URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 14 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La nivel de Oradea şi Bihor, aşa cum arată marile proiecte de investiţii, este evident că în doi-trei ani vom avea o infrastructură aeroportuară, feroviară şi rutieră absolut rezonabilă. La fel e şi cu spitalele şi şcolile, care, după ani buni de investiţii, încep să ofere condiţii mai mult decât decente.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Poate ați observat, vinerea trecută a început campania pentru dublele alegeri din 9 iunie, locale și europene. Cum, nu v-ați prins? Trebuia! Au dispărut de pe străzi bannerele partidelor și ale candidaților.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 29 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare o lege care modifică Codul rutier și are o istorie interesantă. Legea va intra în scurt timp în vigoare și va permite deținătorilor de permis categoria B (valabil pentru autoturisme) să conducă și motociclete, în anumite condiții.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
04 Noiembrie 2015, 11:35

Pistă cu heirup: Abia inaugurată, pista transfrontalieră Oradea-Berettyóújfalu are un traseu contestat şi de biciclişti şi de pietoni

Pistă cu heirup: Abia inaugurată, pista transfrontalieră Oradea-Berettyóújfalu are un traseu contestat şi de biciclişti şi de pietoni DRUM BUN! Pista transfrontalieră a fost inaugurată miercurea trecută de peste 100 de biciclişti români şi unguri. În Oradea, tura inaugurală s-a desfăşurat doar pe tronsonul fără hibe, nu şi pe cel din Rogerius şi Decebal, făcut din economii şi care, în mare măsură, este un simplu desen pe vechile trotuare
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Şapte ani de lucrări, şase localităţi, 46 de kilometri şi 6,2 milioane euro. Aşa se descrie în cifre pista transfrontalieră pentru biciclişti dintre Oradea şi Berettyóújfalu, inaugurată săptămâna trecută.

Binevenită şi mult-dorită, pista are pe tronsonul românesc destule hibe, care îi nemulţumesc pe biciclişti şi pe pietoni deopotrivă. Pe mai multe străzi, pista a ocupat întreg trotuarul, astfel că nici unii, nici alţii nu mai ştiu acum cine are prioritate.

Pistă cu prelungiri

Proiectul transfrontalier a început în 2007, când primarii din Oradea şi Berettyóújfalu hotărau să unească cele două oraşe printr-o pistă lungă de 46,7 kilometri. "Nimeni n-ar fi crezut atunci că lucrările vor fi mai lungi decât serialul Dallas", a făcut haz de necaz primarul orăşelului maghiar, Murakozi Istvan, la inaugurarea oficială a pistei. "Dar cred că oamenii sunt foarte mulţumiţi de ceea ce am realizat", s-a autoconsolat tot el.

În Oradea lucrările au început abia în 2013 şi iniţial vizau doar traseul Calea Borşului - Bulevardul Dacia - malul Crişului Repede până la podul Ferdinand. Pentru că licitaţiile au determinat scăderea preţurilor şi au produs economii de 350.000 euro, Primăria Oradea a adăugat ulterior două noi tronsoane.

Unul traversează zona Oneştilor - Calea Aradului - Parcul Padiş - malul Peţei şi ajunge în şoseaua de centură în vecinătatea magazinului Praktiker, ca de aici să fie continuat printr-un viitor proiect în Băile Felix. Celălalt străbate cartierul Rogerius, pe traseul strada Podului - Bulevardul Ştefan cel Mare - Lacul Roşu - parcul Mihai Viteazul - Bulevardul Dacia - Bulevardul Decebal, până pe malul Crişului Repede.

În total, pistele au costat în Oradea 1,2 milioane euro, diferenţa până la 6 milioane euro, cât este valoarea totală a proiectului, fiind consumată pe tronsoanele din afara oraşului şi din Ungaria.

Prioritate pentru cine?

Proiectul a fost încheiat oficial săptămâna trecută, când zeci de orădeni, în frunte cu viceprimarul Mircea Mălan, au pedalat din centrul oraşului până în Artand, unde s-au întâlnit cu bicicliştii care au mers pe tronsonul unguresc. Bicicliştii români au folosit doar sectorul de pistă care era în proiectul original şi n-au avut prea multe obiecţii, singura nemulţumire fiind că în zona industrială inhalează praf cu nemiluita şi că dincolo de Borş pista se intersectează cu un stâlp uitat în mijlocul trotuarului.

Bicicliştii orădeni se plâng, în schimb, de celelalte două tronsoane ale pistei, cu precădere cel din zona Rogerius-Decebal. Şi pe bună dreptate, căci o parte din traseu este doar un desen pe trotuar! Fără să fi investit în altceva decât în vopseaua cu care a făcut marcajele, Primăria a amenajat pista pe trotuare, iar acolo unde acestea erau înguste au fost "deturnate" cu totul de la uzul pietonilor.

"Trebuie să fiu atentă la biciclişti, căci trotuarul pe care îmi plimbam copilul în cărucior a devenit pistă pentru biciclişti. Nici nu ştiu pe unde ar trebui să mă duc ca să fim în siguranţă", spune o femeie care locuieşte pe strada Ştefan cel Mare.

Pe ocolite

La fel se întâmplă şi pe Bulevardul Decebal, unde pista a ocupat aproape integral trotuarul de peste drum de piaţă. Mai mult, aici pista merge în zig-zag, ocolind obstacole precum reclama unui amanet şi parcometrele. Excesul de zel al muncitorilor a fost atât de mare încât în unele locuri au trecut cu pista şi peste trecerile de pietoni şi abia apoi şi-au dat seama că legislaţia rutieră îi obligă pe biciclişti să traverseze pe jos străzile.

Acolo unde pistele nu se suprapun cu trotuarele apar alte probleme. De pildă, pe Şirul Canonicilor pista e marcată corespunzător, dar are un obstacol - un capac betonat de canal (foto) prea ieşit în afară.

În faţa acestor exemple de heirupism, care îi nemulţumesc pe biciclişti şi pe pietoni deopotrivă, edilii recunosc că pistele puteau fi făcute mai bine. Viceprimarul Mircea Mălan spune că motivul este graba cu care ele au fost proiectate şi executate pentru ca oraşul să nu piardă banii europeni.

"Colegii au ieşit în teren să identifice soluţii, în aşa fel încât acolo unde pista se suprapune pe zone pietonale să se amenajeze un trotuar", spune viceprimarul. Altfel spus, cu banii europeni s-a desenat pista, cu cei româneşti se repară problemele...


VOCEA STRĂZII

Ce părere aveţi despre pista transfrontalieră pentru biciclişti? Este un proiect reuşit?

Mie mi-ar fi plăcut să merg pe o pistă spre Felix, zona Borş e foarte poluată. Trebuie să te ţină bine plămânii, căci aerul este plin de praf, mizerie şi mirosuri.

Dorel Lăzureanu

Cele de pe malul Crişului sunt foarte bune şi plăcute la mers. În schimb, cele din Rogerius nu sunt bine gândite, ne fac să ne certăm cu pietonii pentru prioritate.

Ioana Lascu

Pista este bună, o problemă e cu praful şi mizeria pe care o aruncă pe pistă camioanele. Şi o problemă este şi că orădenii nu sunt obişnuiţi cu pistele pentru biciclişti.

Illes Emeric

Este ideală pentru oricine doreşte să facă o plimbare. Într-adevăr, cu sectoarele din oraş am putea fi mai pretenţioşi, dar tot e bine că s-a început de undeva.

Nicolae Moranciu

E bine că s-a umplut oraşul de piste, dar unele sunt cam prost făcute sau amplasate, pe trotuare. Acum trebuie să învăţăm să ne înţelegem, bicicliştii cu pietonii.

Horus Toth

Eu nu sunt prea mulţumită. Cărucioarele bebeluşilor acum pe unde ar trebui să fie plimbate? De parcă bebeluşii nu au drepturi, numai bicicliştii...

Ecaterina

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
dragos61
Imi permit sa mai adaug o idee: Din cum arata pista in partea noastra pentru mine este evident ca cei care au proiectat-o si realizat-o nu circula cu bicicleta si nici nu intelege necesitatile "tehnice" ale "biciclitului", dar m-ar mira sa nu existe niste norme europene, sau macar niste recomandari pentru proiectarea pistelor de biciclete, dar in mod cert permanenta tentatie de reinventare a rotii este o trasatura definitorie pentru romani!
Postat 09 Noiembrie 2015, 21:26 de dragos61
Trebuie judecat in ansamblu
Reamintesc ca pista este Oradea Berettyoujfalu si articolul nu discuta decat partea din RO. Poate ar fi interesant de discutat de ce in HU pista este cu aprox. 20% mai lata,de ce in HU suprafata asfaltata este marginita de acostamente corespunzatoare, racordate corect la asfalt, nereprezentand un pericol grav de accidentare pentru biciclisti (vezi malul Petei in zona Cantemir de ex.) Cred ca si aceste argumente se ascund in ironia condescendenta a primarului din Ungaria!
Postat 09 Noiembrie 2015, 21:18 de dragos61
Cine-i de vina ? Excesul de zel al muncitorilor ! Ei, mama lor de netrebnici....
.." Excesul de zel al muncitorilor ..."Deci,in sfarsit,am aflat cine este vinovat de trasarea idioata a pistelor de biciclete in Oradea ! Nu proiectantul,nu Bolojan,nu Institutia Arhitectului Sef(Lipoveanu ),nu ISC Oradea,nu Politia Rutiera .... nici nu v-ati fi imaginat cine: MUNCITORUL . Excesul de zel al muncitorului...tiiiii, mi-ati luat o piatra de pe inima. Si eu, care credeam ca numai mana(mintea) lui Bolojan poate fi la mijloc.Bine,dar banii,banii cine i-a luat ? muncitorii ?
Postat 04 Noiembrie 2015, 23:55 de platona
Auleuuuuuu
..jalnic..!Made in Bolovanistan!
Postat 04 Noiembrie 2015, 17:46 de grigore
Doar acum vedeti cine ne conduce orasul?!
Citez din articol : ,,Fără să fi investit în altceva decât în vopseaua cu care a făcut marcajele, Primăria a amenajat pista pe trotuare[...]" Doar acum vedeti cum ne fura primarul banii?! Da' cand a fircalit 80% din strazi cu bidineaua si apoi a cerut bani pt. ca ,,a facut parcari", n-ati vazut hotia?! Sau cand a intrat pe aleile dintre blocuri, a tras cateva linii cu vopsea si i-a pus la plata pe taranii aia si nu oricum, prin LICITATIE(!!!), pt. ceva ce era oricum al lor, DE CE NU V-ATI REVOLTAT?! NU e vinovat malan/bolovan sau cum s-or numi, vinovati suntem noi! Astia doi nu au dus NIMIC la bun sfarsit, nu stiu decat sa ne bage mana-n buzunar, tot mai adanc! A cazut ponta, a cazut oprea si noi stam ca oile sa ne beleasca niste hoti prosti!
Postat 04 Noiembrie 2015, 15:32 de pinonel
O mare mizerie urbana !
CA ORICE PROIECT SI LUCRARE GANDITA SI EXECUTATA SUB PATRONAJUL pmo O MARE MIZERIE URBANA, O MAGARIE NEMAINTALNITA . Bolovane esti de tata jena si daca o sa ajungi la guvern vai de tata tara asta ca nu te duce mintea la nimic bun la final! nu ai fost capabil sa iti gospodaresti familia cum o sa faci ceva bun pentru comunitate?
Postat 04 Noiembrie 2015, 13:48 de scortosul
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6156 RON
  • 1 EUR = 4.9765 RON
  • 1 HUF = 0.0129 RON