URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 09 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La nivel de Oradea şi Bihor, aşa cum arată marile proiecte de investiţii, este evident că în doi-trei ani vom avea o infrastructură aeroportuară, feroviară şi rutieră absolut rezonabilă. La fel e şi cu spitalele şi şcolile, care, după ani buni de investiţii, încep să ofere condiţii mai mult decât decente.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
12 Octombrie 2013, 17:00

Vicepreşedintele Asociaţiei ProBikers: "Nu mai e jenant să mergi cu bicicleta"

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Mircea Crăciun, unul dintre fondatorii celei mai cunoscute asociaţii din Oradea care militează pentru drepturile bicicliştilor, este convins că cel puţin o zecime din locuitorii oraşului ar pedala zilnic dacă ar avea piste pe care să ajungă din cartiere până în centru. Dar, pentru că se tem de accidente, mulţi ajung să-şi folosească bicicletele doar ocazional şi numai în afara oraşului.

Mircea se bucură totuşi că în ultimii ani orădenii au descoperit că ciclismul este o modalitate sănătoasă şi relaxantă de petrecere a timpului liber. Aşa că nu-i de mirare că cei mai mici învaţă să pedaleze imediat ce ştiu să umble...

Rămaşi în urmă

În 2006, împreună cu doi prieteni, Mircea Ődőn Crăciun înfiinţa asociaţia ProBikers, menită să promoveze drepturile bicicliştilor orădeni. "Niciunul nu suntem biciclişti de performanţă, ci pur şi simplu ne place să ne dăm cu biţa. Şi cum lucram şi atunci tot în domeniul ONG-urilor, ne-am dat seama că în Oradea nu este o asociaţie pentru bicicliştii amatori", explică Mircea.

Mai cu seamă că, după cum se ştie, sunt multe de făcut pentru aceştia! "Ţări vecine au o infrastructură pentru biciclişti mult mai bine pusă la punct. Noi am rămas mult în urmă", spune orădeanul. Tocmai de aceea nu-şi explică lipsa de interes a autorităţilor locale şi de ce nici acum Oradea nu are piste prin toate cartierele...

Biciclişti fără număr

An de an, Probikers scoate bicicliştii în stradă la "Critical Mass", un marş pe două roţi menit să atragă atenţia că bicicliştii există, sunt mulţi şi au nevoie de piste pe care să nu se intersecteze nici cu maşinile, nici cu pietonii. "La prima ediţie am fost cam 100 de persoane. La cea mai recentă au participat peste 1.000". Totuşi, Mircea nu poate estima numărul bicicliştilor din Oradea: "E clar că suntem tot mai mulţi, dar nimeni nu ştie exact câţi".

Pe lângă Critical Mass, ProBikers organizează concursuri pentru amatori şi profesionişti, ba chiar a amenajat şi un bike-parc în curtea Oradea Shopping City, un loc unde bicicliştii orădeni se pot întrece în "figuri".

Avântul pentru ciclism din ultimii ani şi-l explică prin schimbarea mentalităţii românilor. Dacă odinioară biciclişti erau doar cei care nu-şi permiteau o maşină, acum a devenit o modă. Iar Mircea e convins că, dacă Oradea ar avea piste, cel puţin o zecime din populaţia oraşului ar pedala zilnic spre şcoală ori serviciu. "Nu mai e jenant să mergi cu bicicleta, ci este sănătos şi la modă. Însă când trebuie să te intersectezi cu şoferii, e greu. Nu cred că există biciclist orădean care să nu fi fost lovit sau frecat de o maşină", spune el.

Se poate!

De asemenea, bicicliştii sunt frustraţi şi pentru că, acolo unde au piste, acestea sunt ocupate fie de maşini, fie de pietoni. "Nu avem respect faţă de biciclişti. În alte ţări, oamenii ştiu clar că pe zona trasată ca pistă n-au ce căuta decât bicicliştii". E drept, la alţii atât pistele, cât şi trotuarele ori şoselele au fost făcute suficient de late ca să-i încapă pe toţi. "Şi în Oradea s-ar putea face. Cu Adrian Bucur (n.r. - fostul şef al Poliţiei bihorene şi unul din primii membri ai asociaţiei Probikers) am analizat toată harta oraşului şi am identificat numeroase străzi pe care s-ar putea face piste, inclusiv pe Magheru ori Ştefan cel Mare. Numai să se vrea!", mai spune liderul ONG-ului.

Cu sau fără piste, cert e că numărul bicicliştilor din Oradea va continua să crească, chiar dacă aceştia vor ieşi la pedalat strict de plăcere, nu pentru a ajunge neapărat undeva. Mai cu seamă că în ultimii ani s-a conturat o modă a ciclismului de familie: "Părinţii şi copiii şi-au dat seama că plimbarea cu bicicleta este o modalitate sănătoasă de petrecere a timpului liber. În loc să stea în casă, copilul la calculator, iar părinţii la televizor, preferă să pedaleze, şi toţi au de câştigat". Aşa că este foarte posibil ca micuţii învăţaţi azi cu bicicletele să ajungă nişte adulţi cărora ciclismul să li se pară o parte firească a cotidianului.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
da-ti o palmă
... doar ca nu circula beti, nu injura in trafic, nu arunca chistoace pe sosea si in special nu au calcat inca pe nimeni.
Postat 12 Octombrie 2013, 22:47 de palmă
biciclete
cu respectarea regurilor de circulatie,circula pe trotuar si pe trecerile de pietoni, nu acorda prioritate pietonilor,circula pe sens interzis,nu semnalizeaza schimbarea directiei de deplasare,se baga intre autoturismele oprite la semafor, nu cunosc regurile de circulatie deci prezinta un pericol in circulatia rutiera
Postat 12 Octombrie 2013, 19:46 de palm
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6285 RON
  • 1 EUR = 4.9761 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON