URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 19 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nici nu bine a fost lansată ideea unui inel metropolitan de nord, care să treacă prin cartierul Podgoria, că megieșii s-au și organizat pentru proteste. Reacția este firească - nimănui nu-i convine ca drumul să treacă prin preajma casei sale, pentru că asta înseamnă deranj, zgomot și poluare. Dar să ieși cu pancarte de genul „Accesul permis doar riveranilor” denotă cel puțin o inabilitate.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Poate ați observat, vinerea trecută a început campania pentru dublele alegeri din 9 iunie, locale și europene. Cum, nu v-ați prins? Trebuia! Au dispărut de pe străzi bannerele partidelor și ale candidaților.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 29 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare o lege care modifică Codul rutier și are o istorie interesantă. Legea va intra în scurt timp în vigoare și va permite deținătorilor de permis categoria B (valabil pentru autoturisme) să conducă și motociclete, în anumite condiții.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
16 Aprilie 2016, 18:31

Oradea ieri, Oradea azi: Cum funcţiona, pe vremuri, transportul în comun în oraşul de pe Criş

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1956. Primele trasee regulate de autobuz

Primul mijloc de transport în comun din Oradea, şi singurul timp de 50 de ani, a fost tramvaiul. Introduse în circulaţie în anul 1906, tramvaiele din Oradea au beneficiat de investiţii în reţea şi extinderi până în anii ´50, când creşterea oraşului reclama diversificarea modalităţilor de transport. Primele trasee de autobuz au fost inaugurate în 1956, cu o lungime totală de 17 kilometri.

În acel an, oraşul a fost deservit de 8 autobuze, numărul lor crescând la 10 până în 1958, lungimea totală a traseelor mărindu-se şi ea la 28 km. Chiar dacă zilnic în circulaţie se aflau doar 3-4 vehicule, în primul an de funcţionare autobuzele orădene au transportat peste un milion de pasageri, înregistrând un parcurs total de 295.000 km.

Un deceniu mai târziu, în 1968, Oradea avea 69 de autobuze urbane, din care zilnic circulau 54 pe 11 linii, iar în 1975 - 113 vehicule, din care 92 reprezentau parcul circulant. Autobuzele care circulau prin Oradea în perioada comunistă erau fabricate la uzinele "Tudor Vladimirescu" Bucureşti şi la "Roman" Braşov. Până în anii ´80, transportul spre şi dinspre zona industrială era asigurat cu autobuze, urmând ca din 1982 să fie înlocuite cu tramvaie.

autobuze OTL2016. Reţea extinsă, autobuze numeroase

Defecţiunile, supraîncărcarea şi nerespectarea orarelor erau dificultăţi pe care călătorul orădean era obligat să le suporte, mai ales în anii ´70-´90. Cum parcul auto al fostei Întreprinderi Judeţene de Transport Local era învechit, din 1996 OTL, regia autonomă de transport local înfiinţată în 1992, a început achiziţia mai multor autobuze Rocar, Ikarus, Renault etc.

În prezent, reţeaua de transport în comun cu autobuze din Oradea cuprinde 17 linii, deservite de 85 de autobuze, minibuze şi midibuze. În zilele lucrătoare, acestea circulă între orele 5 şi 24. Parcul auto este foarte diversificat. Cu precădere în ultimii ani, politica de achiziţii s-a orientat spre autobuzele cu podea joasă, iar creşterea numărului de trasee a fost impusă de apariţia pe harta oraşului a câtorva cartiere noi.

În plus, serviciul de transport cu autobuze s-a extins dincolo de limita administrativă a Oradiei, ceea ce a permis creşterea în continuare a numărului de călători. În prezent, OTL are trasee de autobuz cu o lungime totală de 54,35 km şi 179 de staţii. Societatea transportă anual circa 50 de milioane de călători, din care aproximativ o treime, adică 15 milioane, cu autobuzele.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5772 RON
  • 1 EUR = 4.9756 RON
  • 1 HUF = 0.0129 RON