Ministerul Finanţelor a introdus vineri în dezbatere publică pe site-ul propriu proiectul unei Hotărâri de Guvern privind plafonarea preţurilor poliţelor RCA pentru o perioadă de şase luni.
Pornind de la clasa B0
Măsura plafonării RCA ar urma să fie luată pe fondul exploziei preţurilor după intrarea în faliment a firmei City Insurance, fost lider de piaţă, cu un total de 3,1 poliţe eliberate la sfârşitul anului trecut.
Potrivit proiectului de HG prețurile maximale se vor aplica doar în cazul poliţelor încheiate pe termen de un an.
Tarifele vor fi calculate diferenţiat pentru persoane fizice şi persoane juridice şi vor fi stabilite pentru clasa bonus / malus B0 în care se încadrează conducătorii auto aflați la prima asigurare.
Pornind de aici societăţile de asigurare vor aplica punctarea sau depunctarea conducătorilor auto cu bonus sau malus în funcţie de istoricul de daune al şoferului.
Spre exemplu, un şofer cu vârsta între 31 şi 40 de ani care conduce o maşină cu o capacitate cilindrică între 1.601 şi 1.800 centimetri cubi, încadrat în clasa B0 va datora pentru o poliţă RCA pe un an cel mult 1.045 lei.
Prin comparaţie, în cazul în care conducătorul auto nu înregistrează niciun accident timp de mai mulţi ani şi ajunge în clasa B8 poliţa de asigurare i se poate ieftini cu până la 50%.
Mecanismul de bonificare aplică o reducere de 5% a poliţiei între clasele B1 şi B5, după care începând cu clasa B6 reducerea aplicată este de 10% astfel încât şoferul beneficiază de un bonus de 30%, care la clasa B7 devine de 40% iar la clasa B8 ajunge la 50%.
"Lipsa totală de eficienţă"
Măsura plafonării RCA nu este pe placul societăţilor de asigurări. Potrivit unui comunicat trimis presei de Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) şi Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAR) măsurile similare luate în trecut nu şi-au atins scopul.
"Propunerea de act normativ, publicată astăzi pe site-ul Ministerului Finanţelor, pare a nu lua în considerare faptul că măsuri similare luate în urmă cu câţiva ani şi-au dovedit totală lipsa de eficientă pe termen mediu şi lung" au transmis asiguratorii.
Potrivit comunicatului "decizia anterioară de plafonare a tarifelor RCA a atras după sine demararea procedurii de infringement de către Comisia Europeană şi a condus la adoptarea unei legislaţii RCA care a afectat piaţă de asigurări şi a contribuit la situaţia actuală".
Corelarea preţului cu despăgubirile...
UNSAR şi BAR au propus ca soluţii pentru așezarea pieței emiterea în baza Legii 132 din 2007 a unui ordin al Ministerului Sănătăţii şi ASF care să reglementeze atât baremul traumatologic pe baza căruia se calculează despăgubirile morale pe cale amiabilă, în caz de vătămare corporală gravă sau deces, precum şi preţul de referinţă orientativ pentru evaluarea despăgubirii în cazul reparaţiilor.
Asiguratorii au susţinut că frecvenţa accidentelor rutiere, la care România este "campioană", şi dauna medie aflată în creştere în ultima perioadă contribuie la formarea preţului asigurării.
"Costul unei asigurări RCA trebuie, conform legii, să fie corelat cu despăgubirile tot mai mari plătite de către companiile de asigurări - deoarece din fondul constituit din primele de asigurare se plătesc despăgubirile", au transmis cele două organizaţii.
Potrivit comunicatului "din cele mai recente date publicate de ASF, reiese că, pentru fiecare 100 de lei încasaţi din RCA, asigurătorii trebuie să contribuie suplimentar cu circa 30 de lei".
UNSAR şi BAR au pledat pentru dreptul asiguratorilor de a stabili singuri primele plătite de şoferi în funcţie de riscurile pe care şi le asumă.
Potrivit asiguratorilor intervenţiile din afară ar putea destabiliza solvabilitatea companiilor de profil cu riscul de a ajunge în imposibilitatea de a plăti despăgubiri victimelor accidentelor de circulaţie.
Vezi aici motivarea plafonării tarifelor RCA
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.