Candidații USR la președinția Consiliului Județean Bihor, Alex Orjan, și la Primăria Oradea, Daniel Palaghianu, au prezentat câteva dintre propunerile lor pentru sprijinirea agriculturii și turismului, dar și a mediului de afaceri local.
Autoritățile trebuie să sprijine întreprinzătorii să-și asigure forță de muncă calificată și cu construirea de locuințe pentru forța de muncă atrasă din alte zone, dar și să nu mai concureze unele afaceri private, spune Palaghianu, care propune un „Pact pentru antreprenoriat” ca „un angajament pentru prosperitatea Oradiei și a Zonei Metropolitane”.
„Ca un om fără suflet...”
„Echipa USR a început să iasă în stradă, să asculte bihorenii”, a spus candidatul USR la șefia CJ Bihor, Alex Orjan, într-o conferință de presă susținută joi la sediul de campanie al partidului, înconjurat, la fel ca și candidatul la Primărie, de o parte dintre candidații Alianței Dreapta Unită la alegerile europarlamentare.
Orjan, intrat nu demult în politică, a mărturisit că a aflat, cu prilejul discuțiilor purtate cu bihoreni din diferite localități, că în multe comune și chiar orașe nu există rețele de apă și canalizare ori că există școli care nu au săli de sport pentru ca elevii să facă mișcare, și a constatat că „sunt primari de 4 - 5 mandate cărora nu le pasă de locuitori”.
În ceea ce-l privește, Orjan a afirmat că va propune măsuri pentru sprijinirea și promovarea producătorilor locali, a turismului și a educației”, afirmând, cu privire la această activitate, că „avem o Universitate cu o dezvoltare de la an la an prin construcții, dar acestea sunt goale, ca un om fără suflet”.
Pact pentru economie
Mai concret și detaliat, după ce a prezentat în alte întâlniri pactele USR Oradea pentru mediu, pentru educație și pentru democrația participativă, candidatul la Primăria municipiului a expus Pactul pentru antreprenoriat, văzut ca „un angajament pentru prosperitatea Oradiei și a Zonei Metropolitane”.
„Oradea, împreună cu Zona Metropolitană, precum și județul Bihor se confruntă cu provocări economice semnificative, în ciuda potențialului său remarcabil. Comparativ cu alte centre urbane din România și Europa Centrală, PIB-ul Oradiei, de aproximativ 4 miliarde de euro, este mult sub nivelul orașelor precum Cluj-Napoca (12,5 miliarde de euro), Timișoara (11 miliarde de euro) sau Brno, Cehia (30 miliarde de euro), deși au o populație similară”, a spus Dan Palaghianu.
Acesta a arătat că „structura economică a ZMO relevă o dependență mare de industrie (44%), în timp ce sectoarele cu valoare adăugată ridicată, precum serviciile (21%) și tehnologia avansată (0,3%), sunt subdezvoltate”, iar „producția de software din Oradea, în valoare de 22,3 milioane de euro, este semnificativ mai mică decât cea din Timișoara (88 milioane de euro) și Cluj-Napoca (280 milioane de euro)”.
„Mediul de afaceri din ZMO se confruntă cu provocări majore, precum penuria de forță de muncă calificată, facilitățile fiscale limitate și concurența neloială în sectorul HoReCa. IMM-urile locale se simt neglijate de autorități, în timp ce agricultura, deși în creștere, nu primește sprijinul necesar pentru a-și atinge potențialul”, a mai spus candidatul USR, adăugând că „în ultimul deceniu, Oradea a cunoscut o dezvoltare semnificativă a mediului de afaceri, trecând de la o economie dominată de activitățile de transport, logistică și distribuție la o diversitate de sectoare economice, precum tehnologie, energie, produse alimentare, producție, HoReCa și dezvoltatori imobiliari”, iar „Infrastructura s-a îmbunătățit consistent și orașul a atras atât investitori locali, cât și străini”, dar „cu toate acestea, comparativ cu alte centre urbane precum Arad, Cluj-Napoca și Timișoara, Oradea încă se confruntă cu un decalaj în ceea ce privește numărul de companii cu cifre de afaceri mari și angajați numeroși”.
Provocările
De asemenea, Palaghianu a spus că „mediul de afaceri local se confruntă cu provocări precum penuria de forță de muncă calificată, presiunea creșterii salariilor și concurența neloială în sectorul HoReCa”, iar „implicarea autorităților locale în economie prin prestarea de servicii monopoliste sau favorizarea anumitor companii poate denatura concurența și frâna dezvoltarea organică a antreprenoriatului local”.
Candidatul USR a comparat Oradea cu Clujul și Timișoara și în ce privește ponderea firmelor mari în totalul societăților, arătând că la noi sunt „1.243 societăți mici și 50 societăți mari”, pe când în Timișoara sunt 1.388 societăți mici și 74 mari, iar în Cluj 1.883 firme mici și 112 mari.
Concluzia? „Aceste diferențe se reflectă și în nivelul salariilor medii nete, Bihorul ocupând locul 30 la nivel național (3.604 lei), în timp ce Timișul și Clujul se situează pe locurile 2 (5.035 lei) și respectiv 3 (5.576 lei)”, a spus Palaghianu.
Soluțiile
El a afirmat că „USR își propune să contribuie la transformarea Oradiei și a Zonei Metropolitane într-un hub economic dinamic, prosper și atractiv pentru antreprenori și investitori”, cu privilegierea a 5 direcții de acțiune.
Prima prevede sprijinirea antreprenorilor pentru a avea capital uman de calitate prin acordarea de facilități pentru investitorii care colaborează cu sistemul de învățământ orădean pentru formarea și angajarea forței de muncă calificate, înființarea unui Centru pentru Expatriați la nivelul Primăriei, care să ofere sprijin atât investitorilor străini, cât și celor autohtoni, precum și „construirea de locuințe colective cu facilități complete pentru forța de muncă înalt calificată atrasă din alte zone”.
De asemenea, USR propune dezvoltarea infrastructurii și a facilităților pentru mediul de afaceri prin acordarea unui bonus companiilor locale care doresc să se dezvolte în parcurile industriale din Oradea, alocarea unei suprafețe de teren în ZMO pentru un parc industrial dedicat IMM-urilor locale care au nevoie de suprafețe mai reduse de teren, „implementarea unui sistem de impunere atractiv și just pentru investitori” și „relaxarea procedurilor de acordare a autorizațiilor pentru diferite activități economice, inclusiv pentru comerțul stradal”.
Pactul urmărește, totodată, digitalizarea și eficientizarea administrației publice prin creșterea gradului de digitalizare a autorității locale în relația cu mediul de afaceri și „elaborarea unei strategii clare de investiții și dezvoltare economică, asigurând o creștere echilibrată și benefică pentru toți actorii economici locali”, stimularea inovării și a antreprenoriatului prin organizarea periodică a unor târguri și expoziții și prin programe de mentorat.
În fine, pactul USR pentru antreprenoriat vizează și valorificarea potențialului turistic și a sectorului agricol prin înființarea unui parc tematic (Cosmoparc) ca punct de atracție turistică și științifică, exploatarea potențialului turistic al capacităților balneare ale orașului și sprijinirea agriculturii din ZMO si din judet prin depozite pentru păstrarea produselor agricole pe termen lung și o unitate de abatorizare.
„Prin implementarea acestor măsuri, USR își asumă responsabilitatea de a transforma Oradea și Zona Metropolitană într-un exemplu de succes economic, prin parteneriate solide cu mediul de afaceri local și investiții în educație, inovare și infrastructură. Împreună, putem construi un viitor prosper și echitabil pentru întreaga comunitate”, a spus Dan Palaghianu.
Comandat de USR Bihor, cod mandatar financiar 21240009
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.