URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 19 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când au venit liberalii la conducerea Oradiei, numai de dezbinare avem parte. Se face un pod nou peste Criș: de ce se face? Și dacă se face, de ce are doar o bandă pe sens? La ce ne trebuie drum expres când pe terenurile alea vegetația creștea liniștită încă de pe vremea lui Ladislau Întemeietorul? Iar se fac pasaje supra și subterane? E scandalos cum se intervine la renovarea parcurilor, nu era mai bine înainte?!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ca în fiecare an electoral, o grămadă de aleși își schimbă partidul care i-a ajutat să-și câștige mandatele, perioada pre-electorală fiind comparată cu sezonul de Mercato din fotbal. Atât doar că, deși numitorul comun cu fotbalul sunt banii, în politică ar trebui să conteze și factorul moral. Cum aleșilor nu le pasă, însă, de așa ceva (de doctrine și ideologii nici vorbă, iar de fair-play nici atât), alegătorii n-au decât să spună că politica e prostituție, dar să meargă totuși să-i voteze.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat anul trecut, în octombrie 2023 Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie, extrem de importantă, prin care a stabilit că asiguratorul RCA care nu își respectă obligațiile legale trebuie să fie obligat să plătească penalități de întârziere de 0,2% pe zi de întârziere, adică peste 70% pe an, din suma stabilită de instanță cu titlu de despăgubiri.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
08 Mai 2021, 15:51

Oradea ieri, Oradea azi: Cum a fost și cum este Mersul trenurilor

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1981. Rapid spre Capitală

Deschisă traficului feroviar în anul 1860, gara din Oradea a fost, întâi, staţie terminus pentru trenurile dinspre Budapesta, iar apoi o oprire importantă pe traseul către Cluj şi Braşov. După mai mult de o sută de ani, zeci de garnituri continuau să oprească în oraş, conform mersului trenurilor valabil pentru vara anului 1981.

Zilnic, câte 40 de trenuri plecau şi soseau din Gara Mare, existând patru categorii: cursă, personal, accelerat şi rapid. Cinci dintre acestea făceau legătura cu Bucureşti, existând şi câte un tren sezonier până în Mangalia, iar un altul până în Ruse, via Chitila. Existau legături bune şi către oraşele vecine. Către Satu Mare mergeau zilnic opt trenuri, din care unul până în Baia Mare. Către Cluj-Napoca mai mergeau, pe lângă trenurile de Bucureşti, încă trei din categoria personal.

Cinci trenuri, personal şi accelerat, legau Oradea de Timişoara, iar către Iaşi exista un accelerat. Un alt tren personal lega oraşul de nodul feroviar Teiuş. Către staţiile din judeţ mergeau mai multe trenuri. În Episcopia Bihor ajungeau garnituri dinspre Bucureşti şi Mangalia, iar în Valea lui Mihai cele de Satu Mare, plus încă două curse. Spre şi dinspre zona Tinca - Vaşcău circulau mai multe trenuri cursă şi personal, atât prin Ceica, cât şi pe la Ciumegiu, iar către Marghita mergea un singur tren.

2021. Rute mai puţine

Gara Mare rămâne şi azi principalul punct feroviar al oraşului. Conform mersului trenurilor valabil în anul curent, din Oradea pleacă zilnic 39 de trenuri, iar 40 sosesc. Tipurile de tren sunt similare celor din anii ’80, dar au alte denumiri: Regio, Regio Express şi Interregio, operate atât de către CFR, cât şi de firme private.

Rutele au rămas şi ele aproximativ aceleaşi, când vorbim de oraşele mari. Totuşi, legătura cu Bucureşti se face acum cu un singur tren de noapte, iar în sezonul cald s-a păstrat trenul către Mangalia. Cea mai circulată rută este către Cluj-Napoca, pe unde merg atât trenurile către Capitală, câte un Interregio de Braşov şi Iaşi, precum şi alte 12 trenuri. Câteva garnituri parcurg traseul doar până în Piatra Craiului, Bratca şi Huedin. Zilnic, câte şase trenuri până în Satu Mare, din care unul merge apoi spre Halmeu, iar altul duce călătorii la Baia Mare.

Din direcţia opusă sosesc, în total, şase trenuri. În plus, între Oradea şi Valea lui Mihai, pe aceeaşi rută, merg zilnic trei trenuri Regio. Legătura cu Arad şi Timişoara este asigurată cu şase trenuri care circulă în toate momentele zilei. Spre deosebire de anii trecuţi, din Oradea nu mai circulă niciun tren către sudul Bihorului, iar ca urmare a restricţiilor din ultimul an, au fost anulate trenurile internaţionale spre şi dinspre Ungaria.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5614 RON
  • 1 EUR = 4.9715 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON