URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 30 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Cele mai multe statui le veți găsi ori în țările mari, foste imperii, ori, paradoxal, în cele mai mărunte. Din prima categorie face parte, de pildă, Marea Britanie, unde personalitățile abundă și era păcat să nu fie imortalizate. La polul opus mi s-a părut a fi Macedonia de Nord, unde, la o populație de nici trei milioane de locuitori, sunt o grămadă de lucrări de for public...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Doi necăjiți din Bihor au devenit primii români pe care justiția noastră i-a condamnat la închisoare, ce-i drept cu amânare, pentru că în 2021 și-au retras copiii de la școala din Bratca. Cazul a ajuns în instanță după ce școala a anunțat Poliția și DGASPC, iar Parchetul Aleșd i-a inculpat pentru împiedicarea dreptului la educație.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Pentru cine veți vota pentru a ocupa funcția de primar al Oradiei, la alegerile din 9 iunie?








De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 10 mai 2024, Președintele României a promulgat un proiect de lege inițiat în 2023 de doi celebri parlamentari (Ion-Marcel Ciolacu și Nicolae-Ionel Ciucă), prin care se schimbă radical regimul infracțiunii de evaziune fiscală, în sensul în care infractorul va plăti ca să nu mai meargă la închisoare - cu cât va plăti mai târziu, cu atât va plăti mai mult!
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Epuizarea profesională, denumită și burnout, este definită de Organizația Mondială a Sănătății ca un sentiment de oboseală intensă și constantă, de pierderea controlului și de incapacitatea de a obține rezultate concrete la locul de muncă.
15 Mai 2024, 17:38

Birta și Bolojan și-au prezentat planurile pe următorii 4 ani. Vezi care sunt acestea!

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Candidații PNL la Primăria Oradea și la președinția Consiliului Județean Bihor, Florin Birta și Ilie Bolojan, sunt primii care și-au prezentat nu doar „darea de seamă” asupra activității din ultimii patru ani, ci și proiectele pe care vor să le concretizeze în următorii patru dacă vor primi voturile alegătorilor. În premieră, șeful CJ Bihor a expus planul de a sprijini producătorii bihoreni așa încât să-și vândă produsele nu doar în cadrul piețelor și târgurilor tradiționale, ci și în supermarket-uri.

Mobilitate și conectivitate

„Vom insista pe proiectele de conectivitate și mobilitate, care creează condiții de dezvoltare”, a spus încă din primul minut al unei conferințe de presă susținute miercuri de Ilie Bolojan, împreună cu Florin Birta, prima organizată în cadrul actualei campanii electorale de candidații din Bihor pentru alegerile locale din 9 iunie. 

Concret, în ce privește proiectele de mobilitate urbană, Birta a arătat că municipalitatea are „câteva priorități” pentru crearea unor coridoare de acest fel, unul fiind cel dintre Piața Unirii și strada Tudor Vladimirescu, cu trei pasaje rutiere. „În pregătire este cel din Decebal”, a spus edilul, precizând că „estimăm ca lucrările să înceapă cel mai târziu la jumătatea lunii iunie, pentru că ne dorim ca partea cea mai mare a lor să se desfășoare pe durata vacanței de vară, așa încât să se reia circulația la începerea noului an școlar”.

Un al doilea pasaj pe aceeași axă, în intersecția Tudor Vladimirescu - Oneștilor, este în licitație și „estimăm ca în toamnă să înceapă lucrările, inclusiv cu lărgirea străzii Tudor Vladimirescu la 4 benzi”, iar cel de-al treilea pasaj, inclus în proiectul Drumului Expres Oradea - Arad, va fi construit peste centura Oradea și calea ferată, licitația fiind demarată.

Birta a amintit apoi un alt coridor de mobilitate, Magheru - Gară, precizând că proiectul a fost finalizat și depus spre finanțare, lucrările urmând să înceapă în primăvara anului următor. El include „reabilitarea întregului bulevard după modelul Nufărul - Cantemir și construirea a două pasaje subterane, unul în zona Crișul și celălalt în zona gării, unde la suprafață va fi realizat un hub de transport tramvai - tren - autobuze.

În fine, Florin Birta a invocat coridorul de Nord, din Paleu prin Episcopia cu pasaj peste strada Matei Corvin până în Șoseaua Borșului, ce include și lărgirea pasajului pe sub podul CFR de la ieșirea din Oradea spre Episcopia, în proiectul de modernizare a căii ferate Oradea - Arad.

Conectivitate în Zona Metropolitană

Birta a prezentat, de asemenea, proiectele de conectivitate în ZMO, unul dintre ele prevăzând o legătură între centura Oradea și Inelul Metropolitan de Sud în zona Apateului, studiul de fezabilitate fiind aprobat, iar traseul stabilit împreună cu primăriile Sânmartin și Nojorid, de implementare urmând să se ocupe Asociația ZMO.

Din această categorie de proiecte mai fac parte conexiunea între centura Sânmartin și Calea Clujului prin strada Iancu de Hunedoara și Velența, precum și pasajul rutier suprateran de pe Șoseaua Borșului care va lega Parcul Industrial de aici de terminalul intermodal rutier - feroviar din zonă, dar și coridorul de mobilitate pietonală care „va lega trei zone verzi importante” din oraș, cu un pod pietonal peste Crișul Repede în zona Acvaparcului Nymphaea, parcurile Brătianu, Cetate și 1 Decembrie.

Parteneriate cu CJ Bihor și Universitatea

Pe de altă parte, primarul Oradiei a subliniat că municipalitatea colaborează cu administrația județeană și cu Universitatea deoarece „orice oraș care se dezvoltă are nevoie de o universitate puternică”.

„Suntem în faza de construire a două cămine cu 234 camere, pentru 464 studenți, care va fi gata la începerea noului an universitar”, a spus Birta, adăugând că, tot în cadrul acestui parteneriat în Campus este construit un Centru de Transfer Tehnologic, care trebuie să fie finalizat tot în toamnă. El nu a omis nici proiectul Parcului Științific și Tehnologic, destinat tot pentru o mai bună cooperare între mediul universitar și cel economic local.

Parcuri industriale și Spital nou

Primarul a spus, totodată, că „ne propunem dezvoltarea a încă unui parc industrial”, în zona Aeroportului, pe o suprafață de 40 hectare, amintind că prin retragerea spre interior a gardului Aeroportului s-a eliberat și o altă suprafață, de 6 hectare, care va avea funcțiuni comerciale și logistice.

De asemenea, municipalitatea va depune și o cerere de finanțare pentru construirea a încă unui parc de specializare inteligentă, pe o suprafață de 20 hectare preluată de la Ministerul Justiției în zona Căii Sântandreiului.

În finalul prezentării sale, liberalul a amintit de proiectul major al Primăriei Oradea și CJ Bihor pentru construirea - cu 135 milioane euro, fonduri europene - a noului Spital de Pneumoftiziologie și Boli Infecțioase.

Deblocarea Oradiei

La rându-i, Ilie Bolojan a etalat proiectele de conectivitate în ZMO menite să ușureze circulația: Inelul Rutier Metropolitan de Sud (care leagă DN 1, din Oșorhei, DN 76, prin Sânmartin, și DN 79, prin Nojorid), afirmând că acesta va fi deschis circulației în vara anului viitor, precum și rețeaua celor 5 centuri menite să deblocheze ieșirile/intrările din/în Oradea (Sântandrei - care va fi deschisă duminică, 19 mai, Sânmartin - în „maxim două săptămâni”, Nojorid - în luna iulie, Oșorhei - încă în lucru, la fel ca Biharia și drumul de legătură cu Paleu).

În ce privește viitorul Inel Metropolitan de Nord, menit să scurteze deplasarea între DN 1 și DN 19, Bolojan a precizat că și acesta va fi avut în vedere în următorii 4 ani. CJ Bihor așteaptă realizarea studiului de fezabilitate în următoarele 2-3 luni, pentru a se cunoaște pe unde anume va trece, din Oșorhei până în Paleu, pentru ca de aici circulația să continue pe centura Biharia spre direcția Satu Mare.

Bolojan a spus, de asemenea, că prin parteneriat cu Primăria Oradea, CJ Bihor va rezolva și „puncte de conflict rutier” cu două pasaje pe Calea Aradului - subteran, pe sub centură, și respectiv suprateran între centrele comerciale ERA și OSC, amintind că DN 79 va fi lărgit la 4 benzi de la Aeroport la intersecția cu centura Nojorid și cu drumul comunal spre Livada, la fel cum va fi lărgit și DN 19 de la ieșirea din oraș până la intrarea în Biharia, și aici urmând să fie construit un pasaj rutier în dreptul fostului Real II.

În paralel cu pasajele rutiere, vor fi realizate și 7 pasaje pietonale: în zona cartierului Veteranilor din Calea Aradului spre Calea Sântandreiului, pe Calea Aradului spre centrele comerciale ERA și OSC, între acestea și între Aeroport și zona de vizavi, în zona Arenei Polivalente spre Piața Obor, în zona Apateului spre Piața de Gros și în zona Nufărul spre Sânmartin.

De asemenea, șeful CJ Bihor a amintit și de proiectul tram-tren (ce prevede extinderea liniilor de tramvai și reabilitarea celor ferate între Oradea și Borș, respectiv Toboliu, Sânmartin (până la intrarea în Cordău), Aeroport și Gara centrală a Oradiei.

Pentru producătorii bihoreni

Ilie Bolojan a prezentat, pentru prima oară, și intenția CJ Bihor de a sprijini producătorii bihoreni așa încât aceștia să-și poată vinde produsele „nu doar sezonier”, în piețe și târguri tradiționale, ci constant, și în supermarket-uri, pe rafturi anume dedicate acestora, ceea ce presupune rezolvarea a două probleme, legate de depozitarea și ambalarea produselor.

Pentru a le soluționa, Bolojan a spus că CJ Bihor vrea să construiască „cel puțin două depozite” , care „să fie date în administrarea unei asociații ale cooperativelor de producători”, unul urmând să fie făcut în vecinătatea Aeroportului Oradea, iar unul sau două într-una din următoarele zone: Tărcaia - Grădinari, „unde avem 40 hectare de solarii”, Biharia - Roșiori și Ciumeghiu - Avram Iancu.

„Vom putea crea condiții ca producătorii să își poată desface produsele, iar acestea să ajungă pe rafturi în cantități mai mari în supermarket-uri”, a spus Bolojan.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
13 Comentarii
https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Aeroportul_Oradea
In 2018 vezi numărul de pasageri, eu vin cu argumente.
Postat 17 Mai 2024, 13:38 de Sandu2100
Sandu aviatoru
Tipic raspuns de prost. Cum il prinzi cu cifre si minciuna , schimba subiectul. Ce are Filip ca tu esti un gunoi de mincinos ordinar , care numai mizerii arunci sici. Cifre si date inventate de tine
Postat 17 Mai 2024, 13:15 de Mihaita
Mihaita
De la tine ma aștept sa spui ca Filip a dezvoltat Oradea ::::))))
Postat 17 Mai 2024, 12:25 de Sandu2100
Sandu aviatoru
Aeroportul din Cluj a avut 3,3 milioane. Oradea nu a avut 220 mii, ci 152 mii. Vezi Craiova a avut 600mii. Mult poti sa minti.
Postat 17 Mai 2024, 11:00 de Mihaita
Sunt de acord cu programul
Este directia buna.
Postat 16 Mai 2024, 16:32 de Timi
Petre93
Aeroportul Oradea a avut 220.000 de pasageri într-un an și tu spui ca nu sunt pasageri ::::)))) Ryanair nu a plecat pt ca nu sunt pasageri, Ryanair a plecat și de pe Atena și încă 19 aeroporturi dun Europe. Populatia orașului e in scădere începând cu 1994, dar scade populația țării. Orădenii își permit la Aquapark 80% sunt Orădeni, nu turiști. Aeroportul are pasageri, eu personal am zburat de multe ori și am văzut. Calitatea vieții in Oradea se ridică și nu constă in faptul ca avem cele mai mici salarii din țară ( aici tu încerci să-i bagi asta pe gât lui Bolojan in stilul PSD ) Fără infrastructura nu te dezvolți, demolări și defrișări se întâmplă oriunde în lume. Orașul e plin de spații comerciale, și asa sa stea mult timp, eu am vrut un spațiu comercial și am renunțat când am auzit cât cere pe el. Oradea și Bihorul merg spre bine, tu nu ai cum sa vezi asta.
Postat 16 Mai 2024, 13:49 de Sandu2100
continuitate in tot ce au anuntat deja
imi place idea cu sustinerea agricultorilor prin depozite de frig si ambalarea legumelor locale. Pietele mor incet oricum, ca nu au program si la 8 seara cand uneori iesi de la lucru, nu gasesti de toate acolo, si oricum mergi si la magazin dupa... si micile magazine de parter de bloc sufera din cauza hipermarketurilor unde gasesti de toate (si putin mai ieftin). Asa modernizam agricultura bihoreana, si poate vedem in marile lanturi de magazine produse de bihor, cu ambalaj specific! Zicea cineva la alt articol ca primaria nu mai vrea inel de nord, ca o da la intors in perioada electorala: eu vad chiar opusul, 99% din programul lor electoral a fost anuntat deja, cand s-a inceput studiul de fezabilitate, cand s-a deschis o noua axa europeana. Din to articolul asta doar depozitele ptr cooperativele agricole sunt o noutate, restul, a fost deja prezentat chiar si cu 6-9-12 luni inainte. Administratia asta, care e la putere chiar nu tine minciuni si ipocrizii doar ptr perioada de alegeri ci vor sa faca cat mai mult, cat mai rapid.
Postat 16 Mai 2024, 13:37 de unu
Drop/sandu
Cea mai saraca si needucata populatie din orasele mari. Un oras care a pierdut 50mii locuitori e motor dezvoltare??? Zona metropolitana a scazut de la 260mii la 230mii. Oras fara aeroport, cultura sport, educatie Cele msi mici salarii cu cele mai mari cheltuieli si taxe. Nu podurile intra la dezvoltare. Un indicator bun al saraciri e Aquaparkul unde 80%sunt turisti, oradenii nu isi permit. Aerportul nu are de unde lua clienti, cat timp ai muncitori pe minim.si batrani, asta e dezvoltare? Calitatea vietii scade oriunde se fac proiecte de dezvoltare, demolari , defrisari si stres pe afaceri si locuitori. Orasul e plin de spatii comerciale goale
Postat 16 Mai 2024, 12:39 de Petre93
sandu2102 aka sanduivanov aka Petre93
Nu ai tu viziune.
Postat 16 Mai 2024, 11:16 de Sandu2100
...
Betoane, defrisari si demolari de case. Viziune ZERO si incompetenta maxima. Dupa ce au desfintat toate pietele acum promit sa ajute producatorii autohtoni, se vede ca e campanie electorala.
Postat 16 Mai 2024, 10:48 de sandu2102
Oradea și Bihorul merg mai departe
Foarte bine gândită viziunea pt următorii ani.
Postat 16 Mai 2024, 10:20 de Sandu2100
Apocalipsa
Demolari si defrisari cat mai multe. Doar ca nu vor mai avea majoritate in consiliu
Postat 16 Mai 2024, 09:15 de Petre93
Planurile și balivernele se îmbină cu lipsa elementară de profesionalism.
Susținerea producătorilor bihoreni se face prin crearea de condiții și facilități necesare piețelor trafiționale ... nu prin desființarea piețelor și înlocuirea acestora cu parcări sau construcții puse sub așa-zisa emblemă a unor centre de afaceri de tip "consignație" cu de toate. În altă ordine de idei coridoarele de dezvoltare se formează pe trasee libere, care asigură libera realizare intereselor economice locale pe ambele părți și de-a lungul acestor comunicații de mobilitate flexibilă ... nu prin drumuri și străzi făcute printre case, terenuri intravilane și doar în scop de tranzit. Exemplele ar putea continua, dar la nivelul de habarnism al acestor "actori", care se manifestă la nivelul "formei fără fond", nu poți constata decât că ținta generală a acestor politruci rămâne de a pune "carul înaintea boilor" ... ceea ce înseamnă misiunea de a face pe mai departe "mult și prost".
Postat 16 Mai 2024, 07:22 de KP
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5851 RON
  • 1 EUR = 4.9762 RON
  • 1 HUF = 0.0129 RON