URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 14 MAI 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Este evident că dacă guvernanții nu fac eforturi de imaginație, campania de vaccinare ar putea să încetinească sau să se blocheze total. Așa au apărut și aceste locuri neconvenționale de vaccinare, ce dau un nou impuls celor care încă mai stau pe gânduri.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Nu-i prima oară când Bolojan vrea să rezolve probleme gingașe cu metode... inginerești. Ideea trecerii actorilor și instrumentiștilor pe contracte de muncă pe durată determinată, pentru „eficientizarea” actului cultural, reflectă un reflex al stilului managerial cu iz dictatorial care l-a făcut celebru - dar, fără îndoială, și eficient - pe fostul edil al Oradiei.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ştiţi bancul cu olteanul care, când nu are ce face, se dezbracă şi îşi păzeşte hainele? Aşa şi Guvernul nostru, de parcă n-ar fi avut atâtea alte lucruri de făcut, serioase, s-a apucat să dea săptămâna trecută o Ordonanţă menită, cică, să "debirocratizeze activitatea în cadrul microîntreprinderilor". Concret, firmele cu până la 9 angajaţi nu mai sunt obligate să aibă fişa postului pentru aceştia şi nici regulament intern...
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Am patru amintiri mai aparte de la trecerea frontierei în Ungaria. Prima dată când am ieşit din ţară, în 1991, mă aflam într-un autobuz plin de rockeri, cu toţii excitaţi că urma să vedem AC/DC, Metallica şi Mötley Crüe la Budapesta. Autobuzul întârziase, coada la vamă era lungă şi ne temeam că vom întârzia...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Veţi merge în vacanţă vara aceasta?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În aceste zile, Parlamentul României dezbate în regim de maximă urgență o propunere legislativă vizând modificări importante ale codului de procedură penală. Originea acestor modificări se află într-o decizie din 7 aprilie a.c. a Curții Constituționale, nepublicată încă, decizie prin care au fost declarate neconstituționale mai multe prevederi din codul de procedură penală, judecătorii constituționali statuând, în esență, că „este necesar ca hotărârea judecătorească să fie redactată, motivată în fapt și în drept, la data pronunțării”.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Tratamentul medicamentos al ulcerului duodenal are 4 obiective majore: ameliorarea durerii, accelerarea procesului de vindecare a leziunii ulceroase, prevenirea recăderilor şi a complicaţiilor.
03 Decembrie 2020, 12:33

Școală sau educație: Un elev orădean pune degetul pe rănile sistemului de educație românesc

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

De ce suntem obligați să învățăm lecții de care nu suntem interesați și de ce se crede că dacă memorăm o lecție pentru un test, o vom și reține pentru a ne folosi de ea în viață? De ce ni se cere să devenim roboți într-o societate în care avem nevoie atât de mare de oameni cu adevărat normali? De ce nu putem să ne exprimăm așa cum știm noi mai bine? Sunt câteva din întrebările lansate, prin textul de mai jos, de un elev orădean de clasa a 12-a...

Cerem educație în școlile din România

Poate acum drumul de acasă spre școală e logarea în online, pentru a arăta că ești prezent la cursurile care în această perioadă se țin în acest mediu, dar știai că înainte de această pandemie peste 300.000 de copii se confruntau cu problema transportului spre școală și înapoi? Știai că o mulțime de elevi din România recurg la abandon școlar doar din acest motiv? Și știi de ce? Pentru că într-o Românie Normală a anului 2020 un amărât de om lucrează 12 ore pe zi timp de o lună, într-o fabrică, pentru ca mai apoi să primească un salariu de 1.500 de lei în mână.

Pentru mine, ca elev, e foarte greu să mă gândesc la toate nedreptățile care ni se fac, îmi este greu să mă gândesc la câtă răutate e în jurul meu și mi-e greu când îmi amintesc că Ministerul Educației e condus de oameni neinteresați de ceea ce se întâmplă. Nu e dureros că de luni de zile se ia în discuție subiectul că drumul elevului spre școală și înapoi acasă trebuie să fie gratuit, iar apoi se recurge la o "soluție" care spune că asta e imposibil?

Un sistem defect

Una dintre cele mai mari probleme ale sistemului de învățământ din România e că totul (și nimic) se face fără un punct de început, fără a gândi logic ce urmări poate aduce un cuvânt, o promisiune, o hotărâre pe care o face ministrul. S-a discutat problema toaletelor din curte, problemă cu care încă se confruntă o foarte mare parte din școlile din România, dar doar s-a discutat, de rezolvat nimic. Să nu mai spun de procentul mare de unități de învățământ preuniversitar care în continuare se confruntă cu problema dotării cu hârtie igienică și săpun.

„Comunism” în democrația anului 2020

Anul școlar 2019-2020 a continuat să se bazeze pe un sistem de educație învechit, un sistem comunist în care elevul e condus de un clopoțel, iar profesorul de un om care joacă rolul unui protector. Toate aceste probleme în mare parte nu îi implică pe profesori, nu ei sunt cei vinovați; poate problema la ei e doar pentru că și ei se lasă manipulați de tot acest teatru pe care cei de la conducere îl joacă în fața noastră.

Respectul meu pentru profesori va rămâne mereu acolo sus, pentru că, da, nu pot să ascund faptul că, de când studiez la liceul curent (CN "Onisifor Ghibu" Oradea) am întâlnit oameni minunați care m-au format, care m-au ajutat să mă cunosc mai mult, să am mai mult curaj în mine și, cel mai important, am învățat de la dânșii că succesul e în mâinile mele.

Aceeași structură, același sistem învechit

Am început anul școlar 2020-2021 cu o mulțime de incertitudini, față în față, dar în cumplită nesiguranță. Zvonuri se auzeau încă din septembrie că școala se va muta din nou în sistem online. Neliniștea și-a făcut prezența în interiorul nostru, mulți eram speriați de ceea ce va urma să se întâmple.

Iar acum, înainte de a continua, vreau să recunosc că scriu acest articol simțind un gol în mine, lacrimi pe obraz și durere în interiorul sufletului. Mi-e greu pentru că sunt la fel ca tine, la fel ca orice alt om care își dorește să facă ceva cu viața lui...

Evaluați pe competențe care nu ne aparțin

Pentru că într-o Românie normală, noi ca elevi suntem evaluați după competențe care nu ne aparțin, ne sunt predate 13 materii (sau chiar mai multe) despre care trebuie să știm că toate sunt importante, trebuie să ne ținem tari pe picioare și trebuie să știm că dacă nu vom învăța la fiecare materie vom fi evaluați cu un calificativ mic, pe motiv că nu suntem interesați de ceea ce suntem învățați de mentorul nostru.

Nu suntem înțeleși, noi nu evoluăm în funcție de ceea ce învățăm la fiecare materie în parte, evoluăm în funcție de exemplul pe care îl avem în fața noastră. De ce suntem obligați să învățăm lecții de care nu suntem interesați și de ce se crede că dacă memorăm o lecție pentru un test, o vom și reține pentru a ne folosi de ea în viață? De ce ni se cere să devenim roboți într-o societate în care avem nevoie atât de mare de oameni cu adevărat normali? De ce nu putem să ne exprimăm așa cum știm noi mai bine? Școala nu mai înseamnă educație. Sistemul e vechi și nepotrivit pentru elevii cu visuri.

Școala nu ne dezvoltă. De ce?

Avem clase cu copii de aceeași vârstă, dar de ce nu se face o clasificare în funcție de pasiuni? De ce trebuie să petrecem timp împreună cu elevi cu care nu avem nimic în comun? De ce nu suntem selectați în funcție de ceea ce ne place și de ce nu se pune accent pe dezvoltarea noastră?

Mergem la școală pentru a prezenta un referat, pentru a fi ascultați în fața clasei sau pentru a fi certați de profesori că nu reușim să reținem tot ceea ce ne predau. Nu avem o oră de time-management, o oră în care să învățăm lucruri care ne sunt folositoare în viață. Pe noi nu ne dezvoltă acest sistem de învățământ care încearcă să pună stăpânire asupra noastră, ci ne dezvoltă oamenii care știu că educația e mult mai mult decât ceea ce se învață într-o școală.

Știai că în Finlanda elevii de liceu au doar câteva ore obligatorii, iar pe celelalte și le aleg în funcție de interesele fiecăruia? Tot în Finlanda elevii au aceeași șansă la educație și nu contează mediul din care provin. La școală primesc câte o masă caldă în fiecare zi, iar la sfârșitul studiilor cu toții știu care este profesia potrivită pentru ei. Elevii sunt încurajați să devină cea mai bună versiune a lor.

Prin 2018, Liviu Pop, senator PSD și fost ministru al Educației afirma pentru Digi 24: „Nu putem compara România cu Finlanda sau alte state europene. Noi avem o elită extraordinară şi am văzut rezultatele la olimpiadele şi concursurile naţionale. În acelaşi timp, nivelul mediu al absolventului de şcoală trebuie crescut. Şi aici trebuie să luăm măsurile necesare sistemului de educaţie. Şi asta pleacă de la: 1. curriculum naţional, ce învaţă copilul la şcoală şi 2. cine îl face pe copil să înveţe, deci pregătirea cadrelor didactice. La ambele componente astăzi eu zic că suntem înaintea multor ţări din Uniunea Europeană”.

Cu toate că avem și elevi care ating performanțe, pentru că asta se întâmplă în fiecare stat, ce facem cu restul elevilor care își doresc să urmeze o școală, dar poate nu au această posibilitate? De ce lor le este luat acest drept, de a urma cursurile dintr-o școală gratuită, așa cum se dorește a fi școala din România?

„A doua noastră familie”

Dar la profesori se gândește cineva? Să îi împărțim în două categorii: cei care își fac meseria din plăcere și cei care o fac pentru ca din salariul pe care îl primesc să poată trăi decent. Pentru că, da, sunt profesori mulți care ajung să lucreze în învățământ doar pe ochi frumoși. Dar se gândește cineva că există acea categorie de profesori care își dau sufletul pentru ceea ce fac și, cu toate acestea, sunt plătiți tot cu un salariu modest?

Am auzit de multe ori pe unii zicând că meseria de profesor e floare la ureche, dar nu cred asta. Cunosc profesori care predau cu atât de multă atenție, și fac asta din dorința de a ne educa pe noi, elevii. Da, avem și elevi competenți care participă la concursuri și olimpiade și care obțin premii importante prin munca lor, dar problema e că pe cei care nu se descurcă la fel de bine ca și ceilalți nu îi prea ajută nimeni să ajungă pe drumul cel bun. Nu toți au aceeași motivație.

Pe site-ul portalinvatamant.ro am găsit următoarea afirmație: "Pentru elevi, cea mai mare problema a sistemului o reprezinta schimbarile frecvente de metodologie si lipsa unei reforme a educatiei. Lipsa unei strategii pe termen lung si aglomerarea inutila a materiei ii bulverseaza pe cei mai multi dintre elevi." Degeaba structura examenelor este schimbată an de an, dacă adevăratele probleme din sistem rămân acolo. Tocmai de aceea e nevoie atât de urgent de o schimbare. Cu toate că noi, cei care acum suntem la liceu, vom termina cu acestea, vor urma copiii noștri care s-ar putea să aibă aceleași experiențe neplăcute ca noi.

Mulțumiri tuturor cititorilor

Dacă ați ajuns până la final vreau să vă mulțumesc pentru că mi-ați acordat aceste câteva minute și ați citit tot. Ceea ce am scris aici nu e un atac la adresa Ministerului Educației sau altcuiva, ci sunt probleme clare de care se lovesc o mare parte din școlile din România și de care știu majoritatea elevilor și toți profesorii. De asemenea, tot ceea ce am scris face referire strict la sistemul de educație și nicidecum la o anumită școală.

Thomas Agud, elev


Thomas Agud are 18 ani și este elev la Colegiul Național „Onisifor Ghibu” din Oradea, în clasa a 12-a, secția filologie-engleză. Împreună cu alți colegi dedicați, Thomas colaborează la un frumos proiect editorial al colegiului, intitulat LOGO Paper, unde publică numeroase articole de actualitate, despre preocupările lor.

”Este un portal spre cunoaștere și liberă exprimare. Vreau să fac jurnalism onest, împletit cu pasiune”, spune Thomas, iar BIHOREANUL îl ajută să își urmeze crezul, publicându-i textul de mai sus. El reprezintă gândurile autentice ale unui elev orădean și nu a avut nevoie de nicio editare.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Așa țară, așa școală. Nimic nou
Ba hai sa blamam școala. Si cam tot sistemul mafiotic medieval românesc. Faptul ca ai 2-3 olimpici care oricum nu sunt reprezentativi pt sistem e egal cu zero. Olimpiadele astea au fost veșnic monopol al țărilor bananiere si comuniste si industrie nesimțita pt șpaga unor profesori. Scoți câțiva olimpici, si ascunzi mizeria generală. Oricum acesti olimpici fug toți in strainatate. In rest, foame si ultimii clasați cam la orice e normal in lumea civilizată. Nu minți pe nimeni cu olimpicii tăi falși cât timp țara are sate fără bude, curent si trăiesc in evul mediu.
Postat 03 Decembrie 2020, 16:04 de Cetatea
eroare
Oriunde in lume scoala nu iti baga in plasa doar iti arata mai mult sau mai putin. Am vazut si case mai mari si mai renumite care taman bine faceau, dar iti aratau ceva ce nu ai in final nevoie. Daca toti ar primi in plasa.....totul ar fi la fel. Burta pe carte, ca de idei e plina lumea si nu am vazut pe nimeni sa schimbe ceva. Si hai sa nu blamam scoala romaneasca care a scos asa cum a scos olimpici si elite. Cine vrea poate cine nu ...gaseste motiv. No pain no gain
Postat 03 Decembrie 2020, 15:10 de Christa
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.0823 RON
  • 1 EUR = 4.9265 RON
  • 1 HUF = 0.0138 RON