Ministerul Mediului dă startul înscrierilor în programele Rabla Clasic și Rabla Plus, prin care românii vor primi finanțare între 7.000 și 25.500 lei pentru achiziția unei mașini noi, cu condiția să predea una veche spre casare.
Ghidurile de finanțare au fost publicate marți în Monitorul Oficial, iar înscrierile vor începe pe 19 martie.
„Astfel că, începând cu data de 19 martie 2024, ora 10:00, persoanele fizice se pot adresa producătorilor validați, în vederea îndeplinirii formalităților de înscriere în cadrul Programelor Rabla Clasic și Rabla Plus, iar persoanele juridice pot încărca în aplicația informatică documentele necesare participării în cadrul celor două programe”, a transmis, marți, Ministerul Mediului.
Calendarul sesiunilor
Programele se vor desfășura în două etape, în limita fondurilor disponibile. Prima sesiune Rabla Clasic se va derula între 19 martie și 19 aprilie, pentru firme și instituții publice, fiecare categorie având la dispoziție un buget de câte 60 de milioane lei. Pentru persoane fizice, prima sesiune Rabla Clasic va fi între 19 martie și 25 noiembrie, bugetul asigurat fiind de 180 de milioane lei.
La Rabla Plus, persoanele fizice se vor putea înscrie între 19 martie și 18 august, bugetul alocat fiind de 420 de milioane lei, iar persoanele juridice și instituțiile publice își vor depune documentele între 19 martie și 19 aprilie, fondurile asigurate fiind de 140 de milioane lei pentru fiecare categorie.
A doua sesiune a acestui program se va derula între 19 august și 25 noiembrie, pentru persoane fizice, respectiv 19 august și 19 septembrie pentru firme și instituții.
Ce valoare au ecotichetele
Prin ambele programe, statul acordă ecotichete ce pot fi folosite la achiziția de mașini noi.
La Rabla Clasic, prima de casare se menține la 7.000 lei, respectiv 10.000 lei în cazul predării a două autovehicule uzate, și se acordă pentru achiziția unui autovehiculul nou, exceptând motocicletele, al cărui sistem de propulsie generează maximum 150 g CO_2/km în sistem WLTP și a cărui valoare nu depășeste 60.000 euro, cu TVA inclus.
La prima de casare se pot adăuga ecobonusuri în valoare de 1.500 de lei, dacă sunt achiziționate mașini cu sistem de propulsie care generează maximum 120 g CO2/km în sistem WLTP sau echipate cu motorizare GPL/GNC. Ecobonusul crește la 3.000 de lei pentru achiziția de mașini hibrid.
De asemenea, se mai acordă un ecobonus de 1.500 lei pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.
Pentru achiziția unei motociclete noi, prima de casare este de 7.000 de lei, la care de asemenea se poate adăuga un ecobonus de 1.500 de lei, dacă vehiculul generează maximum 90 g CO2/km în sistem WMTC, sau pentru casarea unui autovehicul uzat vechi de 15 ani.
Pentru instituțiile publice și unitățile administrativ-teritoriale prima de casare este de 7.000 lei, fără a fi obligate să predea spre casare un autovehicul uzat.
În programul Rabla Plus, ecotichetul este în valoare de 25.500 lei, pentru achiziția unei mașini electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen, respectiv de 13.000 de lei pentru un autovehicul hibrid sau o motocicletă electrică.
„Ecotichetul se acordă pentru achiziționarea unui autovehicul electric a cărui valoare nu depășește suma de 70.000 euro, cu TVA inclus”, a transmis Ministerul Mediului.
Pentru instituții, ecotichetul în Rabla Plus este de 120.000 lei.
Autocolante obligatorii
Ambele programe au și un element de noutate: începând de anul acesta, autovehiculele achiziționate vor avea aplicat un autocolant, ca element de vizibilitate, pe care beneficiarii vor trebui să îl mențină până la finalizarea perioadei de monitorizare.
Bugetul alocat programului Rabla Clasic 2024 este de 300 de milioane de lei, iar pentru Programul Rabla Plus, de 1 miliard de lei.
„Așa cum am anunțat, pentru Programul Rabla Plus avem, în 2024, un buget record, de 1 miliard de lei. Acest lucru subliniază că acordăm o importanță deosebită finanțării de autoturisme prietenoase cu mediul, fie că discutăm despre autoturisme electrice sau de autoturismele plug-in hibrid. Scopul nostru este de a reduce cât mai mult emisiile nocive, care distrug mediul înconjurător. Programele de finanțare, pe care Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor le derulează prin Administrația Fondului pentru Mediu, tocmai asta fac: susțin dezvoltarea unei societăți bazate pe sustenabilitate, pe o atitudine mai verde față de mediu”, a spus ministrul mediului, apelor și pădurilor, Mircea Fechet.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.