URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 30 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La fel cum creștinii ortodocși scot anual moaștele sfintei Paraschiva la Iași, tot așa, la patru ani, în perioada electorală, liberalii apelează la moaștele prorocului Ilie, mai exact Ilie Bolajan, ca să întărească credința în activul de partid.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
29 Octombrie 2022, 09:32

Oradea ieri, Oradea azi: Cum a apărut și cum a dispărut Podul de pontoane

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1981. După inundații

Dezvoltarea Oradiei în anii comunismului a însemnat și sporirea numărului de poduri peste Crișul Repede. În jurul anului 1980, în urbe existau patru poduri rutiere, două feroviare și două pietonale, printre cele mai vechi fiind Podul Decebal, construit în 1913. În martie 1981, din cauza viiturilor, podul a fost avariat, apoi demolat.

Fiindcă celelalte poduri erau mai departe, pentru facilitarea accesului între cele două maluri a fost montat un pod provizoriu, din pontoane plutitoare și scânduri. Podul se afla în aval de cel demolat și a funcționat până în 1983, când a fost finalizat noul pod Decebal. Un an mai târziu, la solicitarea locuitorilor din Ioșia-Nord, podul de pontoane a fost mutat lângă Sala Sporturilor, astfel putându-se ajunge mai lesne în cartierul Rogerius.

Podul de pontoane se degrada repede, deseori ruginind și pierzând scânduri, iar iarna devenea foarte periculos dacă îngheța. O reparație capitală a avut loc în 1995, când lipseau inclusiv părți din balustradă, iar podul a trebuit demontat, scos din râu și refăcut complet. Similare au fost reparațiile din anul 2000, iar apoi, în următorii 11 ani, s-au făcut lucrări de mai mică amploare.

2022. Rută aglomerată

Podul de pontoane a rămas în funcțiune până în anul 2011. Amplasamentul său a fost vizat încă din jumătatea anilor ’70 pentru construirea unui pod permanent, fie rutier, fie pietonal. Intenția a revenit de mai multe ori, atât în anii ’90, cât și după 2000, dar nu a fost implementată din lipsă de bani.

În 2009, municipalitatea a aprobat proiectul noului pod din zonă. Au fost propuse mai multe variante, între care un pod hobanat, cu arc Langer, unul simplu pe piloni, precum și o structură mixtă, piloni și hobanat. S-a optat pentru structura pe doi piloni și grinzi metalice, șantierul demarând în octombrie 2010. Investiția de 11,8 milioane lei la vremea respectivă a fost finalizată în 12 luni și inaugurată de Ziua Orașului, pe 12 octombrie 2011.

Podul are 108 metri lungime, cu două benzi de circulație, una pe sens, trotuare cu piste pentru bicicliști și pasaje pietonale subterane pe fiecare mal. O perioadă, podul a purtat denumirea populară „Sovata”, în 2015 fiind botezat oficial Podul Carol I. În 2011, podul de pontoane a fost dezafectat și pus în conservare pentru a fi folosit în situații de urgență, dar nu a mai fost utilizat deloc de atunci.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6438 RON
  • 1 EUR = 4.9758 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON