Aparținătorii persoanelor ajunse la Unitatea de Primire a Urgențelor din cadrul Spitalului Județean din Oradea vor fi informați în timp real despre acestea, începând de la investigații și tratamente până la numele medicului curant.
Șeful UPU-SMURD Bihor, dr. Hadrian Borcea, a declarat joi BIHOREANULUI că sistemul este în testare, urmând să fie lansat în decembrie, și va fi foarte simplu de utilizat. Pe de altă parte, Borcea spune că Urgențele sunt supra-solicitate nejustificat, cu cazuri deloc urgente.
„Să demontăm o poveste”
„Legat de problemele de comunicare cu familiile pacienților, care din păcate sunt reale, avem o premieră: am dezvoltat o aplicație pe care și noi, Unitatea de Primire a Urgențelor, și aparținătorii, o vom avea pe telefoane pentru a comunica în timp real despre situația pacienților”, a declarat șeful UPU-SMURD Bihor, dr. Hadrian Borcea (foto), răspunzând unei întrebări puse de reporterul BIHOREANULUI pe această temă la finele unei întâlniri a Colegiului Prefectural Bihor, în care reprezentanții sistemului de asistență medicală de urgență prespitalicească au dat raportul cu privire la activitatea Inspectoratului județean pentru Situații de Urgență, Serviciului de Ambulanță al Județului, Salvamont - Salvaspeo și UPU-SMURD Bihor.
„Aplicația va putea fi instalată pe telefoane de toți aparținătorii pacienților, care vor primi și un cod QR, pentru a primi acces la datele privindu-i strict pe pacienții respectivi. Va fi, practic, o axă a timpului, vor vedea ce face personalul UPU pentru pacient la anume moment, de la recoltarea de probe biologice, analize de laborator și investigații paraclinice la consultații și tratamente. Mulți au impresia că dacă nu aveau aceste informații de la medic direct pacienții erau lăsați să sufere și nu ar fi fost îngrijiți, ceea ce nu era adevărat. Trebuie să demontăm acest mit, această legendă urbană”, a spus dr. Borcea.
Șeful UPU-SMURD a precizat că, mai mult, aparținătorilor li se va explica într-o terminologie accesibilă, tot prin aplicație, ce înseamnă fiecare procedură prin care trece pacientul, „vor vedea inclusiv numele medicului care se ocupă de pacient și chiar se vor putea face apeluri pe Whatsapp”.
În prezent, aplicația este în testare, iar din data de 5 decembrie, potrivit dr. Borcea, va fi disponibilă și utilizabilă pentru toți pacienții.
„O legătură constructivă”
Aplicația anunțată de șeful UPU-SMURD va fi lansată la un an după ce BIHOREANUL a relatat cazul unei orădence al cărui tată, bolnav cronic, a fost transportat la Urgențe, în august 2022, după ce i s-a făcut rău, iar în câteva ore a primit informații despre starea acestuia de doar două ori, fapt explicat la acea vreme prin volumul mare de lucru al medicilor și asistentelor.
Ulterior, a spus dr. Hadrian Borcea, orădeanca a ajuns să admită că în mod obiectiv nu putea fi ținută la curent non-stop, după ce a fost invitată să asiste la activitatea personalului. „Am reușit s-o determinăm pe doamna respectivă să vină alături de nou, iar când a văzut încărcătura și-a cerut scuze. Dar mie, personal, nu public, pe Facebook, cum a făcut când s-a plâns de lipsa de comunicare. Ulterior, am invitat-o și la o conferință despre medicina de urgență, în care am abordat și problema comunicării, iar de atunci am avut o legătură constructivă”.
În urma experienței, conducerea UPU-SMURD a ajuns la concluzia că trebuie îmbunătățită comunicarea cu aparținătorii pacienților, iar dată fiind supra-solicitarea personalului cea mai rapidă și fezabilă formă de comunicare ar fi prin această aplicație care, încă, nu are o denumire.
„Când am văzut atâta suferință...”
Pe de altă parte, șeful UPU-SMURD a avertizat și asupra abuzării sistemului de urgență de către anumiți pacienți.
„În România, dacă i se zbate cuiva ochiul, aia este pentru el cea mai mare urgență. (...) O persoană a venit la UPU de Revelion cu o erupție de piele, iar după o oră de așteptare a spus că „mi s-a făcut rușine că am venit pentru așa ceva când am văzut atâta suferință...””, a povestit dr. Hadrian Borcea, afirmând că oamenii s-au obișnuit să se adreseze Urgențelor pentru probleme medicale minore, deloc urgente, ceea ce aglomerează sistemul, în loc să meargă la medicul de familie, la specialiști și la Centrele de Permanență.
„În 2019 (n.r. - anul de referință dinaintea pandemiei de Covid) am avut 122.000 prezentări la UPU, în primele 9 luni ale acestui an am depășit deja 100.000 prezentări și încă mai sunt două luni și jumătate din an. Am ajuns să ni se pară lejer recordul din 2019, când de Crăciun am avut 450 prezentări, acum suntem la o medie de 500 pe zi”, a mai spus dr. Borcea, precizând că UPU Oradea este a 5-a Unitate de Primiri Urgențe din țară ca număr de prezentări, în condițiile în care orașul este al 9-lea ca număr total de locuitori.
„Mulți mimează simptome”
Șeful UPU-SMURD a arătat că cel puțin 25% din prezentări, pacienți care vin singuri la UPU, sunt cazuri neurgente, de două ori mai multe decât cazurile urgente cu prioritate „roșie”, de risc vital, iar „ponderea cea mai mare sunt cazuri de mijloc”.
„Sunt foarte mulți oameni care vin la UPU și mimează anumite simptome pentru a obține de fapt investigații rapid. De aceea, am ajuns să refuzăm să mai oferim rezultatele acestor investigații; o facem, în baza legii, doar la cerere și în rezumat”, a mai spus dr. Hadrian Borcea.
Acesta a fost completat de generalul Sorin Caba, șeful ISU Crișana Bihor, implicată alături de medicii urgentiști în sistemul SMURD. „Sistemul 112 pentru Urgențe este sufocat de non-urgențe. Lucrurile trebuie explicate în permanență (n.r. – publicului) pentru că lucrurile (n.r. – percepțiile greșite) se perpetuează mai ușor decât cele corecte”, a afirmat ofițerul, făcând referire la faptul că populația ar trebui să înțeleagă că nu toate afecțiunile medicale necesită intervenții de urgență.
În context, este de precizat că timpul maxim de așteptare la UPU-SMURD Bihor este de 6 ore, iar cel mediu de 4 ore, sub media europeană.
„Noi nu refuzăm pe nimeni (n.r. – pacienții), dar lumea trebuie să înțeleagă că în unele situații se așteaptă mult și pentru că sistemul este excedat cu non-urgențe”, a mai spus dr. Hadrian Borcea.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.