URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 15 AUGUST 2022
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Vă mai amintiți ce circ a fost cu construirea podului din zona Sovata? Sau ce scandal cu drumul expres, unde specialiști în trafic (probabil în traficul de țigări) estimau că pe acesta nu va circula nimeni, iar acum se merge aproape bară la bară? Dar despre inutilitatea pasajului Magheru, unde Primăria e acuzată că n-a făcut destul de larg subteranul, pentru parcarea mașinilor celor care își scot copiii de la Oltea Doamna?
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Deşi practic meseria asta de trei decenii, azi, mâine, nu încetează să mă minuneze un fenomen permanent manifest în politica românească: modul în care se autodevorează coaliţiile de partide ajunse la guvernare, făcându-se cioburi înainte de-a apuca să furnizeze ceva substanţial naivilor de electori. A fost boala CDR-ului, a fost a USL-ului, este a guvernării de azi şi va fi, probabil, şi a celei de mâine...
Zic şi eu
Adrian Cris
Mândria orădenilor (oricum umflată by default, căci bihorenii-s nialcoși încă din și prin născare) că au cea mai modernă Unitate de Primire a Urgențelor din țară poate suferi serios după ce, accidental, a ieșit la iveală că noua clădire are câteva beteșuguri. La fel și mândria Primăriei.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Primarul Florin Birta propune reabilitarea pietonalei Republicii, prin pavarea cu porfir și revenirea la modelul estetic cu cercuri, din perioada comunistă. Ce părere aveți?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Potrivit noii reglementări, contestaţia este de competenţa instanţei ierarhic superioare, care o soluţionează în complet format din 3 judecători. Când procesul se judecă la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, contestaţia se soluţionează în completul de 5 judecători, iar când procesul îl judecă un complet de 5 judecători, contestaţia se soluţionează de un alt complet de 5 judecători.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Clima (de la grecescul klima care înseamnă înclinaţia razelor solare) reprezintă regimul caracteristic al vremii unei regiuni pe timp îndelungat. Regimul climatic se caracterizează printr-o relativă stabilitate, modificările putând fi urmărite numai prin observaţii îndelungate şi pe perioade lungi de timp.
30 Iunie 2022, 17:25

Laura Codruţa Kövesi ia în considerare să „atingă” România la banii europeni, dacă nu protejează avertizorii de integritate

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

După ce Camera Deputaţilor a adoptat o lege care, în loc să întărească, diminuează protecţia avertizorilor de integritate, aşa numiţii "whistleblowers", adică persoanele care sesizează fapte de abuz, de corupţie, Laura Codruţa Kövesi, procurorul şef european, a transmis că ia în calcul să sesizeze Comisia Europeană pentru a fi condiţionată acordarea de fonduri europene către România, dacă nu respectă principiile statului de drept şi nu descurajează corupţia.

Nu poți să investighezi... 

Parlamentarii români au votat, cu întârziere, o lege menită să transpună în legislaţia naţională o directivă europeană, cea cu numărul 1937 din 2019, însă nu a făcut-o în spiritul acesteia. 

Într-un comunicat oficial publicat joi pe site-ul Parchetului European se subliniază că avertizorii de integritate "sunt o sursă esenţială de informaţii pentru serviciile de investigaţie şi urmărire penală. În consecinţă, transpunerea corectă a Directivei (UE) 2019/1937 e relevantă pentru Biroul Procurorului European. Dacă nu reuşeşti să protejezi avertizorii de integritate, limitezi detecţia. Iar dacă nu detectezi, nu poţi nici să investighezi şi să demarezi umărirea penală".

"Procurorul şef european a luat act de faptul că pe 29 iunie 2022 Camera Deputaţilor a adoptat, în sfârşit (termenul limită era 17 decembrie 2021 – n.r.), o lege care îşi propune să transpună directiva. Pe baza analizei preliminare a legii şi în special a amendamentelor aduse pe 28 iunie, chiar înainte de adoptare, procurorul şef european face o evaluare pentru a stabili dacă nu cumva legea contrazice spiritul directivei şi nu reprezintă un pas înapoi, în ceea ce priveşte protecţia avertizorilor, aşa cum a fost ea stabilită încă din 2004", se arată în informarea citată de Spotmedia.ro

În acelaşi comunicat se arată că principala îngrijorare ţine de faptul că această lege ar putea descuraja avertizorii din România şi ar putea afecta nivelul de detecţie a corupţiei la nivelul UE: "În fapt, ar duce la deteriorarea unui sistem existent care asigură funcţionarea adecvată a serviciilor de investigaţie şi urmărire penală, în ceea ce priveşte frauda – inclusiv cea fiscală – corupţia şi alte breşe din legislaţia europeană, care afectează bugetul şi interesele financiare ale Uniunii Europene".

Banii europeni ar putea fi condiționați

De asemenea, EPPO transmite că nu a primit nici până acum nominalizarea celor 9 procurori europeni delegaţi din România şi nici un număr adecvat de poliţişti judiciari, care să susţină operaţiunile din ţara noastră.

În consecinţă, procurorul şef european face o evaluare pentru a stabili dacă această situaţie persistentă, coroborată cu cele mai recente evoluţii, justifică o sesizare a Comisiei Europene, în baza articolului 16 din Regulamentul 2020/2092, în ceea ce priveşte protecţia bugetului UE, de acordarea de finanţări către state care nu respectă statul de drept, au mai transmis reprezentanţii Parchetului European. 

Articolul 16 are următorul cuprins: "Pentru identificarea încălcărilor principiilor statului de drept este necesară realizarea de către Comisie a unei evaluări calitative aprofundate. Respectiva evaluare ar trebui să fie obiectivă, imparţială şi corectă şi ar trebui să ţină seama de informaţiile relevante din sursele disponibile şi de la instituţiile recunoscute, inclusiv de hotărârile Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, de rapoartele Curţii de Conturi, de raportul anual al Comisiei privind statul de drept şi de tabloul de bord privind justiţia în UE, de rapoartele Oficiului European de Luptă Antifraudă (OLAF) şi, după caz, ale Parchetului European (EPPO), precum şi de concluziile şi recomandările organizaţiilor şi reţelelor internaţionale relevante, inclusiv organisme ale Consiliului Europei, precum Grupul de state împotriva corupţiei (GRECO) şi Comisia de la Veneţia, în special lista sa de criterii în materia statului de drept, precum şi reţelele europene ale curţilor supreme şi ale consiliilor judiciare. Comisia ar putea să consulte Agenţia pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene şi Comisia de la Veneţia dacă este necesar în scopul pregătirii unei evaluări calitative aprofundate". 

Avertizori descurajați

Potrivit G4Media.ro, Legea avertizorilor de integritate adoptată de Camera Deputaţilor a eliminat raportarea anonimă, deşi anonimatul este o măsură efectivă de protecţie pentru avertizori. 

Astfel, avertizorii de integritate sunt descurajaţi din start să raporteze încălcările legii, dat fiind că mulţi dintre cei care au raportat până în prezent au fost persecutaţi în instituţiile din care fac parte. 

Legea adoptată de Parlament îngrădeşte posibilitatea de divulgare publică a cazurilor de încălcare a legii, dincolo de prevederile Directivei europene în materie, şi sub standardele deja stabilite prin Legea nr. 571/2004. Pentru a putea divulga public încălcările legii, avertizorii de integritate trebuie să aştepte minim 3 luni de la data la care au raportat atât pe canalul intern (în cadrul instituţiei din care fac parte), cât şi pe canalul extern (către alte instituţii ale statului sau Agenţiei Naţionale de Integritate), informează sursa citată. 

Legea adoptată de Parlament nu a transpus articole cheie din Directiva Europeană, care vizează: protejarea avertizorului de răspundere pentru încălcarea confidenţialităţii (art. 13, lit. g), protejarea avertizorilor anonimi, care sunt ulterior identificaţi (art. 6, alin. 3), protejarea de defăimare, încălcarea drepturilor de autor, încălcarea secretului profesional, încălcarea normelor de protecţie a datelor, divulgarea secretelor comerciale (art. 21, alin. 7), prevederea măsurilor reparatorii şi a compensaţiilor integrale pentru prejudicii (art. 21, alin. 8) (a se vedea tabelul nr. 1 de corespondenţă).

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Directiva europeană cu pricina ...
... ar impune legalizarea "turnătoriei" și "turnătorilor". Acești avertizori de integritate ar fi, de fapt, niște simpli turnători care pentru un ban în plus ar umple "biblioteca" Parchetul European cu zeci și zeci de mii de note informative. Evident, marea majoritate fără a fi reale și corecte, ci doar din răzbunări și calicie. Înainte de a se pune în aplicare așa ceva, ca meserie nouă și oficializată în România, ar trebui îndeplinită o condiție esențială. Anume, o lege clară și cu aplicabilitate imediată pentru "denunțul calomnios" și "plângerea nejustificată", care să prevadă pedepse cât mai mari în "zile libere" și "bani" mai ales.
Postat 01 Iulie 2022, 09:25 de KP
whisleblowerii trebuie sa poata ramane anonimi si nu pot fi incriminati pentru divulgarea in presa!
ce truda, facem pasi inapoi spre 2004 a lui Nastase?
Postat 01 Iulie 2022, 06:40 de unu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.745 RON
  • 1 EUR = 4.8909 RON
  • 1 HUF = 0.0124 RON