Oradea are un nou obiectiv turistic important. În Vila Darvas - La Roche, din strada Iosif Vulcan, s-a încheiat prima etapă de lucrări menite să o transforme în muzeu Art Nouveau, iar porţile au fost deschise în faţa curioşilor.
Evenimentul a avut loc joi seară, în prezenţa a numeroşi invitaţi care au umplut casa cum probabil de mult nu s-a mai întâmplat. Fie că ştiau sau nu la ce să se aştepte, toţi au inspectat fiecare metru al casei şi au apreciat frumuseţea ei, dovedită fără echivoc în tavanele decorate cu stucaturi unice şi delicate ori în vitraliile colorate. Printre cei prezenţi s-au numărat episcopul ortodox al Oradiei, Sofronie Drince, omologul său greco-catolic, Virgil Bercea, primarul Oradiei, Ilie Bolojan, viceprimarul Huszar Istvan, şi directorul Muzeului Ţării Crişurilor, Aurel Chiriac.
Amfitrioane au fost Angela Lupşea, director executiv al Fundaţiei pentru Protejarea Monumentelor, ONG finanţat de Primăria Oradea, şi criticul de artă Ramona Novicov, două dintre coordonatoarele proiectului de transformare a vilei în muzeu.
Expoziţie "acasă"
Prima parte a evenimentului s-a desfăşurat exclusiv la parterul vilei, unde a fost montată expoziţia itinerantă "Art Nouveau şi Natura", care nu întâmplător se află acolo: este plimbată prin Europa de Reţeaua Oraşelor Art Nouveau, la care şi Oradea a aderat, şi care are menirea să promoveze oraşele în care turistul se poate desfăta cu bogăţia acestui stil arhitectural. Cum vila Darvas - La Roche are ambiţia să devină oficial Muzeu Art Nouveau, era firesc să fie şi gazda expoziţiei care demonstrează relaţia strânsă care i-a legat pe arhitecţii stilului de natura înconjurătoare.
Planşele, fotografiile şi picturile expoziţiei au fost expuse în birourile şi cantina pe care le folosea clubul FC Bihor. "Sunt încântată să cunosc bogăţia Art Nouveau a Oradiei. Acest oraş promite mari satisfacţii", a spus coordonatoarea reţelei europene, Anne Lise Alleaume, venită de la Bruxelles în urbea de pe Crişul Repede special pentru acest eveniment.
Preşedinta Fundaţiei pentru Protejarea Monumentelor, Adriana Lipoveanu, le-a mărturisit celor prezenţi că ideea muzeului este veche de cinci ani, iar proiectul va mai dura. În ultimele două luni, clădirea a fost doar salubrizată şi împrospătată, însă are nevoie de o reabilitare completă. "Avem nevoie de bani, de perseverenţă şi de ambiţie. Este doar primul pas", a spus Lipoveanu, precizând şi că vila a fost salvată în al 12-lea ceas de la ruinarea pentru totdeauna.
Înainte de a urca la etajul vilei, cei prezenţi au luat parte şi la lansarea cărţii "Oradea. Forme ornamentale şi simboluri în arhitectura Art Nouveau", semnată de Rodica Hârcă, specialist în conservare-restaurare, care a decedat în urmă cu doi ani. Cu sprijinul Muzeului Ţării Crişurilor, familia ei a dorit să-i publice post-mortem acest volum, iar lansarea în vila Darvas - La Roche a fost de asemenea un omagiu adus acesteia, întrucât a îndrăgit casa şi a luptat pentru conservarea ei.
Istorie pe viu
Înainte de a ajunge la etajul vilei, primii vizitatori au avut parte şi de o lecţie de istorie. Iudith Simon, moştenitoarea ultimei familii care a deţinut casa, le-a povestit puţin despre cei 59 de ani pe care i-a trăit sub acoperişul Darvas - La Roche.
Vila a fost construită între anii 1911-1912 pentru Darvas Imre, un mare întreprinzător evreu în domeniul exploatării lemnului. Numele i l-a dat o placă pusă deasupra uşii dinspre malul Crişului, pe care scria "Întreprinderea forestieră La Roche şi Darvas", Alfred La Roche fiind un bancher din Elveţia, acţionar la firma înfiinţată de Darvas. La parter erau birourile întreprinderii, iar la etaj saloanele.
Familia Simon a cumpărat-o la începutul anilor 1930, de la un avocat orădean, Sor Desző. A negociat achiziţia fratele tatălui lui Iudith, care venind la avocatul Sor, s-a îndrăgostit de fiica acestuia, aşa că a obţinut jumătate din casă prin căsătorie, în timp ce cealaltă jumătate a cumpărat-o fratele lui, tatăl lui Iudith.
Holocaustul a decimat locuitorii casei, aşa că la finele anilor 1940 în casă au mai rămas doar părinţii lui Iudith şi unchiul acesteia. Ulterior, comuniştii le-au lăsat doar trei camere de la etajul vilei. "Chiriaşii care s-au mutat aici au modificat cum au vrut, iar când au primit apartamente la bloc au plecat cu mobilă cu tot. Spuneau că au primit-o de la stat…", a povestit femeia, în faţa orădenilor.
Deschis pentru toţi
Apartamentul familiei ei a rămas însă intact, cu mobilierul original, şi aşa l-a vândut Primăriei Oradea. Astfel, când vizitatorii au urcat la etajul vilei, au rămas cu gura căscată în faţa dormitorului Rococo vienez, a picturilor Art Nouveau vechi de mai bine de un secol şi a altor piese de mobilier la fel de valoroase. Toate pot fi acum văzute de curioşi, însă nu în toate camerele accesul publicului este permis şi dincolo de uşă.
În schimb, în bucătăria casei, unde există soba originală, vizitatorii pot zăbovi, ba chiar pot servi desertul casei: un biscuite glazurat cu butoni verzi similari celor de pe faţada noului muzeu. Bineînţeles, vizitatorii au putut păşi şi în sera şi pe terasa casei, bucurându-se de priveliştea spre Crişul Repede.
Noul obiectiv turistic va fi deschis pentru vizitatori începând chiar de vineri. Programul de vizitare este de marţi până duminică, între orele 12 şi 19. Vizitarea expoziţiei de la parter este gratuită, însă pentru accesul la etajul casei, doritorii vor plăti o taxă de 5 lei. Pentru elevi sau grupuri organizate, taxa este de 3 lei.
O dată pe lună, chiar Iudith Simon le va fi ghid vizitatorilor, care astfel nu doar vor cunoaşte valoarea casei, ci şi istoria ei.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.