URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 04 OCTOMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Oradea este un oraș frumos ziua, iar noaptea de-a dreptul spectaculos. Asta, datorită iluminatului arhitectural care scoate în evidență splendoarea clădirilor Art Nouveau. De aceea, nu e totuna cum ne jucăm cu luminile în orașul care, de o bună bucată de vreme, se pretinde turistic.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vinerea trecută, în dimineața când Administrația Fondului de Mediu a lansat sesiunea pentru depunerea cererilor în Programul Casa Verde, pentru finanțarea instalării de panouri fotovoltaice și, în premieră, și a dotării cu acumulatori, am simțit gustul frustrării. Nu al invidiei față de cei care le-au înregistrat în mai puțin de 2 minute (am prieteni care au reușit), ci al frustrării că n-am priceput unde am greșit...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cu cine vă gândiți să votați pentru funcția de președinte al României dintre numeroșii candidați?











De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În sistemul de drept românesc, așa cum arătam săptămâna trecută, accesul la justiție, cu unele excepții, nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, în prealabil trebuie să bagi, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
16 Iulie 2023, 09:15

A fost cândva Leșu... Povestea primului baraj ridicat din piatră, azi abandonat, spusă de unul dintre inginerii care l-au construit (FOTO)

A fost cândva Leșu... Povestea primului baraj ridicat din piatră, azi abandonat, spusă de unul dintre inginerii care l-au construit (FOTO) IDEE DE UN SECOL. Ideea amenajării unei acumulări pe valea Iadului, unde nu exista alt acces decât linia unei drezine, datează de la începutul secolului XX. Din arhive de ziare moștenite de la bunicul său, fost jurnalist orădean, Alexandru Péter a aflat că posibilitatea construirii unui baraj a fost analizată încă din 1907 de Căile Ferate Maghiare. Lucrările au demarat abia în 1969, când autoritățile comuniste au conștientizat că Oradea are nevoie de o rezervă de apă, fiind finalizate în 1973
A fost cândva Leșu... Povestea primului baraj ridicat din piatră, azi abandonat, spusă de unul dintre inginerii care l-au construit (FOTO) Sursa foto: Ovi D. Pop
A fost cândva Leșu... Povestea primului baraj ridicat din piatră, azi abandonat, spusă de unul dintre inginerii care l-au construit (FOTO) Sursa foto: Ovi D. Pop
A fost cândva Leșu... Povestea primului baraj ridicat din piatră, azi abandonat, spusă de unul dintre inginerii care l-au construit (FOTO) Sursa foto: Ovi D. Pop
A fost cândva Leșu... Povestea primului baraj ridicat din piatră, azi abandonat, spusă de unul dintre inginerii care l-au construit (FOTO) Sursa foto: Ovi D. Pop
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Orădeanul Alexandru Péter era proaspăt absolvent al Facultăţii de Construcţii Hidrotehnice din Timişoara în 1970, când a fost trimis, ca inginer stagiar al Trustului de Construcţii Hidrotehnice (TCH), pe un şantier din judeţul natal. Pe Valea Iadului, mai sus de satul Remeţi, începuseră lucrările pentru barajul Leşu, ce avea să fie inaugurat în 1973.

În exclusivitate pentru BIHOREANUL, inginerul rememorează, la semicentenarul construcţiei hidrotehnice, cât de greu s-a ridicat barajul înalt de 60 metri şi lung de 180, în care s-a "îngropat" un munte de piatră. "S-a lucrat rudimentar, dar cu entuziasm", spune inginerul.

În ciuda dificultăţilor, lucrarea a fost încheiată în doar 4 ani. În vremea noastră, autorităţile se chinuie să-l repare de 7 ani...

Barajul Lesu

Ca un sătuc

Lucrările la Leşu au început pentru că autorităţile au conştientizat necesitatea de a crea o rezervă de apă care să alimenteze Oradea, oraş în avânt demografic. Nu existau încă nici acumulările de la Lugaşu de Jos ori Tileagd, la care Alexandru Péter (foto) avea să contribuie mai târziu. "Denumirea proiectului a fost «Acumularea Leşu pentru regularizarea albiei Crişului Repede şi asigurarea cu apă a municipiului Oradea» şi a fost finanţat de Ministerul Agriculturii", spune Péter. 

Înainte de a începe construcţia, muncitorii TCH şi-au făcut loc. În zonă s-au făcut defrişări masive şi a fost amenajat un drum de la cariera pe care tot ei au deschis-o în versantul de pe malul stâng al Văii Leşu, un afluent al Văii Iadului, la câţiva kilometri de amplasamentul barajului. "Organizarea de şantier a mai însemnat amenajarea de ateliere, barăci pentru cazare, cantină, centrală termică, dinamitieră (n.r. - magazie pentru păstrarea dinamitei), alimentară", explică Péter. 

Cu copiii pe şantier

Peste 100 de oameni au locuit în munte până la finalizarea lucrărilor atât la baraj, cât şi la  restul construcţiilor hidrotehnice din aval, tânărul inginer fiind unul dintre ei. "Şase ani am locuit acolo, într-o baracă, iar începând din 1971 alături de soţie, care acolo a şi rămas gravidă", rememorează Péter. 

Barajul Lesu

Şi-au lăsat copilul la bunicii din Oradea, dar alţii au urcat pe munte cu tot cu odrasle. "Aveam şi o grădiniţă, cu o educatoare care locuia tot acolo, iar pe copiii de şcoală îi duceam la Remeţi". 

În total, pe şantier au lucrat peste 300 de persoane, mulţi muncitori fiind căraţi zilnic, cu bascule sau autobuze, din satele Bihorului. "S-a lucrat non-stop, fără pauză, indiferent de temperaturi", povesteşte Péter, care după primul an de stagiatură a fost numit şef al punctului de lucru de la baraj. 

Un munte de piatră

Proiectul a fost complex şi chiar o premieră pentru România, căci nicăieri nu se mai construise un baraj din piatră, cum este Leşu. Pentru asta, valea Iadului a fost deviată prin subteran, printr-o galerie care ocoleşte construcţia hidrotehnică prin versantul stâng.

S-a lucrat non-stop la umplerea corpului barajului cu anrocamente, iar Péter (foto jos) era responsabil de lucrările de stratificare. Şoferii făceau fără întrerupere drumuri între carieră şi şantier, 4 kilometri pe drumuri improvizate de munte, cu utilajele anilor ’60. Nu mai puţin de 520.000 metri cubi de piatră s-au aşezat în baraj, acest munte fiind apoi acoperit cu o "mască" de beton armat, vopsită cu soluţii impermeabile, revoluţionare la acea vreme. 

O mare provocare a fost impermeabilizarea malului drept. "Versantul stâng este dintr-un calcar foarte bun, dar pe malul drept este o rocă foarte proastă, şist marno-argilos puternic degradat", explică Péter. Ca să-l facă etanş, constructorii au injectat în el nu mai puţin de 6 milioane de kilograme de ciment. Prin comparaţie, în malul stâng au fost necesare doar 40.000 kg! 

O nenorocire nu vine singură...

Construirea barajului a avut două momente de cotitură. Primul, pe 15 august 1972, când o rupere de nori a provocat o viitură extrem de puternică pe valea Iadului. Deşi nu era finalizat, barajul a oprit apa care după 24 de ore de ploaie continuă s-a înălţat aproape până la jumătatea construcţiei înalte de 60 de metri. Viitura a luat mai multe utilaje, iar galeria subterană a fost înfundată cu fân şi crengi. "A fost o furtună foarte puternică. Când am raportat-o telefonic superiorilor, nici nu m-au crezut. În rest, în toată ţara a fost soare", zice inginerul.

După trei săptămâni, şantierul a trecut printr-o altă nenorocire: o macara pe şenile aflată pe coronamentul barajului a intrat în balans şi s-a prăbuşit peste masca de beton, rostogolindu-se de trei ori. "Oficial, 6 oameni au fost răniţi. Pentru salvarea macaragiului a venit un elicopter din escorta lui Ceauşescu, care era în vizită în Cluj, şi l-a dus la spital", îşi aminteşte Péter. Şase luni mai târziu, bărbatul a murit.

În cădere, macaraua a agăţat şi alte utilaje, iar imaginile cu fiarele contorsionate (foto) inginerul-şef le analizează şi acum. "Cauza n-am aflat-o nici până astăzi. Nu-mi explic ce s-a întâmplat".

Revoltă stinsă

Restul necazurilor de pe şantier şi le aminteşte cu umor. Într-o zi, când se întorcea de la masa de prânz, a fost uimit de liniştea de pe şantier, unde de regulă era hărmălaie. "Nu se auzea niciun compresor, niciun camion, nimic. Venise o maşină de Miliţie, dar nimeni nu mă anunţase că s-ar fi întâmplat ceva grav. Care era problema: îl anchetau pe un muncitor pentru ceva ce n-avea legătură cu noi, dar toţi şoferii şi conducătorii de utilaje s-au oprit din muncă pentru că au consumat alcool şi se temeau să nu fie prinşi", zice inginerul. 

Altă dată, muncitorii s-au răzvrătit din cauza lipsurilor. "Eu şi soţia am venit de-acasă cu aragazul şi butelia, dar erau muncitori care nu aveau butelii, nu-şi puteau face de mâncare. N-a fost chiar grevă, dar erau nemulţumiţi", spune Péter. 

Lideri comunişti au descins pe şantier şi i-au ameninţat că îi vor da afară dacă nu reîncep munca. "Un muncitor a avut curaj să le spună: «Ne daţi afară, dar cine va veni să lucreze în locul nostru?». Ăsta era adevărul, nu ar fi venit nimeni. A doua zi am primit o maşină plină cu butelii", spune inginerul. 

După acest episod, nici de hrană n-au dus lipsă, alimentara din şantierul Leşu fiind bine aprovizionată: "Aveam atât de mult zahăr că le aduceam părinţilor şi socrilor la Oradea".

Construit pentru un secol

Pe 27 octombrie 1973, barajul a fost inaugurat, prim-secretarul judeţului, Petre Blajovici, tăind panglica alături de alţi oficiali locali (foto). "Acumularea Leşu - obiectiv de o deosebită importanţă pentru dezvoltarea social-economică a judeţului Bihor", a titrat Crişana din ziua următoare, pe prima pagină. Pentru constructori, misiunea însă nu s-a terminat, deoarece mai aveau de lucru la celelalte construcţii hidrotehnice din aval. "Am continuat să locuim acolo încă 3 ani", zice inginerul Alexandru Péter.

Septuagenar, specialistul lucrează şi în ziua de azi, dar în mediul privat. Din 1997 a devenit expert tehnic în probleme de infiltraţii, iar din 2000 are propria firmă, oferind servicii de expertiză şi consultanţă pentru probleme ce ţin de izolaţii.

Mândru de munca sa şi a colegilor, Péter se întristează când se gândeşte la soarta barajului. "A fost proiectat şi construit să reziste garantat 90 de ani, cu condiţia să fie golit şi să intre în revizie la 30 de ani. Asta nu s-a întâmplat", zice el.

În schimb, în 2015, Administraţia Bazinală de Apă Crişuri a decis să-l golească, spunând că are infiltraţii şi reprezintă un pericol. Dar reparaţiile nu s-au făcut nici până acum, din lipsă de fonduri. "Să nu-şi imagineze oamenii că barajul nu e bun. Este o construcţie solidă, un munte de piatră. Exfiltraţiile din lacul Leşu se datorează doar calităţii slabe şi fisurate a rocii de bază a malului drept. Trebuie să apăr munca noastră de-atunci", subliniază Péter, care consideră că lipsa reviziei şi proasta întreţinere au făcut acumularea nefuncţională. 

Cert e că, la semicentenar, barajul Leşu este gol şi nu-i niciun motiv de sărbătoare...

Barajul Lesu


PROMISIUNI
Poate la anu’...

Când a golit barajul Leşu, în 2015, directorul ABA Crişuri, Pásztor Sándor, a anunţat că acumularea pierde 1.500 litri pe secundă, mult peste limita admisă de 240 litri, aşa că îl va repara pe bani europeni. Totuşi, lucrările au pornit abia după trei ani, cu promisiunea ministrului Apelor din acea vreme, Ioan Deneş, că vor fi gata în 2021 şi decontate din Programul Operaţional Infrastructură Mare. 

BIHOREANUL a dezvăluit însă că de fapt ABA a pierdut banii europeni, iar de atunci s-a dovedit incapabilă să găsească alte fonduri. Abia în decembrie 2022, investiţia estimată la 96,6 milioane lei a fost inclusă pe o listă de finanţare, din PNRR. "Acum se finalizează proiectul tehnic. Sperăm ca în toamnă să semnăm contractul de finanţare, iar anul viitor să începem lucrările", a declarat Pásztor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
nu e bine
Din ceea ce este prezentat in articol se pare ca a fost facut sa fie. Literatura de specialitate spune clar ca reazemele dreapta stanga si partea inferioara sunt puncte vulnerabile pentru infiltratii (Mosonyi, Chugaev si nu doar ei ). Daca un mal nu este corespunzator....investitia trebuie evaluata riguros, orice se poate face, dar merita oare? E clar ca ABA a facut o evaluare si a zis corect....bani aruncati, daca gasim prosti sa dea bani facem daca nu.... nu. Cat despre accident.....daca toti erau cu alcoolul in vena si in creier....e clar. Personal eu cred ca barajul va fi complet abandonat.
Postat 16 Iulie 2023, 13:37 de Christa
ma
bucur ca nesfarsitele casute una peste alta din care rasunau manelutele e mai pe sec asa , si skyjeturile e mai rare ..
Postat 16 Iulie 2023, 12:33 de sodelica
ABBA.
Bine ca ABA isi freaca chelia cu acumulare la felix(la o elevatie mai mare decat lacul din 1 Mai care a secat din cauza exploatarii irationale a panzei freatice). Vor aduce apa cu cisterna in cel din felix. In loc sa se ocupe de amenajarile din munti.
Postat 16 Iulie 2023, 10:05 de nihil
Interesant.
Multumim. Era prevazut si cu centrala hirdroelectrica?
Postat 16 Iulie 2023, 09:58 de nihil
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5085 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0124 RON