URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 29 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La fel cum creștinii ortodocși scot anual moaștele sfintei Paraschiva la Iași, tot așa, la patru ani, în perioada electorală, liberalii apelează la moaștele prorocului Ilie, mai exact Ilie Bolajan, ca să întărească credința în activul de partid.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
16 Aprilie 2010, 16:23

Tramvaie cu card

Tramvaie cu card CA-N EUROPA. Sistemul E-Ticketing e folosit în multe oraşe europene, în unele locuri el permiţând utilizarea aceluiaşi "city-card" pentru transportul în comun, intrare la muzee, parcări etc. Directorul OTL spune că deocamdată pentru Oradea se doreşte implementarea unui sistem simplu, dar care ar putea fi updatat în timp
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Când orădenii vor urca în autobuz sau în tramvai, în loc să composteze biletul sau să ţină abonamentul la îndemână, vor scoate cardul şi îl vor apropia de dispozitivul de validare. Apoi, se vor aşeza. Căci aproape sigur vor avea loc!

Graţie unui sistem de monitorizare a numărului de călători, OTL-ul ar putea suplimenta vehiculele în orele de vârf, şi oamenii nu s-ar bate pentru un loc pe scaun. Acesta este scenariul propus de conducerea regiei, care vrea să introducă şi în Oradea sistemul de călătorie cu cartele electronice, numit E-Ticketing.

Carduri la toată lumea

14 istvan csuzi.jpgDupă ce în 2008 parcul auto al OTL a fost dotat cu sisteme GPS şi staţiile cu panouri electronice, directorul Csuzi Istvan (foto) vrea să continue modernizarea, înlocuind abonamentele şi biletele de hârtie cu carduri inteligente. Astfel, cele peste 120 de vehicule ale regiei ar fi dotate cu aparate de recunoaştere a cardurilor care funcţionează pe unde radio, numite RF-ID (Radio-Frequency Identification Data), şi permit validarea prin apropierea cartelei de dispozitiv.

Iniţial ar fi înlocuite numai abonamentele, iar biletele ar funcţiona în paralel cu cardurile, pentru ca apoi să fie eliminate şi acestea. Sistemul ar reduce costurile de tipărire a biletelor şi abonamentelor, cardurile fiind reîncărcabile şi valabile 2-3 ani.

Iar pentru că validarea va fi obligatorie şi în cazul posesorilor de abonament, regia va putea monitoriza la fix numărul de persoane care merg cu tramvaiele şi autobuzele. "Cu ajutorul softului vom avea datele corecte despre câţi pasageri avem în fiecare moment al zilei. Aşa vom putea suplimenta traseele în orele de vârf sau reduce intervalul de circulaţie a unor autobuze pe liniile necirculate. Creşte gradul de confort al călătorului", susţine directorul OTL, care spune că sistemul va stopa şi hoţia. "Comparând numărul biletelor vândute cu al celor compostate am descoperit că existau bilete falsificate. Sistemul cu carduri va elimina complet fraudele".

Primii paşi

14 aparat.jpgPentru a vedea cine utilizează traseele, noile abonamente s-ar diferenţia între ele: abonamente întregi, gratuite pentru pensionari şi studenţi, şi la jumătate de preţ pentru elevi. Odată cu noul sistem, OTL vrea să contabilizeze şi câţi din cei peste 48.000 de pensionari care primesc acasă abonamente gratuite le şi folosesc. Ei vor fi chemaţi la sediul ASCO pentru a-şi ridica noile carduri, apoi se va vedea câţi le utilizează.

Proiectul de călătorii pe bază de cartele este abia la început. "Vom face un studiu şi apoi vom întocmi caietul de sarcini. În vară vrem să facem licitaţia, iar din toamnă ar putea începe implementarea sistemului", explică directorul OTL.

Deşi Primăria a alocat 200.000 de lei pentru sistemul E-Ticketing, această sumă ar acoperi doar prima parte a lucrărilor. "Varianta simplă a unui astfel de sistem costă aproximativ 250.000 euro, dar am putea cere să îl plătim în rate sau prin redevenţă", calculează Csuzi. Regia ar putea să obţină fonduri şi prin proiectul european de colaborare transfrontalieră depus prin Zona Metropolitană, aflat în prima fază de evaluare. "Dacă proiectul va câştiga, OTL ar primi 100.000 de euro nerambursabili", spune Csuzi.

Odată ce regia va avea banii şi va începe lucrările, va fi doar o chestiune de timp până când orădenii vor avea un card în plus în portofel. Şi un mijloc de transport mai aerisit cu care să călătorească...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
jumatate de adevar
Eu cred ca domnul director de la OTL a lasat sa se strecoare o mica minciuna sau acest articol nu a fost scris corect. Ideea ca toata lumea va circula pe scaun e foarte eronata. Uitati-va la orele de varf, lumea circula extrem de inghesuita si sa nu uitam ca la orele de varf se suplimenteaza mijloacele de transport. Deci concluzia la care trebuia sa ajunga acest articol nu e nici pe departe aceea ca mijloacele de transport vor fi mai aerisite... Deci o rog pe doamna Smaranda Chişbora sa rectifice macar online acest articol.
Postat 17 Aprilie 2010, 12:16 de Sorin
in sfarsit
in sfarsit, sper ca astfel sa scapam de tiganii borati si de pensionarii senili
Postat 16 Aprilie 2010, 22:26 de miroslav
pt monitorizarea oamenilor
am lucrat azi vara in timisoara si acolo au sisteme deastea. insa nu trebuie neaparat sa iti treci abonamentul prin fata aparatului, deoarece daca vine controlorul el iti ia cardul, si il duce prin fata "compostorului" doar ca sa vada cand iti expira sau daca e valabil pe linia respectiva, nicidecum daca l-ai compostat.
Postat 16 Aprilie 2010, 22:11 de polo
Monitorizarea oamenilor
De ce nu se pune si problema monitorizarii potiei? Cu astfel de carduri, regia va putea aduna date despre fiecare drum pe care X il face cu mijloacele de transport in comun. Se poate face apoi cu usurinta un orar al fiecarui calator, daca se doreste. Dreptul la intimitate ar putea fi violat.
Postat 16 Aprilie 2010, 18:08 de cititor
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6373 RON
  • 1 EUR = 4.9765 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON