URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 16 OCTOMBRIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă tot găsesc distinşii politicieni timp să umble după "avioane" gen "homosexualii care-ţi fură copiii", ce-ar fi însă să umble după avioane la propriu? Dacă tot s-au călcat pe mândrie şi au decis să se înhame la căruţa referendumului, să repete figura şi în problema Aeroportului Oradea!
Zic şi eu
Adrian Cris
Nu mă număr între cei care consideră că o convingere religioasă exclude o gândire liberală. Nu cred că a gândi liber(al) înseamnă să fii fără niciun Dumnezeu. Un exemplu notoriu este cel al chirurgilor care mărturisesc că se roagă înaintea intervenţiilor dificile. Şi reciproca e valabilă. Poţi fi ateu, dar cât se poate de retrograd. Prin urmare, recunosc, ca orice om de bun simţ, dreptul oricărui membru PNL de a fi acţionat conform propriei conştiinţe la recentul referendum pentru "familia tradiţională".
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Conferințele 11even, în care 11 oameni vorbesc câte 11 minute, sunt ca nunțile românești - nimeni nu îndrăznește să le facă mai scurte. Teorema care spune că ce e frumos durează puțin nu funcționează... Majoritatea vorbitorilor a dat impresia că tema conferinței, „La trecutu-ți mare, care viitor?”, nu a fost înțeleasă prea bine. Cei mai mulți au vorbit despre ei înșiși, lăsându-le spectatorilor sarcina de a extrage esența și de a construi puzzle-ul.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre felul în care gestionează autorităţile combaterea pestei porcine africane?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Recent, Curtea Constituţională a respins ultima obiecţie de neconstituţionalitate ce putea fi formulată de preşedintele României cu privire la ultima dintre cele trei "legi ale justiţiei", respectiv cu privire la legea de modificare a statutului judecătorilor şi al procurorilor. Ca urmare a acestui fapt, preşedintele este obligat să promulge modificările, care vor intra, cât de curând, în vigoare.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În cursul evoluţiei bolii, după faza septicemică urmează faza organică, în care reapare febra, simultan cu instalarea unor sindroame diferite. Dintre acestea, cele ma frecvente sunt meningita leptospirotică (manifestată prin dureri de cap, fotofobie, redoare a muşchilor cefei, simptome care se remit de cele mai multe ori), sindromul hepatorenal (cu icter şi mărire în volum a ficatului, cu posibilitate de evoluţie spre forme severe), manifestări hemoragice limitate (la nivelul gingiilor, conjunctivelor, mucoasei nazale etc.) sau grave (hemoragii digestive majore) şi insuficienţa renală.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Anxietatea este una din marile probleme psihologice ale secolului nostru. Alături de depresie, este subiectul cel mai des întâlnit în cabinetele de psihologie. Anxietatea variază de la om la om și se manifestă oarecum diferit ca intensitate în cazul fiecăruia.
09 Octombrie 2018, 19:05

Atenție, părinți! Dispare programul "After School", iar meditaţiile pentru propriii elevi sunt interzise

Atenție, părinți! Dispare programul 'After School', iar meditaţiile pentru propriii elevi sunt interzise Foto: generic

De săptămâna trecută, învăţământul preuniversitar are un Cod de etică, adică un set de reguli care se aplică deja cadrelor didactice.

Acest cod, aprobat prin Ordinul Ministerului Educaţiei 4.831/2018, era aşteptat, tocmai pentru că un set de norme etice lipsea cu desăvârşire în şcolile româneşti, iar Ministerul Educaţiei a supus dezbaterii publice noul cod încă din primăvara anului trecut. Abia pe 4 octombrie 2018, însă, documentul a fost publicat în Monitorul Oficial şi a intrat în vigoare imediat, fără însă să i se facă publicitate.

Reguli noi

Două prevederi din Codul de etică vor produce cele mai multe efecte, pentru părinţi, elevi şi profesori deopotrivă. Conform articolului 5, pct. B, alin. IV, profesorilor le sunt interzise vehement meditaţiile contra cost cu propriii elevi. Aşadar, se încheie epoca notelor mari la clasă pentru elevii care, după ore, merg la profesor acasă, la meditaţii...

O altă schimbare esenţială, dar despre care nu s-a vorbit public defel, este prevăzută în articolul 9, alin. a, unde se arată că personalului didactic îi este interzis să folosească baza materială din spaţiile de învăţământ, în vederea obţinerii de beneficii materiale personale directe sau indirect.

Acest lucru înseamnă că niciun cadru didactic nu va mai putea ţine în şcoli ore sau meditaţii contra cost, prevedere care îi afectează pe învăţători, dar şi pe părinţi! Asta, pentru că niciun învăţător nu va putea rămâne la şcoală cu elevii, până la ora 16, în programul "After School", plătit de părinţi.

Acest program este foarte frecvent folosit şi util părinţilor care, altfel, nu ar avea cum să-şi ia copiii de la şcoală la ora 12 sau 13. În majoritatea şcolilor orădene, elevii din clasele primare stau la şcoală după ore şi fac teme ori diferite activităţi, supravegheaţi de învăţătoare, care sunt plătite suplimentar de părinţi. Aceste activităţi sunt de acum înainte expres interzise.

Şcoală după şcoală, nu "after"

Părinţii nu au aflat încă de aceste schimbări, chiar dacă sunt deja în vigoare, pentru că dascălii nu vor să-i ostilizeze, înainte de a le oferi alte variante. Doi părinţi au sesizat deja BIHOREANULUI că au auzit de la dascăli doar zvonuri despre ce va urma, fără însă să fie informaţi clar despre ce vor face cu copiii de acum înainte.

În şcoli încă se analizează posibilităţile, confirmă şi şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor. "Am trimis o adresă în toate unităţile de învăţământ, în ziua publicării Codului de etică, şi am avut şi o întâlnire cu directorii, pentru identificarea soluţiilor, să vedem cum venim în sprijinul părinţilor", a declarat inspectorul şcolar general Alin Novac Iuhas, marţi, pentru BIHOREANUL.

Potrivit acestuia, singura soluţie permisă de lege este ca în şcolile unde părinţii cer ca elevii din clasele primare să rămână la şcoală până la ora 16 să fie implementat programul "Şcoală după şcoală". "Fiecare director trebuie să identifice soluţii pentru acest program, care vine în completarea programei şcolare şi care este reglementat, printr-un alt ordin de ministru", a precizat şeful IŞJ Bihor.

Tot aşa, dar gratis!

Mai precis, aşa cum prevede Ordinul 4.802/2017, complementar programului şcolar obligatoriu, în unităţile de învăţământ poate fi implementat programul "Şcoală după şcoală", care cuprinde activităţi pentru consolidarea competenţelor, învăţare remedială ori accelerare a învăţării. Altfel spus, similare activităţilor care azi se întâmplă la "After school", dar fără a-i taxa în plus pe părinţi!

Conform legislaţiei, "Şcoală după şcoală" este un program gratuit, iar învăţătoarele nu sunt remunerate suplimentar. "Aceste activităţi sunt normate în cadrul celor 40 de ore de muncă pe săptămână, pe care fiecare cadru didactic trebuie să le aibă", a precizat şeful IŞJ Bihor. Aşadar, a spus Novac Iuhas, dacă Consiliul de Administraţie al şcolii va decide să implementeze programul "Şcoală după şcoală", învăţătoarele nu vor putea riposta.

Teoretic, de pe urma noilor reguli vor avea de câştigat părinţii, care vor putea să-şi ţină copiii la şcoală 8 ore pe zi, dar fără a scoate un leu din buzunar. Practic, însă, este posibil ca fie calitatea acestor activităţi să scadă, fie ca învăţătoarele să pretindă "neoficial" nişte beneficii.

Întrebat dacă nu crede că această constrângere îi va determina pe învăţători să ceară donaţii de la părinţi sau chiar să taxeze extra-activităţile la negru, inspectorul şcolar general a spus că nu crede că se va ajunge aici. "Sunt sigur că nu, atâta timp cât este în vigoare Codul de Etică", a declarat Novac Iuhas.

Dascălii care vor încălca aceste reguli vor putea fi reclamaţi Comisiei de Etică a Inspectoratului Şcolar şi vor risca chiar desfacerea contractului de muncă.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
13 Comentarii
Cititorul inedit
Doamnă A.T., vă confruntați cu ceva inedit în „cariera” d-voastră: un cititor care desfidă fenomenul citirii doar a titlurilor și care vă conjură să-l înarmați cu mai multe informații despre subiectul articolului atât de „exploziv”. Pe când putem aștepta (cei ca mine) informații suplimentare și fundamentate, de la un profesionist ca d-voastră?
Postat 15 Octombrie 2018, 18:29 de cetatean_european
Ce ne facem cu „NEsuperficialii”?
„Din nefericire, mulţi dintre cititorii de presă de azi sunt superficiali şi caută subiecte uşoare” zice Adriana TOTOREAN (A.T.) într-un interviu de casă publicat în 24 iulie 2017. Sunt suferficiali cei cărora se adresează majoritatea celor care mănâncă o pâine din presă. Cred că am acordat mai multă atenție, decât autorul (A.T.) articolului din 9 octombrie 2018. Întreb eu eu: cât timp ați acordat feed-back-ului acestui articol? Varianta 1: Nimic, atâta timp cât nu ați venit cu argumentări. Varianta 2: Ați citit comentariile dar nu dați doi bani pe cine le-a scris. Chiar dacă unii au citit și mai jos de titlu, nu sunteți în măsură sau nu sunteți plătită să argumentați articolul. „Din nefericire, însă, a apărut un alt fenomen (zice aceeași A.T. ca un demiurg neînțeles), nu doar în România, ci şi în străinătate: oamenii citesc doar titlurile ştirilor care le apar în faţa ochilor în timp ce se dau pe Facebook. Mulţi oameni nu au răbdare să citească un interviu ori un reportaj, chiar dacă articolul respectiv este bine documentat şi scris cu talent. Este frustrant şi chiar enervant să văd, la un articol de-al meu distribuit pe Facebook, comentarii care scot la iveală că cel care a simţit nevoia să spună ceva, de fapt, nu a citit articolul, ci doar titlul şi, cel mult, primele două paragrafe.” Nu v-ați pus problema, că poate, mai încolo de al doilea rând dintr-un articol, „oamenii” constată cu dezamăgire că și-au pierdut timpul? Continuă A.T. într-o pesudo-odă ce i-a închinat-o Claudia Teodora Ignat întoarsă din India, care, apoi, din lipsă de ocupație, și-a luat ei însăși înterviu (probabil, când nu găsesc un subiect cu care să scuture display-urile, acești psudo-jurnaliști scriu epopei despre ei, între ei): „Acesta este, până la urmă, scopul şi rostul nostru, ca jurnalişti: să ducem informaţia către cititori. Dacă lumea nu m-ar citi, eu nu aş mai fi jurnalist. Fireşte, este plăcut să primesc laude în urma articolelor scrise. Cred însă că mai important este ca oamenii nu doar să ne citească, ci şi să ţină minte ce au citit.” Garantat, voi ține minte că Adriana TUTOREAN (A.T.) duce doar o parte din informație către cititori și nu petrece suficient timp pentru documentarea articolelor. Iar dacă va dori să spună că era doar o știre nu o anchetă, trebuia să intituleze articolul: „A fost publicat codul-cadru etic al cadrelor didactice din învățământul preuniversitar”. Dacă trăiește cu impresia că a desconspirat o mega „șpagă” cu cardurile de la Gojdu, o anunț că se înșeală. Părinți care câștigă banii ușor, poate chiar din șpagă, țin morțiș să-și ducă copiii la câteva instituții de învățământ preuniversitare anume alocate lor, pentru a fi în trend și stimulează această stare de fapt. Acei bani, ce era vorba a fi puși pe card nu sunt suficienți nici ca bani de buzunar pentru unii elevi de acolo. Doamnă A.T. ați privit intrarea în acea instituție la ora începerii sau terminării cursurilor, pentru a vedea câți elevi, cu ce autoturisme vin la școală, unii, chiar cu șofer personal. Credeți, că la poziția socială a părinților, dascălii ar putea impune, împotriva voinței acestora să li se„cotizeze” 800 lei? Mie, mi-ați dovedit, încă o dată superficialitate. Dar nu sunteți d-voastră de vină, ci cei care vă plătesc, pentru că trăiesc cu impresia, așa cum ne jigneați, în articolul publicat în 24 iulie 2017, spunând că noi, cititorii, nu parcurgem articolul mai jos de titlu. Dar probabil și cei care vă plătesc au învățat ca d-voastră din jurnalism, din primele doua rânduri. Vă rog să mă anunțați când vă ridicați la nivelul CITITORILOR DE PRESĂ MONDIALĂ.
Postat 15 Octombrie 2018, 18:07 de cetatean_european
Deontologie
Domnișoară Adriana TOTOREAN, dacă tot ați deschis „cutia Pandorei” veți găsi răgazul să-l abordați profund, argumentat și echidistant? Măcar, pe baza comentariilor, dacă nu vă dau idei de studiu și fundamentare, referirile din ele.
Postat 12 Octombrie 2018, 18:09 de cetatean_european
E o mândrie a medita
Meditațiile, prin definiție, sunt o continuare a cursurilor. După părerea mea, e trist să nu fii solcitat pentru o pregătire în afara orelor de curs (DEX). Înseamnă că nu ai dovedit, profesional, că ai putea aduce ceva în plus. Soția mea, recunoscâncu-i profesionalismul și imparțialitatea, a fost solicitată, de un părinte necunoscut, să dea o apreciere imparțială despre nivelul de pregătire și potențialul copilului său. Să știți că a făcut-o gratuit, chiar dacă a implicat patru zile de muncă. Și eu, când mă pregăteam pentru prima facultate, mă consultam cu cel mai bun profesor de fizică, de matematică. Așteptam să-și facă timp pentru mine și întrebam ce nu am înțeles, nu ceream rezolvarea. Părinții mei erau oameni cu 4 clase. Sora mea absolvise chimia, dar nu însemna că se pricepe la fizică. Am ajuns, prin muncă și cu ajutorul dascălilor, în top, la nivel național. Am mai urmat cursurile a două facultăți, unde am fost șef de promoție, chiar dacă munceam și creșteam un copil. Am ajutat toții nepoții la fizică și, în două luni, de la note de 3 i-am adus la 8. Am îndrumat-o la teme pe fiica mea și o întreba profesoara de matematică, cu cine faci meditații, la care primea răspunsul simplu: „Cu tati.”. Deci, o învățam să rezolve, nu îi dictam rezolvarea, chiar dacă dura mai mult. Eu mă ocupam de matematică, fizică, franceză, engleză, istorie, iar soția de celelalte. Ne perindam la meditații. Acum fiica mea, la 26 de ani, are o atitudine de profesionist, e conștientă că, prin muncă, va evolua, studiază, departe de noi, să devină expert contabil, anul viitor.
Postat 12 Octombrie 2018, 17:41 de cetatean_european
Unii nu stăpânesc noțiunile de „legalitate” și „liberă înțiativă”
Aiii, Shogun, Shogun Shogun! Dragul, tatii, Shogunaș, câte ore de voluntariat prestezi pe săptămână? E „egal cu zero” cel care pretinde să fie interzisă de tot o profesie liberă (sau liberală) pentru care se plătesc taxe. Cum s-ar simți, onor, Shogunul nostru să afle că meseria lui a fost interzisă în timp ce dormea și se trezește Ronin (nu am pretenția să știe ce e ronin cum nu sunt sigur că știe ce e șogun).
Postat 12 Octombrie 2018, 17:07 de cetatean_european
Nu vedem pădurea, de copaci și prostul moare de grija altuia.
Meditațiile nu se fac pentru că „pruncu nu ia note bune” ci pentru a valorifica un potențial al elevului peste standardele clasei sau pentru a compensa lenea ori neștiința părinților. Specific prostului, unii mor de grija altuia, adică îi deranjează că „... la români niciodată nu ajunge leafa, chiar de-ar face-o mai mare ca a celor din occident...”. Nu am auzit nicio națiune, pe glob, care să urle: „OPRIIIȚI! NU NE MAI MĂRIȚI LEAFA! NU AVEM CE FACE CU LEFURI ATÂT DE MARI!” Întreb și eu, ca simplu cetățean: „Cine se simte confortabil să știe că îi sunt educați copiii de persoane plătite la jumătate față de necalificații din construcții? Ce așteptări au, în aceste condiții?
Postat 12 Octombrie 2018, 16:46 de cetatean_european
Atitudinea unui lider sindical îmburghezit din cotizațiile „celor care nu cuvântă” și pe care nu îi reprezintă
Liderul sindical județean din învățământul preuniversitar, vorbește ca un ghiolban pe un post de televiziune. Bă, lider sindical județean, dacă vorbești cu „bă!”, tu ai auzit că nu se pot folosi „dotările și baza materială din spațiile de învățământ în vederea obținerii de beneficii financiare personale directe sau indirecte”? Ce vorbești că, în inventivitatea lui, românul de la clasa A va lua copiii de la clasa B și invers? Iată că asociațiilor de părinților le e interzisă folosirea bazei materiale pe care ei au achiziționat-o, doar pentru că e montată pe pereții goi dați de guvernanți. Tot ce are în sala de clasă, soția mea, începând de la podele, cu excepția tablei, este din banii părinților și ai ei (ai mei și ai fiicei mele), chiar și băncile și scaunele pe care stau elevii. Faptul că mobilierul a fost cumpărat cu două-trei generații în urmă nu șterge originea contribuției.
Postat 12 Octombrie 2018, 16:03 de cetatean_european
TOTUL E GRATIS! (dacă ne descurcăm). Ei ne-au dat cod-cadru etic care nu ține seama de lege.
Articolul face referire la programul Școală după Școală, redând cuvintele inspectorului școlar județean, care spune că „este un program gratuit, iar învăţătoarele nu sunt remunerate suplimentar. Aceste activităţi sunt normate în cadrul celor 40 de ore de muncă pe săptămână, pe care fiecare cadru didactic trebuie să le aibă". Acest politician, diletant în ale educației naționale vorbește de învățătoare, fără a conștientiza că sunt și bărbați încadrați la învățământul primar și că există la ciclul primar, de peste 10 ani, profesori care au muncit să capete dreptul de a fi numiți așa. Același politruc declară, pe un post de televiziune: „Cu toții, cu toțiii(iiiîîî...) participăm la diverse(eee...), la diverse(eee...) activități(îîî...ăăă...). Fiecare învățător, spre exemplu, are norma didactică, normă de predare un număr de ore, care trebuie satisfăcute” dar nu face referire la legea educației naționale, care prevede că norma de predare și norma didactică sunt două noțiuni diferite: - norma de predare reprezintă orele pe care e obligat cadrul didactic să le parcurgă în clasă; - norma didactică include și pregătirea activităților de predare, pregătirea metodico-științifică personală și activitățile de dirigenție și nu trebuie să depășească 8 ore zilnic. Dacă e să fim riguroși, orele în care dascălul susține telefonic, sau pe rețelele grupului, părinții, după program, fac parte din activitățile de dirigenție Da, sunt normate anumite activități, dar nu acoperă programul de la 12.00 la 16.00, iar cadrul didactic de la clasă nu este obligat și nu poate, în baza legii educației naționale sa-l acopere, întrucât în acele ore are și alte obligații, precum chiar același inspector îl declară pe un post de televiziune. Ca să vedeți cum suntem mințiți, aruncându-se pisica de la nivel național la nivelul instituțiilor, cărora nu li se alocă bani, închei această intervenție prin a vă semnala prevederea de pe site-ul oficial al Ministerului Educației Naționale: „Programul SDS (Școală după Școală) se poate desfăşura înainte sau după programul şcolar obligatoriu (în funcţie de orarul fiecărui nivel de studiu), la școlii, în situația în care deține resursele materiale și umane necesare organizării acestui program.”
Postat 12 Octombrie 2018, 10:18 de cetatean_european
Atenție! Știri ce dezinformează!
Realizatorul articolului din 9 octombrie (a se lua aminte data) își dovedește pseudo-profesionalismul, publicând un articol pe baza sesizării făcute de doi părinți și a trei fraze citate din inspectorul școlar județean, care dezinformează (ca să nu spun franc „minte” alegătorii) că a avut o întâlnire cu directorii, dar aceasta a avut loc abia în 10 octombrie și la ora 16.00, cadrele didactice nu fuseseră anunțate oficial de concluziile întălnirii mai sus pomenite. Oare jurnalistul în cauză nu a fost curios să afle câte ceva de la doi-trei directori și de la doi-trei dascăli, dacă tot sunt subiectul articolului? Era prea mult pentru leafa sau capacitatea sa? După încercarea nereușită de a-și atrage simpatia celor care susțin Coaliția Pentru Familie, politicienii și guvernanții, în incapacitatea și mârșăvia lor, întărâtă o altă mare masă de votanți, împotriva unei minorități ocupaționale. Încercând cu disperare să deturneze atenția celor afectați de politicile și măsurile organizatorice ce amplifică marasmul din sistemul educațional, diletanții de la cârma statului îndreaptă reflectoarele și tunurile spre cadrele didactice. Nu au găsit de cuviință să rezolve problema manualelor, a standardelor minime de confort, igienă și asigurare materială în instituțiile de învățământ, dar au identificat cauza nemulțumirilor „beneficiarilor direcți ai educației” și ale familiilor acestora: meditațiile. Spre exemplu, în instituția la care predă soția mea sunt doar 5 cazuri și acelea la solicitarea unor părinți, ca o condiție obligatorie pentru a-și înscrie copiii, întrucât au ajuns la concluzia, au decis că nu au posibilitatea să-și scoată copiii la ora 12.00 sau să-i supravegheze și să-i îndrume la teme. Dar a fost mai la îndemâna celor care-și bat joc de prezentul și viitorul acestei națiuni să arate cu degetul spre cei care fac meditații, care sunt doar o mică parte din corpul didactic. Iată cum stigmatizează încă o minoritate! Credeți că sistemul educațional va fi mai performant cu noul cod-cadru de etică al personalului didactic din învățământul preuniversitar? Dar de neaplicarea drepturilor stipulate în Legea educației naționale 1/2011 care cuprinde statutul personalului didactic din învățământul preuniversitar de ce nu pomenesc? Da, activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval zilnic de 8 ore, respectiv 40 ore pe săptămână și cuprinde: - activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ; - activități de pregătire metodico-științifică; - activități de educație, complementare procesului de învățământ: mentorat, școală după școală, învățare pe tot parcursul vieții; - activități de dirigenție. Deci, între orele 08.00 – 16.00 personalului didactic trebuie să i se asigure timp și pentru: - pregătirea activităților de predare-evaluare, complementare și a examenelor; - pregătirea metodico – științifică; - activitățile de dirigenție, acestea neputându-se realiza cu zeci de copii în jurul lor. Nu mai aducem în discuție telefoanele primite zilnic de profesorul de ciclu primar, între orele 18.00 și 22.00, de la părinți pentru probleme referitoare la copiii lor. Ce primează din punct de vedere juridic: legea educației cu statutul sau codul-etic? Nici acest aspect nu a fost interesat reportul să-l lămurească. Se vehiculează statistici în care, unui cadru didactic, îi revin, în medie 19 elevi în învățământul primar, dar nu sunt pomenite cazurile în care un cadru didactic are în clasă 38 de elevi și chiar mai mulți, fiecărui elev revenindu-i un spațiu cu puțin peste 1 metru pătrat. Mediile ascund multe anomalii. Dacă stăm, cu un picior, pe jar și cu unul, pe gheață, înseamnă că, în medie, ne e bine? Sunt părinți care, deși stau acasă (nu sunt angajați, din motive pe care nu le analizez eu), preferă să-și țină copilul la școală până la ora 16.00, pe acel metru pătrat care-i revine în sala de clasă. Fără preocuparea de a-și educa și îndruma copilul de la ora 12.00, transformă, profesorul de la ciclul primar, în dădacă pentru zeci de copii, ca să nu pomenim câți dintre părinți nu se frământă nici la ora 16.00 să-și ia copiii. Ieri, un copil de clasa a III-a, cu mamă casnică și tată taximetrist a fost păzit la școală de soția mea pâna la ora 17.15, când și-a făcut timp, tatăl, să-l ia. Se vorbește de creșterea calității, de performanță. Cum, dacă la aceeași vechime și același nivel de specializare, cel care predă la 19 elevi are salariu egal cu cel care predă la 38? Câți dintre noi acceptăm cu zâmbetul pe buze și seninătate să fim plătiți ca și colegul care muncește de două ori mai puțin decât noi, la aceeași calitate? În mass-media de toate felurile și în cele mai multe discuții ale părinților se bate moneda pe nivelul de pregătire a cadrelor didactice și pe lipsa personalului specializat, dar nimeni nu face referire la cei responsabili de această stare de fapt: ordinatorii de credite, care pun presiune pe instituțiile de învățământ, prin finanțarea în baza „limitelor costului standard per elev”. De aceea, ordinatorii de credite fac tot ce le stă în putere pentru a reduce cheltuielile cu salariile, sporurile, idemnizațiile și alte drepturi salariale în bani prevăzute prin lege, stabilind un fond maxim de salarii pentru fiecare instituție. De aici, rezultă presiuni pe conducerile instituțiilor de învățământ care au cadre didactice cu experiență și nivel ridicat de specializare, să constituie clase cu efective cât mai mari, sau pentru angajarea de personal mai ieftin: nespecializat, neexperimentat. Nu există pădure fără uscături. E cert, sunt destui cărora nu le e locul la catedră și totuși îl ocupă. Și dacă ar fi unul singur, ar fi prea mult. E cineva care crede că aceștia sunt priviți cu ochi buni de colegii lor care își fac datoria cu profesionalism, conștiinciozitate și dăruire? Dar dacă incompetenții își adună la dosar cele necesare pentru a-și justifica activitatea (conform grilelor stabilite cu atâta pricepere de persoane care nu dovedesc nicio legătură cu realitatea din învățământ), aceasta fiind prima lor grijă, devin intangibili și imuni la demersurile colegilor și conducerii instituției, desconsiderând oprobriul colectivului. Nu corifeii învățământului românesc i-au asigurat soției mele computer și videoproiector, ci asociația de părinți, dar se distribuie manuale în format electronic. Nu fanfaronii de pe ecrane, cărora mulți le sorb cuvintele, i-au asigurat soției mele material intuitiv, ci eu, din banii familiei mele, i-am redactat și tipărit seturi cu peste 100 de planșe. Ani la rând am plătit din buzunarul meu accesul la internet în clasă. Sunt amenințate instituțiile de învățământ cu controale de la Direcția de Sănătate Publică, dar dacă fondurile alocate de administrația locală nu sunt suficiente pentru achiziționarea de materiale de igienă individuală și colectivă pe măsura consumului, ce pot face? Ce pot face dascălii, dacă nu asigură politicienii cele necesare pentru „beneficiarii direcți ai educației”? Declamă președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți: „Sperăm ca acest Cod de Etică să fie aprobat în forma actuală. De asemenea, sperăm ca profesorii să-l respecte. Munca noastră de a interzice meditaţiile cu proprii elevi, nu va avea rezultat dacă părinţii nu vor înţelege că-si fac, singuri, rău. În acest sens, responsabilitatea ţine şi de modul cum ne raportăm la cerinţele noastre”. Îi amintesc acestuia că în contextul formulat, se scrie corect „propriii elevi” și aceste reguli se învață încă din ciclul primar, repetându-se în gimnaziu. Probabil va face vinovați un învățător și câțiva profesori pentru lacunele sale, pentru faptul că e agramat. Nu și-a pus întrebarea nimeni dacă nu cumva prevederile acestui cod îngrădesc libertatea la educație a „beneficiarului direct”, interzicându-i colaborarea cu un preparator, meditator cu care ar avea randament mai bun, poate maxim? E simplu să anunți cu emfază: „Părinți, v-am scăpat de plata meditațiilor!” E vorba de populism, pentru că sunt aproape un milion de elevi în ciclul primar, care au părinți și bunici. Și așa sunt „aburiți” peste patru milioane de alegători că s-a rezolvat problema educației urmașilor lor. Trecând mai departe, apare pe site-ul F.N.A.P. campania „GHIOZDANUL NU ESTE O POVARĂ”. Câți dintre părinți au cumpărat penare cu trei fermoare și ghiozdane cu personaje îndrăgite de copii, care împreună au aproximativ 2 kg., doar pentru a-i face un moft copilului sau din snobism? Cu mult mai mulți decât dascălii care încarcă ghiozdanele cu auxiliare. Sunt elevi care aduc lunea în ghiozdan inclusiv manualele și sandvișul nemâncat de vinerea, pentru nu i-a verificat nimeni de vinerea, de la ora 16.00, până lunea, la ora 08.00. Dar, dacă ne preocupăm doar de a culpabiliza pe alții, fără a ne strădui să facem mai bine, fiecare dintre noi, nu se va reuși mai mult decât... deruta și lehamitea actuale, ca să mă exprim cuviincios. De la 3 ani trăiesc în conexiuni plurivalente cu sistemul educațional: - „beneficiar direct”, am început cu grădinița și am urmat cursurile a trei instituții superioare de învățământ; - părinte; - soț de cadru didactic; - am instruit și educat, la rândul meu, aproape 2000 de tineri, în 17 ani. și vorbesc fără ranchiună, în calitate de cetățean european destul de bine informat și ancorat în realitate.
Postat 12 Octombrie 2018, 08:23 de cetatean_european
Meditatiile nu trebuie sa fie o continuare a cursurilor
Am cadre didactice in familie de care sunt mandru ca nu au dat o meditatie vreodata. Profesorii sa isi faca treaba la clasa, meditatiile sunt pentru elemente extra, perfectionare pe un domeniu. Dar sa fim sinceri, elevii ce iau meditatii sunt favorizati fata de ceilalti la clasa. Iar multi parinti prefera sa dea meditatii la multe materii din lipsa de interes pentru ce învață copilul la scoala. Am zis multi, nu toti! Ori ce poate intelege un copil cand parintele ii spune ca nu stie sa il ajute la teme? Si eu am fost nedreptatit ca nu mergeam la meditatii, dat tata avea o vorba: "daca ești de 7, de ce sa te minti ca esti de 9?" Si sufeream ca altii mergeau la meditatii si eu nu. Dar uitandu-ma acuma la aia meditati la 4 5 materii si ce au ajuns, nu imi pare rau deloc. E materie multa, copilul trebuie ghidat de parinti spre o cariera din gimnaziu, unde e materie multa degeaba. Parintii trebuie sa inteleaga ca nu poate fi copilu de 10 la toate materiile si mai ales ca nota nu conteaza ci cunostintele. Nota o da un om care poate fi sau nu obiectiv. Trebuie concentrat copilul pe ceea ce ii place sa faca, sa muncească cu drag in viitor, ca apoi sa se mandreasca parintii de odorul lor. Sper sa se schimbe putin si sistemul de invatamant dar mai ales mentalitatea profesorilor si a parintilor.
Postat 10 Octombrie 2018, 09:35 de poiu
Fix-pix
Egal cu zero... Profesorii vor face meditații, pe bani, cu elevii colegilor, mare brânză... Măi, meditațiile trebuie interzise de tot!
Postat 10 Octombrie 2018, 07:13 de Shogun
o cacialma!!!
e ,îmi pare rău să zic învăţământu românesc!!!Funcţionează aşa în stilu ăsta din inerţie de dinainte de 1990.Profii şi elevii tot mai stresaţi pe an ce trece din cauza materiei greoaie şi 80 la sută fără sens.Ies elevii cu creierele arse,din clasa a 8 a,şi habar nu au să lege o frază ori să scrie corect..E musai să le ia părinţii meditaţii contra cost,că...neah,e greu,şi pruncu nu ia note bune.După care altă distracţie prin liceu,şi mai grea!Alta la licenţă,masterat!...Şi chiar crede părintele că pruncu o ajuns bun şi mare.Dar surpriză şi maaare maaare dezamăgire:abia de îşi află pruncu un loc ca vânzător,sau barman cu masteratu!!Că un patron de te vede cu diplomele ,nu te angajează ,fiindcă ştie că ai pretenţii...O aşa porcărie nu găseşti prin ţările civilizate.
Postat 10 Octombrie 2018, 06:53 de crisan
acest cod
e bunicel,dar naiba se va lua după el!Adevărul e că profilor li s-a mărit leafa ,ca şi medicilor,ca niciodată în 30 de ani.Dar la noi,la români,niciodată nu ne ajunge leafa,chiar de ar face-o mai mare ca a celor din occident...tot trebuie să ne descurcăm cumva...Cine nu poate,,,ghinion!;))))
Postat 10 Octombrie 2018, 06:36 de crisan
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Accident pe Calea Borşului: Ambulanță în misiune, lovită de un Ford și proiectată într-un TIR. Două persoane au ajuns la spital (FOTO)
  • Sprijin pentru persoanele cu dizabilităţi. A fost lansată filiala orădeană a asociaţiei 'Ridică-te şi umblă' (FOTO)
  • Luceafărul s-a revanșat: 4-1, sâmbătă, acasă cu CS Balotești! (FOTO)
  • Cetate 'de vânzare': Cetatea Oradea continuă să fie slab vândută, în ciuda atuurilor care o fac unică în Sud-Estul Europei (FOTO / VIDEO)
  • Ziua oraşului, în IMAGINI. Cele mai frumoase instantanee de la festivităţile dedicate Oradiei (FOTO)
  • La mulți ani, Oradea! Festivități mai bogate ca oricând, de Ziua Orașului, cu paradă militară, artificii și cadouri tricolore (FOTO / VIDEO)
  • O nouă victorie pentru handbalişti: CSM Oradea - AHC Potaissa II Turda 30-27 (FOTO)
  • De ziua Oradiei: Portretul unui primar român şi cel al unui primar maghiar, pe faţada Primăriei (FOTO)
  • Oradea s-a gătit de sărbătoare. Vezi cum a fost împodobit oraşul pentru a marca 100 de ani de la Declaraţia de independenţă! (FOTO)
  • Fostul ministru tehnocrat Dragoş Pâslaru, la Oradea: Partidul „lui Cioloş” va cere românilor să-l voteze „pentru a construi”, nu din dezamăgirea creată de alţii (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON