URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 15 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nici nu bine a fost lansată ideea unui inel metropolitan de nord, care să treacă prin cartierul Podgoria, că megieșii s-au și organizat pentru proteste. Reacția este firească - nimănui nu-i convine ca drumul să treacă prin preajma casei sale, pentru că asta înseamnă deranj, zgomot și poluare. Dar să ieși cu pancarte de genul „Accesul permis doar riveranilor” denotă cel puțin o inabilitate.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Poate ați observat, vinerea trecută a început campania pentru dublele alegeri din 9 iunie, locale și europene. Cum, nu v-ați prins? Trebuia! Au dispărut de pe străzi bannerele partidelor și ale candidaților.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 29 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare o lege care modifică Codul rutier și are o istorie interesantă. Legea va intra în scurt timp în vigoare și va permite deținătorilor de permis categoria B (valabil pentru autoturisme) să conducă și motociclete, în anumite condiții.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
12 Aprilie 2023, 21:15

Primăria Oradea caută investitori dispuși să construiască o parcare supraetajată pe amplasamentul fostei Pieţe Nufărul

După ani de zile în care a ridicat parcări supraetajate prin intermediul propriei societăţi, Administraţia Domeniului Public, municipalitatea orădeană caută în premieră un investitor privat dispus să construiască un imobil cu spaţii comerciale la parter şi o parcare cu peste 335 de locuri la etajele superioare, pe amplasamentul fostei Pieţe Nufărul.

"Primărie, caut investitor!"

Primăria Oradea a scos la licitaţie în plic închis, cu termen limită data de 3 mai, "dreptul de superficie (n.r. dreptul de proprietate asupra clădirii construite aflate pe terenul altei persoane şi dreptul de folosinţă a acelui teren) asupra terenului, în suprafaţă de 4.247 metri pătraţi, situat în zona străzii Nufărului - strada Nicolae Şova, în vederea construirii unei parcări etajate cu spaţii comerciale la parter".

Conform anunţului Primăriei, preţul de pornire a licitaţiei este de 40 lei pe metrul pătrat pe an, stabilit de Consiliul Local Oradea în şedinţa din februarie 2023, ceea ce înseamnă circa 170.000 lei, echivalentul a 34.400 euro anual.

Construcţia, cu o înălţime de 15 metri, va respecta Planul Urbanistic Zonal aprobat prin HCL 151 din 2022, potrivit căruia va avea demisol, parter, patru etaje şi terasă deschisă.

La parter vor funcţiona spaţiile comerciale cu o suprafaţă de 1.713 metri pătraţi, iar pe cele patru etaje și pe terasă vor fi amenajate 335 de locuri de parcare.

Dintre acestea, 38 de locuri vor deservi spaţiile comerciale, 4 locuri vor fi folosite de persoanele cu dizabilităţi, iar 6 locuri vor rezervate maşinilor electrice.


(randare Primăria Oradea)

Unii cu spaţiile comerciale, alţii cu parcările...

Acordarea dreptului de superficie asupra terenului va avea o valabilitate de trei ani, interval în care câştigătorul licitaţiei va trebui să finalizeze clădirea.

Constructorul va ridica parcarea etajată din fonduri proprii, devenind, astfel, proprietarul ei. Ulterior, firma va vinde partea de parcare municipalităţii şi va cumpăra, în schimb, de la oraş terenul aferent spaţiilor comerciale.

„La finalizarea lucrărilor, Primăria Oradea va achiziţiona cota de proprietate reprezentând parcarea publică etajată, la un preţ reprezentat dintr-un raport de evaluare întocmit de municipalitate. La rândul său, investitorul va cumpăra de la municipiu cota de teren aferentă spaţiilor comerciale şi locurile de parcare aferente acestora", se menţionează în comunicatul Primăriei.

Municipalitatea îşi va cumpăra de la investitor partea sa plătind prețul în rate egale, de-a lungul a zece ani.


(randare Primăria Oradea)

Parcare în loc de piaţă!

După cum BIHOREANUL a mai scris, închiderea pieţei Nufărul la finalul anului trecut a stârnit nemulţumirea locuitorilor zonei. Orădenii s-au văzut lăsaţi fără posibilitatea achiziţionării de fructe şi legume proaspete, în condiţiile în care Piaţa Cetate, cea mai apropiată, este la rândul ei înconjurată de şantiere.

„Bătaie de joc! Din Piaţa Ioşia s-a făcut supermarket, din Piaţa Nufărul se face parcare. Ce urmează, Piaţa Decebal?", a protestat un orădean pe Facebook.

Orădenii sunt cu atât mai supăraţi cu cât sunt convinşi că "spaţiile comerciale" nu vor mai fi niciodată piaţă cu produse proaspete şi accesibile, ci supermarket cu marfă scumpă şi proastă de import.

De altfel, Primăria nici nu are cum să ceară proprietarului ce să facă în propriile spaţii. „Vom vedea ce va fi", declara la acea dată primarul Florin Birta.


(randare Primăria Oradea)

Investiţie cu scandal

Proiectul a stârnit inclusiv nemulţumirea consilierilor locali. În şedinţa de Consiliu Local din luna februarie, când s-au stabilit condiţiile de licitaţie, consilierii opoziţiei PSD au etichetat investiţia „o afacere interesantă".

Social-democratul Adrian Madar a arătat că oraşul va trebui în final să plătească „două profituri", atât pentru investitorul care va câştiga licitaţia, cât şi pentru constructorul care va ridica parcarea.

Potrivit acestuia, pentru circa 100.000 euro reprezentând taxa pentru dreptul de superficie, investitorul privat îşi va rezerva un vad comercial deosebit de bun. În schimb, Primăria nu ştie cât va avea de plată.

"Nu ştim astăzi cât ne va costa acea parcare. Conform studiului de fezabilitate, ea ne va costa 6,4 milioane de euro. Nimic nu ne poate garanta ca la momentul când va fi gata n-o să fie 7 sau 10 sau ...", a spus atunci Madar.


(randare Primăria Oradea)

În replică, primarul Florin Birta a explicat că Oradea a plătit tot timpul "două profituri" la construirea actualelor parcări supraetajate, pentru care a apelat la credite bancare. „O dată am plătit dobânda pentru credit şi o dată am plătit constructorul. E acelaşi lucru", a spus Birta.

În plus, primarul a arătat că municipalitatea îşi doreşte atragerea de bani privaţi pentru investiţiile oraşului pentru a-şi redirecţiona fondurile proprii spre alte lucrări şi pentru a forţa accelerarea execuţiei, care scapă birocraţiei pe care o presupune un proiect al administraţiei locale.

Construcţia parcării supraetajate ar fi cu atât mai necesară cu cât proiectul de modernizare a bulevardelor Nufărul – Cantemir a dus la desfiinţarea unui număr mare de locuri de parcare din zonă.


(randare Primăria Oradea)

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
13 Comentarii
sandu mincinosu, Pinochio
Bai prostovane, nu ne trebuie parcari. Erau parcari destule in zona, doar ca zeul tau le-a desfiintat si apoi a mai dat autorizatii la blocuri noi fara locuri de parcare. Nu mai vrem parcari noi, ca inainte desfiinteaza mai multe locuri de parcare in zona, si apoi face parcare. Iar la final e pe minus nr de locuri fata de inainte. Mai termina cu minciuna asta e ca si cand ai da foc la ceva si apoi sa spui pai voi nu vreti sa va sting focul? Esti expert in dezinformare si propaganda ieftina, tipic pt un popa
Postat 15 Aprilie 2023, 10:45 de adi13
Baga tare propaganda :::))))))
Vouă nu va trebuie parcări ??? Sau care e problema voastră ???
Postat 13 Aprilie 2023, 23:07 de Sandu2100
Brand pmo
Parcare urât "mirositoare", situație similară cu parcarea de la spitalul județean, adică îi scoate afară pe bieții oameni,le dărâmă casele și după 2 ani, locul este ca o mlaștină numai bună de făcut patinaj artistic pe noroi.Nu mare mi-ar fi mirarea,în locul caselor să se construiască orice altceva, dar nu parcare(numa'zic).
Postat 13 Aprilie 2023, 13:37 de Maikeltroll
de-acord, nu e popular sa promovezi incetarea subventiilor la parcare, dar trebuie!
e cea mai buna, solutia normala, altfel dai subventii la masini, si iti cere lumea sa dai subventii si mai mari la biciclete si autobuze, si iti faci singur competitie, intri untr-un cerc vicios intre ce doneaza mana stanga si dreapta. Transportul alternativ, cel public, cel cu bicicleta si pedestru chiar merita! Dar nu se vede cat merita deja, din cauza ca masina e subventionata. Sunt deja destule parcari in orase din occident cu pret special care include si transportul in comun, avem de unde lua un model de bune practici. As presupune ca deosebirea ptr riverani e doar posiblitatatea acizitionarii abonamentului. Si eu ma tem ca investitorii privati vor evita sa participe la afacere, dupa cum s-a zis, din cauza ca pretul parcarii de domiciliu in rest e mic in Oradea, sau daca primaria nu asigura respectarea legii si trece cu vederea masinile parcate ilegal, dar vom vedea daca anul asta e cu noroc, daca am facut destul progres spre conditii normale, incat sa apara doritori care sa le iasa cu eficienta la calcule.
Postat 13 Aprilie 2023, 13:13 de unu
Parcare cu dedicatie pt blocurile noi din jur
Nu inteleg de ce au trebuit alungati comerciantii cu 6 luni inainte, sta goala piata si poate mai dureaza 1 an pana incepe demolarea si constructia. Nu mai putea sta comerciantii pana se apucau efectiva la lucru? Sau ii pute la Bolovan termenul de piata, el deja e un snob ce vrea numai Mega Image, Profi, Lidl. Ii pute tot ce e romanesc si local. Asa e cand taranul se ajunge mare in functie, uita de grajdul de unde a iesit.Asta e politica PNL ca numai cei bogti sa o duca bine, restul prostilor sa fie tinuti in saracie. Cei multi in slujba celor putini. Nu sunt PSD, aia sunt la fel.
Postat 13 Aprilie 2023, 12:35 de Mihaita
Afacerea este la vedere. E liberală "pur sânge".
Prima dată demolăm piața. Pe bani publici. Nu punem nimic în loc. Apoi strigăm că-i nevoie de un investitor. Ca să refacă comercial locul, cu spații comerciale cum a fost și piața de fapt. În schimbul amplasamentului și posibilității de a deține o întreagă zină comercială ... să facă niște spații de parcare, pe care tot investitorul le va administra de fapt din moment ce va fi beneficiarul principal. Genul acesta de afacere liberală se face de regulă în țările bananiere, în care un investitor nu trebuie să facă mare efort ca să devină mare proprietar pe principiul "credit-furnizor". În cazul acesta, din Nufăru' ... un liberal (antrepenor) în relație cu municipalitatea ca și garant de fapt, va construi ceva pe banii unei bănci, astfel că la final rămâne cuproprietatea și în scurt timp cu profitul, prin închirierea spațiului comercial de mii de metri pătrați către un retailer.
Postat 13 Aprilie 2023, 08:51 de KP
Acumularile cantitative duc la salturi calitative, legea evolutiei
Vazand PeNaLii ca pot face ce vor oriunde si (aproape) cu oricine, au trecut la alt nivel. Elibereaza terenul si asteapta sa vada care cat da. Firesc ca un teren ,,eliberat" are alt pret! Nefireasca e neimplicarea parchetarilor. Scuza ca predoiu, adica pnl si cu johannis, tot pnl, sunt sefii parchetarilor tine pana la un punct.
Postat 13 Aprilie 2023, 08:46 de pinonel
In rest…
“unu” ridica aici o problema buna, cati nu vand “natural/bio” si nici macar nu au certificat. Nu e vorba de “Nană Savetă” ce vinde petrenjel, e vorba de “taranul” ala care e la limita cu samsaru ca atitudine. Cred ca Nană Savetă are nevoie de mai mare atentie, nu ultimul.
Postat 13 Aprilie 2023, 07:40 de User anonimizat
Dileme…
Articolul nu spune nici daca pretul va fi acelasi pentru riverani sau park and ride sau cum face deosebirea. Nu e totuna pentru ca situatia produce cel putin o subventie, ori a parcarii, ori a transportului in comun. Situatia e valabila si pentru cealalta “park and ride”, si acolo vor fi parcari de domiciliu. Ma tem ca pana la urma va iesi o struto-camila in purul stil “oradenesc”. Eu tot zic ca trebuia atrasi (de ani buni) operatori internationali, au fost discutii (chiar bihoreanul le-a prezentat), insa nu s-a ajuns la o intelegere. Cred ca pretul parcarii e mic in Oradea, nu ma refer la cele de suprafata/rosii, ma refer la cele etajate sau subterane, la cele de domiciliu mai ales, ceea ce creeaza o concurenta neloiala (si pentru ca primaria le detine pe toate).
Postat 13 Aprilie 2023, 07:27 de User anonimizat
mentalitatea platesti profituri e mentalitatea ordinar in toate.
cand nu esti profesionist in nimic, dar incerci de toate. De multe ori ajungi sa strici mai mult material, sa pierzi mai mult timp, si sa pierzi si timpul in care puteai face treaba la care chiar te pricepi. Si in gospodaria ta apelezi la profesionisti si nu faci totul in regie proprie. Cum zicea Bolojan, daca primaria construia podul, costa cu cel putin 10% mai mult decat daca il face constructorul (cu tot cu profitul lui). Oricum, interesanta licitatie, cand nici primaria nu stie cat costa constructia, dar totusi ea o evalueaza si decide pretul de cumparare. CE NU ZICE ARTICOLUL *(si nici primaria), e cate din cele 297 de locuri ar fi la abonament ptr locatari, cate ar fi pentru Park&Ride cu optiunea de bilet OTL inclus in parcare?
Postat 12 Aprilie 2023, 23:55 de unu
e un rationament gresit sa consideri ca orice firma inseamna "ca primaria plateste profiturile altora"
nici la privati profitul nu e garantat, si nu e egal de la o firma la alta. Uneori mai si pierzi bani la un contract licitat, dar ai penalizari sa te retragi. Iar daca primaria crede ca e buna la toate si are expertiza sa faca totul cu aceeasi marja de profit ca si top 1% cei mai buni din domeniu, atunci si-ar deschide ca si pe vremea comunista numai firme de stat, si brutarii, si hoteluri, si fabrica de tramvaie, "sa faca ea profituri". Intre timp, vedem Posta romana ce bine o duce comparat cu toate firmele de curierat, sau CFR-ul si Taromul la care le tot platim din impozitele noastre datoriile. Din auqapark se face nitel profit ca investitia a fost pe bani gratis de la UE, ca de era din buget propriu, randamentul din suma totala (nu doar din cofinantarea locala) ajungea ca si proportie spre zero.
Postat 12 Aprilie 2023, 23:49 de unu
Orădenii sunt cu atât mai supăraţi cu cât sunt convinşi că "spaţiile comerciale" nu vor mai fi niciodată piaţă cu produse proaspete şi accesibile, ci supermarket cu marfă scumpă şi proastă de import
...daca tot ce e import e prost, si ce e romanesc e bun, sper ca plagaretii umbla doar cu Dacii, si cu telefoane Allview, nu iphoane si bemeveuri. Pana una alta, sunt in tara destui tarani care cumpara pesticide cu sacul, nu citesc instruciunile, dar le vand in piata ca si "naturale, din sat", dar te mananca cancerul dupa castravetii lor.
Postat 12 Aprilie 2023, 23:44 de unu
"municipalitatea orădeană caută în premieră un investitor privat": cred ca ii cauta de 10 ani dar nu a reusit sa gaseasca interes
Cu parcarile stradale rosii la 2 euro pe ora, poate apare si interesul. Oricum, bun articolul, prezinta si argumentele opozitiei cu seriozitate! PSD zice ca e coruptie cu dedicatie ptr cine stie ce firma, dar eu nu m-as prezenta la licitatie dupa cum inteleg eu regula asta: "privatul construieste pe banii lui parcare de milioane de euro pe terenul primariei, iar la fine, Primăria cumpara 80% din cladire la un preţ calculat intr-un raport de evaluare întocmit tot de cumparator, de primarie." Desi nu imi e prea clar la ce pret investitorul cumpara cota parte de teren pe care a construit deja o cladire ce reprezinta poate de 4 ori pretul terenului.
Postat 12 Aprilie 2023, 23:41 de unu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6109 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0129 RON