O reţea aeriană a Electrica realizată în urmă cu 50 de ani şi modernizată parţial acum 20 îi duce pe locuitorii comunei Nojorid înapoi cu un secol.
Un localnic din satul Păuşa se plânge că i se ia curentul chiar şi de 3-4 ori pe zi, preţ de câteva secunde, fapt care-i distruge aparatura din casă. În schimb, reprezentanţii Electrica susţin că întreruperile sunt oarecum normale şi promit că, datorită unui echipament nou, vor rămâne de domeniul trecutului.
S-a luat curentul!
"E aberant! Nu este normal ca într-o ţară civilizată să se întâmple aşa ceva!", acuză Dan Dulca, un orădean care, după pensionare, s-a mutat în satul Păuşa din comuna Nojorid, la o aruncătură de băţ de oraş. Din aprilie 2013, spune bărbatul, rămâne frecvent fără curent, timp de câteva secunde. "În vara lui 2013, în patru luni, doar cât am fost acasă am sesizat că mi s-a întrerupt curentul de 75 de ori. Pe toate le-am reclamat telefonic la sucursala Oradea a Electrica Distribuţie", zice omul.
Supărat pe situaţie, dar mai ales că aceasta persista, a început o lungă corespondenţă pe această temă cu reprezentanţii societăţii. "În contractul meu se specifică limpede că furnizorul are obligaţia să dea consumatorului energie electrică în mod continuu, cu excepţia reviziilor şi perioadelor de remediere a avariilor. Opririle acestea nu sunt anunţate în niciun fel", explică bărbatul. În primele răspunsuri, Electrica Distribuţie îi spunea că pe reţeaua aeriană de medie tensiune "sunt şi vor fi probleme care vor provoca întreruperi accidentale ale energiei electrice", dar societatea "face mari eforturi pentru reducerea la minim a duratei acestor întreruperi accidentale".
Supărare... neîntemeiată
În ciuda asigurărilor, opririle scurte de energie electrică au continuat şi în 2014 şi 2015, ce-i drept nu la fel de des. "Întreruperile astea au un efect devastator asupra aparatelor electrocasnice. Şi ceilalţi oameni din sat se plâng, dar nu ştiu unde şi cum să facă reclamaţii", spune Dulca, singurul din tot Nojoridul care a decis să se ia de piept cu Electrica, dar şi cu autorităţile statului.
Bărbatul a sesizat şi Protecţia Consumatorilor Bihor, şi Prefectura judeţului. Prima instituţie i-a transmis că supărarea lui e neîntemeiată, deoarece operatorul respectă legislaţia în vigoare şi standardele Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei. Pe de altă parte, Prefectura s-a mulţumit să-i înainteze explicaţiile primite din partea Electrica Distribuţie. "Atunci când le-am spus că-i voi da în judecată, mi-au răspuns că eu nici n-am contract cu ei, ci cu Electrica Furnizare. Uite aşa continuă viaţa mea. Mă pot bate eu cu un colos?", se întreabă retoric bărbatul, care, chiar dacă şi-ar putea schimba furnizorul, totuşi nu îşi poate alege o altă societate de distribuţie a electricităţii, Electrica având monopol de stat în domeniu.
Bobina-i de vină
Nojoridul e alimentat cu electricitate printr-o reţea aeriană de medie tensiune, totalizând circa 60 kilometri, realizată în 1962 şi modernizată parţial între 1992-1998. Reţeaua porneşte din staţia de transformare Oradea Sud, singura din judeţ care aparţine unei alte societăţi decât Electrica Distribuţie, şi anume Transelectrica SA. "Pe această linie au fost un număr oarecare de întreruperi de scurtă durată, 0,2 – 0,3 milisecunde, din mai multe cauze. Orice linie electrică aeriană este supusă unor influenţe exterioare, cum ar fi ale păsărilor şi vegetaţiei, loviturile directe sau indirecte de trăsnet ori diversele intervenţii ale omului", explică Ionel Boja, directorul Sucursalei Oradea a Electrica Distribuţie, respingând varianta că acestea sunt cauzate de vechimea liniilor.
De ce nu se resimt opririle "fulger" şi în alte zone ale judeţului cu reţele similare? "În staţia Oradea Sud au existat probleme cu un echipament, numit bobină de stingere cu reglaj continuu, al cărui rol este exact acesta, de a estompa defectele trecătoare", afirmă Boja, adăugând că, între timp, acest echipament a fost reparat de Transelectrica, şi că de săptămâna trecută funcţionează la parametri normali. "Întreruperile se vor restrânge semnificativ, dar nimeni nu poate garanta că nu vor mai fi deloc", spune şi Ioan Demeni, şeful Serviciului de Exploatare şi Mentenanţă al societăţii. Directorul sucursalei anunţă, însă, că în curând reţeaua va fi împărţită în două, satele Nojorid şi Livada urmând să fie alimentate printr-o linie subterană, aflată deja în curs de execuţie. "Vom împărţi linia în două, iar gradul de fiabilitate va creşte", asigură Boja. Consumatorilor din zonă nu le rămâne decât să spere că aşa va şi fi...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.