URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 18 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nici nu bine a fost lansată ideea unui inel metropolitan de nord, care să treacă prin cartierul Podgoria, că megieșii s-au și organizat pentru proteste. Reacția este firească - nimănui nu-i convine ca drumul să treacă prin preajma casei sale, pentru că asta înseamnă deranj, zgomot și poluare. Dar să ieși cu pancarte de genul „Accesul permis doar riveranilor” denotă cel puțin o inabilitate.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Poate ați observat, vinerea trecută a început campania pentru dublele alegeri din 9 iunie, locale și europene. Cum, nu v-ați prins? Trebuia! Au dispărut de pe străzi bannerele partidelor și ale candidaților.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 29 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare o lege care modifică Codul rutier și are o istorie interesantă. Legea va intra în scurt timp în vigoare și va permite deținătorilor de permis categoria B (valabil pentru autoturisme) să conducă și motociclete, în anumite condiții.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
30 Iunie 2021, 18:43

Chiar dacă le-au ascultat nemulțumirile, aleșii PNL și PSD au aprobat exproprierea terenurilor unor săteni din Tărcaia pentru centura Beiușului (FOTO / VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Terenuri în suprafață de 137.437 metri pătrați și valorând 102.000 euro vor fi expropriate în trei localități pentru construirea, cu fonduri europene, a șoselei de centură a municipiului Beiuș, în pofida protestului unor săteni din Tărcaia care s-au plâns că din acest motiv își vor pierde solariile. După ce i-au ascultat în ședința Consiliului Județean, aleșii bihorenilor – cu excepția celor ai UDMR – au votat culoarul de expropriere pentru realizarea șoselei, precum și sumele cu care vor fi despăgubiți oamenii. „Avem de ales, să facem șosele sau să nu deranjăm pe nimeni”, a spus președintele CJ, Ilie Bolojan.

Traseu deviat

Consilierii județeni au dezbătut miercuri două proiecte de hotărâri vizând realizarea șoselei de centură Beiuș – Ștei (deocamdată doar pentru municipiul Beiuș) în condițiile în care și-au început reuniunea cu protestatari din Tărcaia în fața Consiliului Județean, nemulțumiți că urmează să le fie expropriate terenuri agricole, inclusiv unele pe care și-au amenajat solarii.

Unul dintre proiecte modifica în acest sens anexa unei Hotărâri anterioare (HCJ 194/2021), ca urmare a faptului că traseul impus pentru viitoarea șosea de centură este unul pe care statul român, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) din România, a făcut în urmă cu mai mulți ani exproprieri, însă pe o parte dintr-un teren pe care urma să „curgă” șoseaua de atunci Primăria Tărcaia a construit o stație de epurare pentru rețeaua de apă a comunei, astfel că din acest motiv un pod peste Crișul Negru trebuie „mutat” mai în aval cu aproximativ 20 metri, ceea ce determină corijarea traseului pe teritoriul acestei localități și, implicit, exproprierea terenurilor a circa 50 de localnici.

Conform celuilalt proiect, consilierii județeni urmau să aprobe declanșarea acestor proceduri de expropriere și însușirea unui raport de evaluare care a stabilit valoarea terenurilor afectate – în suprafață totală de 137.467 metri pătrați în Beiuş, Drăgăneşti, Finiş şi Tărcaia – la suma de 506.305 lei, adică echivalentul a 102.000 euro.

Bolojan voia altă variantă

Ședința CJ Bihor a început cu o întârziere de circa 10 minute deoarece, așa cum BIHOREANUL a informat, președintele Ilie Bolojan discutase în fața sediului instituției cu cei aproximativ 50 de localnici din Tărcaia veniți la Oradea să protesteze împotriva exproprierii. „Din respect pentru dânșii se cuvenea să merg și să discutăm”, s-a scuzat Bolojan pentru întârziere.

De la masa prezidiului, unde trei dintre săteni care au asistat la ședință au așezat un coș cu câteva legume, acesta a explicat de ce este nevoie de exproprieri suplimentare: pentru construirea unor bretele la intersecția viitoarei centuri cu drumul județean care leagă Beiușul de comuna Finiș pentru ca și locuitorii acesteia să poată folosi șoseaua, pentru construirea unei traversări pentru beiușenii care se deplasează către Dealul Viilor, precum și pentru că în Tărcaia, pe o parte din amplasamentul inițial pentru care CNAIR făcuse exproprieri, Primăria acestei comune a construit o stație de epurare care, evident, nu poate fi demolată și, deci, trebuie ocolită.

Bolojan a amintit că atunci când s-a analizat traseul viitoarei centuri el și-a dorit o altă variantă, mai apropiată de Beiuș, trecând prin terenurile unității militare din oraș și care ar fi permis inclusiv amenajarea unui parc industrial, însă CNAIR l-a impus pe acesta, tocmai pentru că a făcut deja exproprieri pe peste 90% din culoarul viitoarei şosele. 

„Tot ce ține de mine”

„Am discutat cu cetățenii (n.r. – din Tărcaia, cei afectați de noua expropriere), dar din punctul meu de vedere trebuie să realizăm acest proiect, chiar dacă oamenii – pe bună dreptate – azi sunt nemulțumiți, dar pe termen mediu și lung conectarea se va face așa încât câștigurile vor fi mult mai mari decât pierderile de astăzi”, a spus Bolojan.

El a promis chiar că „voi face tot ce ține de mine” pentru ca terenuri expropriate anterior și pe care șoseaua nu va putea fi construită „să fie retrocedate oamenilor sau să le fie date în folosință pe termen lung”, precum și că, dacă vor exista procese deschise de persoane nemulțumite, Consiliul Județean va adăuga noi sume pentru despăgubirea lor.

Pe de altă parte, răspunzând interpelării consilierului județean UDMR Borsi Imre Lóránt, care a vrut să știe dacă mai există posibilitatea ca asemenea situații – construcții făcute pe traseele unor viitoare drumuri – să se repete și în cazul altor proiecte, Bolojan a afirmat că este posibil, dând exemplul Drumului Expres Oradea – Arad, „unde s-ar putea să fie nu una, ci mai multe situații de acest fel. Dar avem de ales, să facem șosele sau să nu deranjăm pe nimeni”.

„Dacă aveți suflet...”

O pledoarie contrară celei făcute de președintele CJ Bihor au făcut-o doi dintre cei trei săteni din Tărcaia care au asistat la ședință.

Miklo Erno, consilier comunal, a declarat că „am venit să susținem oamenii nemulțumiți de la noi” și a spus că este mâhnit de faptul că deși în proiectul inițial se prevedea „un drum de 4 metri lățime”, exproprierea suplimentară prevede în unele locuri și lățimi de 20 de metri, ceea ce ar lăsa oamenii fără suprafețe de câțiva ari sau zeci de ari, după caz, astfel că „de la APIA n-o să mai primească bani”.

De asemenea, Miklo l-a întrebat pe Bolojan de ce nu se face varianta cu parc industrial prin Beiuș (chestiune pe care președintele CJ Bihor deja o lămurise) și a afirmat că, discutând cu un avocat, acesta i-a spus că „să mai expropriezi încă o dată oamenii pentru același lucru este neconstituțional”. „Domnilor consilieri, vă rugăm din suflet nu așa să votați cum au zis unii, ci să votați din suflet!”, a cerut consilierul din Tărcaia.

Celălalt consătean a reluat, aproape plângând, aceeași cerere: „Dacă aveți suflet și știți ce înseamnă lucrul de țăran, așa să vă gândiți că luați pita din mâna noastră. Dacă aveți suflet, Dumnezeu ne vede pe toți. Aici sunt interese și în interesele astea noi am picat”, a spus el, încheind ”Vă iubesc pe toți, vă doresc la toți sănătate, indiferent cum hotărâți, dar să știți că tot timpul am lucrat și acum am ajuns să fim bătaie de joc”.

Deși emoționați mai ales de „discursul” acestui al doilea tărcăian, în final consilierii județeni au aprobat ambele proiecte cu 28 voturi pentru date de reprezentanții PNL și PSD și, respectiv, cu 5 voturi contra exprimate de cei ai UDMR.

Vezi discuţiile pe marginea temei din şedinţa CJ Bihor, AICI, începând cu minutul 32!

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
romanasii nemultumiti
Cand depasesc ca orbii e de vina Guvernul ca nu le face drumuri. Acum e de vina Bolojan ca le face. Pacat ca nu mai traieste Tepes.
Postat 30 Iunie 2021, 23:05 de testtest
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5772 RON
  • 1 EUR = 4.9756 RON
  • 1 HUF = 0.0129 RON