URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 13 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La nivel de Oradea şi Bihor, aşa cum arată marile proiecte de investiţii, este evident că în doi-trei ani vom avea o infrastructură aeroportuară, feroviară şi rutieră absolut rezonabilă. La fel e şi cu spitalele şi şcolile, care, după ani buni de investiţii, încep să ofere condiţii mai mult decât decente.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Pe 9 iunie, românii îşi vor alege nu doar primarii, ci şi eurodeputaţii. Suntem tentaţi să ignorăm importanţa scrutinului european, deşi afacerile europene sunt de fapt afaceri interne, ale noastre. Ne privesc direct, căci şi noi putem hotărî cum sunt gestionate, trimiţând în PE 33 de reprezentanţi şi având un comisar în executivul Uniunii.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 29 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare o lege care modifică Codul rutier și are o istorie interesantă. Legea va intra în scurt timp în vigoare și va permite deținătorilor de permis categoria B (valabil pentru autoturisme) să conducă și motociclete, în anumite condiții.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
23 Februarie 2023, 18:57

„Experiment” al Primăriei Oradea pentru o parcare supraetajată în locul pieței Nufărul. PSD-iștii susțin că este o „afacere” (FOTO/VIDEO)

„Experiment” al Primăriei Oradea pentru o parcare supraetajată în locul pieței Nufărul. PSD-iștii susțin că este o „afacere” (FOTO/VIDEO) La un moment dat în timpul ședinței Consiliului Local, primarul Oradiei, Florin Birta, și-a acoperit fața cu mâinile, arătându-se exasperat de comentariile PSD-iștilor
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Prin voturile aleșilor PNL, Consiliul Local Oradea a aprobat joi organizarea unei licitații atipice, pentru ridicarea unei parcări supraetajate în locul fostei piețe din Nufărul.

Licitația are ca scop găsirea unui investitor privat care să realizeze parcarea, plus spații comerciale la parter, iar Primăria Oradea să plătească costul parcării în rate egale vreme de 10 ani.

Constructorul va rămâne în schimb cu spațiile comerciale, care nu vor intra în costul de achiziție a parcării. PSD-iștii din opoziția locală spun că la mijloc ar fi „o afacere” și au avut un schimb de replici pe tema aceasta cu primarul Florin Birta. 

Parcarea acum, plata mai târziu...

Prin proiectul adoptat joi cu voturile PNL-iștilor, în timp ce PSD-iștii s-au opus, iar UDMR-iștii s-au abținut, s-a decis că municipalitatea orădeană va organiza o licitație publică „pentru constituirea dreptului de superficie cu titlu oneros asupra terenului în suprafață de 4.247 mp (...) în vederea construirii unei parcări etajate cu spații comerciale la parter”. 

Concret, Primăria Oradea caută un investitor care să preia terenul fostei piețe din zona str. Nufărul - str. Nicolae Șova și să ridice, în trei ani, o parcare supraetajată, plus spații comerciale. În cei trei ani, investitorul va trebui să-i plătească municipalității un tarif de 40 lei / mp / an pentru terenul respectiv. 

După ce construcția va fi finalizată, se va face un raport de evaluare, iar Primăria Oradea va cumpăra strict „partea de imobil reprezentând parcare destinată locuitorilor din zonă”, plătind-o în rate egale vreme de 10 ani, în timp ce investitorul va rămâne cu spațiile comerciale de la parter și cu unele locuri de parcare aferente acestora. De asemenea, investitorul va putea să cumpere terenul de sub spațiile respective. 

„Această parcare nu va fi operată de către privați, ci de Primăria municipiului Oradea”, a spus primarul Florin Birta în ședința CL. 

Este pentru prima oară când Primăria Oradea încearcă o astfel de schemă pentru a realiza o parcare în oraș, după ce, până acum, acestea (ex: Voința, Brașovului etc.) au fost amenajate prin ADP Oradea, finanțarea fiind făcută prin credite „trase” de municipalitate. 

„O afacere interesantă”

Noua schemă de amenajare a unei parcări în zona Nufărul, una în care nevoia pentru parkinguri este mare, mai ales după reamenajarea Bulevardului Nufărul - Cantemir prin desființarea locurilor de parcare, a stârnit discuții aprinse în plenul Consiliului Local Oradea. 

Reprezentanții PSD au susținut că această modalitate nu ar trebui aplicată, fiindcă Oradea va trebui să achite „două profituri”, unul către investitor și unul către firma constructoare, și fiindcă municipalitatea nu va avea control asupra costurilor și calității invesiției. 

Adrian Madar, liderul grupului PSD din Consiliul Local Oradea, a spus că, în loc de „un proiect interesant”, va numi inițiativa ca „o afacere interesantă”. 

„Avantajele investitorului sunt considerabile”, a spus Madar, detaliind că „va face parcarea pe banii municipalității” și, în plus, „pentru 100.000 de euro va putea să deruleze un business într-un loc cu un vad comercial foarte bun”. „Principala problemă din punctul meu de vedere este aceea că nu știm astăzi cât ne va costa acea parcare. Conform studiului de fezabilitate, ea ne costă 6,4 milioane de euro. Nimic nu ne poate garanta ca la momentul când va fi fost gata n-o să fie 7 sau 10 sau 20... Nu ne-ați prezentat promisiunea de vânzare-cumpăre în care municipalitatea să poată să impună clauze care să o protejeze de un eventual preț exagerat de mare pe care investitorul l-ar putea cere pentru munca lui”, a spus Madar, adăugând că „niciun om de afaceri nu va intra în business-ul acesta dacă nu simte că va avea profit”. 

Discuții despre „bani frumoși”

Liderul consilierilor PSD a spus că în continuare municipalitatea ar putea apela la Administrația Domeniului Public, prin care s-au mai construit parcări subterane sau supraterane în Oradea, și nu la astfel de „experimente”. 

La rândul său, consilierul Liviu Sabău Popa a spus că „nu aș putea vota niciodată un astfel de material” și a adăugat că, la ora actuală, municipalitatea orădeană are un excedent bugetar de 27 milioane lei și un indice scăzut al datoriei publice, de 7,3%, astfel că ar putea să ia un credit și să facă singură parcarea, așa cum le-a făcut și pe celelalte din Oradea. 

„Avem ADP-ul, care are experiență cu celelalte parcări, unde lucrurile au decurs bine spre foarte bine; bineînțeles, lucrurile sunt perfectibile. Nu văd de ce, pe lângă constructor, care realizează un profit, ar trebui să introducem încă un intermediar al constructorului, care să-și pună încă un profit peste profitul constructorului, cu care să vândă clădirea Primăriei”, adăugând că municipalitatea nu va putea controla „calitatea lucrării” și că „cineva ar putea face niște bani frumoși”.

Discuții aprinse 

PSD-iștii au primit un răspuns sarcastic din partea primarului Oradiei, Florin Birta, care totuși a adus apoi și contrargumente. „Îmi place că ați început cu un adevăr”, i-a spus Birta lui Sabău Popa, arătând că acesta și-a „contrazis un coleg, care într-o conferință de presă spunea că Oradea are un grad de îndatorare uriaș”. „Vă rog să mai discutați între dvs. și, când ieșiți public, să vă reglați discursurile...”, a adăugat Birta. 

Cât despre motivele acestui experiment, pe lângă cele prezentate în proiect, Florin Birta a spus că, pe de o parte, orașul vrea să „atragă” bani privați în dezvoltarea Oradiei și, pe de alta, că parcarea ar putea fi gata astfel mult mai repede decât printr-o investiție tradițională. 

„Pentru orice administrație publică locală, atragerea banilor privați în dezvoltarea orașului trebuie să fie o prioritate. Cred că acest experiment va fi de succes, mai ales având în vedere că acolo trebuie să construim cât mai repede o parcare, pentru că, prin modernizarea bulevardului Nufărul-Cantemir, s-au desființat foarte multe locuri de parcare”, a spus edilul.

Primarul a arătat că și prin contractarea de credite municipalitatea plătește dobânzi, deci nu e soluția ideală. „Vă explic pe înțelesul dvs. La celelalte parcări, toate pe care le construim - Iosif Vulcan, de la Județean, celelalte parcări pe care le-a construit ADP-ul - știți cum s-au construit? Prin credite. Deci acest dublu profit pe care-l invocați aici a fost la fiecare construcție. O dată am plătit dobânda pentru credit și o dată am plătit profitul constructorului. E același lucru”, i-a spus Birta lui Sabău Popa.

Ulterior, primarul a adăugat, chestionat de BIHOREANUL, că Primăria Oradea va trebui să aprobe, într-o etapă ulterioară, proiectul tehnic al investiției, deci va avea un control asupra costurilor acesteia. 

Ședința de joi a Consiliului Local Oradea. Contrele legate de viitoarea parcare, de la 1.04.00:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
sa nu scrii cec in alb unui dezvoltator
Asta e o intrebare si reactie de bun-simt din partea opozitiei: "Nu ne-ați prezentat promisiunea de vânzare-cumpăre în care municipalitatea să poată să impună clauze care să o protejeze de un eventual preț exagerat de mare pe care investitorul l-ar putea cere pentru munca lui". Sper ca lucrurile sa fie stabilite si fixate, dupa cum "Ulterior, primarul a adăugat, chestionat de BIHOREANUL, că Primăria Oradea va trebui să aprobe, într-o etapă ulterioară, proiectul tehnic al investiției, deci va avea un control asupra costurilor acesteia." OMV-Petrom e un success, nu un experiment esuat, recomand celor cu nationalizarile sa cumpere si ei niste actiuni SNP, ca oricine are acces la ele. Dar, ar fi buna acolo pa parcare de tip Park and Ride (desi zona se densifica), sau una pe structura metalica supraetajata.. Oricum, daca tot e profit dublu si bani multi fara risc, afacere garantata ptr investor, atunci eu recomand PSD sa mearga la licitatie pe Persoana Juridica si sa ridice ei parcarea, sa inchirieze ei spatiile si sa faca bani buni ca sa isi finanteze campaniile. Dar poate invata si ei ca in afaceri e riscant si poti pierde bani, poti realiza profit sub asteptari... poti investi bani grei si sa ii si pierzi
Postat 25 Februarie 2023, 00:30 de unu
Experimentul Philadelphia
Si experimentul OMV-Petrom este un experiment interesant, nu-i asa? Parcarile private, visul unei nopti de vara... Dupa ani si ani de spoliere a oradenilor, fonduri europene, mega-investitii, absolut firesc ca o astfel de "afacere" sa poposeasca in miinile curate ale unor smekeri.
Postat 24 Februarie 2023, 09:39 de excalibur
Afacere PNL condamnată de PSD. Logic, real și adevărat.
Chestiunea piețelor agroalimentare este de mai multă vreme una aflată pe agenda triburilor reunite din Modrogan. De acolo, în urmă cu fix 3 ani, s-a dat "ordin pe unitate", să se transforme toate aceste piețe în "centre de afaceri" care să asigure privatizarea acestora și trecerea în administrarea unor "desemnați" de nivel național sau local, după caz. Același "ordin" spune că, acolo unde nu se poate sau nu merită, să se procedeze la dispariția piețelor în cauză și schimbarea destinației terenurilor aferente. Piața "Nufărul" nu oferă mare căștig pentru "neterminații" liberalismului autohton, așa că urmează proiectarea și execuția, cu firme "de casă", a unei parcări de transfer de tip "park-reider" care va face din plin profit o bună parte din sezoanele de vară mai ales, când turiștii din Felix vor vrea să viziteze șantierele "pe veci" ale orașului.
Postat 24 Februarie 2023, 09:16 de KP
Escr*cheria se vede de pe Marte!
Birtasul, 09.11.2022: ,,[...]dorește demolarea Pieței Nufărul pentru a face loc parcării supraetajate pentru locuitorii din zonă, în condițiile în care, prin reabilitarea bulevardelor Nufărul - Cantemir, s-au desființat numeroase locuri de parcare în zonă." Andrica, 09.11.2022:,,E cea mai bună alegere. Practic aici va fi park & ride-ul orașului. Cei care vin din zona Beiuș își vor putea lăsa mașinile în parcare și vor putea lua tramvaiul sau autobuzul, fără să mai aglomereze orașul”. Problema orădenilor din zonă lăsați fără piață cade în plan secund. „Nu putem bloca un amplasament atât de valoros pentru 25 de comercianți”. Ce nu se spune e ca amplasamentul e atât de valoros pt. samsarii imobiliari, nu pt. primarie! Cum va suna un anunt de genul : ,,vindem ap. cu spatiu de parcare asigurat"? P.S. Pe aia din Beius da-i in ****, nu voteaza primarul/cl Oradiei!
Postat 24 Februarie 2023, 07:39 de pinonel
ici se ceartă cu toți de ochi presei...
După care ies afară și o pun de-un paprikaș, iar proiectul trece mai pe seară așa când se veghează la somnul cetățeanului...:)
Postat 23 Februarie 2023, 23:26 de Morometul
Pentru mine e un mister…
Cum de nu a reusit cea mai administratie din cel mai oras, sa atraga un operator international, nu cumva orasul nu e suficient de atractiv? Alt mister e ca in 14-15 ani de fonduri, de vreo 10 ani cu nemiluita, inca nu avem o parcare park and ride, una! Bine ca avem in centru, ne miram ca orasul e sufocat de trafic, ne miram ca e nevoie de pasaje pentru a-l decongestiona! O gramada de primarii din occident (ca doar acolo ne raportam) au in administrare doar parcarile de suprafata, restul, etajate, subterane, sunt in administrare privata, construite in antrepriza si administrate de operatori precum Apcoa, Bestinparking, Conti, etc. Restul, discurs electoral, presupuneri. Ca sunt o gramada de greseli in mirobolanta dezvoltare, e evident, dar parca nici solutiile oferite de opozitie nu sunt prea intelepte.
Postat 23 Februarie 2023, 19:58 de User anonimizat
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6134 RON
  • 1 EUR = 4.9756 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON