URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 17 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nici nu bine a fost lansată ideea unui inel metropolitan de nord, care să treacă prin cartierul Podgoria, că megieșii s-au și organizat pentru proteste. Reacția este firească - nimănui nu-i convine ca drumul să treacă prin preajma casei sale, pentru că asta înseamnă deranj, zgomot și poluare. Dar să ieși cu pancarte de genul „Accesul permis doar riveranilor” denotă cel puțin o inabilitate.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Poate ați observat, vinerea trecută a început campania pentru dublele alegeri din 9 iunie, locale și europene. Cum, nu v-ați prins? Trebuia! Au dispărut de pe străzi bannerele partidelor și ale candidaților.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 29 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare o lege care modifică Codul rutier și are o istorie interesantă. Legea va intra în scurt timp în vigoare și va permite deținătorilor de permis categoria B (valabil pentru autoturisme) să conducă și motociclete, în anumite condiții.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
14 Octombrie 2011, 13:42

Oradea ieri, Oradea azi: Birjarii au fost primii taximetrişti

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1920. Birjarii, primii taximetrişti

Un oraş viu e un oraş în plină mişcare. În perioada interbelică, pe lângă omnibuze (trăsuri acoperite, cu tracţiune hipo, ce puteau transporta 8-10 persoane) şi tramvaiele introduse în urbea de pe Criş încă din 1906, orădenii apelau des şi la birje.

Ele puteau fi găsite în locuri clar stabilite, ca taxiurile azi. Deşi comode şi accesibile ca preţ, birjele aveau însă o problemă: conducătorii lor nu ştiau prea bine străzile oraşului, mai ales că multe denumiri se schimbaseră după integrarea în România. Cum se năşteau multe conflicte cu călătorii, în 1931 Chestura Poliţiei a impus ca toţi birjarii să dea un examen de cunoaştere a străzilor.

Celor care nu-l treceau li se revoca permisul de conducere. La jumătatea anilor ‘20, în Oradea au apărut şi maşinile taxiuri, folosite de cei cu bani. În 1931 s-a introdus la taxiuri ceasul de taxare, care funcţiona însă numai în interiorul oraşului, pentru exterior recurgându-se la negociere. Pentru un kilometru de mers cu taxiul, orădeanul plătea 15 lei, cât trei bilete dus-întors cu tramvaiul, iar pentru o oră de aşteptare preţul sărea la 70 de lei.

03 statie.jpg2011. Taximetriştii cunosc străzile

Astăzi, pe străzile oraşului nu se mai văd omnibuze. În urmă cu un an, OTL a prezentat un omnibuz recondiţionat, însă ghinionul a făcut că la primul drum vehiculul s-a şi rupt, aşa că n-a putut fi tras de cai, ci doar de un tractor. Oraşul e împânzit azi de linii de tramvai, dar şi de trasee ale autobuzelor care traversează toate cartierele, astfel încât orice orădean să poată circula cu mijloacele de transport în comun.

O altă diferenţă între societatea de azi şi cea de acum 80 de ani este că autoturismele au devenit mult mai accesibile oamenilor de rând. Nici birje nu se mai văd pe străzile oraşului, ci doar căruţele ţiganilor, care mai transportă una, alta, chit că circulaţia atelajelor este interzisă pe străzile municipiului.

Taxiurile s-au emancipat şi ele. Acum, taximetriştii, spre deosebire de birjarii de altădată, sunt printre cei mai buni cunoscători ai străzilor oraşului. Municipalitatea le asigură locuri de staţionare, anume marcate. Tarifele sunt stabilite de fiecare firmă de taximetrie în parte, însă competiţia face ca între preţurile practicate să nu existe o diferenţă prea mare.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Excelent comentariu
@unu : excelent comentariul! Felicitari!!! 100% de-acord.
Postat 14 Octombrie 2011, 22:30 de Ioenl
unu
de acord cu tine UNU+
Postat 14 Octombrie 2011, 16:18 de Emil
degeaba...
degeaba au schimbat birjele cu automobilele, ca taximetristii tot birjari au ramas.
Postat 14 Octombrie 2011, 13:55 de unu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5772 RON
  • 1 EUR = 4.9756 RON
  • 1 HUF = 0.0129 RON