URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 17 SEPTEMBRIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum vreo 10 ani, marii consumatori de cultură din Oradea vituperau împotriva "ţăranului din Birtin" pe motiv că acesta nu face destule manifestări, care să satisfacă pretenţile celor care se trezesc pe Mezzo şi adorm pe Arte. Ei bine, acum lucrurile artă cu totul altfel...
Zic şi eu
Adrian Cris
Şeful Consiliului Judeţean ne ia de proşti. Vinerea trecută, Pásztor Sándor s-a înfoiat în faţa presei locale că a „purtat discuţii” cu nişte nemţi din districtul Steinfurt, pe care l-a prezentat drept „motorul Germaniei”, deşi în realitate doar landul din care face parte, Renania de Nord - Westfalia, este o „locomotivă”, nicidecum districtul respectiv, eminamente rural.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Am intrat în magazin uşor ezitant. Era prima dată când trebuia să cumpăr un candelabru şi mă simţeam nesigur. Nu e genul de obiect pe care să îl cumperi prea des. De obicei stau 2 ore să mă hotărăsc asupra unei perechi de pantaloni şi nici atunci nu sunt sigur că am făcut alegerea corectă. În cazul unui candelabru, cu care poţi înfrumuseţa sau distruge o cameră, alegerea părea mult mai dificilă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre necesitatea construirii şi modul în care se va realiza viitorul pasaj subteran Magheru, care va lega pe sub bulevard Aleea Ştrandului de Pacul Traian?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Motivul principal pentru care Avocatul Poporului cere declararea Codului administrativ neconstituțional, în ansamblul său, este tocmai ce am arătat săptămânile trecute, respectiv adoptarea acestuia în procedura de urgență a ordonanței guvernamentale, cu ignorarea rolului de legiuitor al Parlamentului.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Consumul de apă poate avea o influenţă nefavorabilă asupra organismului atunci când apa conţine agenţii patogeni ai bolilor infecţioase, când are o compoziţie deosebită de cea a apei potabile şi când are gust sau miros ce o fac improprie consumului. Aceste modificări ale normelor de potabilitate pot fi determinate cel mai des de caracteristicile solului stăbătut de către ape şi impurificării cu ape uzate fecaloid-menajere sau industriale.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
21 Martie 2019, 15:10

Zile „negre” pe şosele: Vezi harta celor mai grave accidente rutiere înregistrate în Bihor!

Zile „negre” pe şosele: Vezi harta celor mai grave accidente rutiere înregistrate în Bihor! ORADEA, CAMPIOANA. În 2018, cele mai multe accidente rutiere, în total 253 din 510, s-au produs în Oradea şi în împrejurimile municipiului. Spre comparaţie, în zona Marghita au fost 92 accidente, în Aleşd 58, în Salonta 54, iar în Beiuş 53
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În fiecare zi, cel puţin o persoană este implicată într-un accident rutier în Bihor. Doar anul trecut au murit în judeţ 47 persoane, 160 au fost rănite grav şi 434 rănite uşor, potrivit unui studiu realizat de Serviciul Poliţiei Rutiere.

Datele strânse arată că viteza, neatenţia la pietoni şi biciclişti sunt principalele cauze care, în unele cazuri, au dus la adevărate tragedii pe şosele, îndoliind familii ori lăsându-le cu traume pe viaţă.

Analiza poliţiştilor dezvăluie, însă, şi alte informaţii interesante, unele chiar inedite. Ştiaţi, de pildă, că cele mai multe accidente rutiere se produc în luna august, în zilele de luni şi până la ora 12.00? Ori că bărbaţii sunt mult mai neatenţi la volan decât femeile?

Tragedii pe roţi

Pe 1 ianuarie 2018, Silviu Dărăban, un poliţist de frontieră în vârstă de 35 de ani din comuna Sântandrei, murea pe Şoseaua Borşului, zdrobit într-un VW Passat după ce intrase cu viteză în giraţia din dreptul Faist Mekatronic şi s-a răsturnat. Pasagera sa, Alina Fekete, o orădeancă de 32 de ani, s-a stins pe 5 iulie, după 7 luni de suferinţă în spital, cu politraumatisme, fracturi la nivelul coloanei cervicale şi grave leziuni neurologice.

În aceeaşi săptămână, pe 9 iulie, avea să se producă un alt accident teribil, la intrarea în Beiuş. Aflat la volanul unei Dacia Duster, un bărbat de 49 ani a pierdut controlul direcţiei, a intrat pe contrasens, ieşind de pe şosea şi izbindu-se violent de un tub de canalizare din beton, după care s-a răsturnat. Atât şoferul, cât şi soţia sa în vârstă de 48 ani, fiica lor de 25 ani şi ginerele de 27 ani, toţi din Brad, judeţul Hunedoara, au murit pe loc. Şoferul, spun poliţiştii, adormise la volan.

Câteva luni mai târziu, pe 20 octombrie, pe DN 1, în Gheghie, Andrei Pescaru, un tânăr de 20 de ani din Vadu Crişului, aflat la volanul unui BMW (foto), a abordat cu viteză excesivă o curbă periculoasă la dreapta, a ajuns pe contrasens şi s-a lovit frontal de un TIR. Impactul a declanşat un incendiu puternic, iar şoferul şi pasagerii autoturismului, Milan Valicec, de 24 ani, şi Daniel Venter, 20 ani, amândoi din Borod, au murit carbonizaţi. Şoferul avea permis de numai câteva luni.

Statistici

Sunt trei dintre accidentele care au însângerat anul trecut şoselele din Bihor. În două cazuri, vinovată a fost viteza, principala cauză a accidentelor din întregul an. Dintr-un total de 510, 69 s-au produs din acest motiv. Alte 62 accidente au avut loc pentru că şoferii nu au acordat prioritate pietonilor, 43 pentru că nu le-au dat prioritate bicicliştilor, pietonii neatenţi au generat 42 de evenimente ruiere, iar nerespectarea distanţei între autovehicule alte 32.  

Tot vitezomanii sunt vinovaţi şi pentru accidentele soldate cu răniţi grav şi cu decese. Dintre cele 47 de accidente mortale, 10 au fost provocate de viteză, 2 de neacordarea priorităţii la trecerea de pietoni, 4 de neatenţia pietonilor care au traversat neregulamentar, iar în 5 situaţii victimele circulau pe carosabil şi nu au fost observate la timp de şoferi. 

DN1, cea mai periculoasă şosea

După locul în care s-au produs cele 185 de accidente considerate grave, statisticile poliţiştilor arată că 133 au fost în localităţi, iar restul de 52 în afara lor. Dintre acestea din urmă, majoritatea pe drumurile naţionale, cel mai periculos fiind DN1 Oradea - Cluj, pe care anul trecut au murit 12 oameni, 15 au fost răniţi grav şi 9 uşor.

Numărul victimelor pe această şosea a fost dublu faţă de cele de pe DN79 Oradea - Arad, unde anul trecut s-au înregistrat 3 morţi, 14 răniţi grav şi 4 uşor, în timp ce pe DN19 Oradea - Satu Mare au fost 4 morţi, 9 răniţi grav şi 6 răniţi uşor, iar pe DN76 Oradea - Deva au fost 8 accidente grave, cu 5 morţi, 7 răniţi grav şi 4 răniţi uşor.

Singurele drumuri naţionale pe care nu s-au înregistrat accidente mortale în Bihor sunt DN 19B care leagă oraşul Săcueni de Şimleu Silvaniei şi DN19E între Biharia şi Chiribiş.

În municipiul Oradea, spun poliţiştii, evenimentele rutiere sunt răsfirate. Nu există nicio curbă şi nicio intersecţie "a morţii", cum spun legendele, dar din analiză reiese că cele mai multe s-au produs pe arterele aglomerate, adică bulevardele Dacia, Decebal şi Cantemir, precum şi pe străzile Avram Iancu, Corneliu Coposu, Ecaterina Teodoroiu şi pe Şoseaua Borşului.

Femeile, mai precaute

Poliţiştii bihoreni au analizat şi evoluţia calendaristică a accidentelor rutiere grave: cele mai multe s-au produs în luna august (24), deci în perioada concediilor, urmată de ianuarie (22), octombrie (20), noiembrie şi aprilie (câte 17). Anul trecut, cele mai puţine evenimente rutiere soldate cu morţi şi răniţi grav s-au produs în februarie şi iunie (câte 8).

Pe zile, cele mai multe evenimente au fost lunea (30), duminica (29) şi sâmbăta (28), respectiv vinerea (27), în jurul orei 12.00 (17). Un număr mare de accidente se produce dimineaţa la 9.00 şi în jurul orei 15.00 (câte 14), iar cele mai puţine noaptea, între 22.00 şi 6.00 dimineaţa (în total 4).

În Oradea, situaţia a fost diferită. Cele mai multe accidente s-au consemnat în ianuarie (7), septembrie (7) şi noiembie (6), iar cele mai puţine în iunie (1), februarie, decembrie şi aprilie (câte 2), în zilele de luni, miercuri şi vineri, în jurul orei 8.00 dimineaţa şi după amiaza între 15.00 şi 18.00.

Cine sunt vinovaţii? Poliţiştii spun că bărbaţii provoacă de trei ori mai multe accidente decât femeile, iar în 80% dintre cazuri vinovăţia a aparţinut şoferilor, doar în 18% pietonilor şi în 1% pasagerilor din maşini.

Pe categorii de vârstă, şoferii între 46 şi 60 ani au provocat cele mai multe accidente grave, 107, în timp ce tineri între 18 şi 30 ani au fost vinovaţi pentru 96 evenimente, iar cei între 31 şi 45 au fost responsabili pentru 104 accidente.

"De asta rămânem în stradă"

Alin Haniș, șeful Poliției Bihor"Studiul poliţiştilor rutieri are ca scop găsirea unor soluţii pentru reducerea numărului accidentelor rutiere, în special a celor cu urmări grave", explică şeful Poliţiei Bihor, chestorul Alin Haniş (foto).

Într-un singur an, poliţiştii de la Rutieră au reţinut 3.438 de permise şi au aplicat 41.491 de alte sancţiuni, dintre care cele mai multe (19.203) au fost amenzi pentru viteză. Nu s-au dat, însă, sancţiuni doar şoferilor, 4.206 fiind aplicate pietonilor prinşi traversând prin locuri nepermise.

"Se întreabă lumea de ce ieşim atâta pe şosele, de ce scoatem atâtea radare. Tocmai pentru a-i descuraja pe vitezomani. Am făcut multe acţiuni de prevenire, le-am explicat tuturor participanţilor la trafic unde se poate ajunge dacă aceştia comit abateri sau infracţiuni când sunt la volan", spune şeful Poliţiei. Şi totuşi, pentru mulţi nu a fost de-ajuns...


SFATURI
Conduceţi cu grijă!

Ca să ajungeţi în siguranţă la destinaţie, Poliţia vă recomandă să circulaţi cu viteză adaptată condiţiilor din trafic, în special când se circulă în coloană, şi să ţineţi cont de politeţea rutieră. De asemenea, pentru un plus de siguranţă, în mers, măriţi distanţa dintre vehicule.

Conduceţi prudent, fără bruscarea comenzilor, asiguraţi-vă înainte de efectuarea oricărei manevre şi evitaţi depăşirile periculoase, mai ales în condiţii de vizibilitate redusă şi carosabil umed.

Dată fiind experienţa redusă, şoferii începători trebuie să evite, pe cât posibil, deplasările pe timp de noapte şi pe distanţe mari, iar pietonii să traverseze numai după ce se asigură că o pot face în siguranţă. Totodată, e bine ca pietonii să evite deplasarea pe carosabil, mai ales după lăsarea întunericului şi în condiţii de vizibilitate redusă.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2803 RON
  • 1 EUR = 4.734 RON
  • 1 HUF = 0.0143 RON