URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 11 OCTOMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Iată că ucenicul și-a întrecut maestrul! Cine credea că odată cu plecarea lui Ilie Bolojan de la Primăria Oradea se va așterne liniștea peste oraș, că buldozerele nu vor mai trece prin sufragerii, că picamerele vor fi duse la topit și prin urbe vor zburda exclusiv bicicliști și trotinetiști înecați în clorofilă s-au înșelat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Cam așa se jură un personaj dintre cele care, la ordinul încă președintelui Iohannis, au făcut posibilă coaliția PSD-PNL. Nu se numește Gâgă, ci Rareș Bogdan. „Guvernăm împreună, dar nu participăm la treburile coaliției, nu mai există colaborare între noi și PSD”, zicea acesta joia trecută.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cu cine vă gândiți să votați pentru funcția de președinte al României dintre numeroșii candidați?











De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În sistemul de drept românesc, așa cum arătam săptămâna trecută, accesul la justiție, cu unele excepții, nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, în prealabil trebuie să bagi, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
29 Iunie 2023, 18:34

Cum va arăta noul pasaj subteran din zona magazinului Crişul din Oradea şi ce a hotărât Consiliul Local în legătură cu acesta (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Noul pasaj subteran care va fi construit de municipalitate în zona magazinului Crişul din Oradea prinde contur.

Consiliul Local a aprobat, joi, studiul de fezabilitate, indicatorii tehnico-economici şi coridorul de expropriere pentru etapa 1 a investiţiei, ce vizează, concret, tronsonul cuprins între Pasajul Magheru şi Magazinul Crişul.

Ce presupune prima etapă a investiţiei

Potrivit unui comunicat al Primăriei, care a publicat şi randări cu noua investiţie, lungimea tronsonului amenajat în această etapă va fi de 930 de metri. Din acesta, pasajul propriu-zis va avea 340 metri, rampa va fi de 128 metri, iar lăţimea unei benzi/rampă de urcare-coborâre de 4 metri.

Valoarea proiectului se ridică la 81.188.383,14 lei, fără TVA, din care construcții și montaje 71.931.604,30 lei, fără TVA, arată informarea.

Lucrările vor fi realizate cu fonduri nerambursabile. Proiectul urmează să fie depus spre finanţare prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2027, proiectarea fiind asigurată prin Programul Operaţional Asistenţă Tehnică, precizează comunicatul. De altfel, pentru cele din urmă servicii, există deja un contract de finanţare din fonduri nerambursabile, proiectanţii fiind SC Someş - Top - Grup SRL şi SC Costin şi Vlad - birou de proiectare SRL.

"Prin acest proiect se va crea o bandă dedicată pentru tramvaie şi autobuze, prin realizarea unui pasaj subteran în intersecţia dintre B-dul Magheru, str. Republicii, str. Braşovului şi str. Louis Pasteur (zona Magazinului Crişul)", arată comunicatul.

Următoarea etapă

Această etapă primă etapă a investiţiei gândite în zonă vizează strict tronsonul cuprins între Pasajul Magheru şi Magazinul Crişul.

Cea de-a doua etapă, care vizează zona cuprinsă între magazinul Crişul şi Gara Oradea, va fi dezbătută în şedinţa viitoare a CL. 

"În momentul în care cele două pasaje vor fi finalizate, atât la magazinul Crişul, cât şi la Gară, traficul se va desfăşura fluent, fără intersecţii majore care să încurce circulaţia pe axul principal şi această bandă dedicată tramvaielor şi o singură bandă de circulaţie pentru autovehicule vor fi suficiente. Prin acest proiect ne dorim ca transportul în comun, în municipiul Oradea, să aibă prioritate, astfel încât, după ce toată zona va fi reabilitată, să se circule fluent. Nufărul- Cantemir are deja bandă dedicată pentru tramvaie, Magheru-Gară va avea tot bandă dedicată pentru tramvaie, pe Calea Aradului şi pe Atelierelor se întâmplă la fel, ne va mai rămâne doar b-dul Decebal pe care va trebuie să-l rezolvăm din acest punct de vedere al priorităţii mijloacelor de transport în comun", a explicat primarul Florin Birta.

În acelaşi proiect se vor reabilita, între altele, suprafeţele carosabile, spaţiile pietonale şi trotuarele, care se vor mări. Totodată, vor fi realizate piste de biciclete şi se vor înlocui stâlpii de susţinere a firului de contact al tramvaielor şi stâlpii de iluminat.

De asemenea, piaţeta pietonală din Bd. Magheru va fi reabilitată, se vor moderniza staţiile de tramvai şi autobuz, va fi reabilitată reţeaua de utilităţi şi vor fi amplasate mobilier urban, coşuri de gunoi şi rastele pentru biciclete, mai precizează infomrarea.

"Licitaţia pentru adjudecarea execuţiei lucrărilor ar urma să aibă loc la sfârşitul acestui an, iar lucrările propriu-zise ar trebui să înceapă în a doua jumătate a anului viitor", mai arată primăria.

Să fie dezbatere!

Proiectul a stârnit dezbateri aprinse în Consiliul Local, în special din partea PSD-iştilor.

"Intrăm într-o finanţare şi pe un deranj care va afecta întreg oraşul, de la intrarea în parcul Petőfi până la podul Dacia", a reclamat Adrian Madar.

La rândul său, Liviu Sabău Popa a punctat că proiectul ar fi avut nevoie de o dezbatere, inclusiv cu orădenii.

"Materialul stabileşte o strategie de trafic a Oradiei pentru următorii 20 de ani. Nu cred că este normal să primim SF cu câteva minute înainte de ședința Consiliului Local. Nu e normal să nu fie o dezbatere publică, iar orădenii să nu îşi poată spune părerea. Ei sunt cei care trebuie să se bucure, să valideze proiectul, să poată să zică părerea!", a reclamat, între altele, şi Liviu Sabău Popa.

În plus, PSD-istul a fost de părere că investiția, masivă, nu va duce la dispariția ambuteiajelor.

„Și acum există o singură bandă de mers spre Parcul Traian, unde e liceul (seminarul - n.r.) greco-catolic, Școala Oltea Doamna, care creează ambuteiaje blocând și în momentul de față o bandă de circulație, și strada George Enescu (în prezent închisă - n.r.), care la orele de vârf este blocată”, a spus consilierul.

Social-democratul a spus că instituțiile școlare nu vor dispărea și, ca atare, nici aglomerația provocată de părinții care își duc copiii la școală.

Din Nufărul în Magheru în cinci minute...

În replică, primarul Florin Birta a afirmat că banda dedicată mijloacelor de transport în comun va crește viteza de deplasare a acestora, iar tramvaiele și autobuzele vor fi mai atractive pentru orădeni.

„În momentul în care un cetățean va vedea că poate ajunge cu autobuzul din cartierul Nufărul în Bulevardul Magheru în cinci minute, îl va folosi”, a spus Birta.

Potrivit primarului, banda dedicată liniei de tramvai nu va fi delimitată cu bordură de cea auto pentru a permite trecerea mașinilor de intervenție și evitarea ambuteiajelor la ore de vârf.

În final, hotărârea a fost adoptată cu votul consilierilor liberali, în vreme ce reprezentanții PSD și cei ai UDMR s-au abținut de la vot.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
26 Comentarii
adi13, KP si ceilalti gica contra...
Chiar nu puteti astepta sa vedem cum va fi si sa guitati dupa? Sunt sigur ca si acum folositi pasajele, drumurile care sunt terminate. Facute in mare parte din bani europeni. Pentru noi, oradenii. De acest betonar. Care a facut ceva pentru orasul asta. As fi curios ce scoala aveti. Ceva multicalificare gen ceausescu? Sau doar 8 clase? Pentru ca aveti impresia ca va pricepeti la orice. Sau sunteti doar frustrarea lui mang? Iar pentru obsedatii de betoane, mergeti inapoi in noroaiele de unde ati venit!
Postat 01 Iulie 2023, 11:59 de Biggie
@ adi13 si ceilalti gica contra
S-a construit o parcare langa Crisul. Sigur, voi parcati pe strada in speranta ca scapati de amenda. Din parcarea cu bariera nu puteti iesi fara sa dati minim 3 lei. Important pentru voi sa va indopati repede la mek, sa nu va coste cumva cu 3 lei in plus. Deci exista posibilitate de a parca in zona. Ai studiat tu cate benzi sunt necesare pentru una sau alta. Am mai spus, trimite-ti CV-ul la primarie, poate te angajeaza incompetentii aia sa le spui ce trebuie facut, demolat ca sa ai tu loc cu beamveul.
Postat 01 Iulie 2023, 08:25 de Biggie
Petre93
Dar imbecilul "vizionar" care a pus blocurile acolo, n-are nicio vina? In zona respectiva, daca m-ar intreba cineva, as vota la orice ora sa va demoleze blocurile cu toate parcarile construite aiurea. Nu spitalele, cladirile sau fosta policlinica din zona. Construite in urma cu 100+ ani. Nu-i obligatoriu sa circuli pe acolo. Poti ocoli, sa mergi cu tramvaiul, sau autobuzul, nu te-ai nascut in beamveu.
Postat 30 Iunie 2023, 18:48 de Biggie
pt DMC
Ce piste de bicicleta mai vrei si tu, unde sa le mai faca si pe alea. Nu vezi ca se desfiinteaza parcarile pe Magheru pt a muta traficul. Si nu mai ramane decat o banda de circulatie , unde naiba mai vrei sa mai puna pista. Nu vezi ca e ingusta strada, vreisa demoleze blocurile sa iti faca pista? Intreb cum naiba sa trecem de la 2 benzi la o banda, cand peste tot in lume strazile sunt tot mai largi. Ce se va intampla in caz de tamponare, sau pe unde trec pompierii, salvarile daca e numai obanda de la Podul Dacia pana la Gara Mare!!!!!!
Postat 30 Iunie 2023, 17:16 de Petre93
Mobilitate urbana doar pentru autovehicule?
Sper să mă înșel, dar în galeria de imagini prezentată nu apar nicăieri piste de biciclete, nici benzi dedicate transportului în comun. Mai mult de atât, actualele pasaje subterane pentru pietoni vor dispărea, în locul lor apărând treceri de pietoni care vor "jena" traficul autovehiculelor. Astfel de "soluții" sunt doar pe termen scurt, fiindcă încurajează traficul auto în dauna transportului public de călători și a alternativelor active de deplasare (bicicleta, mersul pe jos). Oare în Primăria Oradea există și oameni cu viziune pe termen lung? Orașul e sufocat de mașini datorită faptului că nu există o politică coerentă de reducere a numărului acestora. Primăria are in vedere doar decongestionarea traficului pentru mașini, desigur. Domnule Birta, în marile orașe europene se introduce limitarea vitezei la 30 Km/oră, scurtarea timpului de deplasare în cadrul politicilor de mobilitate urbană qre in vedere trqnsportul în comun și nu trqficul quto.
Postat 30 Iunie 2023, 17:08 de DMC
si pentru ceilalti specialisti de la pesede!
Depuneti-va CV-ul la primarie, poate va angajeaza sa opriti dezvoltarea in oras. Specificati ca v-a trimis mang!
Postat 30 Iunie 2023, 15:32 de Biggie
KP, adi13
Ce va mai pricepeti voi la toate. Ma intreb cum de nu v-au contactat inca prostii de la primarie. Pe voi, niste genii in orice domeniu. Important pentru voi e sa nu fie beton, doar balegar amestecat cu paie? Asa cum va faceti voi casele in teleorman? Si sa nu mai fie betonari facute de liberali sau oricine altcineva. In afara de constructii din chirpici facute de pesede in Oradea? Drumuri de pamant? Circulatie cu carute? Cu beamveul dizel din 95 ce faci? Il tii pe strada in noroi? Si apoi plangi daca ti l-au ridicat. Civilizati-va, sau mutati-va inapoi de unde ati venit!
Postat 30 Iunie 2023, 13:57 de Biggie
un mare kkt
Acest proiect este o imensa gogomanie atat din punct de vedere al necesitatii investitiei cat si punct de vedere al modului in care se va desfasura traficul atunci. Profita smecherii, paltesc si sufera alti 2-3 ani prostii! Bravos natiune!
Postat 30 Iunie 2023, 10:52 de tititeasca
Sandu cel cu buda in curte
Inteleg ca esti un fostvtaximetrist un frustrat, ce se excita doar cand vede pasaje. Nu esti in stare sa porti o discutie fara atac la persoana. Agresivitatea si frustrarea ta sta in lipsa barbatiei, lipsa unei femei. Tu doar sa ataci persoanele care isi exprima punctul de vedere , atat esti in stare Ciucle
Postat 30 Iunie 2023, 10:09 de adi13
adi13-bolnăvel
Taci ma, ca nu înțelegi tu multe.
Postat 30 Iunie 2023, 09:39 de Sandu2100
..........
Un proiect neterminat.Bun înțeleg că asta cu banda dedicata transportului in comun dar nedespărțită de restul traficului în niciun fel e doar o vrăjeală ca să prindă finanțare europeană că acolo e un criteriu sa se faca banda dedicata pt autobuz,tramvai etc.In realitate se va circula ca până acum,fiecare pe care banda apucă și e ok așa (părerea mea) Problema insa e interesctia cu Gheorghe Doja și mai ales acea trecere de pietoni de lângă facultatea de mediu.Daca mașinile ce ies de pe Doja și vor sa o ia spre nufărul îi poți obliga sa nu mai vireze la stânga ce sa meargă înainte până la viitoarea girație și acolo sa întoarcă deci poți desființa acel semafor,trecerea de pietoni nu prea o poți desființa ori daca vii dinspre Crisul spre Nufărul prin tunel riști să dai de un roșu la trecerea de pietoni imediat ce ai ieșit la suprafata.Mai ales în orele de vârf asta poate fi o problema că în tunel pe o singura banda mașinile formează practic coloane și o coloană de asta oprita fix in gura tunelului la roșu poate fi foarte periculosa pt cei care vin din spate.Parerea mea e că în locul acelei treceri de pietoni ar trebui un pasaj subteran pt pietoni.Ceva mic decent nu nu știu ce mega pasaj.Nu cred că ar costa prea mult și ar aduce un mare plus pt siguranța șoferilor și al pietoni.
Postat 30 Iunie 2023, 08:10 de Robert
O banda??!!!!
E de ajunus o singura banda pe Magheru -Republicii Gara? La ce trafic e nu cred ca ajuta avand doar o banda. Plus dispar parcarile de pe Magheru, unde vor parca locatarii, sau cei care vin la firmele din zona? Se va intampla ca in Nufaru, se vor inchide daca nu exista acces auto. De ce trebuie banda dedicata la tramvai care circula odata la 15-20 minute, iar sute- mii de masini pe o banda. Pe Magheru circula zilnic aprox 60mii masini, nu stiu daca o singura banda e de ajuns la atatea masini
Postat 30 Iunie 2023, 05:46 de adi13
Sandu cel cu buda in curte
Sandu acelai comentariu il repeta. Adica cele 3 comentarii pe care le are salvate si face copy paste
Postat 30 Iunie 2023, 05:42 de adi13
insa mai departe, teorii conspirationiste ca alegi sa faci investitii proaste, doar ca sa le refaci
...astea sunt din seria omuletilor verzi cu ochi mari ce o rapit pe bunica
Postat 30 Iunie 2023, 00:33 de unu
se pare ca poate ca prinde la unii propunerea unei primarii care sa NU faca. O tema de abordat in interiorul administratiei si partidului de la conducere...
ma, vazand traficul din Cluj, unde e pauza si nu se face nimic, eu prefer o abordare diferita la noi in oras. Apoi mai departe, fiecare cum crede. Nu vad cum as convinge cu texte pe comentarii, trebuie sa traversezi clujul intre 7 dimineata si 21 seara si acolo am ajunge si noi in 5 ani de pauza in care sa nu mai investim in solutii de fluidizare
Postat 30 Iunie 2023, 00:31 de unu
CivisUlpianum
Te doare realitatea, ca Orădeanul și Bihoreanul vede ce se face prin zonă și e mulțumit de asta.
Postat 29 Iunie 2023, 23:08 de Sandu2100
Marea schemă de delapidare
S-a dus vestea prin țară ca în Oradea este primar un bun gospodar. În realitate primar e un mare afacerist în fruntea unui grup infracțional. Au descoperit o schemă semi legală de delapidare fonduri. Primăria ia fonduri gratuite de la UE sau fonduri de la bugetul de stat și le da la firmele de casă sau firme care cotizează să câștige licitația. Lucrările de cele mai multe ori sunt de proastă calitate și uneori trebuie refăcute pe banii cetățenilor sau pe bani luați cu împrumutul. Constructorul niciodată nu e tras la răspundere că na, nu te certi cu prietenii. Și așa minunatul prim fiu al urbei nu e deloc interesat de cetățeni cum crede toată țara ci e interesat să umple buzunarele lui și a fraților cu șorțulelțe (indiferent de culoarea lor politică) Noapte bună copii.
Postat 29 Iunie 2023, 22:36 de CivisUlpianum
Spre binele vostro
Pentru a circula mai ușor (în special pietonii) în următorii 10 ani veți circula mai greu. Preferabil stați acasă nu ieșiți din cartier.
Postat 29 Iunie 2023, 22:11 de CivisUlpianum
Au înnebunit salcâmii
Băi băiatule. În curând Oradea va fi cunoscută ca orașul eternului șantier. Pe când vor termina cu toate inovațiile de circulație mașinile vor zbura și nu ba mai fi nevoie de extraordinarele inovații P.s. E buna dezvoltarea dar nu în stilul acesta haotic. La următoarele alegeri voi vota pe cine nu va mai construi nimic. Doar va i întreține în bune condiții 1
Postat 29 Iunie 2023, 22:07 de CivisUlpianum
interesant proiect. Bun comentariul opozitiei ca e nevoie de dezbatere publica, prost comentariul opozitiei ca "iar creaza deranj". Suna a platforma de campanie la locale, votati PSD, nu deranjam pe nimeni, nu facem nimic. Pauza.
Da, va fi blocat pe alocuri axa Magheru, dar NU era o solutie sa faci pasajele din centru civic la acelasi timp cu cel din Magheru si in fata Garii. Sunt distante mari intre ele, iar daca mergi zilnic la lucru din cantemir pana dincolo de gara, poti folosi o duzina de drumuri alternative, si la fel, nu e alternativa nici sa nu faci nimic, ca asta face Clujul si ce frumos sta blocat in trafic si in noxe. Altu, sa te plangi ca proiectul are copaci, si totusi sa acuzi primaria de betoane ptr ca primaria uraste copaii, suna a realitate paralela. KP zice bine insa: in amenajarea intersectiei de acolo trebuie acordata grija canalizarii pluviale si captarii apelor. Ar fi dezastruos ca la fiecare ploaie torentiala pasajul sa se blocheze. Pe de alta parte, e foarte buna idea de a muta masinile in subteran si a lasa parterul de la sol pietonilor. Si idea de banda ptr transportul public + masinile de urgente e buna (putea pune in randari pe langa Tram, si Bus). Nu vad insa trasate piste speciale ptr biciclisti, separati de pietoni. Vor merge si ei pe drumul de transport public?
Postat 29 Iunie 2023, 21:29 de unu
Spitalul 6
Eu zic ca o banda pana la spitalul 6, dedicata idiotilor din CL, ar fi mai mult decat suficienta.
Postat 29 Iunie 2023, 20:42 de oradeanbihor
Pe hârtie e bine, intersecția de la mag. Crișul fiind acum mult depășită ca volum de trafic.
Doar că, de la proiectare până la realitatea din teren e cale lungă. Atâta timp cât nu se rezolvă o variantă suplimentară pentru circulația spre și dinspre Spitalul județean, dar mai ales canalizarea pluvială cu soluțiile de evacuare rapidă a surplusului de precipitații ce se adună în acea intersecție, circulația pe direcția Dacia-Gară va fi adeseori blocată în subteran, ca de o mare piscină peste care va trece tramvaiul. Din păcate, sarcina reașezării priorităților și de a nu mai pune "carul înaintea boilor" va rămâne pentru administrațiile publice post-liberale de acum, incapabile în prezent să gândească care trebuie să fie ordinea lucrurilor.
Postat 29 Iunie 2023, 19:10 de KP
da
pietonilor le va fi greu sa traverseze , doar daca se pun semafoare la zebre iar daca se pun semafoare atunci masinile vor trece foarte greu prin sensul giratoriu ! plau ambulantele ! acolo ulra ambulantele toata ziua ! cum vor trece el prin sensul giratoriu cu o singur banda ? trebuie refacut ! nu e bun , ajuta doar soferii care se grabesc spre gara sau de la gara , in rest e dezastru .Pentru pietoni si ambulante si soferii din sensul giratoriu = va fi dezastru
Postat 29 Iunie 2023, 19:02 de richard
proiectul e gresit, nu e pentru oradea
contine si copacii, trebuie modificat sa fie pentru oradea doar cu beton ca acolo parandaratul e mai mare.
Postat 29 Iunie 2023, 18:57 de Traian
Pasaj Crisul
Mai incet cu pasajele, ca blocati circulatia prea mult in oras....N o sa mai aiba cine circula pe acea axa......Precis ca vor trebui inlocuite si sinele dupa atatia ani , minim 6, cat nu vor circula tramvaiele spre gara.......
Postat 29 Iunie 2023, 18:49 de cosmin5z
Inca 8 ani fara tramvai
De 2 ani nu circula tramvaiul spre gara. Dupa ce termina in civic peste 1 sau 2 ani, incep la Crisu vreo 2 ani minim, apoi se muta la gara inca 2 ani. Deci 8 ani nu vom circula cu tramvaiul. Si dupa 8 ani vor spune ca trebuie inlocuite sinele inca 1 sau 2 ani
Postat 29 Iunie 2023, 18:42 de Mihaita
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5521 RON
  • 1 EUR = 4.9759 RON
  • 1 HUF = 0.0124 RON