URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 07 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La nivel de Oradea şi Bihor, aşa cum arată marile proiecte de investiţii, este evident că în doi-trei ani vom avea o infrastructură aeroportuară, feroviară şi rutieră absolut rezonabilă. La fel e şi cu spitalele şi şcolile, care, după ani buni de investiţii, încep să ofere condiţii mai mult decât decente.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
12 Mai 2015, 11:23

În căutarea cheii potrivite

În căutarea cheii potrivite foto: Facebook Teatrul Regina Maria (Adriana Grand)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Doi fraţi se întâlnesc într-un bar şi discută. Despre ce? Iată prima provocare intelectuală pe care spectacolul „Cheia” o aruncă publicului: găsirea sensului discuţiei purtate de cei doi în prima parte. Replica „Să trecem la subiect!”, pe care unul din fraţi o aruncă de câteva ori, este doar o amăgire, iar conversaţia continuă, îngropată într-o mare de platitudini din care se iţesc vorbe de duh gen „Tot ce e patetic e fals” sau „Sufletul e o noţiune vagă”.

Cei doi fraţi, Daniel Vulcu şi Pavel Sîrghi (uşor neverosimili din cauza diferenţei de vârstă), alături de barmanul cu apucături de chelner Petre Ghimbăşan, se străduiesc să scoată cât mai mult din textul cu dublă personalitate al dramaturgului maghiar András Forgách.

Spun dublă personalitate pentru că, atunci când barul dispare, iar decorul îşi arată întregul potenţial, tonul pretenţios al textului se schimbă, virând brusc spre comedie bulevardieră plină de încurcături de neanticipat şi comic de situaţie din belşug. Textul se deschide ca o floare forţată să se maturizeze accelerat, iar mâna regizorală începe să se simtă tot mai tare. Pe scenă se creează o aglomeraţie de personaje colorate: amanta tuturor (Georgia Căprărin), băieţelul cam fetiţă (George Dometi) şi soţia resemnată (Corina Cernea) aduc fiecare câte o doză considerabilă de surpriză şi umor în desfăşurarea acţiunii.

Peste toţi pluteşte pentru un timp impresionantul Kálmán (Alin Stanciu), care, printr-o partitură demolatoare, îşi transformă colegii de scenă în simpli spectatori. Nicicând n-a fost mai vizibilă diferenţa între generaţiile de actori ca în momentul în care Stanciu se întâlneşte (Doamne, cât de brutal!) cu seniorii Marlena Prigoreanu şi Ion Abrudan. Prezenţa celor doi în rolul părinţilor amplifică dramatismul finalului şi înlătură definitiv dubiile că am asista la o comedie, dar expune şi unele vulnerabilităţi ale textului prin deschiderea unor fire epice abandonate prea rapid de autor.

Per ansamblu, „Cheia” poate fi un spectacol agreabil, cu condiţia să fie privit în cheia potrivită. Probabil că nu va fi trecut cu litere groase în CV-ul multi-apreciatului şi multi-premiatului regizor Victor Ioan Frunză, exceptând situaţia în care va câştiga ceva premii. La fel ca „Uciderea ritualică a lui Gorge Mastromas”, precedenta premieră a trupei Iosif Vulcan, şi „Cheia” pare a ţinti mai mult festivalurile decât atenţia publicului, iar limitarea numărului spectatorilor la 80 pare să confirme asta.

Spectacolul se joacă cu publicul pe scenă, deşi putea fi gândit pentru vizionare din sală fără probleme. Spre deosebire de „Uciderea ritualică...”, unde proximitatea spaţială a spectatorilor a fost justificat integrată în spectacol, „Cheia” nu are scene care să trebuiască privite de foarte aproape. Dar probabil că un număr de 80 de spectatori pe reprezentaţie va condamna spectacolul să poarte pe veci eticheta „Jucat cu casa închisă”. Asta în cazul în care nu va fi îngropat prematur, la fel ca alte câteva spectacole din ultimii ani care au costat şi ele bani serioşi.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON