După ce a emis facturi la preţuri neplafonate consumatorilor din Sântandrei şi a fost amendată cu 50.000 de lei pentru acest fapt, firma Gaz Vest SA a anunţat că a solicitat Autorităţii de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) suspendarea activităţii de furnizare a gazelor pentru cel puţin 3 luni.
"Cu regret vă informăm că, datorită evoluţiei preţului pe piaţă gazelor naturale din România dar şi la nivel european, acestea traversând o perioadă extrem de dificilă, cu o volatilitate extrem de ridicată a preţului (de la 130 RON /MWh la începutul lunii octombrie la 900 RON/MWh în prezent) dar şi a modificărilor legislative adoptate privind plafonarea preţului la gazele naturale furnizate, modificări care datorită neclarităţii privind cine şi când acoperă costurile avute de furnizor pentru prestarea activităţii de furnizare au condus la suspendarea de către bănci a tuturor procedurilor de finanţare iniţiate, GAZ VEST SA a fost nevoită să notifice ANRE suspendarea pe o perioadă de 3 luni a activităţii de furnizare", se arată într-un comunicat de presă postat pe site-ul companiei, sub semnătura directorului Liviu Marius Ilievici.
Ce se întâmplă cu clienții Gaz Vest
De precizat că decizia nu va avea impact asupra furnizării de gaze naturale abonaţilor.
Conform legii, clienţii Gaz Vest vor fi preluaţi de alţi furnizori sau de către un aşa numit furnizor de ultimă instanţă.
De altfel, comunicatul dă asigurări că "angajaţii Gaz Vest vor asigura "tot sprijinul pentru realizarea acestui transfer".
Informarea mai arată şi că decizia a fost luată - deocamdată pentru 3 luni - în contextul în care compania ar fi solicitat finanţări care ar fi devenit indisponibile în contextul neclar al liberalizării pieţei.
"Având în vedere informaţiile apărute în spaţiul public, privind modificările care urmează să fie adoptate în următoarea perioadă pentru Legea 259 ( ceea ce înseamnă că însuşi cei care au elaborat-o, în urma sesizărilor, şi-au dat seama de neajunsurile acestei Legi) sperăm că neclarităţile invocate de sistemul bancar se vor clarifica astfel încât GAZ VEST SA să acceseze finanţările solicitate şi că în maxim 3 luni să revenim în calitate de furnizori ai dumneavoastră", se mai arată în document.
Comunicatul nu oferă niciun detaliu cu privire la regularizarea facturilor cu preţuri neplafonate emise de operator, nici la perioadă.
Precizează, însă, că abonaţii care doresc să se transfere la alţi furnizori se pot adresa la telefon 0257/348400 sau la email transferconsumator@gazvest.com.
"În situaţia în care nu solicitaţi transferul către alt furnizor, veţi fi preluat de Furnizorul de ultimă instanţă (FUI) desemnat de ANRE, fară costuri de transfer. Vă asigurăm de tot sprijinul şi regretam că sunteţi obligaţi să treceţi prin această situaţie", încheie comunicatul.
Trei prețuri, în loc de unul
Aşa cum BIHOREANUL a mai scris, furnizorul Gaz Vest, din Arad, cu punct de lucru în Sântandrei, a fost amendat cu 50.000 lei pentru că a emis facturi cu preţuri neplafonate clienţilor săi.
Concret, deşi facturile trebuiau emise la un preţ de cel mult 0,37 lei/kWh, cele din Sântandrei au fost emise cu 3 preţuri defalcate, pe 3 perioade diferite. Spre exemplu, un abonat a primit o factură cu un preţ de 0,207 lei/kWh pentru perioada 1-8 noiembrie, 0,377 lei/kWh pentru perioada 9-19 noiembrie şi 0,630 lei/kWh pentru perioada 20-30 noiembrie, scadenţa facturilor fiind stabilită la 30 decembrie.
Astfel, unii s-au trezit că au de plătit chiar şi peste 2.000 lei (de 6 ori mai mult faţă de anul trecut) şi nu ştiu cum îşi vor recupera banii în contextul în care au şi trecut la alt operator.
"Abonaţii Gaz Vest SA - din judeţul Bihor - au primit facturile aferente lunii noiembrie fără să fie aplicată legea care prevede plafonarea şi schema de compensare! Drept urmare am luat atitudine! Cei de la Gaz Vest SA au primit o sancţiune contravenţională de 50.000 lei şi, conform art.15-1, odată cu aplicarea sancţiunii contravenţionale principale se aplică şi sancţiunea complementară de recalculare a consumului citit sau estimat pentru consumatorii casnici începând cu data de 01.11.2021, în termen de 15 zile!", a anunţat pe Facebook ministrul Energiei, Virgil Popescu.
Abonați fără răspuns
Cu toate că abonaţii au încercat să ia legătura telefonic şi prin e-mail cu furnizorul, nimeni nu i-a lămurit. "Nu ne-au răspuns! Până la urmă au dat un răspuns oficial la primărie, care primărie nici măcar nu a solicitat asta. Gaz Vest a spus că nu au făcut această plafonare şi această compensare deoarece normele emise de Guvern au venit târziu! Normele metodologice de aplicare a legii au fost publicate în Monitorul Oficial pe 27 octombrie, facturile trebuiau emise pe 1 noiembrie şi noi le-am primit cu data de 15 noiembrie. Deci aveau timp!", a spus Traian Cosor, localnic şi consilier local în Sântandrei, care a primit o factură de 1.501 lei.
Situaţia se repetă şi în alte localităţi unde operatorul are clienţi, ca de pildă la Mădăras, unde un localnic a sesizat BIHOREANULUI că a primit o factură de 2.213 lei. În Bihor, Gaz Vest mai operează şi în Sălacea, Văşad, Curtuişeni şi Tămăşeu.
Comunicatul Gaz Vest:
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.