Clubul de robotică „Modus Vivendi” din cadrul Colegiului Național "Mihai Eminescu" Oradea, și CoderDojo Oradea Space Robotics (grupul de elevi pasionați de robotică și spațiu de la CoderDojo Oradea) și-au unit forțele și au participat, săptămâna trecută, la prima ediție a Competiției Naționale PocketQube al Qube2Space, care a avut loc în cadrul RoboChallenge în perioada 3 – 6 noiembrie, la București, în organizarea Universității Politehnică București și Asociației Students2Space.
Echipa este nouă, formată în urmă cu două luni, alegându-și pentru această competiție numele „Space Robotics Alliance”.
Aceasta este formată din liceeni ai Colegiului Național Mihai Eminescu (Mihai Stancu, Denisa Derședan, Marian Vlad, Elisa Erzse, Andrei Droj) și al Colegiului Național Emanuil Gojdu (Andrei Covaci, Mihai Ghergheleș, Andrei Baidoc, toți trei membri ai CoderDojo Oradea).
„Concursul a reunit echipe din diferite zone ale țării. Formatul competiției ne-a permis să cunoaștem alte echipe, iar experiența pe care am dobândit-o ne va ajuta să dezvoltăm noi moduri și idei despre cum să participăm la provocări similare în viitor”, au transmis reprezentanți ai echipei.
Invitația deschisă de Politehnica București a constat în construirea unui satelit de dimensiuni mici (5 cm x 5 cm x 5 cm) numit PocketQube, un nanosatelit experimental, care poate îndeplini sarcini specifice de colectare de date în spațiu.
Participanții au trebuit atât să programeze satelitul pentru a înregistra temperatura și presiunea, cât și să adune date atmosferice (umiditate, parametri calitativi ai aerului) și date despre traiectorie în timpul fazei de lansare până la 9000 de metri altitudine cu o rachetă construită de studenții de la Students2Space (organizație studențească care promovează educația spațială și rachetomodelismul). Echipele finaliste vor putea să-și lanseze la aceasta altitudine sateliții cu ocazia viitoarei lansări a rachetei EVA (prima rachetă care a depășit 8800 metri, construită de studenți din România).
Astfel, competiția Qube2Space s-a dovedit a fi un prim pas pentru tinerii liceeni, care au avut ocazia să-și testeze abilitățile și să dobândească noi cunoștințe despre domeniile roboticii și tehnologiei spațiale.
„Pocket Cube-ul echipei mixte Space Robotics Alliance este prima încercare a „modușilor” (liceenilor de la Modus Vivendi) de a construi un satelit. Însă, deși cei de la CDOSR au obținut poziții pe podium în competițiile lor anterioare CanSat, noul design de satelit al noi echipei mixte nu a prins la prima ediție podiumul. Totuși, echipa dorește să-și îmbunătățească experiența și va merge mai departe cu dezvoltarea satelitului pentru a-l face mai adaptabil și orientat pentru scopuri educaționale”, a spus Mihai Stancu, membru al Modus Vivendi.
„Deoarece inițiativa noastră a fost să participăm doar la categoria PocketQube, nu am ajuns între primele trei echipe de top, dar am învățat multe din această experiență, în special despre cum să construim un satelit la scară mică și despre acest domeniu al roboticii spațiale, în general”, a spus și Elisa Erzse, membru Modus Vivendi.
„Credem că participarea ne-a oferit și oportunitatea de a intra în contact cu alte echipe de robotică. Sperăm că mai mulți elevi din liceul nostru să ni se alăture în proiecte interesante ca acesta în viitor”, a adăugat aceasta.
Paula Covaci, mentor la CoderDojo Oradea Space Robotics, a subliniat, la rândul său, că „Este o ocazie grozavă pentru elevii de liceu de a construi un satelit și este o modalitate directă de a experimenta robotica fără prea multe riscuri”.
„Acesta este primul design de PocketQube pe care l-am încercat”, a spus și Daniel Erzse, profesor voluntar la CoderDojo Oradea Space Robotics. „Am încercat să combinăm experiența Modus Vivendi în construirea de roboți pentru FTC și experiența CoderDojo Oradea Space Robotics în proiectarea circuitelor electronice, într-un proiect comun. Am avut doar câteva întâlniri împreună, suficient pentru a planifica câteva detalii tehnice și pentru a proiecta împreună plăcile de circuite imprimate și de a realiza satelitul" a adăugat el.
Echipa de robotică Modus Vivendi a Colegiului Național ”Mihai Eminescu” din Oradea participă și în acest an școlar la concursul național de robotică FIRST Tech Challenge. Aflată la a șasea participare în renumita competiție STEAM, echipa orădeană pornește cu forțe proaspete, dorindu-și să obțină rezultate cel puțin la fel de frumoase ca în sezoanele anterioare.
Concursul este unul deosebit de complex, la el participând aproximativ 200 de echipe din toată țara, fiecare echipă având în componența sa maxim 15 elevi din ciclul liceal, mentorați de unul sau doi profesori.
Pe parcursul sezonului, echipele trebuie să construiască un robot pornind de la o temă predefinită, care este anunțată în fiecare an la începutul lunii septembrie de către organizatorii americani ai competiției, deoarece acest concurs este unul mondial, fiind adus în țara noastră de către Asociația Nație prin Educație. Pe lângă construcția efectivă a robotului, echipele vor parcurge mai multe etape: înscrierea în concurs, obținerea de sponsorizări în vederea achiziționării resurselor materiale necesare construcției robotului, scrierea manualului tehnic și non tehnic în care sunt evidențiați toți pașii care au dus la construcția robotului, promovarea educației STEAM în cadrul comunității locale, participarea la fazele regionale și naționale ale competiției.
Această competiție de robotică este una deosebit de complexă, angrenând un număr considerabil de resurse umane și necesitând resurse financiare substanțiale. Elevii trebuie să își folosească cunoștințele teoretice dobândite la clasă din domenii precum matematica, fizica, informatica și să dobândească abilități noi, atât din domeniul tehnic (asamblarea robotului, proiectarea și tipărirea cu ajutorul imprimantelor 3D a părților componente ale robotului), cât și din domeniul non tehnic (vorbirea în public, strategii de marketing, strângerea de fonduri, scrierea și implementarea de proiecte). Întrucât concursul face parte din calendarul competițiilor școlare recunoscute de Ministerul Educației, dar nu beneficiază și de suportul financiar aferent, elevii sunt nevoiți să își caute sponsorii care să îi susțină în cadrul concursului.
Membrii echipei, alături de mentorii lor Amelia Stoian și Nagy Istvan doresc pe această cale să le mulțumească în mod special sponsorilor din sezonul competițional anterior: Celestica, Fortech, Paymo, ADLO, Connect Group.
De asemenea echipele participante în competiția FIRST Tech Challenge trebuie să promoveze educația STEAM în cadrul comunităților din care fac parte, prin metode specifice. Echipa Modus Vivendi are o bogată activitate în acest sens, implementând de-a lungul întregii lor activități numeroase proiecte educaționale, finanțate de către inițiativele Meet and Code, Start ONG, proiecte care s-au adresat elevilor din școlile orădene sau sistemului medical.
Mai multe informații legate de echipa de robotică Modus Vivendi sunt disponibile pe paginile de Facebook și Instagram, pe site-ul Modus Vivendi, dar și pe cel al Colegiului Eminescu.
Alte declarații ale participanților la Qube2Space:
Mihai S.: “Mi-a plăcut faptul că am avut posibilitatea de a interacționa cu echipe pasionate de domeniul STEM, atât din România cât și internaționale. În plus, am reușit să acumulez un volum mare de informații despre procesele din spatele construcției unui microsatelit de succes, într-un interval de timp scurt.”
Andrei D: “Mie mi-a plăcut faptul că am putut experimenta mai mult sau mai puțin viața de cămin și m-am întâlnit și am schimbat experiență cu echipe participante la RoboChallenge, din diferite regiuni din România, dar și din alte tari precum Nepal, Paraguay, Turcia etc.”
Vlad Marian: “Apreciez că acest eveniment mi-a dat posibilitatea de a întâlni oameni interesanți din industria STEM. Totodată, mă bucur că am reușit să acumulez informații despre construcția unui satelit, și despra mecanismul de lansarea a acestuia.”
Andrei Covaci: “Participând la acest concurs, am avut ocazia să lucrez împreună cu o echipă dedicată, să îmi aprofundez cunostiintele despre robotică, programare și sateliți în general. Totodată, am cunoscut alte echipe din tara și nu numai, fiecare prezentând proiecte inovative.”
Amelia Stoian,
profesor de informatică la Colegiul Național „Mihai Eminescu”
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.