie sa valideze nimic, astia circula pe gratis, iar controlorii se fac ca nu i observa....
Postat 08 Septembrie 2013, 19:06 de boacter
Pretentii europene la jeguri de tramvaie
Daca vreti sa vedeti cati calatori circula cu imputitele voastre de tramvaie, face-ti bine si veniti cu noi si nu cu masina institutiei pe care cu incompetenta o conduceti! Daca aveti bani pentru tot felul de instalatii sofisticate de e-rahating atunci de ce nu sunt bani pentru aer conditionat pe timp de vara, pentru incalzire pe timp de iarna, pentru detergenti si dezinfectanti in orice timp?
Postat 08 Septembrie 2013, 13:11 de Piroska
Daca uitam?
De ce sa fiu amendata daca uit sa validez? acest lucru este un stres suplimentar. Daca am trai fericiti din alte considerente si atunci unica grija este validarea-sunt dispusa sa accept decizia OTL. Pana atunci sa-si reconsidere OTL punctul de vedere, ca oricum conditiile de calatorie sunt destul de infecte. Probabil ca domnii din OTL n-au calatorit cu mijloace de transport in comun precum ministresa transporturilor.
Postat 08 Septembrie 2013, 11:07 de ioana
numarul pensionarilor
se schimba si pentru pensionari abonamentele, numai ca veti vedea ca unii si-au pierdut pensia de boala de vreo doi ani si merg tot cu abonament de pensionar, de nu ai loc de ei, ca toata ziua sunt la piata.De ce au dreptul sa se plimbe toata ziua pensionarii, pe banii cui? Sistemul nu e inteligent, in Occident nu poti urca in autobuz daca nu ti-ai validat biletul se urca NUMAI prin usa din fata, soferul e cu ochii pe tine, nu ai bilet, afara cu tine, dar ce?Au fost astia in Occident sa vada?
Postat 08 Septembrie 2013, 07:27 de vasile
it's in the air 4u&me
@grecu din sanmartin : iti place tehnica moderna, tehnologia etc. bravo! Noi astialalti suntem prosti, nu ne putem adapta. Asta e. Tu monteaza-ti acasa la usa un validator in loc de cheie, si cand e mai frig iarna, si vrei sa intri, iti doresc sa iti scrie:"card nevalabil". Tehnologia moderna e menita, cel putin in occident, sa aduca un plus de comfort calatorilor. Sistemul OTL e menit sa duca bani in buzunarele unora, si in rest calatorii nu conteaza, sunt doar un rau necesar.
Postat 07 Septembrie 2013, 12:43 de electricity
Vai,vai...
Csuzi si LABANCZ,2politruci care isi bat joc de oradeni..Hai SICTIR cu validarea voastra,politruci udemeristi de joasa speta!
Postat 07 Septembrie 2013, 11:10 de ion maciuca
Foarte Simplu!!!
O.T.L. a introdus sistemul e-ticketing pentru ca dupa ce oameni se obisnuiesc sa valideze, acest sistem va fi schimbat un pic. Nu o sa mai cumperi abonament pe o luna si alte asemenea ci, credite, fiecare credit reprezentand o calatorie, care cand urci si validezi se scade de pe card. Astae parerea mea, pentru ca in tarile occidentale asa se face, iar altfel nu si-ar avea rostul... ca si soferii iti spot spune la care dintre curse nu sunt calatori si unde sunt pre multi ... Fiecare o sa isi cumpere card si o sa plateasca cat circula ! Pe mine ma deranjeaza ca au scos cateva rute de autobuz, de care oameni aveau nevoie, si in plus, au marit nejustificat preturile pentru bilete si abonamente...nu era bine abonamentul cu 50-60 de lei si biletul cu 3.5 sau chiar cu 4, cand conditiile sunt exact la fel !! s
Postat 07 Septembrie 2013, 10:37 de Gabi
In Papua exista comportamente de securisti ??
Uitandu-ma la pozele cetatenilor din articol imi dau seama ca a valida niste carduri e extrem de greu. Unu e porumb, altu beraru si unu, ingrijitor de batrani. Si au exact acelasi comportament vis a vis de card, cum aveau amerindienii la vederea cailor : spaima, neincredere, suspiciune. Nici daca ar trebui sa fac un banc, n-as fi putut sa-i adun impreuna pe toti astia :))))))))) Citind si comentariile , imi dau seama ca nu trebuie sa fii papuas, somalez sau hotentot sa consideri o niste aparate electronice, \\"comportamente securistice\\". Uneori singura deosebire intre un papuas si un oradean, e doar haina.
Postat 07 Septembrie 2013, 04:37 de grecu din sanmartin
scopul
scopul validarii este unul singur: intr-un timp relativ scurt abonamentele vor avea un numar limitat de calatorii! Asta se urmareste! PS: D-le Csuzi, prenumele lui GOJDU este " EMANUIL" si nu EmanuEl cum scrie, spre exemplu, pe panoul de afisaj din PIATA UNIRII! Cand aveti de gand sa corectati eroarea?
Postat 07 Septembrie 2013, 01:15 de TDS
la 3 persoane mai ieftin taxi
corect ar fi fost sa se faca o campanie de 1 luna de zile sa poata vedea cati calatori cu abonament cat cu ab gratuit etc, apoi sa ne lase in pace. ar trebui sa iasa lumea in strada sau sa nu mai valideze nimeni. astia trebuie dati in judecata sa isi revina. bine ca in oradea ne conduc ungurii. sunt mai sovini ca si noi . s-a vazut si in bucuresti cu suporterii. rusine sa le fie. eu sunt fericit ca am masina si nu ma umilesc in fata unor controlori needucati si ingamfati.
Postat 07 Septembrie 2013, 00:14 de ce bine ca am masina
again
Validatoarele astea mai inteliente ca noi calatorii arata pe tramvaiele vechi de 30-40 de ani cam cum arata caruta aia cu GPS... Au fost zeci sute de comentarii de "n" ori ca validarea abonamentului e o prostie. A tinut cont cineva de la OTL de parerea cetatenilor? Nu. Asa ca oameni buni va pierdeti timpul de pomana, or sa faca tot asa cum vor ei. Calatorii nu conteaza. De fapt, ar fi chiar mai bine fara ei.
Postat 06 Septembrie 2013, 23:57 de mine
Imbecil techNOlogic
Cineva mai destept sa stearga dublurile, ca am validat ca prostu-n tramvai...TECH_NO_LOGICAL
Postat 06 Septembrie 2013, 23:47 de alien
Csuzi, ţi s-a urcat la cap ?
Atunci să pomeneşti de Europa cetăţene Csuzi când vei fi competent ca acei europeni şi vei şi cumpăra tramvaie noi pentru orădeni . Deocamdata Curtea de Conturi trebuie să se sesizeze privind această "investiţie" a dumitale aplicată pe nişte vechituri . Avem nevoie de mijloace de trasnport civilizate , gestionate de personal civilizat, care circulă pe trasee şi la intervale corespunzătoare . Mai bine optimizează graficele de circulaţie că nici dumneata nu mai şii ce, pe unde şi cum circulă . Poate şi domnul primar ,care pare puţin obosit in acest mandat, trebuie să se sesizeze .
Postat 06 Septembrie 2013, 23:40 de Gabor
Ne-ati dus de ripa
Super idiotenie E-ticketing: 1.Abonament valabil pe unele validatoare da eroare \\\"nevalid\\\" 2.Oameni cu vederea mai slaba ,valideaza o data ,nu vad raspunsul sistemului,mai valideaza o data dupa care eroare \\\"card deja validat\\\",omul nevazind ce scrie pe sculament,da-i si dai ,piu piu,eroare... ce era asa greu pt. windows mobile sa dea OK daca validezi de mai multe ori succesiv 3.Vine controlorul, pune validatoarele in regim de control, apoi ia cardu\\\' de la oameni ,se duce cu el la validator sa -l verifice, il returneaza si \\\'din nou iarasi\\\' cu fiecare...e penibil Nu-ti lipsea in viata asta frumoasa decit grija de a-ti valida cardul la OTL... SICTIR
Postat 06 Septembrie 2013, 23:40 de alien
comportament de securisti!!!!
-Dobitoci nu gluma, asa ceva nu am mai auzit ai abonament dar trebuie sa -l validezi, se pare ca Suzi nu prea a umblat pin Europa cu tranvaiul. la fel si cu abonamentul care nu e transmisibil, si trebuie poza o aberatie tampita facuta de niste oameni fara multa judecata
Postat 06 Septembrie 2013, 22:23 de oradeanul
nici in vacante nu e mai bine
Mi-e sila sa ma gandesc ca sunt si biletele si abonamentele asa scumpe, nu e normal. Cei care lucreaza, isi fac abonament si daca n-au bani si circula odata fara sunt amendati de nu se vad, ba mai mult, fac si controlorii circ. tz tz tz In schimb controlorii nu merg pe autobuzele care circula la periferie, zona Metro sau mai stiu eu... acolo circula tiganii berechet. Nu stiam ca OTL ii sponsorizeaza cu transport gratuit.
Postat 06 Septembrie 2013, 20:33 de Bianca
nici in vacante nu e mai bine
Am de mers prin oras, as fi vrut sa-mi fac abonament , dar n-am de unde sa aduc adeverinta de student pana in octombrie, deci autobuzele si-au pierdut un client! Circula mai mult goale...sau cu pensionari care acum sepot bucura in voie de scaune :))) dar si pe ei o sa-i apuce circulatul mai mult cand incepe scoala ca sa incurce cat pot de mult.
Postat 06 Septembrie 2013, 20:27 de Bianca
Cine dracu a dat 450000 eu pe mana lui ?
Acest Putzi nu-i normal. Cum sa amendezi pe cineva care are abonament. D.le primar muta-l la spitalul de nebuni (nu director bineinteles).
Postat 06 Septembrie 2013, 19:47 de Putzi
BILETE DE LA SOFER ... 4 LEI
Acum 2 seri il rog venind din Ungaria sa ma lase la Kaufland, zic fac niste cumparaturi apoi iau 17 si ma duce pana in Velenta langa bloc, nu mai locuiesc in Oradea si am zis sa ma plimb cu OTL, noroc ca intreb la info in Kaufland inainte de a umple 2 sacose de un imi cumpar bilet. RASPUNS de nicaieri,(poate de sub pod) PERFECT primul lucru am renuntat sa mai fac cumparaturi de la respectivul supermarket, o iau pe jos spre pod acolo la bilete inchis de la 17 la dispecer un bilet se poate raspuns NU si eu la 20 seara de unde imi iau bilet, nu stiu incercati la sofer, ma mai duc o statie pana la Zig - Zaguri, vine 17 intreb soferul daca are bilete imi zice ca are ... ii dau 5 lei imi zice nare rest sai dau 4 ca atata face biletul, eu da ce sau ieftinit, se uita la mine saracul nu e de aici nu sau scumpit 4 lei = 1 calatorie nu 2 .... la dracu 1 cal - 4 lei au inebunit astia la OTL = lux apoi imi zice sa nu ne mai complicam stai jos ca nu cred ca mai vine controlul acum la ora asta ... deci fara cumparaturi, fara bilet si cu masina de acum incolo sau pe jos ...
Postat 06 Septembrie 2013, 18:49 de John
SISTEMUL LUI PESTE PRAJIT ... HAHALELE DE OTL-isti
E absolut absurd plus ca validatoarele citesc foarte greu abonamentele, din cate am vazut eu dureaza si cate 5 sec/ cand urca 20-30 d e persoane trec 3 statii pana valideaza toti, sistemul e sa fim amendati nu le ajunge ca avem cele mai scumpe bilete din tara .... auzi Istvan & Ilie Scularie cele mai scumpe din tara ... salariile cele mai mici in schimp sa iti doresti sa traiesti in Oradea ... cum drac sa imi las masina cand cu tramvaiul a ajuns mai scump ....
Postat 06 Septembrie 2013, 18:36 de Oradean
ddss
Absolut nici un cetatean intreg la minte nu este de acord cu acest sistem. Dar acest hülye maghiar pe nume de Suzi, indiferent de ce greseli face, el nu va fi demis, mai mult va continua sa capuseze regimul local de transport pentru a furniza partidul cu fonduri.
Postat 06 Septembrie 2013, 17:26 de Adrian
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON