Începând de joia trecută, 637 angajaţi de la Direcţia Generală a Finanţelor Publice Bihor, 25 de salariaţi de la Garda Financiară şi 47 de funcţionari de la Direcţia Regională pentru Accize şi Operaţiuni Vamale au început să intre în preaviz.
Oamenii vor trebui să opteze pentru o funcţie în Direcţia Regională a Finanţelor Publice Cluj sau Direcţia Antifraudă Oradea, noile structuri create prin reorganizarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, dar pentru posturile cu mai mulţi candidaţi se vor organiza concursuri iar viitorii inspectori antifraudă vor fi supuşi şi unor teste de integritate.
"Câţi vor rămâne în sistem, nu se ştie încă", spune preşedintele Sindicatului "Finanţe Publice Bihor", Doru Micle. Însă desfiinţarea structurilor judeţene de control fiscal nu va pune pe drumuri şi contribuabilii, promite Ioan Mihaiu, şeful Finanţelor bihorene...
Schimbare să fie!
Prin Ordonanţa de Urgenţă 74 din iunie 2013, completată cu Hotărârea de Guvern 520 intrată în vigoare pe 1 august, s-a aprobat restructurarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), organism care avea în subordine Fiscul, Garda Financiară şi Autoritatea Vamală. Scopul declarat al reorganizării, care se face în cadrul unui program finanţat de Banca Mondială, era implementarea unei noi strategii de resurse umane şi simplificarea procesului decizional, pe de o parte prin relocarea personalului spre domeniile deficitare, cum e combaterea evaziunii fiscale, serviciile IT şi juridic, şi pe de alta prin eliberarea din funcţie a celor care nu corespund din punct de vedere profesional şi al integrităţii.
Practic, din cele trei instituţii, au rămas două, ambele subordonate şefului ANAF. Garda Financiară a fost desfiinţată total, iar Autoritatea Vamală a fost preluată, prin absorbţie, de Direcţia Generală a Finanţelor Publice. Alături de Fisc, începând din 1 august s-a înfiinţat o nouă structură, Direcţia Generală Antifraudă Fiscală, "un DNA al Fiscului", cum avea să-l definească premierul Victor Ponta, care se va ocupa ţintit de combaterea evaziunii fiscale la accize, legume-fructe şi alte produse, şi va avea inclusiv competenţe de cercetare penală, sub îndrumarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată (DIICOT).
Direcţia Generală a Finanţelor Publice a intrat, la rândul ei, în reorganizare. S-au desfiinţat cele 42 de direcţii judeţene, iar în locul lor s-au înfiinţat 8 direcţii regionale, a căror arie de competenţă va corespunde regiunilor de dezvoltare, Bihorul fiind inclus în Regiunea de Nord-Vest, alături de judeţele Bistriţa Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu Mare şi Maramureş.
Mai puţini şefi
Ce înseamnă restructurarea ANAF în Bihor? În primul rând, începând de joia trecută, Direcţia Generală a Finanţelor Publice a devenit Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice (AJFP), care, în locul celor 7 directori, va avea un singur şef de administraţie şi 4 adjuncţi: un Trezorier Şef, cel de Colectare, de Inspecţie Fiscală şi de Colectare Contribuabili Mijlocii.
"A dispărut din organigramă Administraţia Financiară Oradea, sarcinile fiind preluate de Serviciul Colectare, iar administraţiile financiare teritoriale Beiuş, Marghita, Salonta, Aleşd se vor transforma în servicii fiscale în subordinea Administraţiei judeţene. Odată cu reorganizarea se desfiinţează şi 30% din posturile de conducere. Totodată, se reduc posturile la Inspecţia Fiscală, de la 140 la 113, pentru că o parte din activitate va fi preluată de Direcţia Generală Antifraudă Fiscală", a explicat BIHOREANULUI fostul director general Ioan Mihaiu (foto), care e decis să rămână în continuare şef al AJFP Bihor.
Mai puţină birocraţie
AJFP Bihor a rămas şi fără structurile suport, cum ar fi serviciul de contabilitate, resurse umane, audit, achiziţii şi controlul financiar. Practic, din cei 637 de angajaţi, vor rămâne 538, plus 39 de la sectoarele suport care vor fi angajaţi la Direcţia Regională Fiscală Cluj, dar vor lucra cu detaşare în Bihor.
"Un exemplu ar fi Serviciul de contestaţii destinat contribuabililor nemulţumiţi de anumite acte întocmite de inspectorii fiscali. Serviciul va fi la Cluj, însă în cadrul AJFP Bihor vor lucra, ca detaşaţi, 4 inspectori, care vor analiza contestaţiile. Răspunsurile la contestaţii vor fi comunicate, în scris, de la Cluj", explică şeful AJFP Bihor.
Potrivit lui Mihaiu, restructurarea are ca scop reducerea costurilor administrative şi nu va îngreuna procedurile fiscale deoarece direcţia judeţeană, care a fost preluată de direcţia regională, a avut atribuţii mai mult de coordonare, interacţionând mai puţin cu contribuabilii. "Toate activităţile se vor desfăşura normal, la fel ca până acum. Relaţia cu contribuabilii va rămâne neschimbată. Unităţile fiscale vor asigura serviciile necesare, nimeni nu trebuie să meargă la Cluj pentru plăţi, pentru depunerea ori eliberarea vreunui document", asigură şeful instituţiei.
Fără Gardă şi Direcţie Vamală
Vineri, o parte din angajaţii Fiscului au primit preavizul, ceilalţi urmând să primească documentul în cursul acestei săptămâni. În aceeaşi situaţie sunt şi cei 47 de angajaţi din cadrul Direcţiei Regionale pentru Accize şi Control Vamal Cluj, până acum cu sediul la Oradea, instituţie absorbită de Direcţia Regională Fiscală Cluj. Direcţia - care devine de acum un compartiment al Fiscului - va fi coordonată, ca până acum, de orădeanul Călin Vesa (foto), însă a rămas doar cu două atribuţii: de control şi supraveghere vamală, respectiv de control, producţie, mişcare şi desfacere produse accizabile.
Potrivit lui Vesa, prin noile reglementări, jumătate din cei 47 de angajaţi vor rămâne fără loc de muncă. "Direcţiile judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale au fost desfiinţate în întregime. În plus, din noua formă de organizare a dispărut serviciul de inspecţie fiscală parţială, dar şi cele de contabilitate, resurse umane, achiziţii, audit, juridic. În Bihor, de pildă, vor rămâne două birouri, Biroul Oradea şi Biroul vamal Aeroport. Atât", spune Vesa.
Funcţionarii rămaşi pe dinafară vor putea să opteze pentru o funcţie în birourile vamale din teritoriu, în AJFP Bihor ori la Direcţia Antifraudă. La fel vor putea face şi cei 25 de angajaţi ai Gărzii Financiare Bihor, instituţie desfiinţată în întregime. "Noi aşteptăm încă precizări, nu am primit nimic. Avem activităţi în curs, pe care le continuăm până la rezolvarea problemelor juridice. Lucrăm de dimineaţa până seara. De când Garda Financiară a preluat activitatea de verificare a tranzacţiilor intracomunitare, suntem blocaţi în vămi", explică comisarul general al Gărzii Financiare Bihor, Călin Gal.
Teste de integritate
Funcţiile din cadrul AJFP Bihor se vor putea ocupa fără examen, însă pentru posturile pentru care se înscriu mai mulţi candidaţi se vor organiza concursuri în scop de departajare. Pentru Direcţia Generală Antifraudă Fiscală, însă, doritorii mai au de aşteptat căci instituţia există, deocamdată, doar pe hârtie.
Noua direcţie urmează să aibă 8 structuri regionale, dintre care una la Oradea, şi atribuţii aproape identice cu Garda Financiară, adică "activităţi de control cu privire la respectarea actelor normative din domeniul fiscal în scopul prevenirii, descoperirii şi combaterii oricăror acte şi fapte interzise de lege" şi va participa la "acţiuni de depistare şi combatere a activităţilor care generează fenomene de evaziune şi fraudă fiscală", după cum se specifică în HG 520/2013, care reglementează activitatea instituţiei. Acelaşi act normativ prevede că viitorii angajaţi vor avea uniforme şi arme, vor beneficia de stimulente calculate ca procent din salariu şi, în plus, vor fi premiaţi şi în funcţie de valoarea prejudiciilor descoperite, cu sporuri de până la 30% din salariul de încadrare.
Când se va finaliza organigrama instituţiei, deocamdată nu e clar. Liderul Sindicatului "Finanţe Publice Bihor", Doru Micle, susţine că Direcţia Antifraudă Oradea va avea aproximativ 250 de posturi, însă cei interesaţi vor fi selectaţi cu atenţie. "Practic, aici va fi crema ANAF", spune Micle. Ca urmare, doritorii vor fi supuşi unor examene, teste psihologice şi teste de integritate. Rămâne de văzut câţi candidaţi le vor trece...
MUTĂRI
Locuri în capitală
Restructurarea ANAF va permite funcţionarilor din provincie să opteze şi pentru alte regiuni, unde există deficit de personal. "Una dintre aceste zone este Capitala sau judeţul Ilfov, unde există deficit de personal şi unde salariile sunt mai mari cu circa 40%", a explicat liderul sindical Doru Micle.
Funcţionarii care aleg să plece din ANAF nu vor beneficia de salarii compensatorii, ci doar de indemnizaţii de şomaj, însă vor rămâne funcţionari publici în rezervă, având prioritate la angajare la ivirea unor noi posturi.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.