URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 07 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La nivel de Oradea şi Bihor, aşa cum arată marile proiecte de investiţii, este evident că în doi-trei ani vom avea o infrastructură aeroportuară, feroviară şi rutieră absolut rezonabilă. La fel e şi cu spitalele şi şcolile, care, după ani buni de investiţii, încep să ofere condiţii mai mult decât decente.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
01 August 2016, 14:25

Oradea în proiect: Planul Urbanistic General vrea să "pietonalizeze", prin demolări de case, centrul Oradiei

Oradea în proiect: Planul Urbanistic General vrea să 'pietonalizeze', prin demolări de case, centrul Oradiei PUG CU BUG. Noul PUG al Oradiei vrea să scoată maşinile din centrul oraşului cu ajutorul unui inel ocolitor gândit pe direcţia străzilor Decebal, Dacia, Republicii, Magheru, Piaţa Emanuil Gojdu şi Sucevei (foto), care urmează să fie lărgită prin demolarea unui rând de case. Culmea, acesta prevede totodată investiţii în parcări centrale ce vor creşte traficul auto. "Realizarea inelului ocolitor pentru reducerea traficului auto din zona centrală se bate cap în cap cu amenajarea unei parcări cu 448 de locuri pe malul Crişului Repede", consideră arhitectul Cristian Puşcaş
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Un oraş, la fel ca o corabie, dacă nu ştie clar încotro se îndreaptă, nu ajunge nicăieri.

Planul Urbanistic General are exact acest rol: stabileşte unde, ce şi cum se poate construi, trasează liniile directoare ale dezvoltării Oradiei şi creionează o imagine a modului în care va arăta aceasta peste un deceniu. Dacă nu mai bine, măcar altfel...

Plan pe 10 ani

A fost nevoie de mai bine de trei ani, de zeci de studii, de o săptămână de dezbateri publice, toate cu scandal, de o investiţie de 759.000 lei, de avizul a 24 de instituţii şi ministere, dar până la urmă noul Plan Urbanistic General al Oradiei a fost finalizat. Consiliul Local a aprobat joi, în şedinţă extraordinară, documentul realizat de firma Planwerk Cluj, la comanda primarului Ilie Bolojan (foto).

Şi cam aşa şi arată! Studiul, care constituie "Biblia" urbanistică a municipiului pentru umătorul deceniu, reia majoritatea ideilor edilului liberal despre direcţiile de dezvoltare a oraşului şi le transformă în literă de lege. "PUG-ul este un instrument pentru dezvoltarea Oradiei în următorii 10 ani. Acesta va reglementa modul de ocupare a terenurilor şi de realizare a construcţiilor astfel încât să evităm greşelile din anii anteriori", spune Bolojan. Dar asta nu ne scuteşte să facem altele...

Oradea închisă

Noul PUG blochează pentru un deceniu extinderea intravilanului Oradiei, pe considerentul că orice lărgire implică cheltuieli de urbanizare cu reţelele de drumuri, apă, gaz, dar şi grădiniţe, şcoli sau parcuri. "Avem cel puţin 2.000 de hectare disponibile pentru construcţii în oraş. Este lipsit de logică să extindem intravilanul", spune edilul, care consideră că Oradea are suficiente terenuri disponibile cât să nu umble la "graniţe" în următorii 50 de ani.

În acest sens, cea mai importantă axă viitoare de dezvoltare a oraşului o constituie "coridorul Peţa", definit de o nouă linie de tramvai, de-a lungul pârâului, din Calea Aradului până în strada Atelierelor. Documentul prevede aici investiţii de zeci de milioane de euro, care cuprind de la construirea de blocuri ANL în vecinătatea şoselei de centură, până la ridicarea unei săli polivalente pe amplasamentul Ocska Piac, care se va muta peste drum de cartierul Europa, extinderea campusului universitar de la Peţa până la cimitir, prin strămutarea unităţii de jandarmi, ridicarea cartierului de blocuri Ceyrat din strada cu acelaşi nume ş.a.

Extinderi, subtraversări, demolări...

PUG-ul mai prevede, printre altele, şi mobilarea cu blocuri şi mall-uri a zonelor abandonate din inima oraşului, cum ar fi fostele întreprinderi Înfrăţirea din bulevardul Decebal şi Sinteza din strada Oneştilor.

Una dintre cele mai mari provocări o constituie, însă, rezolvarea problemelor de trafic prin soluţii îndrăzneţe precum prelungirea şoselei de centură peste câmpuri, din Calea Sîntandreiului până în Şoseaua Borşului, cu conectare în Biharia la viitoarea autostradă şi mărirea vitezei de circulaţie la 90 km/h, extinderea drumului rapid de la podul Teodor Neş prin Calea Bihorului până la ieşirea din oraş de lângă Real, construirea unor tuneluri rutiere pe sub Piaţa Emanuil Gojdu din faţa Catedralei episcopale şi realizarea unui inel ocolitor al zonei centrale pe direcţia străzilor Decebal, Dacia, Republicii, Magheru, Piaţa Cetăţii şi Sucevei.

Pentru că strada Sucevei e prea îngustă pentru a putea suporta două bezi de circulaţie pe sens, documentul prevede demolarea unui front de case de pe partea cu fostul Plafar. Perpendicular pe aceasta, strada Avram Iancu urmează să fie lărgită, la rândul ei, prin demolarea a circa 20 de imobile, până la frontul unităţii de pompieri, pentru a face loc pietonilor şi bicicliştilor care vor să ajungă din zona centrală în campusul universitar. "Pietonul trebuie să fie stăpân în centru, de aceea străzi pietonale vor deveni şi Vasile Alecsandri sau Aurel Lazăr", spune primarul Bolojan.

Împotrivă!

Promovat de municipalitate, PUG-ul nu este văzut cu ochi buni de opoziţie. Consilierii PSD au votat joi împotriva adoptării lui. Pe de o parte social-democraţii îi reproşează Primăriei că a publicat pe site documentul, extrem de stufos, abia cu o zi înaintea şedinţei, cât să nu poată fi consultat cu antenţie. "Am fost la toate dezbaterile publice. De unde ştiu eu dacă Primăria a preluat obiecţiunile orădenilor?", protestează liderul grupului PSD, Liviu Sabău Popa (foto).

Oricum, pesediştii au propria părere. "Blocarea extinderii intravilanului e o prostie. Ce te faci dacă un investitor spune că îşi asumă cheltuielile cu terenul, reţelele şi construirea unei fabrici? Nu-l laşi să construiască doar pentru că aşa zice PUG-ul?!".

Pietonală cu maşini

Fost consilier local, arhitectul Cristian Puşcaş (foto), are şi el obiecţiuni. "Un PUG, fie şi cu scăpări, este de preferat niciunuia, dar acesta prea este plin de contradicţii". Cel mai bun exemplu este centrul oraşului. "Tu vrei să redai zona pietonilor, dar construieşti parcări care aduc maşinile în zona centrală", protestează Puşcaş. Arhitectul susţine că degeaba amenajează municipalitatea inelul ocolitor al zonei centrale dacă ridică pe malul Crişului, în curtea Primăriei şi la stadionul Voinţa parcaje care vor atrage maşinile ca un magnet.

Situaţia este valabilă şi în cazul lărgirii străzii Avram Iancu. "Să demolezi case pentru lărgirea străzii contravine clar ideii de eliminare a traficului auto. Noroc că lucrările au nevoie de avize inclusiv de la Ministerul Culturii, care acceptă destul de greu demolarea unor clădiri monument", zice Puşcaş. Printre casele prevăzute a fi demolate se numără şi primul internat al elevilor săraci bihoreni, care a funcţionat aici între anii 1860 şi 1885 finanţat de filantropul Nicolae Jiga, şi "Casa turcească", una dintre puţinele clădiri monument păstrate din secolul XVIII.

De altfel, nici primarul nu vede realizabil proiectul în viitorul apropiat. "Este o problemă de capacitate financiară. Ne trebuie bani pentru studii, exproprieri şi reamenajări şi nu îi avem", spune Bolojan.

O viaţă mai bună

Pentru orădeanul de rând, cea mai bună veste adusă de PUG constă în îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă din aşa-numitele "cartiere-dormitor". "Cartierele de blocuri au cea mai mare nevoie de intervenţii", spune Tiberiu Ciolacu (foto), arhitect la Planwerk.

Rogerius, Nufărul şi Ioşia se confruntă cu o criză acută de locuri de parcare, spaţii verzi, locuri de loisir şi piaţete pentru socializare. Drept urmare, PUG-ul reglementează construcţia de parcări sub terenurile de sport ale şcolilor de cartier şi extinderea spaţiilor verzi la 35,5 metri pătraţi pe cap de locuitor, cu 10 mp peste limita minimă prevăzută de lege, astfel încât tot orădeanul să aibă un parc la 5 minute de mers pe jos.

De asemenea, PUG-ul prevede legături noi între diferite zone, prin construirea unui pod pietonal peste Criş, în apropierea Podului Sfântul Ladislau, care să lege strada Nicolae Grigorescu de Palatul Vulturul Negru, şi transformarea pasarelei din dreptul fostului Centru de Calcul în pod rutier. Pe lista de investiţii se mai numără: înfiinţarea unei pieţe de gros cu produse alimentare, construirea unei clinici de chirurgie cardio-vasculară, dezvoltarea unui hub logistic în Şoseaua Borşului, înfiinţarea unui terminal aerian de tip cargo la Aeroport şi introducerea de hot-spot-uri gratuite în majoritatea spaţiilor publice.

Desigur, aceste obiective depăşesc puterea financiară a oraşului, dar îi identifică nevoile. Măcar în planuri să fie şi orădenii milionari...


VALABIL DIN OCTOMBRIE

Se completează bazele de date!

Odată adoptat, PUG-ul va intra în vigoare din luna octombrie. "În următoarele două luni vom actualiza bazele de date pentru a putea elibera Certificate de Urbanism şi Autorizaţii de Construire conform noului PUG", spune Adriana Lipoveanu (foto), directorul adjunct al Instituţiei Arhitectului Şef.

În plus, ca orice lege, PUG-ul, stabileşte doar linii directoare, astfel că va trebui completat cu norme metodologice de punere în aplicare. Viitoarele PUZ-uri (Planuri de Urbanism Zonal) vor stabili în detaliu şi prin reguli stricte cum va arăta fiecare stradă şi zonă în parte, îmbinând aspectul funcţional cu cel estetic.

"Vor trebui adoptate PUZ-uri care să stabilească, spre exemplu, cum tratăm intervenţiile noi în centrul istoric: încurajăm o arhitectură mimetică, o arhitectură nouă sau una de avangardă? Nu de alta dar, la atâtea spaţii goale, construind avangardist rişti să copleşeşti arhitectura istorică", avertizează Cristian Puşcaş.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
13 Comentarii
Timișoara și Arad se unesc ca să constituie prima METROPOLĂ din România
„Împreună, două mari orașe cosmopolite Arad și Timișoara, pentru o nouă Metropolă Europeană competitivă, în vestul României! Un model multipolar de dezvoltare integrată, axat pe performanță și specializare inteligentă, capabil să valorifice oportunitățile și să genereze standarde ridicate de trai, prosperitate și competitivitate internațională printr-o abordare partenerială în folosul cetățenilor. O construcție bazată pe valori recunoscute: mentalitate deschisă, competență, pragmatism, tradiție, unitate în diversitate, verticalitate și curajul de a asuma soluții inovatoare.” Nea ilie, ce dezvoltare vom mai putea avea noi, oradenii, in vecinatatea acestui colos de 500.000 de locuitori si cu venituri de aproape trei ori mai mari decat Oradea?! Ce curse, ce aeroport, ce investitori?! Au cea mai mare vama din vstul tarii, sunt legate de o autostrada intre ele si alta cu exteriorul. Uite ca astora nu le e frica sa se extinda si nu-si cheltuie resursele pe proiecte tembele!
Postat 03 August 2016, 10:22 de pinonel
CORECT
@aaaaa: Buna idee!
Postat 02 August 2016, 15:19 de TDS
oras nou
Daca tot exista atata tendinta de modernism nu ar fi mai usor sa se cladeasca o noua localitate? Cel putin ar ramane istoria fara sa fie demolata. Cei nou veniti in oras in frunte cu Bolojan ar avea ceea ce isi doresc un oras modern iar oradenii bastinasi si-ar re primi orasul.
Postat 02 August 2016, 15:14 de aaaaa
PE UMERI PLETELE-I CURG RAU...sau opereta "VADUVA VESELA"
Poza cu falsa arhitecta e recenta? Pai nu se mai poarta parul lung ( mai ales la o anumita varsta! ).
Postat 02 August 2016, 14:46 de TDS
Demolatorul
Bolojan asta viseaza noaptea ceva si apoi vrea sa execute. Ma rog, e veche asta cu demolarea caselor de pe Avram Iancu, deja cred ca a ajuns sa fie un fetis pentru el. Au aprobat ei ce au aprobat in momentul de fata, dar tare curios sunt eu cum o sa obtina avizele de demolare. Ca arata cum arata, anumite cladiri de pe Avram Iancu au valoare istorica, ca de exemplu Casa Turceasca (sec. XVIII). Da ma rog, sa demolam cladirile astea si sa rupem o bucata din istoria orasului doar ca sa facem pietonala si sa trantim niste terase. Ma rog, poate stie Bolojan ceva ce noi nu stim.
Postat 02 August 2016, 10:55 de daVolian
REPLICA
@zorro: Iar te dai prin sant....uri? Si te-am invatat ca se scrie "sunt"! Iar daca Bolojan se pricepe la arhitectura, de ce nu m-as pricepe si eu? Mai ales ca am cochetat oleacu cu grafica si pictura! Oricum adevarata scoala de arhitectura e, ce sa vrzi?!....la "mitici" ! "ION MINCU" ! La fel cum este si Conservatorul, tot de la ei! Ce sa vezi, acolo au absolvit "decat" Angela Gheorghiu, Felicia Filip, Leontina Vaduva...La medicina intra si Clujul, Tg. Mures sau Iasi!
Postat 02 August 2016, 00:41 de TDS
1R, 1N, 2, 3R, 3N
@ADINA: Asta cu tramvaiele n-am priceput-o!
Postat 01 August 2016, 22:15 de TDS
TDS
Mai nou te pricepi si la arhitectura...te cam tradeaza originile..adica daca nu e absolvent de mitici..nu e bun...du-te tata la capitala ,acolo aveti realizari marete..gen catedrala neamului...incepi sa devii penibil..apropo..stii ce se spune la americani de cei ce nu sant in stare sa sofeze.....
Postat 01 August 2016, 22:15 de zorro
TDS,
CATEODATA, RAR, CE-I DREPT, INTERVIN, adică ... Oradea s-a pretat mersului pe jo - la picior, daca ma intelegi...dar in zilele noastre, nu mai merge asa!!! ORADEA trebuie dezvoltata, chiar si prost cum tot afirmi dumneata, dar trebuie schimbata!!! apropo, cate tramvaie (3 sau 4 numere) are Oradea? :)))
Postat 01 August 2016, 21:30 de ADINA
@david
uite david ca iti raspunde cineva care nu a votat niciodata psd-ul. dar doar pentru ca bolojan a venit cu aceasta idee nastrusnica nu inseamna ca ea este una buna! varianta alternativa spui? ce varianta alternativa mai simpla trebuie decit realizarea de sensuri unice pe sucevei si kogalniceanu? dar nu, aceasta solutie nu e buna, asa-i? nu ma intereseaza absolut deloc jocurile politice ( bolojan a facut multe lucruri bune pentru acest oras si este de departe cel mai bun primar de dupa revolutie ) dar daca se poate ajunge la acelasi rezultat cu costuri de 3-4 ori mai mici, de ce nu se doreste?
Postat 01 August 2016, 18:53 de tibis
.
Ca de obicei, pesede-ul e impotriva delvoltarii orasului, dar nici nu vine cu o varianta alternativa. Mie scarba deja de natia asta rosie buna de nimic. Ca norocul, Bolojan ramane primar pentru mult timp de acum incolo, si pesede o sa se stearga incet dar sigur din Oradea
Postat 01 August 2016, 17:28 de David
@TDS
Esti dom'le intr-o mica eruare ! aqvem "arhitect sef" in persoana lui bolovan care (cred ) gireaza si aceasta fonctie ca pe langa alte multe fonctii in care a numit "parasuti" gata sa linga orice mizerie "gandita" de acest omnipotente si atotstiutor si atotfacator bolovan ! PMO si consiliul e plin de lingai fara multa stiinta si complet lipsiti de personalitate numai buni de lingai !! Asa ca tot ce "arhitecturaeste" bolovanul simbriasii voteaza cu frenezie plinoi de avant bolovanesc !!
Postat 01 August 2016, 15:56 de scortosul
CA BALAURUL LA SOARE!
Arhitect mi-a trebuit, architect mi-am căpătat! După ce m-am tot plâns că Oradea nu are arhitect șef conform definiției ( directoarea adjunctă fiind doar inginer în construcții, e drept fiică de director I.P.J. )iată, PUG-ul a fost elaborat de o societate doldora de arhitecți condusă de Tiberiu CIOLACU ( dar care NU A ABSOLVIT ION MINCU ci un ceva de arhitectură din Cluj Napoca ! ). Coincidență sau nu societatea CIOLA..n..ISTĂ cțștigă TOT, PE BANI FRUMOȘI, în municipiile dominate de PENELEI / PEDELEI ( Cluj Napoca, Timișoara, Oradea....). Sincer să fiu M-AM SĂTURAT DE PIETONALE și PISTE PENTRU BICICLIȘTI! ( chit că eu nu șofez !!! ). Păi cel mai simplu se poate rezolva totul prin interzicerea cu desăvârșire a automobilelor în tot orașul. Și am rezolvat problema. PIETONALĂ până în cimitir sau ce naiba se dorește? Mai bine să montăm TOBOGANE din centru până în cimitir și cine s-a săturat de ABERAȚIILE BOLOJANISTE IA NIȘTE PASTILE ȘI ÎȘI DĂ DRUMUL PE TOBOGAN PÂNĂ LA LOCUL DE VECI, PLIN DE FLORI ȘI VERDEAȚĂ sau, după CAZ, ÎN CAZANUL CU SMOALĂ ( vorba etnologului peneleu care cântă ceva cu statul în iad „CA BALAURUL LA SOARE” într-un studio folcloric la HORA, pe fundal fiind o reproducere kitchoasă a tabloului „CINA CEA DE TAINĂ” ! Na, asta e, credință de tip PNL ). Strada Avram Iancu are farmecul ei, de ani și ani de zile! Cu căsuțe, cu mici magazine, așa cum sunt ele. Acest farmec BOLOJAN NU ARE DREPTUL SĂ-L RĂPEASCĂ!
Postat 01 August 2016, 15:32 de TDS
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON