URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 29 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La fel cum creștinii ortodocși scot anual moaștele sfintei Paraschiva la Iași, tot așa, la patru ani, în perioada electorală, liberalii apelează la moaștele prorocului Ilie, mai exact Ilie Bolajan, ca să întărească credința în activul de partid.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
08 Mai 2021, 15:51

Oradea ieri, Oradea azi: Cum a fost și cum este Mersul trenurilor

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1981. Rapid spre Capitală

Deschisă traficului feroviar în anul 1860, gara din Oradea a fost, întâi, staţie terminus pentru trenurile dinspre Budapesta, iar apoi o oprire importantă pe traseul către Cluj şi Braşov. După mai mult de o sută de ani, zeci de garnituri continuau să oprească în oraş, conform mersului trenurilor valabil pentru vara anului 1981.

Zilnic, câte 40 de trenuri plecau şi soseau din Gara Mare, existând patru categorii: cursă, personal, accelerat şi rapid. Cinci dintre acestea făceau legătura cu Bucureşti, existând şi câte un tren sezonier până în Mangalia, iar un altul până în Ruse, via Chitila. Existau legături bune şi către oraşele vecine. Către Satu Mare mergeau zilnic opt trenuri, din care unul până în Baia Mare. Către Cluj-Napoca mai mergeau, pe lângă trenurile de Bucureşti, încă trei din categoria personal.

Cinci trenuri, personal şi accelerat, legau Oradea de Timişoara, iar către Iaşi exista un accelerat. Un alt tren personal lega oraşul de nodul feroviar Teiuş. Către staţiile din judeţ mergeau mai multe trenuri. În Episcopia Bihor ajungeau garnituri dinspre Bucureşti şi Mangalia, iar în Valea lui Mihai cele de Satu Mare, plus încă două curse. Spre şi dinspre zona Tinca - Vaşcău circulau mai multe trenuri cursă şi personal, atât prin Ceica, cât şi pe la Ciumegiu, iar către Marghita mergea un singur tren.

2021. Rute mai puţine

Gara Mare rămâne şi azi principalul punct feroviar al oraşului. Conform mersului trenurilor valabil în anul curent, din Oradea pleacă zilnic 39 de trenuri, iar 40 sosesc. Tipurile de tren sunt similare celor din anii ’80, dar au alte denumiri: Regio, Regio Express şi Interregio, operate atât de către CFR, cât şi de firme private.

Rutele au rămas şi ele aproximativ aceleaşi, când vorbim de oraşele mari. Totuşi, legătura cu Bucureşti se face acum cu un singur tren de noapte, iar în sezonul cald s-a păstrat trenul către Mangalia. Cea mai circulată rută este către Cluj-Napoca, pe unde merg atât trenurile către Capitală, câte un Interregio de Braşov şi Iaşi, precum şi alte 12 trenuri. Câteva garnituri parcurg traseul doar până în Piatra Craiului, Bratca şi Huedin. Zilnic, câte şase trenuri până în Satu Mare, din care unul merge apoi spre Halmeu, iar altul duce călătorii la Baia Mare.

Din direcţia opusă sosesc, în total, şase trenuri. În plus, între Oradea şi Valea lui Mihai, pe aceeaşi rută, merg zilnic trei trenuri Regio. Legătura cu Arad şi Timişoara este asigurată cu şase trenuri care circulă în toate momentele zilei. Spre deosebire de anii trecuţi, din Oradea nu mai circulă niciun tren către sudul Bihorului, iar ca urmare a restricţiilor din ultimul an, au fost anulate trenurile internaţionale spre şi dinspre Ungaria.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6373 RON
  • 1 EUR = 4.9765 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON