URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 13 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
08 Mai 2021, 15:51

Oradea ieri, Oradea azi: Cum a fost și cum este Mersul trenurilor

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1981. Rapid spre Capitală

Deschisă traficului feroviar în anul 1860, gara din Oradea a fost, întâi, staţie terminus pentru trenurile dinspre Budapesta, iar apoi o oprire importantă pe traseul către Cluj şi Braşov. După mai mult de o sută de ani, zeci de garnituri continuau să oprească în oraş, conform mersului trenurilor valabil pentru vara anului 1981.

Zilnic, câte 40 de trenuri plecau şi soseau din Gara Mare, existând patru categorii: cursă, personal, accelerat şi rapid. Cinci dintre acestea făceau legătura cu Bucureşti, existând şi câte un tren sezonier până în Mangalia, iar un altul până în Ruse, via Chitila. Existau legături bune şi către oraşele vecine. Către Satu Mare mergeau zilnic opt trenuri, din care unul până în Baia Mare. Către Cluj-Napoca mai mergeau, pe lângă trenurile de Bucureşti, încă trei din categoria personal.

Cinci trenuri, personal şi accelerat, legau Oradea de Timişoara, iar către Iaşi exista un accelerat. Un alt tren personal lega oraşul de nodul feroviar Teiuş. Către staţiile din judeţ mergeau mai multe trenuri. În Episcopia Bihor ajungeau garnituri dinspre Bucureşti şi Mangalia, iar în Valea lui Mihai cele de Satu Mare, plus încă două curse. Spre şi dinspre zona Tinca - Vaşcău circulau mai multe trenuri cursă şi personal, atât prin Ceica, cât şi pe la Ciumegiu, iar către Marghita mergea un singur tren.

2021. Rute mai puţine

Gara Mare rămâne şi azi principalul punct feroviar al oraşului. Conform mersului trenurilor valabil în anul curent, din Oradea pleacă zilnic 39 de trenuri, iar 40 sosesc. Tipurile de tren sunt similare celor din anii ’80, dar au alte denumiri: Regio, Regio Express şi Interregio, operate atât de către CFR, cât şi de firme private.

Rutele au rămas şi ele aproximativ aceleaşi, când vorbim de oraşele mari. Totuşi, legătura cu Bucureşti se face acum cu un singur tren de noapte, iar în sezonul cald s-a păstrat trenul către Mangalia. Cea mai circulată rută este către Cluj-Napoca, pe unde merg atât trenurile către Capitală, câte un Interregio de Braşov şi Iaşi, precum şi alte 12 trenuri. Câteva garnituri parcurg traseul doar până în Piatra Craiului, Bratca şi Huedin. Zilnic, câte şase trenuri până în Satu Mare, din care unul merge apoi spre Halmeu, iar altul duce călătorii la Baia Mare.

Din direcţia opusă sosesc, în total, şase trenuri. În plus, între Oradea şi Valea lui Mihai, pe aceeaşi rută, merg zilnic trei trenuri Regio. Legătura cu Arad şi Timişoara este asigurată cu şase trenuri care circulă în toate momentele zilei. Spre deosebire de anii trecuţi, din Oradea nu mai circulă niciun tren către sudul Bihorului, iar ca urmare a restricţiilor din ultimul an, au fost anulate trenurile internaţionale spre şi dinspre Ungaria.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7332 RON
  • 1 EUR = 4.9708 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON