Cele cinci pasaje subterane din Piața Emanuil Gojdu s-au scumpit cu 28,8 milioane lei în doar trei ani, înainte chiar să se treacă la execuția efectivă.
Consiliul Local Oradea a aprobat joi, în ședință online, cu unanimitate de voturi și fără comentarii, majorarea valorii proiectului de la 111,1 milioane lei (conform Hotărârii de Consiliu Local din 2018, când s-a aprobat Studiul de Fezabilitate) la 139,9 milioane lei, cu TVA inclus, la data scoaterii la licitație a lucrărilor din 2021.
Jumătate, din banii orădenilor
Mai mult, conform hotărârii adoptate joi, contribuția proprie a orașului în acest proiect, care cuprinde și cheltuielile neeligibile, a urcat la circa 70 milioane lei, ceea ce înseamnă aproape jumătate din valoarea proiectului.
În ciuda sumelor uriașe, raportul de specialitate anexat proiectului de hotărâre este lapidar, de numai câteva fraze.
"Actualizarea valorii a fost necesară datorită duratei de timp scurse și evoluției prețurilor materialelor de la aprobarea studiului de fezabilitate și depunerea cererii de finanțare (2018) până la data demarării achiziției lucrărilor (2021)", se menționează de trei ori în dispozitivul proiectului de hotărâre, fără însă nicio exemplificare.
Cu toate acestea, niciunul dintre consilierii locali care au luat parte, de la distanță, la ședința fulger nu a cerut lămuriri pe marginea majorării valorii proiectului cu aproape 6 milioane euro.
O formalitate...
Contactat de BIHOREANUL, directorul Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională, Marius Moș, a minimalizat situația, spunând că Hotărârea de Consiliu Local de joi a fost doar o formalitate.
„Consiliul Local a aprobat deja actualizarea indicatorilor tehnico-economici ai lucrărilor în anul 2020. Acum doar avem nevoie de confirmarea lor, ca să comunicăm finanțatorului valoarea finală a proiectului”, a spus Moș.
Oricum, funcționarii Primăriei au tratat proiectul de hotărâre cu o superficialitate crasă, profitând de faptul că aleșii locali sunt obișnuiți să voteze proiectele fără comentarii.
Documentul nu face nicio referire la respectiva HCL 753 din 2020, prin care s-a actualizat valoarea lucrărilor, și nici la faptul că, pe lângă cele 5 pasaje subterane, din proiect mai face parte și reabilitarea străzii Vasile Alecsandri (5,1 milioane lei) și achiziția a cinci autobuze Mercedes hibrid (10,9 milioane lei), deja realizate.
„Din cele trei obiective propuse în proiect, strada Vasile Alecsandri s-a reabilitat, iar autobuzele au fost cumpărate. Au mai rămas de realizat execuția celor 5 pasaje subterane. Aici valoarea lor a crescut de la 95 milioane lei în 2018 la 123,8 milioane lei, la aprobarea indicatorilor tehnico-economici în 2020. Diferența este de circa 29 milioane lei”, a explicat BIHOREANULUI Ovidiu Guler, șef birou în cadrul DMPFI, cel care a făcut raportul de specialitate.
„Vom fi mai atenți”
Solicitat să dea explicații cu privire la modul lapidar în care a fost întocmit raportul de specialitate, funcționarul s-a limitat la promisiuni. „Pe viitor vom fi mai atenți și le vom face mai elaborate”, a spus Guler.
Amenajarea pasajelor din zona fostului centru civic a început deja cu etapa a doua din zona Pieței Cetate, în vreme ce etapa întâi a proiectului - la care se referă, de fapt, și această actualizare a valorii - este încă în fază de licitație.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.