Ai maşină, ai probleme! Circa 20 de orădeni, majoritatea locuitori ai zonei centrale, au luat parte joi seară la dezbaterea Strategiei de parcări a municipiului organizată în sala Traian Moşoiu a Primăriei.
La eveniment au mai participat, printre alţii, directorul Direcţiei Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa, şeful Serviciului Parcări, Ionuţ Şimon, consilierii locali din partea PSD Adrian Negrea şi Liviu Sabău Popa şi unul dintre reprezentanţii Coaliţiei Rogerius, Ioan Horvat.
După cum era de aşteptat, subiectul dezbaterii a stârnit discuţii aprinse. Orădenii prezenţi în sală, mulţi locuitori ai străzii Episcop Mihai Pavel, unde municipalitatea a introdus de săptămâna aceasta parcările de scurtă durată, au protestat faţă de intenţia Primăriei de a reduce numărul pacajelor din zona centrală şi de a scurta la două ore timpul de staţionare.
"Ar trebui făcută o analiză pe fiecare stradă în parte înainte să se reducă numărul parcărilor. Una este strada Vasile Alecsandri, cu spaţii comerciale şi terase, care se pretează să fie transformată în arteră pietonală, şi alta este strada Mihai Pavel, fără potenţial economic, care este o stradă cu caracter rezidenţial, unde oamenii au nevoie de loc să îşi lase maşina", a deschis un bărbat ostilităţile.
"Normal ar fi să primesc abonament..."
Cei mai nemulţumiţi de această decizie sunt orădenii care deţin o maşină în comodat, cu titlul de împrumut sau leasing, nu sunt proprietarii ei de drept ca să îşi poată cumpăra abonament de riveran, aşa cum cere actualul regulament de parcări, şi nici nu se pot folosi de abonamentul pe care îl deţin, pentru că parcările de pe stradă au fost transformate în parcaje de scurtă durată.
"În prezent există o dublă condiţionare pentru a primi abonament de riveran: să demonstrezi că domiciliezi acolo şi că ai maşina în proprietate, lucru care nu e normal. Dacă eu locuiesc acolo, indiferent că maşina e pe firmă, e pe mama care nu mai conduce, e pe contract de comodat sau încă aparţine încă firmei de leasig, normal ar fi să primesc abonament de riveran", a protestat orădeanul Cătălin Ienci în numele vecinilor de stradă.
Abonament de riveran costă doar 20 de lei pe lună şi îi permite deţinătorului să parcheze la domiciliu inclusiv pe marcaj galben, fără teama de a fi amendat.
Banii înapoi!
Nemulţumiţi de introducerea parcărilor de scurtă durată pe strada Episcop Mihai Pavel, locuitorii au cerut ca municipalitatea să despăgubească şoferii care locuiesc în zonă şi au abonament pentru parcări cu marcaj alb de ce nu se mai pot folosi.
"Propunerea mea este ca atunci când se transformă parcări cu marcaj alb în parcări de scurtă durată, această hotărâre să intre în vigoare abia după ce expiră perioada maximă pentru care se eliberează abonamente pentru parcări de lungă durată, adică un an", a spus Ienci.
Orădeanul a făcut precizarea de bun simţ că mulţi orădeni şi-au luat abonament pe marcaj alb pentru că au știut că au unde îşi lăsa regulamentar maşina, acasă sau la serviciu, iar prin introducerea parcărilor de scurtă durată în aceste zone municipalitatea a schimbat regula în timpul jocului.
"Normal ar fi ca în astfel de cazuri să existe posibilitatea ca deţinătorul să poată renunţa la un abonament pe care nu îi foloseşte şi să i se restituie banii proporţional cu perioada de valabilitate a acestuia", a afirmat bărbatul.
Propunerea orădeanului a fost susţinută inclusiv de consilierul PSD Liviu Sabău Popa. "Sunt convins că numărul cererilor nu ar fi foarte mare şi nu ar fi o pagubă pentru Primărie", a spus social-democratul.
Doar prin HCL!
De altfel, pentru a evita situaţiile de acest gen, locuitorii zonei centrale au cerut ca transformarea parcărilor cu marcaj alb, de lungă durată, în parcări cu marcaj galben, de scurtă durată, să se facă pe viitor prin Hotărâre de Consiliu Local şi nu prin dispoziţie a primarului, aşa cum se întâmplă în prezent.
"Nu îmi pare normal ca primarul să poată modifica cum vrea el marcajele. Parcările de scurtă durată ar trebui să le stabilească Consiliul Local, fie şi doar pentru că aşa decizia este supusă dezbaterii publice, iar locuitorii zonelor afectate ar putea participa la şedinţă pentru a pune presiune pe consilierii locali", a spus Cătălin Ienci.
Va fi supusă la vot!
Propunerile orădenilor prezenţi la dezbatere au fost notate de reprezentanţii municipalităţii, care au promis că vor încerca să le pună în aplicare. "Va trebui să modificăm regulamentul de parcări, ceea ce va dura cam două luni, dar până la urmă cred că şi cei care au maşinile în comodat vor putea să primească abonament de riveran", a declarat BIHOREANULUI şeful Serviciului Parcări, Ionuţ Şimon.
În ceea ce priveşte strategia de parcări, acesta ar putea fi supusă votului Consiliului Local în cel mai scut timp. "Dacă vor fi gata documentele, am putea să o supunem dezbaterii în şedinţa de la sfârşitul lunii septembrie", a spus directorul Lucian Popa.
Noua strategie de parcări a oraşului prevede, printre altele, reducerea numărului de parcări din zona centrală, strămutarea maşinilor locuitorilor de aici în parcări supraterane sau subterane care vor fi construite, extinderea parcărilor de scurtă durată în zonele aglomerate, introducerea abonamentului de două ori mai scump pentru cea de-a doua maşină, amenajarea de noi spaţii pietonale şi pentru biciclişti şi îmbunătăţirea calităţii transportului public.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.