În cadrul unei acțiuni naționale de control în lanțul de supermarketuri Lidl, au fost verificate și cele 9 magazine din județul Bihor, iar comisarii pentru Protecția Consumatorilor au găsit nereguli grave și au aplicat amenzi de peste 300 de mii de lei, oprind totodată de la vânzare o serie de produse. Printre alte probleme, în magazinele din Bihor s-au găsit produse care cântăreau mai puțin decât scria pe ambalaj, clienții fiind astfel înșelați prin metoda cunoscută ca „ciupitul la cântar”.
Șeful ANPC: „Lidl este corigent”
Nereguli similare au fost găsite și în alte magazine din rețeaua Lidl din România, se arată într-un comunicat trimis marți de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, ceea ce l-a determinat pe șeful instituției să aibă o poziție dură la adresa operatorului economic.
„«Ciupitul la cântar» a devenit o formă de comerț. Ciudat este că niciodată nu se gândește nimeni să adauge un pic, astfel că totdeauna iese în pagubă consumatorul! Dacă știi că procesul tehnologic scade cantitatea, cum se întâmplă că nimeni nu pune puțin în plus, pentru a preveni scăderea? Lidl este corigent la cântar și nu numai!”, a afirmat Horia Constantinescu, președintele ANPC, potrivit comunicatului instituției de control.
La nivel național s-au aplicat peste 750 de amenzi în valoare totală de 7,5 milioane de lei, fiind sancționate o serie de nereguli, nu doar „ciupitul la cântar”, au fost oprite de la vânzare mai multe produse, iar în cazul unor unități a fost propusă închiderea temporară a activității.
30 de amenzi
În ceea ce privește județul Bihor, potrivit unui comunicat trimis marți BIHOREANULUI de șeful Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor, Giani Bura, au fost verificate toate cele 9 magazine Lidl din județ, situate în Oradea, Salonta și Marghita.
După verificări, au fost aplicate 30 de amenzi, în valoare de 321.000 de lei, și două avertismente. Totodată, au fost oprite definitiv de la vânzare „produse alimentare neconforme”, în valoare de 13.700 de lei, au fost oprite temporar de la vânzare produse de circa 15.700 de lei și au fost oprite temporar din uz spații frigorifice care trebuiau curățate.
Un preț la raft, altul la casă
Nu a fost cazul să fie închis vreun magazin, însă comisarii pentru Protecția Consumatorilor au găsit destule nereguli în hipermarketurile Lidl din Bihor, făcând publice și o serie de imagini din timpul controalelor.
Astfel, potrivit comunicatului CJPC Bihor, s-au găsit produse ale căror prețuri de la raft erau diferite de cele afișate în sistemul informatic al caselor de marcat, precum și fructe preambalate cu neconcordanțe între informațiile privind țara de origine afișate la raft și cele de pe eticheta produselor.
(sursa foto: CJPC Bihor)
De asemenea, se vindeau pachete de tip 5+1, dar fără „a exista la vânzare produsul individual pentru a se putea verifica avantajul prețului pachetului”.
La fel ca în alte magazine din rețeaua națională, și în Bihor s-a constatat că unele produse vândute de Lidl nu cântăresc atât cât scrie pe ambalaj, diferențele fiind de ordinul zecilor de grame. Această abatere este menționată ca „nerespectarea abaterii negative admise pentru produse alimentare preambalate, cantitatea cântărită fiind mai mică decât cea menționată pe ambalajul produselor”.
(sursa foto: CJPC Bihor)
Mai mult, comisarii au găsit produse cu data durabilității minime depășite, precum și unele pentru care nu s-a putut stabili încadrarea în acel termen.
Legume și fructe cu mucegai
Nu au fost singurele probleme descoperite în magazinele din Bihor. Se vindeau – după cum au găsit comisarii - legume și fructe „depreciate calitativ, cu modificari organoleptice, puncte de mucegai, care nu corespund categoriei de calitate declarate”.
(sursa foto: CJPC Bihor)
De asemenea, Lidl vindea produse congelate „cu arsură de frig, cu prezenţa masivă a gheţii şi zăpezii în interiorul ambalajului, ridicându-se suspiciunea rezonabilă a întreruperii lanţului frigorific”.
(sursa foto: CJPC Bihor)
În unele magazine din Bihor au fost găsite spații frigorifice (de păstrare sau expunere a produselor) insalubre, cu resturi alimentare, praf și impurități.
În fine, s-au găsit produse „cu informare incompletă, fără elemente de identificare şi caracterizare complete şi corecte” și în unele cazuri nu s-au respectat cerințele privind afișarea prețurilor produselor la uzilizarea cardurilor de fidelitate sau altor instrumente de fidelizare a consumatorilor.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.